صفحه ۳۶ مصحف شریف
سوره مبارکه بقره
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6046520762502743126.mp3
2.24M
🔸ترتیل صفحه 36 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 36
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (225)
خدا شما را به قسم هاى لغوتان مؤاخذه نمى کند، ولى شما را به آنچه قلب هايتان کسب کرده است مؤاخذه مى کند و خدا بسيار آمرزنده و بردبار است. (225)
لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (226)
براى کسانى که بر ترک آفرينش با زنانشان قسم مى خورند چهار ماه مهلت مقرّر است، پس اگر برگشتند [مورد عنايت خدا خواهند بود ]همانا خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (226)
وَإِنْ عَزَمُوا الطَّلَاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227)
و اگر عزم طلاق کردند [بدانند که ]قطعاً خدا شنوا و داناست. (227)
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (228)
و زنان مطلّقه سه پاکى را انتظار مى کشند، و اگر به خدا و روز واپسين ايمان دارند براى آنان روا نيست که آنچه را خدا در رَحِم هايشان آفريده است کتمان کنند; و شوهرانشان اگر اراده اصلاح داشته باشند سزاوارترند که آنان را در اين مدّت برگردانند; و براى اين زنان به طور شايسته [حقوقى بر مردان ]است مانند آنچه [براى مردان ]بر عهده آنان است، و مردان بر آنان مرتبتى دارند; و خدا عزّتمند و حکيم است. (228)
الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (229)
اين گونه طلاق دو بار است، پس [بعد از هر طلاقى ]بايد يا [زن را ]به طور شايسته نگاه دارد و يا او را با خوشرفتارى رها کند، و براى شما حلال نيست که از آنچه به آنان داده ايد چيزى باز ستانيد مگر اينکه زن و شوهر بترسند که [اگر با هم زندگى کنند ]حدود خدا را بر پا ندارند، پس اگر بترسيد که آن دو، حدود خدا را بر پا ندارند، در مورد آنچه زن براى آزادى خود فديه دهد بر آن دو، گناهى نيست. اينها حدود خداست، پس، از آنها تجاوز نکنيد. و کسانى که از حدود خدا تجاوز کنند اينان خود ستمکارند. (229)
فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّىٰ تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ ۗ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۗ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (230)
پس اگر [بار سوّم ]او را طلاق داد، از آن پس، ديگر آن زن براى او حلال نيست تا اينکه با شوهرى غير او نکاح کند. پس چنانچه [شوهر جديد ]طلاقش داد اگر [شوهر اوّل و زن ]گمان دارند که حدود خدا را برپا مى دارند بر آن دو، گناهى نيست که به [همسرى ]يکديگر باز گردند. و اينها حدود خداست که آنها را براى مردم دانا بيان مى کند. (230)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۳۶:
سوگندهای بیاساس:
یکی از عادتهای ما در زندگی روزمره، قسم خوردن است. اگر به صحبت کردن معمول خود یا اطرافیانمان دقّت کنیم، عبارات «وَ الله»، «به خدا» و... را زیاد می شنویم. البتّه معمولاً ما از گفتن آنها قصد جدی نداریم و این کلمات را ناخودآگاه به زبان می آوریم. این عادت اگرچه پسندیده نیست و بهتر است انسان مراقب سخن گفتن خود باشد و بیهوده به خدا سوگند نخورد، طبق این آیه، سوگندهای بیهوده ای که از روی عمد گفته نمی شود، حکم سوگندهای شرعی را ندارند؛ چراکه سوگند واقعی به خدا، یکی از موضوعات مهم در دین اسلام است. اگر انسان از روی فهم و دقّت به خدا قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، بر او لازم است که به سوگندش عمل کند، و اگر آن را بشکند، باید کفّاره بدهد.
بر اساس آیه ی 89 سوره ی مائده، کفاره ی شکستن سوگند، غذا دادن به ده شخص بینوا یا لباس پوشاندن بر آنها یا آزاد کردن یک برده است، و اگر کسی نمی تواند هیچیک از این کارها را انجام دهد، باید برای شکستن سوگندش، سه روز روزه بگیرد. البته برخی از سوگندهای عمدی را می توان شکست؛ بلکه برخی از آنان را باید شکست. مثلاً اگر کسی سوگند بخورد که به دیدار مادر یا برادرش نرود، یا اینکه سوگند بخورد که دیگر نماز نخواند، سوگندش باطل است و هیچ ارزشی ندارد؛ چون با سوگند خوردن به خدا خواسته است که فرمان او را زیر پا بگذارد. گفته اند که این آیه پس از آن نازل شد که میان داماد و دختر یکی از یاران پیامبر صلوات الله علیه به نام عبدالله بن رواحه اختلاف ایجاد شد و او سوگند یاد کرد که برای آشتی دادن میان آن دو، هیچ دخالتی نکند. در این هنگام، این آیه نازل شد و اینگونه سوگندها را ممنوع و بی اساس اعلام کرد. کسی که عمداً به دروغ سوگند بخورد، مرتکب گناه بزرگی شده است.
امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «کسی که قسمی بخورد و بداند که دروغ می گوید، در حقیقت با خدا جنگیده است.»[1] حتّی انسان تا جایی که می تواند، باید از خوردن سوگند راست هم خودداری کند؛ زیرا مقام خدا والاتر از این است که برای گذراندن امور زندگیمان، پیوسته به نام او قسم بخوریم. در روایتی آمده است که حضرت عیسی علیه السلام به حواریون خود فرمود: «موسی علیه السلام به شما دستور می داد که به دروغ به خدا سوگند نخورید؛ ولی من به شما فرمان میدهم که نه به دروغ به خدا سوگند بخورید و نه به راست.»[2]
[1] . سفینه البحار ، ج8 ، ص759
[2] . بحارالانوار ، ج101 ، ص280 / غیر از این دو منبع ، بقیه متن از تفاسیر نمونه و آلاء الرحمن اقتباس شد .
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#مرگ_تاجرانه
🌹إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه 111)
🌹همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است.
آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعدهى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معاملهاى كه به وسيلهى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.
🕋امام خامنه ای در دیدار خانوادههای شهدای مرزبان و مدافع حرم ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
👌شهادت یک مفهوم عجیبی است، یک مقولهی عجیبی است، یک مقولهی عمیقی است. شهادت یعنی معاملهی با خدا، یک معاملهی دوجانبهی بیدغدغهی با خدای متعال؛ جنس هم معلوم، بهای جنس هم معلوم. جنس عبارت است از جان. جان یعنی سرمایهی اصلی هر انسانی در این دنیای مادّی؛ این جنس است؛ این را شما تقدیم میکنید؛ در مقابل، چه میگیرید؟ در مقابل، سعادت ابدی و حیات جاودان در برترین نعمتهای الهی را میگیرید. خب، این جنسی که شما در شهادت میدهید، یک جنس ماندگار نیست.
👈 این جنس مثل همان یخی است که فروشندهی یخ، روز تابستان آمده بود یخ را عرضه میکرد.
حالا [برای] این جنسی که چه شما بفروشی و چه نفروشی بالاخره تمام خواهد شد، یک مشتری پیدا شده و میگوید من این را از تو میخرم، آنهم به بالاترین قیمت میخرم. آن بالاترین قیمت چیست؟ بهشت.
یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون؛یعنی وقتی شما در راه خدا مجاهدت میکنید، چنین نیست که برَوی جانت را دودستی بدهی دست دشمن و بگویی بکُش؛ نه آقا! شما هم ضربه میزنی به او.
👈این وعده، وعدهی خدا است. این وعدهی حقّی است که خدای متعال به شما داده است، مخصوص دین شما هم نیست؛ این وعده را خدا در کتابهای آسمانیِ قبلی هم داده است: وَعداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوراةِ وَ الاِنجیلِ وَ القُرءان؛ شهادت این است. بعد هم میفرماید: وَ مَن اَوفىٰ بِعَهدِهِ مِنَ الله؛ چه کسی به عهد خود وفاکنندهتر است از خدا؟
بنده از قدیم با دوستان در صحبت و سخنرانی و مانند اینها که صحبت میکردیم میگفتم شهادت، مرگ تاجرانه است؛ یعنی در آن زرنگی هست؛ آنهایی که شهید میشوند، خدای متعال بیشترین لطف را به آنها میکند، بالاترین لطف را به آنها میکند؛ این شهادت است.
#سرداردلها
#حاج_قاسم_سلیمانی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نماز در کاخ کرملین 👌
#نماز اول وقت
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab