✍ تفسیر سوره بقره آیه (۱۹۶)
وَ أَتِمُّوا اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اِسْتَیْسَرَ مِنَ اَلْهَدْیِ وَ لاٰ تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتّٰى یَبْلُغَ اَلْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كٰانَ مِنْكُمْ مَرِیضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْیَةٌ مِنْ صِیٰامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذٰا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ فَمَا اِسْتَیْسَرَ مِنَ اَلْهَدْیِ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیٰامُ ثَلاٰثَةِ أَیّٰامٍ فِی اَلْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذٰا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كٰامِلَةٌ ذٰلِكَ لِمَنْ لَمْ یَكُنْ أَهْلُهُ حٰاضِرِی اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرٰامِ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ شَدِیدُ اَلْعِقٰابِ (196)
و برای خدا حج و عمره را به پایان رسانید، و اگر[به علت موانعی ] بازداشته شدید، آنچه از قربانی میسر است [قربانی کنید]؛ و تا قربانی به قربانگاه نرسیده سر خود را متراشید؛ و هر کس از شما بیمار باشد یا در سر ناراحتیی داشته باشد[و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به کفارهء[آن، باید] روزه ای بدارد، یا صدقه ای دهد، یا قربانیی بکند؛ و چون ایمنی یافتید، پس هر کس از[اعمال ] عمره به حج پرداخت، [باید] آنچه از قربانی میسر است [قربانی کند]، و آن کس که [قربانی ] نیافت [باید] در هنگام حج، سه روز روزه [بدارد]؛ و چون برگشتید هفت [روز دیگر روزه بدارید]؛ این ده [روز] تمام است. این [حج تمتع ] برای کسی است که اهل مسجد الحرام [ مکه ] نباشد؛ و از خدا بترسید، و بدانید که خدا سخت کیفر است.
🔰 در این آیه کلیات و گوشهای از احکام حج و عمره آمدهاست ولی تفصیل آن در روایات و فتاوای علما میباشد حج مناسکی است که بنیانگذار آن حضرت ابراهیم علیهالسلام بوده و در میان عرب و زمان آن حضرت متداول بوده و به فرمان خداوند این برنامه در اسلام نیز امضا شد و تا روز قیامت نیز خواهد بود. عمره بهمعنای زیارت است و هر کس وارد مکه شود باید با لباس احرام به زیارت کعبه و طواف آن برود حج و عمره مثل اذان و اقامه ۲ عامل مشابه هستند که اندکی تفاوت دارند هر «هدی»نام قربانی حج است.
حکم مسائل اضطراری محدود به زمان ضرورت است و لذا برخلاف موارد عادی که در سفر روزه جایز نیست در سفر حج در صورت عدم ذبح قربانی روزه واجب است و آن هم باید در ۳ روز هفتم هشتم و نهم ماه باشد چراکه روز دهم عید قربان است که روزه آن حرام میباشد.
امامان معصوم در تفسیر اتموالحج فرمودند: حج تمام حجی است که در آن کلام زشت گناه و نزاع نباشد و از محرمات پرهیز شود و انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات کند.
وظایف دینی را باید تمام و کمال به انجام رسانید و بعد از شروع اعمال حج نمیتوان آن را ناتمام و ناقص گذارد.
در اعمال حج قصد قربت و عبادت لازم است به انگیزه جهانگردی و سیاحت نمیتوان حج بهجا آورد.
احکام اسلام در مقام سختگیری بر مردم نیست تمام نمودن حج و عمره بر کسی که از دوران مریض یا از بیرون درس دارد واجب نیست.
مکان در عبادات سهم دارد.
بیماری در مواردی سبب تخفیف در احکام است نه تعطیل آن لذا در حج افراد معذور باید با روزه یا صدقه یا قربانی وظایف خود را جبران کند.
ملاک وجوب قربانی در حج در توان بودن آن است.
قانون عمره و حج تمتع وظیفه حجاجی است که ساکن مکه نباشند حج ساکنان مکه نوع دیگری است.
توجه به کیفر الهی زمینه ساز تقواست.
توجه به تقوی در انجام در فرمان های الهی مطرح است.
برای کسانی که در احکام حج تغییری دهند کیفر شدیدی است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍#نکات_قرآنی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 #تلنگرهای_قرآنی
همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستند. ایمؤمنین! بر او درود فرستید و آنگونه که شایسته است، تسلیم او باشید. احزاب۵۶
💥 تـلـنــــــگر امــــروز:
🤔درود و صلوات یعنی چه؟
یعنی این پیامبر را ببین و او را تحسین کن و او را برای بندگی الگوی خودت قرار ده
#ما_با_قرآن_بیدار_میشویم
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#دقایقی_باقرآن
📛ایمانهای مورد انتقاد در قرآن📛
1⃣ موسمی و فصلی ❌
فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ
[ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻭ ﺁﺳﺎﻳﺸﻨﺪ ، ﺑﺮ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﺮﻙ ﺗﻌﺼّﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ] ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭﺧﺎﻟﺺ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺸﻜﻲ ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﺮﻙ ﺭﻭﻱ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ،(عنکبوت٦٥)
2⃣ تقلیدی ❌
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ
(بت پرستان)ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻧﻪ(بت پرستی سودی برای ما ندارد) ، ﺑﻠﻜﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ !(شعرا٧٤)
3⃣ سطحی ❌
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ
ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ [ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﻗﻠﺐ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ . ﺑﮕﻮ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(حجرات١٤)
4⃣ زبانی و بدون عمل ❌
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ
بعضی مردم خدا را تنها با زبان میپرستند (حج۱۱)
5⃣ گزینشی ❌
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ
ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ [ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪ ؟ (بقره٨٥)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و فضایل ایشان
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
میلادش مبارک🌹🌹
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #آموزش_روخوانی_قران_کریم
قسمت چهارم
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd