مسجد(خرمشهر)راآزادکردیم بیت المقدس راهم آزادخواهیم کرد.ان شاء الله
به امیدروزی که شاهدنمازجماعت به امامت امام زمان(ع)دربیت المقدس باشیم ان شاء الله.
🙏حی علی الصلاة
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
کانال نکات کاربردی قرآن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌸🍃﷽🍃🌸
✋پنج_مرحله_گمراهی_شیطان
✍شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود واین کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود:
1⃣👈ایجاد شبهه در واقعیات:
اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود وعلت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10)
2⃣👈تسویف:
کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان میگوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام میدهی. یا مثلا میگوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526)
3⃣👈تزیین-زینت دادن :
در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسانها زیبا جلوه میدهد. مثل برخیها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی میزنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه میدهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا میکند که جز افراد بصیر متوجه نمیشوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان-63نحل)
4⃣👈وعد و وعید:
شیطان وعده میدهد تا یکسری از بدیها انجام شود و وعید میدهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمیداد، کسی به سمت او نمیآمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان میکنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره میکنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268)
5⃣👈ایجاد آرزو:
شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله میگوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد میکنم و آرزوی آن را در دل انسانها میاندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّيَنَّهُم-نساء، 119)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۱۳۱ مصحف شریف
سوره مبارکه انعام
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6039532227941893335.mp3
800.8K
🔸ترتیل صفحه 131 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 131
بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا كَانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (28)
[چنين نيست] بلکه آنچه را قبلا پنهان مى داشتند برايشان آشکار شده است، و اگر [به دنيا ]باز گردانده شوند به همان چيزى که از آن نهى شده اند باز مى گردند، و قطعاً آنان دروغگويند. (28)
وَقَالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (29)
و گفتند: جز اين زندگى دنياى ما زندگى ديگرى نيست و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد. (29)
وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ قَالَ أَلَيْسَ هَٰذَا بِالْحَقِّ ۚ قَالُوا بَلَىٰ وَرَبِّنَا ۚ قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (30)
و اگر ببينى وقتى که در پيشگاه پروردگارشان نگه داشته مى شوند [خدا ]مى گويد: آيا اين [روز جزا ]حق نيست؟ مى گويند: چرا به پروردگارمان سوگند مى گويد: پس بچشيد اين عذاب را به سزاى اينکه کفر مىورزيديد. (30)
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْ ۚ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ (31)
کسانى که لقاى خدا (معاد) را تکذيب کرده اند قطعاً زيان ديده اند، تا وقتى که قيامت ناگهان به سراغشان بيايد مى گويند: اى افسوس بر ما که در مورد آن کوتاهى کرديم، و اين در حالى است که آنان بار گناهان خود را بر دوش مى کشند. آگاه باشيد که بردبارى را بر دوش مى کشند. (31)
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (32)
و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست، و بى شک سراى آخرت براى کسانى که تقوا پيشه مى کنند بهتر است; پس آيا عقل خود را به کار نمى گيريد؟ (32)
قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ ۖ فَإِنَّهُمْ لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَٰكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ (33)
ما قطعاً مى دانيم که آنچه آنان مى گويند تو را غمگين مى کند. [غمگين مباش زيرا ]آنان [در حقيقت ]تو را تکذيب نمى کنند بلکه اين ظالمان آيات خدا را انکار مى کنند. (33)
وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلَىٰ مَا كُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّىٰ أَتَاهُمْ نَصْرُنَا ۚ وَلَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ وَلَقَدْ جَاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ (34)
و به يقين، پيامبرانى پيش از تو تکذيب شدند ولى بر تکذيب شدن صبر کردند، و آزار ديدند تااينکه نصرت ما به آنان رسيد. و براى کلمات خدا [در مورد نصرت انبيا ]هيچ تغيير دهنده اى نيست. و قطعاً بخشى از خبرهاى پيامبران به تو رسيده است. (34)
وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ (35)
و اگر رويگردانىِ آنان بر تو گران است اگر مى توانى سوراخى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى تا معجزه اى برايشان بياورى [چنين کن]. و اگر خدا مى خواست همه آنان را [به اجبار ]بر هدايت گرد مى آورد، پس هرگز از جاهلان مباش. (35)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۳۱🌸
👈اگر خدا می خواست، همه را هدایت می کرد:
همه ی ما با معنا و مفهوم «اختیار» آشنا هستیم؛ زیرا هر روز که چشم باز می کنیم، تا هنگامی که به خواب می رویم، با این واقعیت زندگی می کنیم. ما با اختیارِ خود سخن می گوییم، راه می رویم، عبادت می کنیم، یا خدای ناکرده مرتکب گناه می شویم. تمام دادگاه ها و مجازات هایی که برای مجرمان تعیین می شود، بر اساس داشتن اختیار است، و اگر انسان ها مجبور به انجام جرم بودند، دیگر مستحقّ مجازات نمی شدند. آفریدگار بزرگ انسان ها نیز بارها به این ویژگی مخلوقاتش اشاره کرده و بیان فرموده است که انسان ها در انتخاب راه خیر و شرّ اختیار دارند و هیچ کس حتّی پیامبر او نمی تواند آن ها را به قبول دین الهی مجبور کند.
آری، این آفرینش خداست، و او خواسته است که انسان ها راه سعادت را با اختیار خود انتخاب کنند، و اگر می خواست، به آسانی می توانست تمام مردم را به آوردن ایمان و انجام کارهای خوب مجبور کند. از گذشته تاکنون اما برخی از افراد کافر، برای توجیه بی ایمانی و کارهای زشت خود، مغلطه می کنند و می گویند: «حتماً خدا خواسته است که ما بی ایمان باشیم، و اگر او می خواست، حتماً ما انسان خوبی می شدیم.»
قرآن بارها از این تفکّر جاهلان سخن گفته و آن را با صراحت تمام رد کرده و تنها بهانه و دستاویزی برای کفر و بی¬ایمانی شمرده است. این آیه نیز چنین اندیشهی آلوده و منحرفی را رد می¬کند و به پیامبر می¬فرماید: اگر پذیرفتن این واقعیت برای تو دشوار است که کافران، دین خدا را قبول نمی کنند، اگر می توانی در زمین معبری حفر کنی یا راهی برای صعود در آسمان بجویی و بدینوسیله معجزه ای برایشان بیاوری که آنان را به ایمان آوردن مجبور کند، این کار را بکن؛ ولی بدان که آفرینش خدا، مبتنی بر اختیار انسانهاست، و اگر خدا می خواست، خودش همهی مردم را مجبور می کرد که به راه راست هدایت شوند؛ ولی چنین اراده نکرده و خواسته است که مردم خودشان سرنوشت خویش را رقم بزنند؛ چرا که هدایت اجباری، نه ارزش محسوب می شود و نه انسان را لایق پاداش می کند. بنابراین چنین تفکّری از اساس غیر منطقی ست و کسی که این گونه فکر کند، انسان جاهل بی خردی است. البته روشن است که پیامبر اسلام هرگز چنین تفکّر نادرستی نداشته است؛ بلکه این آیه مانند آیات بسیار دیگر در ظاهر، خطاب به پیامبر، و در حقیقت، خطاب به مردم است. آری، اختیار، خواست قطعی خدا برای ما و البتّه بزرگ ترین عامل برتری ما بر موجودات دیگر است؛ زیرا پذیرش راه درست، هنگامی ارزشمند است که امکان انتخاب راه بد نیز وجود داشته باشد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd