سلام علیکم
عرض ادب و احترام فراوان دارم خدمت شما عزیزان
احتراماً به استحضار می رساند که به مناسبت عید سعید غدیر خم جشن خیابانی و موکب پذیرایی روز سه شنبه یعنی روز عید مقابل حسینیه پیروان شهدای کربلا برگزار می شود
از ساعت 16الی19
لطفاً همکاری نمایید و تشریف بیاورید
هم کمک نمایید و هم بانی شوید
التماس دعای فراوان
https://ble.ir/y133s
اللهم عجل لولیک الفرج 🕋
🌹🪸💛 الهی و ربی من لی غیرک 🕋
کانال یا صاحب الزمان عج ادرکنی و لا تهلکنی 💫🌹
خیابان شهید غیوری شمالی
بالاتر از چهارراه خط آهن
جنب کوچه خراسانی
🌹🍃🇮🇷💚🤍❤️❤️🤍💚🇮🇷🍃🌹
شجاعت گفتن نمی دانم
👇👇👇👇👇👇
در این مبحث هدف صرفا شرح حدیث است ولی قابل مقایسه در ادبیات گفتمانی و رفتارهای سیاسی وحتی مناظراتی که ممکن است بعضی به جای بهره گیری از نظر اندیشمندان وکارشناسان دراوج نا آگاهی به خود وعلم ناقص خود ومدیریت خود تکیه می نمایند ، این قابل تامل وارزیابی برای چنین افرادی باشد.
به هرحال درادامه مباحث مربوط به شرح نصایح پیامبر اسلام (ص)به ابی ذرغفاری که قبلا توفیق شرح آن در دومجلد فراهم شده بود مناسب دیده شد حدیث شماره۱۷ با عنوان شجاعت« نه گفتن» تقدیم به نگاه خوب مخاطبان اهل علم ومعرفت شود.
ولذا دراین حدیث پیامبر (ص) فرمود
یا اَباذَرٍّ؛ اِذا سُئِلْتَ عَنْ عِلْم لا تَعْلَمُهُ فَقُلْ لا اَعْلَمُهُ تَنْجُ مِنْ تَبِعَتِهِ وَلا تُفْتِ النّاسَ بِما لا عِلْمَ لَكَ تَنْجُ مِنْ عَذابِ اللّهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ
اى ابوذر؛ هرگاه از تو چیزى را پرسیدند كه نمىدانى، بگو نمىدانم، تا از عواقب آن در امان بمانى و به آن چه نمى دانى فتوا نده تا از عذاب خداوند در روز رستاخیز برهی.
البته درحقیقت گفتن
« لاادری» یعنی نمی دانم ، مستلزم شجاعت وتهذیب نفس و تقوا و خود ساختگی است.
بنابراین باید دانست این آیه قرآن است و مخاطبش اگرچه کل بشر است اما مخاطب ویژه اش پیامبراست که « عقل کل وصاحب علم لدنی است وباذن الله دارای علم غیب است» ولی درمقابل بایسته هایی که بشرباید بداند ونیاز دارد وفقط خدا می داند درسوره اسراء آیه «۸۵» فرمود:
وَ مَا أُوتِیتُم مِنَ الْعِلْمِ اِلّا قَلیلا.
یعنی آن چه از علم به شما دادند بسیار اندك است. دراين که مقصود از «قليلا» در اين جا چيست؟ دو احتمال وجود دارد:
۱.«قليلاً من العلم» يعنی علم اندک به شما داده شده است.
در اين فقره تأکيد مي شود علم بشری قليل و محدود است و اين گونه نيست که چون قدرت عقل در اختيار انسان هاست، آنها می توانند پيرامون اين موضوع به تعقل و تفکر بنشينند و به پاسخي شايسته دست يابند.
علامه طباطبائی ذيل اين فقره از آيه شريفه از قلت معرفت بشری سخن می کند که ريشه درمحدوديت دست يابی بشر به آن موقعيت خاص وجودی روح دارد، و همين امر سبب می گردد که او از اين معرفت در حجاب بماند.
۲.«قليلاً منكم» يعنی به تعداد كمی از شما اين علم عطا شده است. عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (ع) فِی قَوْلِ اللَّهِ وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا قَالَ تَفْسِیرُهَا فِی الْبَاطِنِ أَنَّهُ لَمْ یُؤْتَ الْعِلْمَ إِلَّا أُنَاسٌ یَسِیرٌ فَقَالَ وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ.
جابر از امام باقر(ع) نقل می کند که امام فرمورد این کلام خداوند« وَ مَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّقَلِیلًا» در باطن واصل تفسیر آن یعنی خداوند به مردمانِ کمی علم داده است و فرمود«وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلًا» یعنی به اندکی ازشما(علم داده است)
ونتیجه سخن این است که بسیاری از مردم از علم بهره ای ندارند، چراکه حداقل آن توان و داشتن ظرفیت فراگیری آن علمی است که مورد نظر این آیه شریفه است.
حال سخن این است وقتی بشر این همه در محدودیت علمی است، وقتی مورد سئوال واقع می شود باید به چیزی پاسخ دهدکه علم دارد.
تمام آسیب ها ومصائب جامعه ازهمین ندانم کاری ها وعدم مشورت ها ازصاحبان علم ودانش وتجربه وتکیه برداشته های محدود و
نا قص خود است که ریشه آن یا درهوای نفس است ویاواقعا در جهل افراد. وشایدمخاطب محوری آن اگرچه عام است اما می تواند مسئولان یک جامعه باشد.
به هرحال تازه آن علمی که دارد وبرآن مبنا سخن می گوید، باید از منابع معتبر نقل شده باشد وسند آن معتبرباشد. مثل مراجع عظام که درنقل حدیث برای فتوا از زمان حال تا زمان
صد ور روایت رابررسی می کنند اگر خدشه ای درآن بود کل روایت را کنار می گذارند، مگردر مواردی که مقوّماتی مثل شهرت و...داشته باشد. ودرغیرحوزه فقه هم برای هر نقلی یا آزمایش ویا سند معتبر ویا تجارب مکرر که شبیه به آزمایشات باشد باید آن را تایید کند.
اما علت این سخن از پیامبر(ص)؛ اگر انسان پاسخی رابدهد که مغایر با واقع وخلاف باشد هر اتفاقی برای طرف دریافت کننده پاسخ به وجود آمد پاسخ دهنده درآن شریک ومقصر است.
مثلا قاضی حکمی صادر کرد که خلاف بود ویا نقل قولی شد وآثار زیان باری برآن مترتب بود ویا فتوایی وحکم شرعی بیان شدکه خلاف شرع مقدس و... بود.
ویا امثال آن ، اینها همه دارای آثاروعواقب سوء وناگواری چه درمسائل علمی ویاقضایی ویا اقتصادی ویا اخلاقی وفرهنگی ویا اجتماعی وحتی نظامی وامنیتی و... خواهدبود .
https://ble.ir/y133s
اللهم عجل لولیک الفرج 🕋
🌹🪸💛 الهی و ربی من لی غیرک 🕋🌹🪸💛