هدایت شده از دکتر انوشه و دکتر الهی قمشهای
4.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انصاف نیست؛
یک بار به دنیا آمدن
و هزاران بار قبل از مرگ
از دنیا رفتن ...
از ترس، از حرص
از بغض، از حسرت
از خشم، از عصبانیت
از نفرت، از پرخاش
از بد دلی، از دنیا رفتن ...
من معتقدم که
سوال اساسی این نیست که
آیا زندگی پس از مرگ وجود دارد...
من معتقدم سوال اساسی اینه که
آیا قبل از مرگ تو زندگی کرده ای ...
دلی رو به دست اوردی
لبی را شاد کردی و به لبخند کشوندی ...؟!
🖌#دڪتر_انوشه
@Dr_anoosheh
هدایت شده از دکتر انوشه و دکتر الهی قمشهای
2.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️📖قرآن ادرس معشوقه
💠روخوانی قرآن و یا هر کتاب دیگر،اگر به معنا و مفهوم اون توجه نشه دستاوردی ندارد..
بیشتر به معنا باید توجه کرد و در زندگی به کار برد..
👤دکتر الهی قمشه ای
@Dr_anoosheh
هدایت شده از دکتر انوشه و دکتر الهی قمشهای
1.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غصه نخور خدا هست...
سخنرانی دلنشین از استادالهی قمشه ای.
👤دکتر الهی قمشه ای
@Dr_anoosheh
هدایت شده از دکتر انوشه و دکتر الهی قمشهای
❤️دلتان نگیرد از تلخیها
یک نفر هست همین حوالی
دورتر از نگاه آدمها
نزدیکتراز رگ گردن
روزی چنان دستتان رامیگیرد که
مات میشوندتمام کسانیکه روزی به شما پشت پازدند
👤الهى_قمشه ای
@Dr_anoosheh
هدایت شده از دکتر انوشه و دکتر الهی قمشهای
2.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بعضی ادم ها مردمو میبرن بهشت...
نِی حَدیثِ راهِ پُر خون می کُند
قِصَّه هایِ عشقِ مَجنون می کُند
مَحرَم این هوش جُز بی هوش نیست
مَر زبان را مُشتری جُز گوش نیست
کانال دکتر انوشه
@Dr_anoosheh
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
2.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چگونه فرزندانمان را به پوشش مناسب تشویق کنیم؟🤔
#حجاب
💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
✅ rubika.ir/ask_ahkam\
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
😢 فراموش کردن جوش خونی و وضو گرفتن 😩
❓سوال:روی صورت من از جوش یک قطره خون بیرون زده بود، موقع وضو فراموش کردم که آن را بشویم، وضو گرفتم و نماز خواندم. بعد از گذشتن وقت نماز متوجه شدم که قبل از وضو آن را طاهر نکرده ام. ولی اثری از خون نبود. در واقع موقعی که برای وضو صورت را شسته ام، خون هم رفته است. برای شستن صورت هم دست را پر آب شیر کرده و به صورت زده ام.
حال: 1- آیا وضو و نماز صحیح بوده؟
2- آیا صورت طاهر شده است؟
3- آیا آبی که از صورت ریخته و به شیر و لوله و بعد هم فرش ریخته است نجس بوده و فرش و ... را باید شست؟
✅ پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای:
ج1) اگر هنگام شستن صورت چندین بار آب به صورت ریخته اید و اطمینان دارید قبل از آخرین بار که برای وضو آب ریخته اید، صورت پاک شده است، وضو و نماز صحیح است، در غیر این صورت وضو و نماز محکوم به بطلان است.
ج2) اگر اطمینان دارید پس از برطرف شدن عین نجاست، حد اقل یک بار صورت را شسته اید، صورت پاک است.
ج3) جایی را که یقین دارید رطوبت از محل نجس صورت به آن منتقل شده است، محکوم به نجاست است، در غیر این صورت محکوم به طهارت است.
آیت الله مکارم: با شستن صورت محل پاک می شود. و در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند. ولی برای وضو چنانچه یک بار آب به صورت ریخته، این مرتبه برای تطهیر بوده. و لازم است بعد از تطهیر، وضو بگیرد. و اگر بیش از یک بار آب ریخته وضو صحیح است.
💠 آیت الله شبیری: باید وضو و نمازش را اعاده کند مگر اینکه پس از برطرف شدن عین نجاست، آب به محل نجس رسیده و از آن جدا شده باشد البته بنابر احتیاط قابل عدول باید از مواضعی که یقین دارد آب پس از جداشدن از محل نجس به آن رسیده اجتناب کند.
💠 آیت الله فاضل: اگر با مشت آب به صورت بریزید در صورتی که آب در محل نجس جاری شود پاک می شود لیکن آبی که مرتبه اول از محل نجس جدا می شود نجس است، اگر به بدن و لباس برسد نجس میکند و وضو نیز باطل است. اگر مرتبه دوم آب بریزید به نحوی که از بالا به پایین به تمام صورت برسد وضو صحیح است.
☝🏻بنابراین اگر یقین به اینکه آب در مرتبه اول از محل نجس به بدن یا لباس شما آب نرسیده باشد، بدن و لباس شما پاک است اگر صورت را دو مرتبه شسته باشید یعنی بعد از مرتبه اول که صورت پاک شده باشد مرتبه دوم هم آب ریخته باشید آبی که بعد از ریختن مرتبه دوم از صورت جدا می شود پاک است.
👈🏻 با این توضیح چون یقین به ریختن آب نجس روی بدن، لباس، فرش و شیر و لوله ندارید، همه آن ها شرعا پاک است .
-------------
💻 استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو
#نجاسات #جوش_خونی
💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
✅ rubika.ir/ask_ahkam\
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
💢 ترک عمدی سجده سهو
💠 سوال:
اگر شخصی عمداً سجده سهو را انجام ندهد، نماز او چه حکمی دارد؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ معصیت کرده ولی نمازش باطل نمیشود و باید سجده سهو را انجام دهد.
---------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #سجده_سهو
💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkamذ
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
@Barrane_eshghعزیزمـ حُسین؏_۲۰۲۳_۰۲_۲۳_۱۰_۳۸_۴۳_۹۶۵.mp3
زمان:
حجم:
16.54M
♡••
عبدالرضاهلالۍ
محمداسدالھۍ
عَزیزمـحُسین..❤️
#عزیزم_حسین
📍خانوادگی گوش بدید و لذت ببرید👌❤️
https://eitaa.com/ask_20
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر سهل و آسون خودمون رو تو وضعیتی میذاریم که خدا ازمون انتقام بگیره😢
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ شرح حکمت ۲۱۲ ✨
🍃 دشمن نيرومند عقل
امام عليهالسلام در اين گفتار حكيمانه مىفرمايد: «خودپسندىِ انسان يكى از حسودان عقل اوست»، (عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ).
مىدانيم حسود كسى است كه به نعمتهايى كه به انسان رسيده رشك مىورزد و آرزوى زوال آن را دارد و همين امر سبب مىشود به دشمنى با او برخيزد و هر كارى از دستش ساخته است در اين راه انجام دهد، چهره او را در جامعه نازيبا نشان دهد، عيوب او را فاش سازد، افراد را از طريق شايعه پراكنى از وى دور كند و حتى به خانواده و فرزندان او دشمنى ورزد، اگر بتواند كسب و كار و مقام او را از وى بگيرد و اگر نتواند در مسير آن مانع تراشى كند. اينها كارهايى است كه يك حسودِ عنود انجام مىدهد. خودپسندى در برابر عقل انسان نيز همين كارها را انجام مىدهد، قدرت عقل را از انسان مىگيرد و او را به خطا مىافكند، عيب انسان را ظاهر مىسازد، مردم را از او متنفر مىكند، حتى خانواده او را گرفتار مشكلات مىكند، جاه و مقام او را متزلزل مىسازد و گاه اموال و ثروت او را از دستش مىگيرد، چرا كه مردم هرگز حاضر به همكارى با افراد خودپسند و خودخواه نيستند. بنابراين، اين تعبير كه «خودپسندى يكى از حاسدان عقل انسان است» تعبيرى بسيار رسا است كه تمام نكاتى را كه در بالا گفته شد در بر دارد و اين است معناى فصاحت و بلاغت كه انسان در ضمن عبارت كوتاهى حقايق فراوانى را بيان نمايد. در ضمن تعبير به «أَحَدُ حُسّادِ عَقْلِهِ، يكى از حاسدان عقل» نشان مىدهد كه عقل انسان حاسدان ديگرى نيز دارد كه از آن جمله هواى نفس و استبداد به رأى و تكبر است و در عوامل ظاهرى نيز شراب و مواد مخدر دشمن و حسودِ عنود عقلاند.
درباره آثار خطرناك عُجب و خودپسندى در حكمت ۳۸ (وَأوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ) و حكمت ۱۶۷ (الإعْجابُ يَمْنَعُ مِنَ الاْزْديادِ) نيز مطالب قابل توجهى آمده است. اساساً عُجب و خودپسندى يكى از نشانههاى جهل و نادانى است و طبق ضربالمثل معروف فارسى: «خودپسندى جان من برهان نادانى بود» زيرا انسان با تمام عظمتى كه دارد، موجودى ضعيف است، يك پشه آلوده به ميكروب ممكن است قوىترين انسانها را از پاى درآورد و يا به هنگام خوردن و آشاميدن، لقمه و آب گلوگيرش شود و او را خفه كند. بلندمرتبهترين انسانها از نظر مقام ظاهرى ممكن است يك شبه مقام خود را از دست بدهند و برترين ثروتمندان در مدت كوتاهى گرفتار ورشكستگى گردند و به خاك سياه بنشينند. با اين حال آيا خودپسندى و خودخواهى دليل بر نادانى نيست؟ مىدانيم انسان نادان در معرض هرگونه آفت مادى و معنوى است. رذيله عُجب و خودپسندى سرچشمه رذيلههاى ديگر نيز نظير «تكبر» مىشود. كسى كه خويشتن را مىپسندد هنگامى كه در برابر ديگران قرار گرفت تكبر مىورزد و گاه گرفتار رذيلههاى خودمحورى و انحصارطلبى نيز مىشود، زيرا وقتى زياد به خود معتقد شد، همه چيز را براى خود مىخواهد و در هر كارى خويش را محور مىبيند.
در قرآن و روايات اسلامى نيز بحثهاى آموزنده و گستردهاى درباره اين صفت رذيله آمده است: «(أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِى مَنْ يَشَاءُ)، آيا كسى كه عمل بدش براى او آراسته شده و آن را خوب و زيبا مىبيند (همانند كسى است كه واقع را آنچنان كه هست مىيابد)؟! خداوند هر كس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه مىسازد و هر كس را بخواهد هدايت مىكند».(۱)
امام علیهالسلام میفرماید: «الإعْجابُ ضِدُّ الصَّوابِ وَآفَةُ الاْلْبابِ، خودپسندى ضد واقعبینى است وآفتى است براى عقلها».(۲)
تضاد عُجب با عقل تا آن حد است که امام علیهالسلام در حدیث دیگرى مىفرماید: «الْمُعْجِبُ لا عَقْلَ لَهُ»(۳) و نیز در حدیث دیگرى میفرماید: «العُجْبُ رَأْسُ الْحِماقَةِ».(۴)
در ذیل حکمت ۳۸ حدیث جالبی از حضرت مسیح علیهالسلام نقل شده که میفرماید: «من بیماران غیر قابل علاج را درمان کردم و حتى مردگان را به اذن خدا زنده نمودم ولى نتوانستم احمق را درمان کنم و هنگامى که از حضرت سؤال مىکنند: احمق کیست؟ بارزترین صفت او را عُجب و خودپسندى ذکر مىکند و این اعجاب سبب مىشود که تمام فضائل را مخصوص خود بداند و تمام حقوق را ویژه خود بشمارد و هیچ حقى براى دیگرى قائل نباشد، در آخر آن حدیث آمده است: «فَذلِکَ الاْحْمَقُ الّذی لا حیلَةَ فی مُداواتِهِ، این همان احمقى است که راهى براى درمان او نیست».(۵)
ا----------------------------------------
پی نوشت:
۱ . سوره فاطر . آیه ۸
۲ . تحف العقول . صفحه ۷۴
۳ . غررالحکم . حدیث ۷۰۹۰
۴ . همان . حدیث ۷۰۹۶
۵ . بحارالانوار . جلد ۱۴ . صفحه ۳۲۴
📚 #نهج_البلاغه
✒️ آیتالله مکارم شیرازی
@nahjoolbalaghah