eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
514 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ تفسبر سوره بقره آیات(۲۹_۳٠) 9⃣2⃣ هُوَ اَلَّذِی خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِی اَلْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اِسْتَوىٰ إِلَى اَلسَّمٰاءِ فَسَوّٰاهُنَّ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ. اوست آن کسی که آنچه در زمین است، همه را برای شما آفرید؛ سپس به [آفرینش ] آسمان پرداخت، و هفت آسمان را استوار کرد؛ و او به هر چیزی داناست. 🔰کلمه سماع در زبان عربی به معنای بالا است. 🔸 گاهی به چند متری سطح زمین گفته شده است مانند شاخه‌های درخت که در ارتفاع کمی قرار دارند«وفرعها فی السما»(ابراهیم 24) 🔹 گاهی به ارتفاع ابرها که از آن باران می‌بارد «ونزلنا من السما ماء »( ق ۹) ♦️گاهی به جو اطراف زمین اطلاق شده است «وجعلناالسماء سقفا محفوظا » (انبیاء 32) ♻️ هستی برای بشر آفریده شده است. هیچ آفریده‌ای در طبیعت بیهوده نیست هرچند ما راه استفاده از آن را ندانیم «خلق لکم » ♻️دنیا برای انسان است نه انسان برای دنیا«خلق لکم» 0⃣3⃣ وَ إِذْ قٰالَ رَبُّكَ لِلْمَلاٰئِكَةِ إِنِّی جٰاعِلٌ فِی اَلْأَرْضِ خَلِیفَةً قٰالُوا أَ تَجْعَلُ فِیهٰا مَنْ یُفْسِدُ فِیهٰا وَ یَسْفِكُ اَلدِّمٰاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قٰالَ إِنِّی أَعْلَمُ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ. و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینی خواهم گماشت»، [فرشتگان ] گفتند: «آیا در آن کسی را می گماری که در آن فساد انگیزد، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو، [تو را] تنزیه می کنیم؛ و به تقدیست می پردازیم.» فرمود: «من چیزی می دانم که شما نمی دانید.» 🔰 در این آیه و آیات بعد مسئله خلافت انسان در زمین مطرح می شود که نگرانی فرشتگان از فسادهای بشر و توضیح و توجیه خدا و سجده آنان در برابر نخستین انسان را به دنبال دارد فرشتگان یا از طریق اخبار الهی و یا مشاهده انسان‌های قبل از حضرت آدم در عوالم دیگر یا در همین عالم و یا به خاطر پیش بینی صحیحی که از انسان خاکی و مادی و تزاحم های طبیعی آن‌ها داشتند خون‌ریزی و فساد انسان را پیش بینی کردند گرچه همه انسان‌ها بالقوه استعداد خلیفه شدن را دارند اما هم خلیفه خدا نیستند چون برخی از آن‌ها با رفتار خود به اندازه سقوط می‌کنند که از حیوان هم پست تر می‌شوند چنان‌که قرآن می‌فرماید« اولئک کالأنعام بل هم اضل »(اعراف ۱۷۹) ♻️جانشینی انسان نه به خاطر نیاز و عرض خداوند است بلکه این مقام به خاطر کرامت و فضیلت رتبه انسانیت است. ♻️ برای قضاوت درباره موجودات باید تمام خیرات و شرور آن‌ها را دید و نباید زود قضاوت کرد فرشتگان خود را دیدند که تسبیح و حمد آن‌ها بیشتر از انسان است ابلیس نیز خود را دید و گفت من از آتشم و آدم از خاک اما خداوند متعال مجموعه را دید که انسان برتر است و فرمود« انی اعلم مالا تعلمون» ♻️ خداوند ابتدا اسباب زندگی را برای انسان فراهم کرد سپس او را آفرید«خلق لکم مافی الارض جمیعا....اذقال ربک للملائکه» چنان‌که حضرت علی علیه‌السلام فرمود همین که زمین را گسترد و فرمانش را متنفذ قرارداد انسال را آفرید. ♻️ انسان می‌تواند اشرف مخلوقات و لایق مقام خلافت اللهی باشد «جاعل فی الارض خلیفه» البته ستمکاران از نیل به این مقام محروم شده اند.« لا ینال عهدی ظالمین» (بقرع ۱۲۴) ♻️توقع نداشته باشید همه مردم بی‌چون‌وچرا سخن یا کار شما را بپذیرند زیرا فرشتگان نیز از خدا سؤال می کنند« قالوا اتجعل فیها» ✅کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
43.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍آموزش_روانخوانی_قرآن_کریم مدرس: بخش اول ✅کانال یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
های قرانی 👈ذي الكفل(۲) قبلاً ذكر شد كه ذي الكفل داراي سه خصلت بود و تعهد كرده بود كه همواره اين سه خصلت را رعايت كند كه عبارت بودند از: 1. عبادت شب 2. روزه روز 3. خشمگين نشدن. خشم و غضب از خصال زشتي است كه موجب بداخلاقي و پيامدهاي شوم آن مي‌شود، خشم و غضب - به خصوص در قضاوت‌ها - موجب انحراف از قضاوت صحيح مي‌گردد. مطابق روايات خشم آن چنان اخلاق انسان را تباه مي‌سازد كه سركه، عسل را ضايع مي‌كند، اينك به داستان زير توجه كنيد: ابليس به پيروان خود گفت: كيست كه برود و ذي الكفل را خشمگين كند؟ يكي از آنها به نام ابيض گفت: من مي‌روم. ابليس به او گفت: برو شايد او را خشمگين كني. حضرت ذي الكفل شبها را به عبادت به سر مي‌برد و نمي‌خوابيد، صبحها نيز از اول وقت به قضاوت در بين مردم مي‌پرداخت و تنها بعد از ظهر، اندكي مي‌خوابيد. ذي الكفل طبق معمول، بعد از ظهر به بستر رفت تا بخوابد، ناگاه ابيض به در خانه او آمد و فرياد زد: «من مظلوم واقع شده‌ام به داد من برس.» ذي الكفل از بستر برخاست و به در خانه آمد و به او گفت: «برو آن شخص را كه به تو ظلم كرده به اين جا بياور تا حقّت را از او بگيرم.» ابيض گفت: او نمي‌آيد من از اين جا نمي‌روم تا به حقّم برسم. ذي الكفل انگشتر خود را به ابيض داد، و فرمود: نزد آن كس كه به تو ظلم كرده برو، با نشان دادن اين انگشتر، او را به اين جا بياور. ابيض انگشتر را گرفت و رفت. فرداي آن روز در همان ساعت خواب، سراسيمه پشت در خانه ذي الكفل آمد و فرياد زد: «من مظلوم واقع شده‌ام به فريادم برس، و آن كس كه به من ظلم كرده به انگشتر تو اعتنا نمي‌كند و به اينجا نمي‌آيد.» خادم خانه ذي الكفل به ابيض گفت: «واي بر تو، دست بردار، بگذار تا ذي الكفل اندكي بخوابد، او ديشب و ديروز نخوابيده است.» ابيض گفت: من مظلوم هستم تا حق مرا نگيرد، نمي‌گذارم بخوابد. خادم نزد ذي الكفل آمد و ماجرا را گزارش داد، ذي الكفل اين بار نامه‌اي براي آن شخص كه به ابيض ظلم كرده بود نوشت، پايين آن نامه را با مهر خود مهر زد، و به خادم داد كه به ابيض بدهد، خادم آن نامه را به ابيض داد، ابيض نامه را گرفت و رفت. او فرداي آن روز در همان ساعت خواب، باز به در خانه ذي الكفل آمد و فرياد زد: «من مظلوم واقع شده‌ام به دادم برس، آن ظالم به نامه تو اعتنا نكرد.» او هم چنان فرياد مي‌كشيد تا اين كه ذي الكفل خسته و كوفته از بستر برخاست و نزد ابيض آمد و با كمال بردباري دست او را گرفت و گفت: نزد آن ظالم برويم تا حق تو را بگيرم. در اين وقت هوا به قدري گرم بود كه اگر قطعه گوشتي را در برابر تابش خورشيد مي‌نهادند، پخته مي‌شد. چند قدم كه برداشتند، ابيض دريافت كه نمي‌تواند ذي الكفل را خشمگين كند، مأيوس شد و دستش را كشيد و از ذي الكفل جدا گرديد و رفت. خداوند متعال داستان فوق را براي پيامبر اسلام - صلّي الله عليه و آله - بيان نمود، تا در برابر آزار دشمنان صبر و تحمّل كند، همان گونه كه پيامبران گذشته در بلاها صبر مي‌كردند.(7) ------------------------------ 1- سعد السّعود سيد بن طاووس، ص 241؛ بحار، ج 12، ص 374؛ به همين دليل ما شرح حال او را بعد از شرح حال ايّوب - عليه السلام - ذكر نموديم. 2- حبيب السِّير، ج 1، ص 111. 3- بحار، ج 13، ص 405. 4- در اين باره به مجمع البيان، ج 7، ص 59 و 60 مراجعه شود. 5- اقتباس از بحار، ج 13، ص 405 و 404. 6- بحار، ج 13، ص 406 و 407. 7- بحار، ج 13، ص 404 و 405. ✅ کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه 587 هدیه به روح مطهر حر انقلاب شهید ⭕️یاوران قران @yavaranQoran
🌹طیب رو به سرهنگ نصیری گفت: حرفهای شما درست؛ اما ما تو قانون مشتی‌گری، با بچه های حضرت زهرا در نمی‌افتیم. من این سید رو نمی شناسم؛ اما با او در نمی افتم. ♦️سالروز شهادت شهید طیب 🕊شادی روح بلندش صلوات 🙏اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم 🆔کانال یاورانقران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا