فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چکار کنیم که آموخته های آوازی رو بتونیم کاربردی کنیم❓
دستگاه آواز مثل درخت گردو می مونه💯
#دستگاه_آواز
#دکتر_محمد_فراهانی
💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡
#اجتماع_عمومی_شعب
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_5780534966869823219.mp3
5.43M
انواع نشست ❗️
اگر وقت کم بود از حجم محتوا کم کنیم یا اینکه شعر رو سریعتر بخونیم⁉️
#نکته_مهم
#دکتر_محمد_فراهانی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
اطلاع رسانی
#ورود_کاروان_اهلبیت_علیهم_السلام_به_شهر_شام
سخنران استاد محترم:
#حاج_ماشاءالله_عابدی
آموزش اصول و مبانی مداحی :
#دکتر_محمد_فراهانی
(شروع جلسه رأس ساعت ۱۸:۰۰)
🗺 آدرس در گوگل :
https://nshn.ir/rbve74exRp4m
📳 پخش زنده :
https://yase135.ir/پخش-زنده
4_5780803574124514097.mp3
10.75M
بعضی از اشعار رو باید سالها خوند💯
#نکته_مهم
#دکتر_محمد_فراهانی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_5855236993746733028.mp3
8.11M
ورود به بعضی از روضه ها ممنوع🚫
استفاده از طنین سر💯
#نکته_مهم
#دکتر_محمد_فراهانی
⚪️⚫️🟣🔵🟤⚪️⚫️🟣🔵
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
توصیه میکنم حتما فایل تصویری رو مشاهده کنید و سپس ،تحلیل استاد فراهانی رو هم بخوانيد و هم بشنوید
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
تحلیل هنرمندانه فایل تصویری مکمل خوانی⬇️⬇️
#استاد_خلج
#استاد_نوروزی
#استاد_کریمی
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
تحلیل توسط
#دکتر_محمد_فراهانی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔴تعریف مکمل خوانی
در این روش مداحی مشغول خواندن است که دو یا چند مداح دیگری در اثنای خواندن مداح اصلی، دیگر اشعار و مطالب مرتبط با موضوع را بیان می کنند و سپس مداح اصلی به خواندن خود ادامه می دهد. این کار مداح دوم را مکمل خوانی می گویند.
در مکمل خوانی نکاتی را باید مورد توجه قرار داد:
1. اختصار
2. استفاده از اشعار بسیار ناب و بسیار اثرگذار (در صورت خواندن روضه، بهتر است ذیل اشعار به عنوان تفسیر آن به روضه اشاره شود)
3. توجه خاص به هنر بدن
4. استفاده از فنون و اصول مجلسداری
5. مخاطب شناسی دقیق
در این جلسه شعر زیر توسط حاج حسن خلج خوانده شد
برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست
برخیز! جای مشک، دو چشم مرا ببر این سیل اشک، جان برادر! سراب نیست
اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست
برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست
نکات مربوط به فایل مورد بحث
1. انتخاب شعر: در این جلسه، آقای خلج، اشعاری انتخاب کرده بودند که در آن، عاطفه و احساس با جنبه های ادبی شعر، همراه شده بود.
2. فصاحت: این اشعار با این خصوصیات که عرض شد، به نحوی کاملا فصیح، توسط آقای خلج ادا شد(فصاحت متکلم).
3. القای معانی: محتوای این شعر کاملا بر جان ایشان نشسته بود و با تمام وجود آن را ادا کردند(القای معانی).
4. بلاغت: این کلمه، کلام و بیان فصیح را با توجه به مخاطب انتخاب کردند که این مصداق بلاغت است.
5. تناسب: در محتوای شعر منتخب آقای خلج، نوعی درخواست همراه با سوز و گداز غم فراق، وجود داشت، لذا ایشان از سبک و لحنی متناسب این محتوا استفاده کردند.
6. مکث: گاهی مکث بجا، اثرگذاری کلام را دوچندان می کند، در این جلسه چند مرتبه با سبک و روش بسیار مناسبی این مکثها صورت گرفت:
مثلا بعد از جمله؛ «حرفی بزن» در بیت؛ «برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست/حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست»
و یا بعد از جمله؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده» در بیت؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان/شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست»
و یا بعد از جمله؛ «برخیز ای پناه حرم» در بیت؛ «برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو/در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست»
7. مقدمه چینی: گاهی برای اثر گذاری آنچه می خواهیم بیان کنیم مقدمه چینی لازم است. در این جلسه آقای خلج، قبل از گفتن بیت؛ «برخیز جای مشک دو چشم مرا ببر/این سیل اشک جان برادر سراب نیست» که در آن یک تعبیر عاشقانه و ادبی بود، از زبان امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) گفتند: «می گی نمیام، نتونستم آب بیارم»
گفتن این جمله در جا افتادن و اثرگذاری بیت بر مستمع خیلی اهمیت داشت.
8. شرر پاشی حاج محمد نوروزی: بین خواندن آقای خلج، حاج محمد نوروزی ورود پیدا کردند و بیت؛ «این آبها که ریخت فدای سرت که ریخت/اصلا فدای ام بنین مادرت که ریخت» را خواندند.
قاعده این است که سطح و اثرگذاری شعر فردی که شررپاشی می کند بالاتر از سطح و اثرگذاری شعر فرد اصلی باشد.
در این جلسه چون درجه عاطفه و احساس و زبان شعر، قرائت شده توسط آقای خلج بالاتر بود، اثرگذاری خواندن آقای خلج بیشتر دیده شد.
9. شرر پاشی حاج محمود کریمی: آقای کریمی در بیت «برخیز ای پناه حرم...» ورود پیدا کردند و با جمله؛ «حالا که صحبت از حرم شد، شاید حضرت عباس(ع) برای دفاع از حرم بلند شه» شرر پاشی کردند. این شرر پاشی به سه جهت اثر کرد،
1. اینکه استحسان و برداشتی لطیف بود.
2. مستمع به آن حساس بود.
3. شدت مصیبت آن بیش از شدت مصیبت شعر مداح اصلی بود.
نکات اخلاقی
1. نخواندن روضه توسط مداح اصلی و بسنده کردن به شعر و زمزمة «دخیل یا ابالفضل» گرفتن؛ رعایت آداب مکمل خوانی بود که فضا برای مداحان دیگر جلسه هم فراهم باشد.
2. از حال بکاء آقای خلج و آقای کریمی، این نکته یادآوری می شود که تا خود مداح، نسوزد قطعا نمی تواند مستمع را بسوزاند. به همین جهت باید همواره برای اهل بکاء و سوز و گداز بودن، توسل داشته باشیم.
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
@yase133
4_326816121820807915.mp3
10.45M
✅مکمل خوانی
فایل تحلیل مداحی #دکتر_محمد_فراهانی
#تحلیل_مداحی
#استاد_خلج
#استاد_نوروزی
#استاد_کریمی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
@yase133
#نکات_آموزشی
#روش_مداحی
#عدم_شروع_با_عذرخواهی
#دکتر_محمد_فراهانی
گاهی اساتید با توجه به شرایطی قبل از خواندن از مستمع به علت عدم آمادگی عذر خواهی می کنند و یا اینکه به این نکته اشاره می کنند که قرار نبوده در جلسه مذکور بخوانند؛ و ممكن است يك مبتدي در آغاز مداحي خود به تقلید از اساتید، به عنوان یک کار کلیشه ای از مستمع عذرخواهی كند و بگويد: «من مداح نيستم، آماده براي مداحي نيستم، حرفي ندارم بزنم و...» باید توجه داشت که به قول مولوی:«کار نیکان را قیاس از خود مگیر» یعنی اگر استادی می گوید: آماده نیستم، منظور چیز دیگری است؛ شاید می خواهد بگوید برای این مجلس به طور خاص طراحی محتوایی از قبل نداشته ام، و یا اینکه آمادگی روحی و معنوی ندارم و... ، و الا اساتید فن به صورت فی البداهه توان طراحی و اداره مجالس مختلف را داشته و چون نزد مستمعین مقبولیت دارند، این اظهارات، تأثیر منفی ندارد؛ اما شما عزیزانی که در مراحل فراگیری هستید، به هيچ وجه اين كار را نكنيد.
مخاطب در موقعي كه يك مداح مجلس خود را اين طور شروع كند عينا چنين احساسي می كند که شما آماده نیستی، و اين باور در او به وجود می آيد و در نتيجه سخنان شما او را تحت تأثير قرار نخواهد داد.
در هر حال اگر شما براي مداحي آماده نباشيد، بدون گفتن شما برخي از مستمعين آن را خواهند فهميد ولي همه به اين مطلب پي نخواهند برد پس چرا بدون دليل توجه آنها را به اين موضوع جلب مي¬كنيد؟ شايد اصلا عدم آمادگي شما از جانب مستمع نوعي بي احترامي تلقي شود و مستمع با خود بگويد: اگر براي ما ارزش قائل بودی آماده به مجلس می آمدی. چه بسا آنها بگويند نخير! ما نمی خواهيم عذر خواهی شما را بشنويم. ما آمده ايم كه استفاده معنوي ببريم.
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
@yase133
اطلاع رسانی
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
سخنران استاد محترم:
#شیخ_حسین_اکبری
آموزش اصول و مبانی مداحی :
#دکتر_محمد_فراهانی
(شروع جلسه رأس ساعت ۱۸:۰۰)
🗺 آدرس در گوگل :
https://nshn.ir/rbve74exRp4m
📳 پخش زنده :
https://yase135.ir/پخش-زنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت زمزمه گرفتن از مستمع در هیات💯
#دکتر_محمد_فراهانی
💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡
#اجتماع_عمومی_شعب
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داریم فنی صحبت میکنیم‼️
اقتضاء نوجوانان در روضه خوانی چیست⁉️
#دکتر_محمد_فراهانی
♨️💢♨️💢♨️💢♨️💢♨️💢
#اجتماع_عمومی_شعب
🔜 @yase133 🔚
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b