💢روش های مطالعه صحیح
مقاله ای برای مطالعه دانش آموزان ودانشجویان
تکنیک های مطالعه ی صحیح راهنمای روش مطالعه صحیح و اصولی
آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده میکنید؟
شاید به افرادی برخورده باشید که میگویند: همه کتابها و جزوهها را میخوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش میکنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را میخوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز میگردد.
عدهای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا میکنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور میدارند.
این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی میشود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمیتوانیم و نباید از آن دور باشیم.
برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوختههای پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد.
بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم.
در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد.
آگاهی ،درباره موضوع
1. علاقه
2. ارزیابی ،ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود
3. مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن انواع روشهای مطالعه
روش پس ختام
این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است.
✅ این روش متشکل از شش مرحله است.
🌱مراحل پیش خوانی
در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها میباشد.
هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر میباشد.
✅مرحله سؤال کردن
🌱پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری میگردد.
✅مرحله خواندن
🌱در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل میباشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب میتوان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.
✅مرحله تفکر
🌱در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانستههای خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.
✅مرحله از حفظ گفتنی
در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود.
مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام میگیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد میشویم.
✅مرحله مرور کردن
🌱این مرحله ، که مرحله آزمون نیز میباشد، در پایان هر فصل انجام میگیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود.
یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است:
اجرای این مرحله میتواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش داد.
ادامه دارد..
کانال روش تدریسمون👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
هدایت شده از بانوی شاخص 👩🏫👩🏻🎓💯📉
52.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ریاضی. بازی
🔰خلاقیت.. ایجاد انگیزه
🔰کسرهای تساوی
🔰هدف کلی.. شناخت کسرهای تساوی
🔰با این روش و با وسایل ساده خیلی راحت دانش آموز متوجه مفهوم کسرهای تساوی و. چگونگی آن. می شود 😍
🔰اهداف جزئی و رفتاری.... دانش آموز بتواند. کسرهای تساوی را با شکل نشان دهد
بتواند برای یک. کسر چندین. کسر تساوی بنویسد
✅روش. پویا... مجسم و عینی
✅وسایل مورد نیاز
ماژیک... طلق شفاف.
✅ساحت تعلیم. و. تربیت علمی و فناورانه
#پروانه_ای
#نسل_ظهور_ارومیه
#راهیان_کوثر
ممنون از کلیپای قشنگی که برامون میفرستید😍😍
اگر شما هم کلیپ از تدریس و روش تدریستون دارید برای ما ارسال کنید👇👇👇
@moallemyaar
کانال اصلیمون که توش کاربرگ و نمونه سوال میزاریم
معلم یار👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
✅نکات کلیدی مدیریت کلاس
🌱🌱🌱
در واقع این نکات نكته های باریك تر از مویی هستند كه رعایت آن ها به بهبود مدیریت كلاس درس می انجامد.
◀️سعی كنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید ، نه به نداشته های آنان.
◀️همه به محرك نیاز دارند ، تشویق نوعی محرك است .
◀️اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد ، از آن درس و كلاس راضی است .
◀️ انتقاد سازنده را همیشه با بیان یكی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز كنید.
◀️ رفتار را سرزنش كنید ، نه شخصیت را . شما را دوست دارم ، اما كار شما را دوست ندارم .
◀️ برای تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم .
◀️همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم .
◀️در وجود دانش آموز ضعیف یا بد ، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت كنید.
·◀️هرگز دانش آموز را به كاری كه نمی توانید ، تهدید نكنید؛ چرا كه او طرف برنده خواهد شد.
◀️فرمول تنبیه را پاك كنید و فرمول تشویق را جایگزین كنید.
◀️ دانش آموزان آن گونه كه ما می خواهیم نمی شوند ، بلكه آن گونه كه هستیم می شوند.
◀️برای رسیدن به هدف های خود در كلاس ، مثبت فكر كنید.
◀️برای اثر گذاری بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه كنید .
◀️یاد ندهیم ، از هم یاد بگیریم . حاكم شدن یك سلیقه ، نه شدنی است نه مطلوب .
◀️چشم دانش آموز به رفتار ما و گوش او بر گفتار ماست . پس باید مواظب باشیم چه می كنیم و چه می گوییم .
◀️با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.
◀️ نظم كلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب .
◀️برای آنكه به ذهن دانش آموز راه یابید ، ابتدا باید به دل او راه پیدا كنید.
◀️ تكالیف باید تابع توان دانش آموز باشد و مایه ی سرگرمی ، نه مایه ی عذاب.
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃
کانال روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
🔴راهبردهای پیشنهادی برای درمان کندنویسی با منشاء ضعف عضلات :
✅از دلائل اختلالات دستخط کودکان که به ضعف فیزیکی کودک برمیگردد “ضعف ماهیچه های انگشتان دست” است. ممکن است فردی هیکلی باشد و دارای ماهیچه های پیچ در پیچ باشد اما قدرت کافی برای کنترل قلم را نداشته باشد . چون ماهیچه های انگشتانش بکار نیفتاده باشند.
✅وظیفه ی نوشتن و کنترل قلم بر عهده ی ماهیچه های بین مفاصل انگشتان است . اگر این ماهیچه ها بر اثر عدم تمرین و فعالیتهای ظریف ، به حد کافی قوی نشده باشند دست در کنترل قلم و اجرای خواسته های ذهن دچار تزلزل شده و خط فرد به نظر ناهماهنگ و نازیبا به نظر می رسد. پس اشکال در عضلات ضعیف انگشتان است که زود خسته می شود و کم رنگ می نویسد.
🔴و اما راهکارهای پیشنهادی :
بهتر است به خط نسخ بنویسد نه شکسته نستعلیق (نه زیبا نویسی).ابتدا درست نویسی را یاد بگیرد بعد زیبا نویسی.
خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد.مثلا یک خط سبز زمینه باشد.یک خط زمینه نارنجی.
از دفتر شطرنجی نیز می توانید استفاده کنید.برای نوشتن نسخ کلمات.
تایپ با کیبورد را نیز در منزل با خط نسخ شروع کند.
انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
ورزش انگشتان را شروع کند مثل حرکت انگشتان بر روی پلکان رفتن.بالا و پایین رفتن.
خمیر بازی چنگ زدن به آن ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره
رنگ کردن نقاشی
کشیدن نقاشی
کشیدن خط به موازات اشکال یا خطوط هندسی ( مثلا سعی کند در داخل یک مثلث یک مثلث کوچکتر به موازات آن بکشد)
کشیدن خطوط مدور از راست به چپ و از چپ به راست بصورتی که مچ دست کاملا بچرخد.
کشیدن خط راست از بالا به پایین و از پایین به بالا بصورت یک در میان .
کشیدن نقاشی در یک کاغذ کوچک.
کامل کردن ظرائف یک نقاشی.
چرخاندن قلم در بین انگشتان و خطوط مدور کشیدن.
دوایر خیلی کوچک را رنگ کردن بطوری که رنگ از خط دایره بیرون نزند.
ربع دایره، نیم دایره و دایره کشیدن (دقیق نبودن مهم نیست، مهم تلاش در این راه است).
حرکت کردن موج وار قلم و کشیدن خطوط مارپیچی (از بالا به پایین . از پایین به بالا. از راست به چپ و از چپ به راست)
کانال روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال اصلیمون(معلم یار)👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
#کند_نویسی
بی تو با شمع، علی تا به سحر می سوزد
شمع می میرد و او بار دگر می سوزد
یک نفر مثل درختان سپیدار بلند
در خیالش همه شب بین دو در میسوزد ...
◾️ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد.
ایفای نقش.mp3
17.33M
روش ایفای نقش
نقش زنجیره ای از احساسات،حرف ها و اعمال یک فرد است که به صورت یک الگوی خاص تبلور می کند.
شاگردان به مفهوم فرد در درون اجتماع پی می برند و نحوه ی حل تعارض های فردی به کمک گروه های اجتماعی را تمرین می کنند.
معلم یا کارگردان ایفای نقش،ایفاگران نقش یا شاگردان منتخب و مشاهده کنندگان نقش یا بقیه ی شاگردان کلاس افرادی هسند که در روش ایفای نقش شرکت دارند.
در روش ایفای نقش فرد خود را به جای دیگری قرار می دهد و می کوشد با دیگرانی که آنان نیز نق های مفاوتی دارند تعامل کنند.
تعیین موضوع،انتخاب ایفاگران،فراهم کردن امکانات و طراحی صحنه برای ایفای نقش،آماده کردن شاگردان برای مشاهده ی فعال اجرای نمایش،بررسی و ارزشیابی نمایش،اجرای مجدد نمایش،ارزشیابی مجدد و تعمیم تجربه ها و نتایج از مراحل اجرایی روش ایفای نقش به شمار می رود.
مزایا و معایب
افزایش قدرت درک و شناخت از احساسات خود و دیگران،بهبود مهارت های حل مسئله فردی و اجتماعی،ایجادرابطه ی عاطفی در فرایند آموزش و یادگیری (مزایا)
وقت گیر بودن،اتکا به معلم،ناتوانی در تحقق اهداف سطوح بالا و جنبه ی نمایشی و هنری داشتن(محدودیت)
کانال روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال اصلیمون(معلم یار)👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی دو شغل
کشاورزی و معلمی ❤️❤️
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس بیاموز و بگو درس هفتم فارسی ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان ❤️
22.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی دو شغل نانوایی و بنایی
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی سه شغل
باغبانی . راهنمایی رانندگی. رفتگری ❤️
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس واژه آموزی درس هفتم فارسی ❤️
همراه با نمایش معرفی دو شغل کتابفروشی و
لباس فروشی ❤️❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان