eitaa logo
یاران ولیعصر
196 دنبال‌کننده
21هزار عکس
22.5هزار ویدیو
513 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسخ استاد
‍ 👈درمان فوری : 🔹جویدن۲۰عدد سیاهدانه 🔹فشار بین انگشت شصت و سبابه۴دقیقه 🔹نوک انگشتان را سوزن زده تا چندقطره خون بیاید 🔹ترشیها مثل سرکه، آبلیمو، آبغوره و آب نارنج. #   🎪🍓🌱˼ ♡›  http://splus.ir/tebiranii https://eitaa.com/Tebiranii https://rubika.ir/tebiranii https://ble.ir/tebiranii https://gap.im/Tebiranii https://iGap.net/tebeiranii
هدایت شده از در آسمان معرفت
توصیه ای از سالک الی الله رجبعلی خیاط(ره) :در بیداری سحر و ثلث آخر شب، آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی در بیداری سحر ها می توان حاصل نمود. از گدایی سحر ها کوتاهی نکنید که هرچه هست، در ان است. عاشق خواب ندارد و جز وصال محبوب چیزی نمی خواهد. وقت ملاقات و رسیدن به وصال هنگام سحر است. https://eitaa.com/d_a_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قلب فرهنگی شهر
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 شعبان و آشتی کنان ❓ـ شرایط زندگی در برزخ و بعد از آن، چگونه است؟ ❓ـ این اعمالی که در ماه شعبان وارد شده، چگونه می‌توانند شرایط زندگی ما را در آنجا تغییر دهند؟ 👤 ▫️ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ @ghalbefarhangishahr
هدایت شده از نهج البلاغه
✨شرح حکمت ۱۶۱✨ 🍃 آیت الله ناصر مکارم شیرازی ⚜ نتيجه «استبداد» و «مشورت»: آنچه امام علیه‌السلام در این گفتار حکیمانه خود بیان فرموده دو روى یک سکه درباره مسئله مشورت است. مى‌فرماید: «کسى که (ترک مشورت کند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاک مى‌شود و آن کس که با مردان بزرگ مشورت کند در عقل و خرد آنها شریک مى‌شود»؛ (مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ هَلَکَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا). هر قدر درباره اهمیت مشورت بحث شود کم است، زیرا مطلبى است سرنوشت ساز. قرآن مجید هم به مؤمنان دستور مشورت مى‌دهد: (وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُم)(۱)، و هم به رسول اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله که عقل کل بود در این باره امر مى‌کند: (وَشَاوِرْهُمْ فِى الاَْمْرِ)(۲)، قرآن حتى در موضوعات ساده نیز به مشورت اهمیت داده است از جمله درباره باز گرفتن کودک شیرخوار از شیر مادر مى‌فرماید: «(فَإِنْ أَرَادَا فِصَالا عَنْ تَرَاض مِّنْهُمَا وَتَشَاوُر فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا)(۳)، و اگر آن دو (پدر و مادر) با رضایت یکدیگر و مشورت بخواهند (کودک را زودتر) از شیر باز گیرند؛ گناهى بر آنها نیست». همچنین روایات اسلامى به طور گسترده بر آن تأکید ورزیده‌اند. در دنیاى امروز نیز همه دولت‌ها حداقل در ظاهر تأکید بر تشکیل شوراها براى قانون‌گذارى و امور اجرایى در سطوح مختلف دارند و اصل مشورت به عنوان اصلى اساسى شمرده مى‌شود. دلیل آن هم روشن است، زیرا خداى متعال همه مزایاى فکرى را به یک نفر نداده است، بلکه هشیارى مانند سایر نعمت‌ها در میان مردم تقسیم شده است. به همین دلیل هیچ‌کس بى نیاز از افکار دیگران نیست و هنگامى که انسان‌ها به مشورت بنشینند و عقل‌ها به یکدیگر ضمیمه شوند احتمال خطا بسیار کم مى‌شود، زیرا جوانب مسئله به وسیله افراد مختلف که هر یک جانبى را مى‌بیند روشن مى‌گردد و مصداق تعبیرى که در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على علیه‌السلام در غررالحکم آمده است خواهد بود، مى‌فرماید: «حَقٌّ عَلَى الْعاقِلِ أنْ یُضیفَ إلى رَأیِهِ رَأْىَ الْعُقَلاءِ وَیَضُمَّ إلى عِلْمِهِ عُلُومَ الْحُکَماءِ(۴)؛ بر هر عاقلى لازم است که رأى عاقلان دیگر را (از طریق مشورت) به رأى خود اضافه کند و علوم دانشمندان را به علم خویش بیفزاید». بعضى ممکن است تصور کنند حتماً باید با کسى مشورت کرد که عقل او از انسان قوى‌تر یا لااقل مساوى باشد در حالى که چنین نیست؛ انسان اگر دسترسى به چنین اشخاصى پیدا نکند سزاوار است حتى با زیردستان خود مشورت کند، چنان که مرحوم علامه مجلسى در حدیثى از بحارالانوار از امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام نقل مى‌کند که یکى از یارانش مى‌گوید: خدمت آن حضرت بودیم سخن از پدرش امام کاظم علیه‌السلام به میان آمد. فرمود: «کَانَ عَقْلُهُ لاَ یُوَازِنُ بِهِ الْعُقُولُ وَرُبَّمَا شَاوَرَ الاَْسْوَدَ مِنْ سُودَانِهِ فَقِیلَ لَهُ: تُشَاوِرُ مِثْلَ هَذَا؟ فَقَالَ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى رُبَّمَا فَتَحَ عَلَى لِسَانِه(۵)؛ عقل او قابل مقایسه با عقول دیگران نبود ولى با این حال گاهى با بعضى از غلامانش مشورت مى‌کرد. بعضى به آن حضرت گفتند: شما با مثل چنین شخصى مشورت مى‌کنید؟ فرمود: اگر خدا بخواهد چه بسا راه حل مشکل را بر زبان او جارى کند». یکى از فواید مشورت چیزى است که امام کاظم علیه‌السلام در حدیث نورانى‌اش به آن اشاره کرده مى‌فرماید: «مَنِ اسْتَشَارَ لَمْ یَعْدَمْ عِنْدَ الصَّوَابِ مَادِحاً وَعِنْدَ الْخَطَاءِ عَاذِراً(۶)؛ کسى که مشورت کند اگر به حق راه یابد او را ستایش مى‌کنند و اگر به راه خطا برود او را معذور مى‌دارند. (در حالى که اگر مشورت نکند نه در حال خطا کسى عذر او را موجه مى‌داند و نه در صواب کسى او را ستایش مى‌کند». احادیث درباره مشورت از معصومان علیهم‌السلام بسیار فراوان است این سخن را با حدیثى از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله پایان مى‌دهیم که فرمود: «الْحَزْمُ أَنْ تَسْتَشِیرَ ذَا الرَّأْیِ وَتُطِیعَ أَمْرَهُ(۷)؛ حزم و دوراندیشى ایجاب مى‌کند که با صاحب نظران مشورت کنى و از امر او اطاعت کنى» ا---------------------------------------- پی نوشت: (۱). شورى . آیه ۳۸. (۲). آل عمران . آیه ۱۵۹. (۳). بقره . آیه ۲۳۳. (۴). غررالحکم . صفحه ۵۵ . حدیث ۴۹۶. (۵). بحارالانوار . جلد ۷۲ . صفحه ۱۰۱ . حدیث ۲۵. (۶). همان . صفحه ۱۰۴ . حدیث ۳۷. (۷). همان . صفحه ۱۰۵ . حدیث ۴۱. 📚 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ الحكمة ۱۶۲ ✨ 🍃 ضرورة حفظ السر ⚜️ قال أميرالمؤمنين على عليه‌السلام: مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ، كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ. ✨ حکمت ۱۶۲ ✨ 🍃 ضرورت رازدارى ⚜️ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن در دست اوست. 📚 ✒️ ترجمه: محمد دشتی @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ شرح حکمت ۱۶۲ ✨ 🍃 روش حفظ اسرار ⚜ امام عليه‌السلام در اين گفتار حكيمانه تأكيد بر حفظ اسرار مى‌كند و مى‌فرمايد: «كسى كه راز خود را بپوشاند همواره اختيار آن به دست اوست (و كسى كه نپوشاند از اختيارش بيرون مى‌رود.)»؛ (مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ). منظور از سرّ، امورى است مربوط به انسان كه اگر ديگران از آن آگاه شوند ممكن است مشكلات عظيمى براى وى فراهم سازند؛ مثلاً شخصى كه معتقد به مذهب اهل‌بيت علیهم‌السلام است و در ميان متعصبان لجوج و نادانى از مخالفان قرار گرفته است، بديهى است اگر سرّ خويش را فاش كند جانش به خطر مى‌افتد و گاه افشاى اسرار سبب مى‌شود كه حسودان انسان را از رسيدن به نتيجه كارش باز دارند و به اصطلاح چوب لاى چرخ‌هايش بگذارند يا رقيبانى باشند كه براى حفظ منافع خود پيش دستى كنند و كارى را كه او ابداع كرده از وى بگيرند و به ثمر برسانند و از فوايد آن بهره گيرند و ابداع كننده اصلى را محروم سازند. بديهى است عقل مى‌گويد: در چنين مواردى اسرار را بايد مكتوم داشت و حتى براى عزيزترين عزيزان بازگو نكرد، زيرا آن عزيزان هم عزيزانى دارند كه براى آنها بازگو مى‌كنند و چيزى نمى‌گذرد كه آن سرّ، همه جا منتشر مى‌شود و صاحب سرّ در رسيدن به اهدافش ناكام مى‌ماند. در نامه 31 نهج البلاغه (نامه امام به فرزند دلبندش امام حسن مجتبى عليه‌السلام) نيز اشاره به كتمان سرّ شده است. همچنين در حكمت 6 و 48 نيز امام عليه‌السلام بر اين معنا تأكيد كرده است. مسئله کتمان اسرار به قدرى اهمیت دارد که در حدیثى امام صادق علیه‌السلام آن را همچون خونى مى‌شمرد که فقط باید در درون رگ‌هاى خود انسان جریان یابد، مى‌فرماید: «سِرُّکَ مِنْ دَمِکَ فَلاَ تُجْرِیهِ فِی غَیْرِ أَوْدَاجِکَ».(۱) البته مسئله کتمان سرّ در مسائل اجتماعى که براى یک جامعه سرنوشت ساز است از اهمیت بسیار بیشترى برخوردار است و چه بسا افشاى یک سرّ سبب حمله غافل گیرانه دشمن و ریخته شدن خون‌هاى بى‌گناهان گردد. در تاریخ زندگى پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله موارد زیادى مى‌بینیم که از طریق کتمان، پیشگیرى از خسارات مهمى بر جامعه اسلامى کرد و از آن جمله مسئله کتمان اسرار در فتح مکه بود که با دقت انجام شد و هنگامى که لشگر اسلام با عِدّه و عُدّه فراوان در کنار مکه فرود آمدند تازه مکیان از جریان باخبر شدند و همین امر سبب شد مقاومتى نشان ندهند و خونى ریخته نشود و فوج فوج اسلام را پذیرا شوند. گاه مى‌شد رسول اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله هنگامى که به گروهى براى یکى از جنگ‌هاى اسلام مأموریت مى‌داد براى این که دشمن از هدف آگاه نشود دستور مى‌داد نامه‌اى بنویسند و آن را به صورت سربسته به فرمانده لشگر مى‌داد و مى‌فرمود: هنگامى که به فلان نقطه رسیدید نامه را باز کنید و مطابق دستور عمل نمایید و به این ترتیب دشمن از نقشه‌هاى مسلمانان آگاه نمى‌شد. این سخن را با حدیث پربار دیگرى از امیرمؤمنان علیه‌السلام ادامه مى‌دهیم که فرمود: «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ فِی کِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَةِ الاَْخْیَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِی الاِْذَاعَةِ وَمُوَاخَاةِ الاَْشْرَارِ؛ خیر دنیا و آخرت در دو چیز جمع شده است: «کتمان سرّ و دوستى با نیکان و تمام شرور در دو چیز جمع شده: فاش کردن اسرار و دوستى با اشرار».(۲) البته این قاعده کلى مانند غالب قواعد کلّى استثناى محدودى نیز دارد و آن در موردى است که انسان مى‌خواهد با شخص عاقل و دانایى مشورت کند و با کلى گویى نمى‌تواند نظر او را جلب نماید، بلکه باید جزئیات مطلب را با او در میان بگذارد تا بتواند از مشورت او بهره گیرد. هرگاه چنین کسى انسان رازدارى باشد مى‌توان اسرار را در اختیار او براى رسیدن به اهداف مشورت گذارد. امام صادق علیه‌السلام در حدیثى که درباره شرایط شخص مورد مشورت بیان کرده مى‌فرماید: «چهارمین شرط (بعد از عقل و دیانت و صداقت) این است: «أَنْ تُطْلِعَهُ عَلَى سِرِّکَ فَیَکُونَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ بِنَفْسِکَ ثُمَّ یُسِرَّ ذَلِکَ وَیَکْتُمَهُ فَإِنَّهُ... إِذَا أَطْلَعْتَهُ عَلَى سِرِّکَ فَکَانَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ تَمَّتِ الْمَشُورَةُ وَکَمَلَتِ النَّصِیحَةُ؛ چهارمین شرط این است که او را بر سرّ خود آگاه سازى و همان گونه که تو درباره موضوع مورد مشورت آگاهى دارى او هم آگاهى داشته باشد سپس سرّ تو را پنهان و مکتوم دارد... هرگاه او را بر سرّت آگاه ساختى و علم او نسبت به آن موضوع مانند علم تو شد مشورت کامل مى‌شود و خیرخواهى به کمال مى‌رسد».(۳) 📚 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ الحكمة ۱۶۳ ✨ 🍃 الفقر و الموت ⚜️ قال أميرالمؤمنين على عليه‌السلام: الْفَقْرُ، الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ. ✨ حکمت ۱۶۳ ✨ 🍃 فقر و نابودى ⚜️ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: فقر، مرگ بزرگ است. 📚 ✒️ ترجمه: محمد دشتی @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
شرح حکمت ۱۶۳ نهج البلاغه.mp3
7.88M
🎧 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع @nahjoolbalaghah
🌹 به مناسبت سالگرد شهادت توسط حکمران عثمانی/اسفند ۱۲۷۵ شمسی ♦️ از سید جمال الدین اسدآبادی از مریدان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری رضوان الله/نفر سوم نشسته از راست/طهران۱۳۰۴ قمری 🌹رهبرمعظم انقلاب:امروز باید علاوه براعتقاد به اسلام اعتقاد به حاکمیت اسلام هم در دلها و ذهنها راسخ کرد؛ این کاریست که امثال سیدجمال بدنبالش بودند! ۷۷/۲/۲ 🕊شادی روحش صلوات 𝑬𝑵𝑮 𝑨𝑳𝑰: https://eitaa.com/joinchat/4264820952Caf21ab8929 کانال سردار شهید مهندس حسین آقادادی 🇮🇷@shohadaye_modafeeharam @shohadaye_modafeeharam1
🌺منتظر فرج باشید و ناامید نشوید. 🌹امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: 🔰انْتَظَرُوا الْفَرَجَ وَ لَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَجِ. وَ قَالَ علیه السلام: مُزَاوَلَةُ قَلْعِ الْجِبَالِ أَیْسَرُ مِنْ مُزَاوَلَةِ مُلْکٍ مُؤَجَّلٍ وَ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ لَا تُعَاجِلُوا الْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لَا یَطُولَنَّ عَلَیْکُمُ الْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُکُمْ. وَ قَالَ علیه السلام: الْآخِذُ بِأَمْرِنَا مَعَنَا غَداً فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ وَ الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. 🔶منتظر فرج آل محمد(ص) باشید و از رحمت خداوند نومید مشوید، چرا که همانا بهترین اعمال در نزد خداوند عزّوجلّ، انتظار فرج است. 🔶و هم فرمودند: تلاش و ممارست برای کندن کوه‌ها، آسان تر از تلاش برای بدست آوردن فرمانروایی و حکومتی است که وقتش هنوز باقی است. 🔶از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، چرا که زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و عاقبت به نفع پرهيزكاران است.(سلطنت و شوکت ابدی در نهایت به پرهیزگاران می رسد و آنها دولت و حاکمیت مستقر و لا زوال پیدا میکنند) 🔶برای دمیدن ظهور قبل از رسیدن به زمان خودش؛ عجول و شتاب زده نباشید که پشیمان می‌شوید و مبادا زمان به ضرر شما طولانی شود که آنگاه قلبهایتان، قساوت پیدا میکند(چه بسا منظور این است که با اعمال صالح تعجیل در فرج را از خداوند بخواهید تا مبادا بخاطر طولانی شدن غیبت بواسطه اعمالتان، باعث قساوت قلوبتان بشوید و شاید منظور حضرت این باشد که اگر در مهلتی که خداوند با عقب انداختن عقوبت گناهانتان میدهد؛ توبه نکنید هر چه آن مهلت به درازا بکشد، بیشتر باعث قساوت قلبتان میشود) 🔶و فرمود: کسی که پذیرای امر ماست فردا در حظیرة القدس (وادی مقدس بهشت) با ما خواهد بود، و کسی که منتظر امر ماست، همچون کسی است که در راه خدا در خون خود غلتیده باشد. 📗خصال شیخ صدوق ص ۶۱۶ 👌نکته ای که در این حدیث است و باید در آن دقت وافر شود این است که مومن در عین حالی که نباید شتاب زدگی در انتظار فرج داشته باشد از همان طرف نباید بی خیال امر فرج باشد و تعجیل در ظهور را از خداوند درخواست نکند. فرض کنید صاحب باغی به شما بگوید این درختی که میوه میدهد را آبیاری کنید منتها باید صد روز صبر کنی تا میوه آن برسد لذا قبل از رسیدن به زمان خود مبادا عجول شوی و این میوه را بچینی که کال و نارس است و بهره ی خود را زائل میکنی.اما بعد از صد روز میتوانی این میوه را بچینی و اگر نچینی این میوه تا بیست روز بعد هم سالم باقی میماند ولی دیگر تو نسبت به آن دیگر بهره ای نداری و یا اگر بهره ای هم داشته باشی بی جهت بیست روز خود را از فیض خوردن آن محروم نمودی و خود را به مشقت انداختی.لذا با این تشبیه میشود گقت فرد عجول، ظهور را قبل از رسیدن به مرحله بالفعل آن میخواهد ولی فردی که تعجیل ظهور را میخواهد در حقیقت از خداوند میخواهد هر وقت زمان ظهور رسید این شایستگی را مردم جهان داشته باشند تا مثلا صد روز به صد و بیست روز منتهی نشود در حالی که ظهور در همان صد روز اگر مردم جهان قابلیت داشته باشند میتواند رقم خورد. 🤲اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ 𝑬𝑵𝑮 𝑨𝑳𝑰: https://eitaa.com/joinchat/4264820952Caf21ab8929 کانال سردار شهید مهندس حسین آقادادی 🇮🇷@shohadaye_modafeeharam @shohadaye_modafeeharam1 📡برای رضای الهی☝️آنرا نشر دهید.
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای و برادرش که با سنگ جلوی تانک‌ها ایستاده بودند 🔹هشت سال با دست خالی در برابر کل دنیا ایستادند ولی اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران عزیزمان کم شود. 𝑬𝑵𝑮 𝑨𝑳𝑰: https://eitaa.com/joinchat/4264820952Caf21ab8929 کانال سردار شهید مهندس حسین آقادادی 🇮🇷@shohadaye_modafeeharam @shohadaye_modafeeharam1