eitaa logo
یاران ولیعصر
195 دنبال‌کننده
21هزار عکس
22.6هزار ویدیو
513 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست یا به قدری زحمت دارد که نتوان آن را تحمل کرد، باید به دستور جبیره عمل کرد.
‼️ سوء ظن نسبت به دیگران ❓ سوال: اگر کسی در ذهن خود نسبت به برادر مؤمنش بدگمان باشد، اما سوء ظن را اظهار نکند، آیا گناه محسوب می‌شود؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ گناه نیست، ولی تا آنجا که میتواند از آن اجتناب کند. 🍃🌷↶【 】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حکم کثیرالسفر مرددسوال: اگر در جای مشغول به کار باشیم که غیر از تعطیلات هر روز سفر شغلی داشته باشیم و فعلا مدت آن قطعی نباشد و بین دو تا سه ماه مردد باشیم آیا باید نماز را به صورت شکسته یا کامل بخونیم؟ جواب: در حال حاضر بدون قصد ده روز نماز تمام نیست ولی از زمانی که معلوم شد مجموعه فعالیت کاری شما از ابتدا سه ماه یا بیشتر می شود، از آن موقع به بعد در سفرهای کاری نماز تمام و روزه هم صحیح است.[1] 🔹 : به طور کلی سفرهای شغلی اگر حداقل سه ماه ادامه دارد و در طول هفته _ غیر تعطیلات _ به جهت شغل مسافر می باشد و یا اگر مدت طولانی مثلا یک سال در هر ده روز یک سفر شغلی دارد، نماز از اولین سفر در محل کار و بین راه تمام و روزه صحیح است، و اگر ده روز هیچ سفری نداشته باشد و در یک محل توقف داشته باشید، در اولین سفر حکم مسافر دارید.[2] 🏷 پی‌نوشت: 🔺 [1]:استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: p2rp2kz 🔺 [2]:استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: gkkmmz9
📚 فروش به قیمت روزسؤال: با در نظر گرفتن تورم فعلی، آیا فروشنده می تواند اجناسی را که قبلا خریده است، با قیمت جدید بفروشد؟جواب: اگر عرفا اجحاف (ستم) در حق خریدار محسوب نشود و خلاف قوانین و مقررات مربوط نباشد، اشکال ندارد، ولی بهتر بلکه مستحب است فروشنده به مقداری از سود که مخارج او را تأمین می کند، اکتفا کند. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📥 سوال: اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست؟ 📤 پاسخ: ✍آیت الله خامنه ای: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد. ✍ آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. ✍ آیت الله زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا قضا کند. ✍ آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن، خورشيد يا ماه بگيرد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد. ✍ آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند. 📚 استفتاء از سایت مراجعه عظا
📥 سوال: 1. آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟ 2. فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟(تجهیزات نگهداری سگ خانگی) 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: 1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیر مسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2. به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. ✍ آیت الله مکارم: 1. نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداري سگ هاي زينتي و امثال آن جايز نيست. 2. اگر فایده این وسایل منحصر در سگ های زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. ✍ آیت الله سیستانی: 1. خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است. 2. به خودی خود اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد، کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. ✍ آیت الله وحید: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. 1. حرام نیست ولی مکروه است. 2. حرام نیست. ✍ آیت الله فاضل: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. 📚 رساله های توضیح المسائل و استفتائات موجود در سایت مراجع
📚 نفقه مادرسؤال: هزینه‌های به عهده چه کسی است؟ پسران یا دختران؟ اگر والدين خود درآمد داشته باشند، نگهداریشان به عهده چه کسی است؟جواب: اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد، مخارج زندگی او بر عهده کسی نیست، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونهای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت او نشود. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول ) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها) ۱: چنانچه روی آن باز است: الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ۲: اگر روی آن بسته است: الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ✳ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد. ✴ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند. ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد: 🔶 اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مى‏چسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند. ✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد: 🔷 در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند. 📌 تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری