24.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای محرم از چه زمانی باید شروع کنیم⁉️
#دکتر_محمد_فراهانی
📙📘📗📕📒📔📓📚📙📘📗
#اجتماع_عمومی_شعبات
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_5834923421934289149.mp3
3.27M
زمینه شهادت امام باقر علیه السلام
#تحلیل_سینه_زنی
#تحلیل_مداحی
#حاج_محمود_کریمی
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
@yase133
🏴 #تحلیل_مداحی
#تحلیل_سینه_زنی
#حاج_محمود_کریمی
تحلیل⚪️ #دکتر_محمد_فراهانی
زمینه شهادت امام باقر(ع)
#موضوع : حُسن ختام در زمینه ـ ذکر ورود به شور❇️
📌📌📌📌📌📌📌📌📌
#متن_سینه_زنی 💠👇
برا ملاقات خدا دل کبوتر میزنه
از اتیش زهر جفا تو حجره پرپر میزنه
خسته از این شهر شده مسافر
آشفته احوال آزرده خاطر
دل هوایی شد کربلایی
غریب و تنها امام باقر
خون گریه کن مدینه دنبال این مسافر
رو دامن حسینه سر امام باقر
تو حال جون دادن بازم دل و به دریا میزنه
با روضه کرب و بلا آتیش به دل ها میزنه
یه بغض سنگین توی گلوشه
یاد لبای خشک عموشه
این دم آخر به یاد اصغر
مگه میتونه آبی بنوشه
انگار داره میبینه گهواره و رباب و
اشک از چشاش چکیده هر جا که دیده اب و
از آسمونا اومده حالا به دنبالش حسین
میون این حجره شده شبیه گودالش حسین
دیشب که خواب حسین و دیده
میدونه دیگه وقتش رسیده
چشماش پر آبه یاد سرابه
رقیه بود و سر بریده
حسین خودش تموم جا مونده هاش و برده
هر کی که مونده مثل رقیه جون سپرده
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
#نکات 👇
🚩حسن ختام در زمینه: خوب تمام کردن از مهمترین نکات در تمامی عرصه های مداحی است، هم در روضه موضوعیت دارد، هم در زمینه، واحد، شور و...
آقای کریمی، در انتهای زمینة خود، از سبک معروف (شهید تشنه لب ـ وای وای وای) استفاده کردند که برای مستمع بسیار خاطره انگیز بود و از جهتی هم با نوا و نغمه سبکی که خواندند تناسب داشت.
این هومشمندی و دقت باعث شد، زمینه با هیجان مناسبی به پایان برسد و در حقیقت حسن ختام صورت گرفت.
🚩ذکر ورود به شور: برای ورود به ضرب شور در انتهای زمینه، خوب است از ذکری هیجان انگیز استفاده شود حلقه ارتباطی مناسبی باشد. در این جلسه از ذکر(صلی الله علی الحسین) استفاده و بعد ذکر (حسین علیه السلام) دم داده شد.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
@yase133
#تحلیل_مداحی
#استاد_حاج_محمود_کریمی
تحلیل ☀️ #دکتر_محمد_فراهانی
✅مدح و مرثیه شهادت امام باقر(ع)
#موضوع :
معرفی #آواز_افشاری
📘📘📘📘📘📘📘📘📘
#متن_روضه 👇
ای ولی اله داور السلام ای سلامت از پیمبر السلام
حجت خلاق اکبر السلام زاده ی زهرای اطهر السلام
السلام ای باقر آل رسول چارمین فرزند زهرای بتول
ای نبی بر تو فرستاده سلام وی به زین العابدین، ماه تمام
هفتمین معصومی و پنجم امام مکتبت تا صبح محشر مستدام
تیغ نطقت می شکافد علم را روح می بخشد مرامت علم را
ای سلام ذات حی داورت بر تو و نطق فضیلت پرورت
علم آرد سجده بر خاک درت حلم گردیده است بر دور سرت
نسل نوری هم ز باب و هم ز مام خود امام و مادرت بنت الامام
کیستی ای آیت سرّ و علن؟ تو هم از نسل حسینی هم حسن
تو امامت را روانی در بدن ای ولایت را چراغ انجمن
علم تو علم خداوند جلیل وحی باشد بر لبت بی جبرئیل
یابن زهرا، گرچه با بغض تمام حرمتت گردیده پامال هشام
بر تنت آزار آمد صبح و شام تو امامی، تو امامی، تو امام
نور از هر سو که خیزد دیدنیست چهره ی خورشید کی پوشیدنیست
تو خزان باغ زهرا دیده ای تو تن بی سر به صحرا دیده ای
گردن مجروح بابا دیده ای بر فراز نیزه سرها دیده ای
کاش می دیدم چه آمد بر سرت یا چه کرده کعب نی با پیکرت
تو چهل منزل اسارت دیده ای از ستمکاران جسارت دیده ای
خود عزیزی و حقارت دیده ای تشنگی و قتل و غارت دیده ای
چارساله کوه ماتم برده ای مثل عمه تازیانه خورده ای
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
#نکات 👇
🌹معرفی آواز افشاری: در فایل پیوستی حاج محمود آقای کریمی، از گوشه مثنوی این آواز استفاده کرده اند، ذاکرین اهل بیت برای فراگیری نحوه استفاده از این گوشه در مداحی می توانید از این الگو استفاده کنید.
حالتهاى آواز افشارى شباهت زيادى به دستگاه نوا دارد و در فرودهای خاصى كه مختص آواز افشارى است، تفاوت اين دو آشكار مىگردد.
افشاری ، آواز متأثرکننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونى دارد. آواز مناجات و راز و نياز با معبود يگانه مي باشد. افشاري آوازی تامل برانگیز است که انسان را به فکر وا می دارد و شايد به همين دليل از اين آواز براي خواندن مناجات استفاده مي شود.
به طور کلی این آواز برای نشان دادن حالاتی نظیر هجران، درد و اندوه و ناکامیها و خاطرات جانگداز و شکایت از بی وفایی یار است.
گوشه های آواز افشاری به روایت مرحوم محمود کریمی عبارت است از: درآمد، جامه دران، حصار، قرائی، نهیب، حزین، رُهاب یا رهاوی، صدری یا نحوی، مثنوی.
در فایل پیوستی حاج محمود آقای کریمی، از گوشه مثنوی این آواز استفاده کرده اند، ذاکرین اهل بیت برای فراگیری نحوه استفاده از این گوشه در مداحی می توانید از این الگو استفاده کنید.
🌹شعر مدح و مرثیه: یکی از توصیه های اکید علما، مخصوصا مقام معظم رهبری، به ذاکرین عزیز این است که از اشعاری استفاده کنند که در آن به مستمع الگوی رفتاری از اهل بیت(ع) ارائه شود؛ یکی از راههای عمل به این توصیه خواندن اشعاری است که در آن ابتدا مدح آل الله ارائه شده، بعد به مرثیه ورود صورت گرفته است.
این شعر، که سروده استاد سازگار است، نمونه خوبی از اینگونه اشعار است.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
#اسناد 👇
1⃣ شاعر:استاد سازگار
2⃣جزوه نواها و نغمه ها، سید رحیم عدنانی، ص20-24.
3⃣ برگرفته از: نظري به موسيقي ، روحاله خالقي، تهران: انتشارات محور، 1378.رديف آوازهاي ايراني، منوچهر لشكري،تهران: انتشارات چنگ 1382. رديف آوازي موسيقي سنتي ايران به روايت محمود كريمي، محمدتقي مسعوديه، تهران:موسسه فرهنگي ـ هنري ماهور1383. فصلنامه ماهور، سال دوم، شماره 11، بهار 1380.روزنامه جام جم، ضميمه 1981، شماره 138، ارديبهشت 1386.
4⃣ ارغنون ساز فلک، شهرزاد فرخ کیش، اصفهان، چاپ اول1376، ص64.
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
@yase133
💥💥بشنوید👇💥💥
4_5834632854511813097.mp3
10.12M
🏴روضه شهادت امام باقر علیه السلام🏴
#دستگاه_شور
#آواز_افشاری
#تحلیل_مداحی
#استاد_حاج_محمود_کریمی
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
@yase133
مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🌏 سایت مجمع
https://yase135.ir
🌐 #بله
https://ble.ir/yase135
✅ ایتا:
https://eitaa.com/yase133
🆔 روبیکا:
https://rubika.ir/yase135
🌐 تلگرام:
https://t.me/yase135