هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
اسماعیلطلا کیست؟
چرا سقاخانه حرم به نام او مشهور است؟
سقاخانه معمولاً ظروف سنگی بزرگی بود که آب آشامیدنی را در آنها میریختند و پیالههایی را با زنجیر به آنها میبستند.
از میان سقاخانههایی که وجود دارد، سقاخانه «اسماعیل طلا»ی صحن کهنه حرم رضوی یکی از معروفترین و قدیمیترین آنهاست.
سنگ بنای این سقاخانه را نادرشاه افشار گذاشت و یکی از فرماندهان فتحعلیشاه، بهای روکش طلای آن را مهیا کرد.
نادرشاه و سنگ اول بنای سقاخانه حضرت
ماجرای سقاخانه حرم مطهر امام رضا (ع) از آنجا آغاز میشود که بین سالهای ۱۱۴۴ تا ۱۱۴۵ه.ق به دستور نادرشاه افشار، سنگابی یکپارچه از سنگ مرمر در صحن عتیق نصب شد. این سنگاب را که از جنگ هرات به غنیمت گرفته شده بود، در کنار جوی آبی که از چشمه گیلاس (گلسب) تا صحن حرم کشیده شده بود، نصب کردند تا مردم برای رفع تشنگی از آب درون آن که سه کُر گنجایش داشت، استفاده کنند.
اسماعیل طلا کیست؟
این سقاخانه سالها بعد، به دست یکی از سرداران فتحعلی شاه با روکشی از طلا تزئین شد.
ماجرا از این قرار بود که در زمان این شاه قاجار از طرف يكی از دولتهای خارجی بستهای به عنوان هديه به دربار رسيد و شاه قصد گشودن آن را كرد.
«اسماعيلخان» كه جزء ملتزمين بود استدعا كرد اين كار در محوطه كاخ به وسيله خدمتگزاران انجام شود، چرا که احتمال سوء قصد را نمی توان از نظر دور داشت.
اتفاقا هنگام باز كردن، بسته منفجر شد و خساراتی به بار آورد.
فتحعلی شاه با اطلاع از اين امر، دستور داد برای اين دورانديشی، هم وزن سردار اسماعيلخان سكههای طلا به او مرحمت شود. چنين كردند و اسماعيل خان معروف به «زر ريز خان» شد.
او این طلاها را صرف ساختن جایگاه آن سنگاب کرد تا گنبد و پایههای سقاخانه با روکشی از طلا مزین شود. از آن زمان این سقاخانه را به «سقاخانه اسماعیل طلا» میشناسند.
✾📚 @Dastan 📚✾
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
#داستان_آموزنده
📣 شفاى ضعف چشم
آقاى حاج ميرزا مهدى بروجردى نزيل قم كه از علماء و بزرگان حوزه علميه و صاحب تاءليفات عديده است من جمله اسلام و مستمندان كه در آن نوشته است ، در سن بيست سالگى در اثر ضعف چشم محتاج بعينك شدم و بالنتيجه لازم دانستم كه براى علاج آن اقدام عاجلى بعمل آورم براى اين منظور باطباء مخصوص چشم مراجعه كردم ولى بعد از مداواى زياد نتيجه مثبت بدست نيامد و براى خواندن خطوط و ديدن افراد نيازمند بعينك بودم ، تا اينكه سالى بعد از مراجعت از مكه از طرف كويت بكاظمين مشرف شدم ، نزديك اربعين كه شب زيارتى قبر امام حسين علیه السلام است بايد در چنين شبى درك فيض كرد، مردم از اطراف بكربلا ميرفتند تا فيوضات آن شب و عنايات و الطاف الهى در حرم امام حسين علیه السلام بهره مند باشند منهم بهمين منظور عازم شدم كه تا بتوانم بلكه شفاى ضعف چشم خودم را در كنار آن مرقد مطهر از خداى متعال بخواهم و باتوسل بذيل عنايت آقا سيد الشهداء ابا عبداللّه الحسين علیه السلام خدا حاجتم را برآورد، عصر روز نوزدهم صفر بود به عزم كربلا كاظمين را ترك گفتم . وسيله ما باقطار راه آهن بود معلوم است كه قطار براى پياده و سوار كردن مسافرين ايستگاههاى متعدد دارد، از آنجائيكه شب اربعين بود. جمعيت زيادى كه ازدهات مجاور مى آمدند در ايستگاهها براى سوارشدن بقطار ايستاده بودند بهرحال جمعيت زيادى داخل قطار را پركرده تا بحديكه در داخل كوپه هاى مسافربرى جانبود و مادر كوپه اى بوديم كه محل بارچهار پايان بود و صندلى هم نداشت و مردم اكثرا سراپا ايستاده بودند در راهرو و كوپه ها هيچ جاى اضافى نبود در عين حال باز در هر ايستگاه بر جمعيت و تزاحم افزوده ميشد خصوصا در يكى از ايستگاه ها بعضى از اعراب بَدَوى و كثيف باپاى برهنه و گل آلود سوار شدند و بعضى ها را در داخل كوپه اى كه ما بوديم جا كردند البته وضع لباس و اندام آنها نحوه اى بود كه من واقعا متنفر بودم و با خود ميگفتم كه اينها كى هستند و باپاهاى گل آلود ميخواهند بكجا بروند؟!
با اين وضع چه زيارتى ؟
آيا اينها از زوار محسوبند؟! در اين فكر بودم كه ناگاه بفكرم رسيد كه لباس و صورت و تجملات ظاهرى نشانه آدميت نيست ،
تن آدمى شريف است بجان آدميت
نه همين لباس زيباست نشان آدميت
از كجا كه اينها زائر واقعى امام حسين ع نباشند چه بسا مردمى بزيارت مى روند كه صاحب تجملند ولى در اثر خبث باطنى زائر نيستند پس اينها راسبك نشمار شايد تقربشان نزد حق زيادتر باشد، و دمى از اين انديشه آرام گرفتم بعد بياد اين افتادم كه من در سن بيست سالگى و گل جوانى بضعف چشم گرفتار شدم . خدايا مى شود بر من توجهى كنى و در اثر توكل بامام حسين ع سلامت چشم را بمن باز دهى آيا توسل من امشب نتيجه دارد؟ آيا امام حسين ع به من عنايتى مى فرمايد؟ آيا خدا امشب حاجتم را بر مى آورد اجابت دعا كه در تحت قبه و بارگاه حضرت امام حسين علیه السلام از وعده هاى حق است ، ناگاه بخود گفتم بزيارت ميروم كه عرض حاجت كنم وه چه مقام بزرگى وه چه حاجت كوچكى مقام رفيع و بلند اباعبداللّه جانباز زكوى حق كجا شفاى ضعف چشم ، چه انتظار و خواسته كوچكى براى نيل به اين حاجت مى توانم بخواست خدااز زوار حضرتش استفاده كنم در اين حال باقلبى دور از شائبه باصفاى باطنى و معنوى باتوجه بمقام زائرين آن حضرت چشمم بر خورد به پاى يكى از مسافرين كربلا كه پايش گل آلود بوده آهسته دست بردم و به مقدار عدسى از گل خشكيده پاى او را برداشتم و در دست سرمه كردم و با دست چپ عينك از چشم برداشتم و بادست راست آن خاك را بچشم ماليدم ، ماليدن همان شد خوب شدن و رفع ضعف چشم هم همان ديگر نيازى به عينك پيدانكردم اللهم ارزقنا زيارة قبره و شفاعة جده آمين رب العالمين .
📚توسلات ، 80 .
✾📚 @Dastan 📚✾
هدایت شده از نشر شهید هادی
📣 صفحه ویژه پرداخت مستقیم پویش ایران همدل۴ در KHAMENEI.IR راهاندازی شد
🔹 شما میتوانید برای شرکت در پویش ایران همدل۴، وارد صفحه شده و با وارد کردن مبلغ مورد نظر، مستقیما کمک خود به مردم مظلوم لبنان و فلسطین را انجام دهید.
farsi.khamenei.ir/irane-hamdel
هدایت شده از حکمش چیه؟
احکام مسجد ١.mp3
1.73M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
موضوع: «#احکام_مسجد»
✍️ انجام کارهای زیر در مسجد حرام است:
۱. نجس کردن مسجد؛
۲. زینت کردن مسجد به طلا در صورتی که اسراف محسوب شود؛
۳. انجام کارهایی که خلاف شأن و حرمت مسجد است؛
۴. داخل شدن کفار به مسجد؛
۵. خراب کردن مسجد؛
۶. بر خلاف کیفیت وقف مسجد عمل کردن.
📚 رساله آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)، ج ١.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از حکمش چیه؟
#پرسش_های_احکام
❓پرسش: حکم وسواس در وضو چیست؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیت الله خامنهای: در وضو تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمیشود، مگر درصورتیکه یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
آیتالله سیستانی: حرام نیست؛ مگر زمانی که منجر به انجام حرامی مانند اسراف یا ترک واجبی مانند ترک نماز در وقت آن شود.
آیتالله مکارم: وسواس باعث اسراف آب میشود و کار حرامی است. ولی باعث بطلان وضو نمیشود؛ مگر اینکه در شستن دست چپ وسواس داشته باشد که درنتیجه آب اضافی خارج از وضو محسوب میشود و برای مسح دچار مشکل خواهد شد.
شایانذکر است وسواس در غسل مانند وضو، باعث اسراف میشود و حرام است، ولی غسل صحیح است
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتاء از مقام معظم رهبری، شماره سؤال: ۹۰۲۴۰۵ / استفتائات نجف، سؤالات شماره ۱۰۰۴۴ و ۱۲۰۰۵ / سایت رسمی آیتالله مکارم شیرازی، بخش استفتائات، سایت رسمی احکام جامع
#احکام_وضو
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از حکمش چیه؟
🔸امام رضا علیه السلام: أحسِنوا إلى عِيالِكُم ووَسِّعوا عَلَيهِم ؛ فَإِنَّهُ قَد أروي عَنِ العالِمِ عليه السلام أنَّهُ قالَ : «إنَّ اللّهَ لا يُحاسِبُ الصّائِمَ عَلى ما أنفَقَهُ في مَطعَمٍ ولا مَشرَبٍ ، وإنَّهُ لا إسرافَ في ذلِكَ» .
🔹به نانخوران خود، نيكى كنيد و بر آنان توسعه دهيد، كه من از عالِم (امام کاظم) عليه السلام روايت مىكنم كه گفت: «خداوند، روزه دار را بر آنچه در خوردنى و آشاميدنى خرج كرده، محاسبه نمىكند و در اين مورد، اسرافى نيست».
📚 الفقه المنسوب للإمام الرضا عليه السلام : ص ٢٠٦
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
💠 حکم غذا و خوراکی های اضافه و بلااستفاده در منزل
💬 سؤال:
حکم غذا و خوراکی های اضافه و بلااستفاده در منزل چیست؟ آیا می توان آن را به دیگران داد و اگر نیازی به آن نباشد و یا بیش از نیاز باشد و دور ریخته شود، آیا اسراف است؟
✅ پاسخ:
موارد مختلف است؛ اگر امکان استفاده از غذای باقیمانده برای خود یا دیگران باشد و دادن آن (با اجازه مالک غذا) به دیگران بی احترامی به آنها محسوب نشود، یا حداقل بتوان غذا را برای پرندگان و حیوانات استفاده کرد و در عین حال آن را دور بریزند، این کار اسراف است و باید از آن اجتناب شود. در هر حال، باید در تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی برنامه ریزی کنید که به مقدار نیاز باشد و از اسراف جلوگیری شود.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#احکام
📚 #احکام_
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
💬پرسش: آیا پذیرایی با چند نوع غذا که معمولاً دور ریخته می شود، جهت حفظ آبرو جایز است؟
✅ پاسخ: اسراف جایز نیست؛ و حتی در فرض سؤال حفظ آبرو منافات با اسراف نکردن ندارد و باید غذاهای مانده صحیح مصرف شود.
🔹 فتوای آیات عظام: امام(ره)، خامنه ای، سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی، وحید خراسانی
📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، ج۲، ص۵۹۲، م ۱۴۲۴، سایت احکام جامع
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
💠 بستن شیر آب در حال وضو
💬 سؤال:
در رساله، بخش احکام وضو خواندم که دست زدن به شیر خیس بعد از شستن دست چپ در وضو محل اشکال است، حال اگر شیر آب بعد از شستن دست چپ بسته نشود، مستلزم اسراف است، تکلیف چیست؟
✅ پاسخ:
در فرض مذکور میتوانید بعد از ریختن آب روی دست چپ و قبل از دست کشیدن به آن، ابتدا شیر را بسته و سپس دست بکشید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
📚 #احکام_
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
💠 نگهداری پرندگان در قفس
💬 نگهدارى پرندگان مانعى ندارد. ولى سزاوار است افراد با ایمان هدفى از آن داشته باشند؛ هر چند استفاده از زیبایى و صداى خوش آنها باشد، در ضمن باید این امر به اسراف نشود. [1]
🔸 مهم این است که نوع نگهداری باعث آزار حیوان نباشد، آنچه اشکال دارد آزار حیوانات است؛ لذا به صورت معمول، نگهداری پرندگان، اگر صحیح و اصولی باشد، اشکال ندارد.
📚 پی نوشت:
[1] بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی.
#احکام
📚 #احکام
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
10.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مقدار مناسب آب برای وضو و غسل
💬مقدار آبی که با آن بتوان وضو گرفت و زمان و میزان آب لازم برای انجام غسل ترتیبی چقدر است؟
🔹 آیا غسل با بیشتر از یک صاع آب، اسراف است؟
🔹آیا لازم است نيّت غسل را بر زبان جارى كرد؟
💠 #استاد_وحیدپور
#احکام
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
💠 خمس پولِ پیش پرداخت (رهن خانه)
⁉️ سؤال:
آیا پولی که مستأجر ناچار است برای اجاره خانه به مُوجر قرض (رهن) دهد، خمس دارد؟
✅ پاسخ:
اگر مستأجر توان پرداخت اجاره کامل را ندارد یا مُوجر نمیپذیرد، به مقدار پولی که برای اجاره مسکن مطابق شأن، باید طبق قرارداد اجاره به مُوجر قرض دهد، خمس تعلق نمیگیرد و احکام مَئونه را دارد.[1]
✅ نکته:
منظور از مَؤونه در خمس: به مخارجى گفته مىشود که در زندگى، هزینه مىگردد و شامل موارد ذیل است:
1️⃣. هزینههاى زندگى شخصى؛ مانند: خوراک و پوشاک، خانه مسکونى، وسایل زندگى، وسایل نقلیه، وسایل تحصیلى، رایانه، هزینه ازدواج و...؛
2️⃣. هدایا و بخششها؛ مانند: خیرات، صدقات، جوایز و...؛
3️⃣. مخارج سفر حج (واجب و مستحب)، سفر زیارت، گردش و تفریح؛
4️⃣. حقوقى که بر عهده شخص است؛ مانند: دیه، غرامت و کفاره.
❇️در شأن انسان بودن یعنی اگر دیگران آن مقدار هزینه کردن ما را مشاهده کنند، تعجب نمیکنند؛ البته باید مشروع هم باشد؛ یعنی شرعاً اسراف نباشد.[2]
#احکام_خمس
#خمس_رهن
------------------
📚 پینوشت:
[1]. بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
[2]. عروه الوثقى، ج2، کتاب الخمس، م61.