eitaa logo
✒یادداشـت‌های‌تـاریخی
95 دنبال‌کننده
67 عکس
0 ویدیو
3 فایل
سیدمحمدحسین جلال‌‌زاده میبدی ☫ استاد حوزه علمیه قم، ✍ مولف ۱۲ عنوان کتاب: 📓مـــوسس شهیـــــد 📕سیره سیاسی امام حسین 📙نوع دوم مکاسب محرمــــه 📒گستره موضوعی ادله احتکــار 📗قواعد برداشت معنا از متون دینی 📘ام‌المومنین خدیجه از ولادت تا شهادت 📚و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۱) چند روز پس از پایان سفر چهارهفته‌ای نماینده انجمن مسیحی زنان جوان آمریکا به ایران در دیماه ۱۳۰۷، مجلس شورای ملی قانون لباس متحدالشکل را تصویب کرد. این قانون از دید کسانی که به اوضاع زمانه و اقدامات مشابه در ترکیه آشنا بودند، زمینه‌ساز کشف حجاب در ایران شمرده می‌شد. شهید آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری ره، تشبه به کفار در پوشش را حرام معرفی و نامشروع بودن این قانون را بیان کرد. آیت‌الله سیدابوالحسن انگجی و گروهى از علماى سرشناس تبريز، به دلیل اعتراض به تصويب این قانون تبعید شدند. علما و متدینین در سراسر کشور به‌ویژه در قم و تبریز به مخالفت با این قانون پرداختند. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۹۲‌و۹۳. @yasmhj
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۲) فروردین ۱۳۱۴ مجلس جشنی با حضور علی‌اصغر حکمت، وزیر یهودی معارف، و همراه با رقص تعدای از زنان سر برهنه برگزار شد. شهید آيت‌الله العظمی حائرى ره با همه شکیبایی كه در مقابل ماجرجوايى‌هاى رضاخان داشت، تاب و تحمّل را از كف داد و از شدّت ناراحتى دروس خود را تعطیل و اقامه نماز جماعت را به آيت‌الله سيدصدرالدين صدر ره واگذار كرد. ایشان در دیدار علما و نمایندگان اصناف تهران با ایشان فرمودند: «مسأله دين است، ناموس است، تا پاى جان بايد ايستاد و من هم می‌ایستم.» موجی از اعتراض علما و مردم در کشور پدید آمد که دامنه آن در مشهد، قم، اصفهان و شيراز بيش از سایر شهرها بود. آیت‌الله سید حسام‌الدین شیرازی ره در مسجد وکیل شیراز به این اقدام خلاف شرع اعتراض کرده و دستگیر شد. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۹۸-۱۰۰. @yasmhj
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۳) شهید آیت‌ﷲ حائری ره سه روز پیش از واقعه گوهرشاد به رضاخان تلگراف زده از او خواست از انجام اعمال حرام جلوگيرى كند. آیت‌الله حائری ره به رضاخان هشدار داد که نمی‌تواند حوادث این روزها ـ دستگیری مخالفان کشف حجاب و... ـ را تحمل کرده و در برابر آن ساکت بنشیند. تلاش شاگردان آیت‌الله حائری برای انتشار تلگراف ایشان سودی نبخشید. به همین دلیل با تهیه رونوشت از آن، متن آن برای مردم می‌خواندند و بسیاری از شاگردان ایشان به همین دلیل دستگیر و تبعید شدند. آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای در اراک دستگیر و تبعید شد. دستگیری ایشان پس از آن بود که ماموران رضاخان محل اقامت ایشان در اراک را محاصره و رونوشتی از تلگراف شیخ را در جیب ایشان پیداکردند. آیت‌الله سیداحمد خسروشاهی نیز به سمنان و سپس مشهد تبعید شد. یکی از دو عامل اصلی قیام گوهرشاد انتشار تلگراف آیت‌الله حایری ره بود. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۹۸-۱۰۰. @yasmhj
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۴) شایعه فتوای جهاد شهید آیت‌اﷲ حائری ره، زمینه قیام گوهرشاد را پدید آورد. نُه روز پس از تلگراف آیت‌الله حائری ره و چند روز پس از محاصره محل اقامت آیت‌الله قمی ره در تهران، زائران و مجاوران امام رضا ع در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند. رضاخان، این اجتماع را پوششی برای کودتا علیه خود دانسته و آن را به شدت سرکوب کرد و پنج‌ هزار تن از متحصنان در گوهرشاد را به شهادت رسانده و عده زیادی را حبس و تبعید کرد. پس از واقعه تلخ گوهرشاد، آیت‌الله حائری ره تلگرافی به شاه فرستاد و اعلام کرد که دیگر سکوت را جایز نمی‌دانم.  موضع شهید آیت‌الله حائری ره باعث خشم رضاخان شده و ایشان به دست مزدوران رضاخان مظلومانه به شهادت رسید. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۱۰۰-۱۰۳. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۱) مرحوم شهید نواب صفوی و فداییان اسلام نقش انکارناپذیری در تاریخ معاصر دارند. امام خمینی ره از شیوه مبارزاتی آنان تجلیل می‌کرد و آنان را می‌ستود. رهبر معظم انقلاب که ۳۳ سال است سکاندار کشتی انقلاب است، نخستین جرقه‌های انقلابی شدن خود را مدیون آشنایی با نواب می‌داند. شهید محمدعلی رجایی رییس جمهور مکتبی و محبوب و مردمی، از اعضای فداییان اسلام بوده است. شهید محلاتی از نیروهای فعال انقلاب، که سال‌ها نماینده امام خمینی ره در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در ماجرای هواپیمای آسمان در سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید، از اعضای فداییان اسلام بود. شهید سید اسدالله لاجوردی که در زندان‌های رژیم ستمشاهی «مرد پولادين زندان‌ها» لقب گرفته و پس از انقلاب دادستان انقلاب تهران و ریاست سازمان زندان‌های کشور را به عهده داشت و سازمان مجاهدین خلق را مهار کرد، از اعضای فداییان اسلام بوده است. شهید نواب که آرزوی تشکیل حکومت اسلامی را داشت در دل شب تار و سرد ۲۷ دی‌ماه ۱۳۳۴ به شهادت رسید، اما راه او همچنان زنده است و انقلاب اسلامی که مرهون تربیت‌شدگان مکتب اوست گام دوم خود را می‌پیماید. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۲) احمد کسروی از کودکی تحت تاثیر بهاییان بود. او دبیر مدارس آمریکایی در تبریز بود. وی از کسانی است نقش بسیاری در انحراف جنبش مشروطه داشت. او هتاکانه به ارزش‌های اسلامی و امام صادق ع توهین و وجود امام زمان ع را انکار می‌کرد. او از بنیان‌گذاران شعار انحرافی تشیع صفوی و علوی ع و ترویج افکار وهابیت در ایران است. او بنیان‌گذار جشن کتابسوزان و سوزاندن قرآن و مفاتیح الجنان بود و به حجاب اسلامی حمله می‌کرد. او با احیای باستان‌گرایی به ارزش‌های اسلامی حمله و معادل‌های فارسی را برای زبان قرآن به عنوان زبان بیگانه می‌ساخت. او در کتاب بنیاد پاک دینی، خود را پیامبری معرفی می‌کرد که زبان حیوانات را می‌فهمد. امام خمینی با انتشار بیانیه‌ مشهور خود خواستار خاموش کردن صدای کسروی شده و او را بی‌سروپا معرفی کرد.. نفود او در وزارت عدلیه مانع از به ثمر رسیدن شکایت‌های علما، مردم و حتی وزیر دولت بر علیه او بود. اقدامات کسروی باعث خشم علما و مردم شده و زمینه را برای اعدام انقلابی او توسط شهید سید حسین امامی از هواداران شهید نواب را فراهم کرد. خاموش شدن صدای کسروی پایانی بر هتاکی مطبوعات به ارزش‌های اسلامی بود. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۳) پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نسبت به حفظ حریم دین و توهین به مقدسات و تحریف آن بسیار حساس بوده و در اجرای حدود الهی بر چنین افرادی مصلحت‌سنجی نمی‌کردند. برخی از یهودیان و شعرا مانند ابوعفک یهودی، عصما بنت مروان، کعب بن اشرف یهودی و ابورافع یهودی به هجو اسلام و مقدسات مى‌پرداختند که پیامبر (ص) فرمان ترور آنان را صادر فرمود. پس از ترور و حذف تعدادی از آنان، ابن‌زبعرى و هبیرة که رفتار مشابهی داشتند از ترس جان خود به سوئى گریختند. امام جواد (ع) ابوالسمهری و ابن‌ابی‌الزرقاء را مهدرالدم معرفی و به قاتلش وعده بهشت دادند. امام هادی (ع) فرمان قتل فارس بن حاتم و امام عسکری (ع) فرمان ترور فهرى و حسن بن محمّد بن بابا را صادر فرمود. پس از توهین‌های مکرر کسروی به ساحت قدس معصومین (ع) و قرآن‌سوزی او، مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا حسین قمی فتوای مهدورالدم بودن کسروی را صادر فرمود. اما کسی جرات اجرای آن را نداشت. اما این فرمان توسط شهید سیدحسین امامی از اعضای فداییان اسلام اجرا شد. امام راحل (ره) نیز پس از توهین سلمان رشدی به مقدسات اسلام، فرمان قتل وی را صادر کردند. هر چند ترور سلمان رشدی توسط شهید لبنانی مصطفی مازح ناتمام ماند، اما سلمان رشدی پس از آن روی آرامش را ندید. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۴) مرحوم آيت‌الله سیدحسین بدلا پسرعموی شهیدان واحدی و عضو دفتر آیت‌الله العظمی بروجردی ره: آيت‌الله العظمي سیدصدرالدین صدر و آيت‌الله العظمي سيدمحمدتقی خوانساری كه از مراجع بزرگ آن عصر بودند فداییان اسلام و شهید نواب صفوی ره را كاملا تأييد می‌كردند.  در سال ۱۳۲۷ و پس از اشغال فلسطين فداييان اسلام دفتری ایجاد کرده و براي كمك به فلسطين كمك مالی جمع مي‌كردند. يك روز در محضر آيت‌الله العظمی خوانساري بودم. ايشان نمی‌دانست كه من با فداييان مرتبط و پسرعموی واحدي‌ها هستم. عده‌اي آمدند و شروع به شكايت از فداييان کردند. آيت‌الله خوانساری در جواب فرمودند كه روزي يك نفر در حال هيزم‌شكني بود و با هر بار فرود آوردن تبر يك "هي" می‌كشيد يك نفر ديگر به او گفت: براي اينكه من به تو كمكی كرده باشم اين "هي" را من می‌كشم، تا تو اندازه حتی يك نفس كشيدن بتواني استراحت كنی. ما كه نه قدرتي داريم نه پولي و نه تشكيلاتي. حالا كه فداييان اسلام دارند يك همچنان كاري انجام مي‌دهند حداقل مانند همان "هي" است كه گرچه كمك كمي است اما همين كه تمام دنيا بفهمند در ايران عده اي به فكر مسلمانان فلسطيني هستند باز هم خودش ارزش دارد. آيت‌الله العظمي صدر نيز از فداییان اسلام حمایت و در تایید حرکت آنان و پشتیبانی از آوارگان مظلوم فلسطيني مراسمی در مدرسه فيضيه برپا كردند. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اختلاف مراجع در حمایت از فداییان فداییان اسلام تحت تاثیر آیت‌الله العظمی قمی و آیت‌الله العظمی خوانساری بودند و تشکیلات خود را بر اساس مداخله در سیاست بنیان نهاده بودند. در مقابل آیت‌الله العظمی بروجردی با توجه به تجربه تلخ مشروطه تمایل به حضور در عرصه سیاست نداشت. به همین دلیل آیت‌الله بروجردی در زمستان ۱۳۲۸ طلاب و روحانیون را از دخالت در سیاست منع کرد. مرحوم محمد واعظ‌زاده خراسانی نقل می‌کند: دستگاه اداری حوزه علمیه قم که اطرافیان آیت‌الله بروجردی بودند، با هر حرکت انقلابی و اصلاحی مخالفت می‌کرد. نمونه بارز آن مخالفت با اصلاح حوزه بود که به کوچ شهید مطهری و برخی فضلا به تهران منجر شد. حوزه قم در موضوعات مهمی چون قرارداد نفتی گس‌- ‌گلشاییان، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸مرداد، کنسرسیوم نفتی و قراردادهای استعماری هیچ دخالتی نکردد. سکوت حوزه در عرصه سیاست، با اعتراض فداییان اسلام در نشریه «نبرد ملت»، ارگان رسمی ایشان مواجه شد. همین امر موجب اختلاف حوزه و فداییان شد. اطرافیان آیت‌الله بروجردی نیز به اختلاف ایشان و فداییان دامن می‌زدند. به گفته شهید محلاتی، اطرافیان آیت‌الله بروجردی به ایشان القا کرده بودند که فداییان می‌خواهند دروس حوزه را تعطیل کنند. @yasmhj
اخراج فداییان اسلام از قم آیت‌الله سید حسین بدلا که از اعضای شورای استفتائات آیت‌الله بروجردی و پسرعموی شهیدان واحدی است از توطئه دربار برای بدبین ساختن وجهه‌ی فداییان اسلام گفته است. به‌عنوان نمونه ایشان می‌گوید در ان زمان راه زوار برای رسيدن به حرم حضرت معصومه (س) از ميان مدرسه فيضيه و دارالشفا می‌گذشت. عده‌ای از افراد که وانمود می‌كردند كه از فداييان اسلام هستند در حجره‌های نزديك حرم فیضیه می‌نشسته و می‌خواندند و با سينی و قابلمه ضرب می‌گرفتند. آنها نه طلبه بودند و نه از فداييان اسلام بلكه اجيرشدگان از جانب دربار براي بدبين ساختن مرجعيت و عوام الناس نسبت به گروه فداييان اسلام بودند. برخی از مرتبطين با آيت الله بروجردي به ايشان خبر رساندند كه فداييان اسلام چنين كاري می‌كنند و ايشان هم خشمگين شد و دستور داد شهريه شان را قطع كنند.  ضرب و جرح فداییان اسلام توسط افراد منتسب به آیت‌الله بروجردی ره در مدرسه فیضیه پایانی بر حضور فداییان در قم بود. حاج‌آقا مصطفی خمینی نقل می‌کند: «این طایفه از دیرزمانی در قم زیست می‌کردند. آن وقت‌ها ما قم بودیم و از دور آنها را می‌پاییدیم. تا آنکه شبانه عده‌ای با چوب و چماق در پیش چندصد نفر طلبه به آنها هجوم بردند و آنان را زدند که دیگر کار به آخر رسیده بود و دیگر نتوانستند در قم بمانند. @yasmhj