eitaa logo
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
215 دنبال‌کننده
718 عکس
155 ویدیو
47 فایل
⚫ یاد و خاطره شهیدِ جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی گرامی باد. 💠 هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. ″مقام معظم رهبری″ ارتباط با ما: @yazd_mardomi زی‌لینک: https://zil.ink/yazd_university_mardomi
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است 🔹 لازم است ابتدای بحث این نکته تذکر داده شود که از این جهت بحث اعتقادی گفته می‌شود که بدانیم بحث نقش مردم در حاکمیت حق، یک بحث منبری و خطابه‌ای صرف نیست که بخواهیم جو بدهیم و تشویق کنیم بلکه کاملا مبنای توحیدی و تکوینی دارد. 🔹 یکی از کلیدواژه‌های مهم و اساسی در قرآن در مورد ربوبیت خداوند متعال، سنت است. به صورت خیلی خلاصه باید گفت، سنت‌های الهی، سازوکار تحقق ربوبیت خداوند است. خداوند متعال در جای جای قرآن می‌فرمایند که ما بر اساس سنت‌ها عمل می‌کنیم. در مباحث توحید گفته می‌شود که تمام تأثیر و تأثرات عالم، همه از جانب خداست. آن قدر جنبه ربوبی پروردگار مطلق و محیط است که جایی برای نقش‌آفرینی احدی غیر از او باقی نمی‌ماند. اگر از این منظر به آیات قرآن توجه شود، آدم متعجب می‌شود. 🔻 هیچ کسی حق شفاعت ندارد 🔻 در بحث ولایت میفرماید: فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ 🔻 علم غیب فقط برای خداست: إنَّما الغَیْبُ للِهِ 🔻 تا جایی که پیامبر(ص) می‌فرمایند: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ 🔹 شاید به همین جهت است که برخی از مذاهب نسبت به مسئله ولایت، شفاعت و امامت دچار سوءبرداشت‌های اعتقادی هستند؛ زیرا آن قدر بیانات خداوند در قرآن هیمنه دارد که می‌گویند: 🔻 شفاعت غیر خدا نداریم 🔻 ولایت غیر خدا نداریم 🔻 علم غیب فقط برای خدا ... ❌ آنقدر این ربوبیت عظیم، محیط، مهیمن و مسلط هست که برخی به اندیشه‌های جبری افتادند و می‌گویند که ما هیچ اثر و نقشی در مسائل نداریم! در نتیجه در مسائل اجتماعی کناره‌گیر می‌شوند، در مسائل اعتقادی دچار شبهه می‌شوند و تبعات دیگر... زمانی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به برخی رسید: گفتند این اراده خداونند بوده و ما کاری نمی‌توانستیم بکنیم❗ 🔹 ربوبیت مطلق درست است اما یک نکته اساسی در فهم این ربوبیت وجود دارد و آن نکته این است که خداوند متعال اساس تحولات این عالم را (حتی ربوبیت خودش را) مبتنی بر رفتار مردم قرار داده است که اسم آن می‌شود سنت‌های الهی. سنت خدا یعنی چی؟ 🔻 راه و روش ثابت خداوند در تعامل با مخلوقات خواهد بود. در تدقیق این مفهوم باید اینچنین گفت: حوادث مختلف عالم بر اساس قواعد و ضوابطی ثابت در جریان است که این قوانین ثابت، شامل تمام ضوابط فردی، اجتماعی، تاریخی، مادی، معنوی و ... می‌شود. در این میان نحوه تعامل خداوند با جامعه بشری (با اوصاف مختلف) بر اساس ضوابطی معین است. یعنی اگر فرد یا جامعه‌ای دارای وصفی خاص باشد، خداوند متعال نیز بر حسب آن وصف تعامل خاصی با فرد یا جامعه خواهد داشت که تمام این گزاره شرطی در ادبیات قرآن «سنن الهی» گفته می‌شود. از آن جایی که خداوند، رب مطلق است، سنن الهی نیز ذیل ربوبیت الهی تعریف می‌شود. به بیان دیگر، سنن الهی در حقیقت همان روش ربوبیت خداوند در تعامل با فرد و جامعه، با توجه به اقتضای فرد و جامعه است. مثال: ▫ به هر اندازه که جامعه ایمان داشته باشد، خداوند به همان درجه از ایمان نگاه می کند و سنت‌های مربوط به همان درجه از ایمان جاری می‌شود. ▫ سنت‌های دوره حاکمیت دینی با دوره حاکمیت غیردینی فرق می‌کند. ▫ در حال جهاد باشید یا در حال سازش، سنت‌ها فرق می‌کند. ▫ اهل استقامت و صبر باشید ولی کم باشد یا زیاد باشد، سنت‌ها فرق می‌کند. 🔹 خلاصه حرف این است: فارغ از اینکه بحث جریان حق و باطل رو داشته باشیم، تکویناً عالم و تحولاتش به رفتار خود ما بستگی دارد. ادامه دارد... 👇
جریان ربوبیت مطلق روی رفتار خود (ناس) را در آیات قرآن مشاهده کنیم. 🔅 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ برای انسان نگهبانانی است که از پیش رو و پشت سر او را حفظ می‌کنند، از امر الهی. امر الهی جریان دارد، این ربوبیت مطلق هست ولی این که کدام امر الهی، کدام جریان محقق بشود این بر عهده خود شماست. (ادامه رو ببینید) 🔅 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ شما هر تغییری داشته باشید، خدا هم روی همان موج تغییر می کند. 🔅 وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ این بخش هم به نظر می‌آید که برای آن حالتی است که قومی تغییر سوء دارد. این یک آیه ، آیه دیگر: 🔅 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليم 🔻 «لم یک»: یعنی آیا خدا قدرت ندارد؟ نه، بلکه خدا روی یک سنتی عمل می‌کند. خدا تغییر نمی‌دهد و نعمت را نمی‌گیرد مگر اینکه خودشان تغییر کنند و اقتضاء و شرایط برخورداری اون نعمت را از دست بدهند. یک مثال دیگر که خیلی خوب نشان می‌دهد که به چه میزان، ریز رفتارهای ما در جریان سنت‌های الهی اثرگذار است: 🔅 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ 🔅 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ 🔹 اگر استقامت کم بشود و ضعف نشان بدهید، خداوند تخفیف میدهد، تخفیف منفی! یعنی نصرت خدا از ۱ به ۱۰ تبدیل می‌شود به ۱ به ۲❗ از این مثال‌ها در قرآن خیلی زیاد است که نشان می‌دهد نقش مردم و انسان‌ها در تحولات عالم (نه فقط جریان حق) یک نقش تعیین کننده است. ذیل ربوبیت خداست ولی تعیین کننده است. در جلسه بعدی این قاعده را در بستر جریان حق بررسی خواهیم کرد؛ که اگر امت نباشد، امام هیچ کاری نمی‌کند. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
💠 رهبر انقلاب: اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مورد اتفاق همه علمای اسلام است 💠 جسارت به ساحت مقدس قرآن در سوئد، حادثه‌ای تلخ، توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به‌سوی خود جلب کرده است. 💠 وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روزبه‌روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد. امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
جلسه پنجم: محور حرکت جریان حق (امام_امت) است
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است 🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول تاریخ شخص ولی خداست که مظهر تجلی ولایت الهی است. تمام ارکان دین با وجود اهمیت‌شان، همه مدیون ولایت هستند. 🔻 نماز مدیون ولایت هست. اوج نماز جایی است که انسان از کانال ولی خدا نمازش را بالا بفرستد. 🔻 مقصود حج، ولی خداست. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام این کلام رسول خداست که ولایت اصل و پایه دین است. 🔹 هر چه قدر شما در عبادات و اعمال دینی رشد کنید، حال خوب داشته باشید، کثرت نماز، کثرت روزه و...، اگر به معرفت امام و ولی خدا نرسیم، اگر در عصر خودمان نتوانیم به مسیر ولی خدا متصل بشویم، بی‌تعارف باید گفت که هیچ بهره‌ای از دین نمی‌بریم. ولایت اصل و اساس است. اگر نسبت‌مان را در دوره فعلی با ولی خدا مشخص نکنیم معلوم نیست عاقبت‌مان خیر باشد یا نه! 🔹 البته بحث ما پیرامون ولایت نیست. ما می‌خواهیم در مورد نقش مردم در جریان حق صحبت کنیم. چرا به مسئله ولایت اشاره شد؟ به خاطر یک نگرانی! نگرانی از چه چیزی؟ از اینکه اهمیت فوق‌العاده مسئله ولایت، روی نقش مردم سایه بندازد! وقتی می‌گوییم محور جریان حق، ولی خداست، نگرانی‌ای که وجود دارد این است که مردم فکر کنند این محوریت در حرکت رو به جلوی جریان حق هم با امام است! ⭕ این فهم، یک اشتباه بسیار بسیار ناگوار است که ما گمان کنیم حرکت امام محور است❗ 🔹 اینجا دو مسئله متفاوت وجود دارد که نباید اشتباه بشود. یک بار شما می‌گویید که من جریان حق را از کجا پیدا کنم❓ علم جریان حق دست چه کسی است❓ 🔻 در پاسخ به این سؤال شما، باید گفت امام. آن کسی که در غبار و ظلمت می‌تواند راهنمای راه باشد، امام است. نمازی که بر محور ولی خدا باشد حجی که بر محور ولی خدا باشد اخلاق خوبی که بر محور ولی خدا باشد زندگی ای که بر محور ولی خدا باشد این می‌شود جریان حق. از این جهت محور جریان حق، امام است. 🔹 اما مسئله دوم این است که آیا جریان حق در مسیر تحقق اهدافش، باز هم، امام محور است❓ آیا حرکت جریان حق امام محور است❓ 🔻 اگر امام محور است، چرا تا الان بر جریان باطل غلبه کامل نکرده است؟ 🔻 اگر محور در حرکت ولی خداست، خب، اولین آدم ولی خدا بوده است؛ آخرین آدم هم ولی خداست. همیشه ولی خدا در این عالم حضور داشته است؛ (لولا الحجه لساخت الارض) پس چرا آن هدف محقق نشده است؟ در تاریخ پر است از شکست‌های سنگین جریان حق! این سؤال بسیار مهمی اس.ت 🔹 در پاسخ ما این است که در حرکت جریان حق، امام محور نیست! پس چه چیزی و چه کسی محور است؟ 🔻 محور حرکت جریان حق ترکیب «امام - امت» است. 🔻 جریان حق برای نیل به سوی اهداف خودش، باید به اوج ترکیب طلایی «امام - امت» برسد. 🔹 این نکته را اگر بفهمیم، خیلی از مسائل برایمان قابل فهم می‌شود. ادامه دارد... 👇
▪ مثلا چرا امیرالمؤمنین (ع) در مقابل بسیاری از انحرافات سکوت می‌کند! اساسا چرا رهبر جامعه با برخی انحرافات برخورد نمی‌کند! ▫ آآآآی فلان جا بدحجابیه ▫ آآآآی فلان جا دزدی شده ▫ آآآآی فلان جا بهمان شده ▫ آقای امیرالمؤمنین(ع)، شما چرا برخورد نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام سجاد(ع) شما در مدینه زندگی می‌کنید که در همسایگی شما فساد و فحشا جریان دارد و شما چیزی نمی‌گویید؟ قیامی نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام صادق (ع)، ما از خراسان آمده‌ایم، شما چرا قیام نمی‌کنید؟ 🔻 می‌دانید چرا امام صادق (ع) جواب‌شان رو ندادند؟ زیرا آن‌ها امت نبودند. امت یعنی جمعی که مقصد واحد دارند و همان هدف به آن‌ها هویت امتی داده است. 🔻 امام صادق (ع) امت نداشتند. 🔻 حضرت صادق (ع) به سُدَیر گفتند اگر من به اندازه این گوسفندها آدم داشتم قیام می‌کردم. سُدَیر شمرد و دید 17 تاست. 🔹 نقش امت در تحقق جریان حق، محور است. • اینکه حالا گفته شد باید یک ترکیب «امام - امت» داشته باشیم، شاید یک مسامحه‌ای هم باشد! وگرنه طبق قاعده‌ای که عرض شد، محور در حرکت، خود مردم هستند، خود امت. ▪ تصور برخی از حرکت جریان حق و نقش ولی خدا در این جریان ، تصورات مارادونایی 😐 می‌باشد. 🔻تصور می‌کنند امام، مارادوناست! خودش توپ می‌گیرد، همه را دریبل می‌زند و بعد، خودش هم گل می‌زند! 🔻 تصور می‌کنند امام، خودش جلو می‌رود! حالا مردم بیایند یا نیایند... 🔻 تصور می‌کنند امام، همه بدعت‌ها را کنار می‌گذارد و مردم از حاکمیت عدل او بهره‌مند می‌شوند!!! ▪ یک دفعه امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی را که آخر شب در ماه رمضان می‌خوانید اشتباه و بدعت است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده! امیرالمومنین می‌فرمایند که صدای برخی از رزمندگان لشکر من درآمد! که تو می‌گویی فلان نماز را نخوانیم؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشوند بنابراین بی‌خیال شدم !!! 🔹 می‌دانید این صحبت یعنی چی؟ یعنی مولا با یک بدعت کنار اومد⁉ بله❗ 🔻 امام که مثل مارادونا عمل نمی‌کند! باید جامعه با او همراه بشود. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات 🔹 این که در حرکت جریان حق، اساساً باید ترکیب طلایی «امام - امت» شکل بگیرد تا جبهه حق بتواند رو به جلو حرکت کند. 🔹 در این ترکیب نکات ظریفی هست: 🔻 مثلاً در مورد نوع رابطه امام با امت، نوع مدیریت ولایی امام ظرافت‌هایی وجود دارد که باید به آن مفصل پرداخت. مثلاً اینکه امامی که باید اطاعت شود، در اطاعت از خودش، اصلاً اجبار به کار نمی‌برد. 🔻 یکی دیگر از ظرافت‌های ترکیب «امام - امت» مسئولیت‌های امت است. اجمالاً عرض کنم که از دل این ارتباط بین امام و امت، یک نوع امامت، یک نوع ولایت برای امت ایجاد می‌شود. یعنی امتی که پای امامش بیاید، در یک لایه خودش تبدیل به امام می‌شود. امت امام، امتی است که امامت می‌کند. 🔹 آنقدر در مورد اهمیت ولایت به ما گفته شده که ما تصور می‌کنیم که بار اصلی حرکت جریان حق، بر دوش انبیاء و اولیاء و ائمه (ع) است. 🔻 مثال بارز این تفکر که ما گمان داریم بار اصلی حرکت جریان حق بر روی دوش امام است، نگاهی است که در عمق نگرش ما نسبت به مسئله ظهور وجود دارد: ▫ ما در مورد ظهور چه می‌گوییم: تا نیایی گره از کار بشر وا نشود. برخی دیگر اگر شاهکار کرده باشند، در مورد نقش‌آفرینی دوران ظهور و محدوده وظایف‌شان را در حد اینکه کمکی بکنیم و... گفته یا نوشته باشند! نه عزیز من! سرداران سپاه حجت ابن الحسن (عج) خودشان تا آخر همه چیز را فهمیده‌اند. آقا صدایش می‌کند و می‌گوید فلانی بیا و اروپا با تو... هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد... 🔹 دقیقاً بر خلاف نگاه ما نسبت به مأموریت و حیطه مسئولیت ولی خدا، قرآن یک نگاه دیگری دارد. در آیات قرآن می‌بینید که خداوند متعال می‌فرماید: یا رسول الله وظیفه تو فقط ابلاغ دین است. 🔅 ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ 🔅 فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ آن جایی هم که دستور می‌دهد به اطاعت از رسول خدا (ص)، انگار اصلاً زوری در میان نیست! 🔅 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ این موضوع فقط مختص پیامبر اسلام هم نیست❗ 🔹 در سوره اعراف داستان‌های انبیاء مختلف را بیان می‌کند؛ تقریبا در همه این داستان‌ها این عبارت با الفاظ مختلف، هست. زمانی که دشمنان انبیاء پیام انبیاء را قبول نمی‌کنند، انتهای جواب انبیاء و نهایت اقدام آن‌ها چیست؟ 🔅 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‏ عَلى‏ قَوْمٍ كافِرينَ برای‌مان سوال پیش می‌آید که یعنی هیچ اقدام دیگری نمی‌خواهید بکنید؟ فقط ابلاغ؟؟؟ خب اینگونه که کاری نمی‌شود انجام داد؟ خب نشود❗ مگه وظیفه امام و ولی خدا این است که حتماً کاری بشود انجام داد؟ خب اینگونه که ایمان نمی‌آروند؟ خب نیاروند! اینگونه که طاغوت و جریان باطل برچیده نمی‌شود؟ خب نشود! 🔹 سوال پیش می‌آید که مگر توحید، عدالت، قسط و... جز اهداف انبیاء نیست؟ مظلومان عالم چه می‌شوند؟ پیاده سازی دین چه می‌شود؟ یعنی پیغمبر نباید دین را پیاده‌سازی کند؟ 🔹 چرا حرف در دهان خدا می‌اندازید؟ پس نقش من و شما چه می‌شود؟ اصلا تو باید بروی و امام را بیاری که کار بشود! 🔹 این نشان می‌دهد که هنوز معرفت‌مان خیلی با ادبیات قرآن فاصله دارد. متاسفانه سازوکار تحقق اهداف حق را در قرآن جستجو نکرده‌ایم. اگه بخواهیم ترکیب طلایی امام - امت را به خوبی در یک آیه نشان بدیم باید به آیه 25 سوره حدید اشاره کنیم. آیه در مورد مراحل اقدام رسولان الهی است. 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ هر چیزی که برای ابلاغ پیام و تمام شدن حجت پیام هدایت خدا لازم است دست انبیاء داده شد: 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ 🔻بینات یعنی ادله روشن؛ آنقدر روشن که اگر یک نفر در عالم به پیام پیامبران ایمان بیاورد، بقیه حق ندارند بگویند که دلیل کافی نداشتیم. (در سوره شوری به آن اشاره شده است) 🔻 کتاب یعنی برنامه منسجم؛ پاسخ همه سوالات شما در آن وجود دارد. 🔻 میزان یعنی شاخص سنجش حق و باطل، خوب و بد، صحیح و ناصحیح. 🔹 خب هدف ارسال انبیاء چیست؟ اینکه در این دنیا قسط و عدالت برقرار باشد و ظلم نشود. 🔻 برای اجرایی شدن این هدف، انبیاء چه کار می‌کنند؟ قرآن می‌فرماید که انبیاء برای اجرایی شدن این هدف، تقریبا هیچ کار خاصی وظیفه‌شان نیست، جز ابلاغ❗ ادامه دارد... 👇
🔅 لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ تا مردم برای قسط قیام کنند. یا بر اساس ترجمه‌های دیگر، مردم بر اساس قسط قیام کنند. 💠 خلاصه اینکه مردم باید قیام کنند. 🔹 خب، رسول خدا (ص) چه کاری باید انجام دهد؟ ابلاغ کند، توصیه کند، موعظه کند قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى رسول باید تشویق کند 🔅 فَقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنين‏ 🔹 اگر مردم برای جهاد نیامدند؟ خب نیایند! اینگونه که ولی خدا به اهدافش نمی‌رسد و حکومتی برایش باقی نمی‌ماند؟! جواب مشخص است! چرا پیامبر (ص) باه اهدافش نرسید؟ 🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّين... خدای متعال می‌فرماید که برای مسلمون‌ها شریعتی تشریع شده که جامع شریعت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی است؛ که همه‌ی این‌ها ریشه در «الدین» دارد. خدا یک دین دارد و چندین شریعت. محور اصلی شریعت پیامبر آخرالزمان و محور پیام همه انبیای اولوالعزم در این آیه چیست؟ 🔅 أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ 🔹 مردم باید دین را اقامه کنند قرآن می فرماید: 🔅 أَقِيمُوا الصَّلاةَ 🔻 شما باید نماز را برپا بدارید 🔻 شما باید روزه را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید حجاب را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید همه خوبی‌ها را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید جلوی همه زشتی‌ها و خطاها را را در جامعه بگیرید. 💠 یک اشتباه در ذهن ما هست که فکر می‌کنیم در حاکمیت اسلام، یک حاکمانی هستند و یک مردمی هستند. این حاکمان حکومت می‌کنند و مردم هم زیر چتر حکومت عدل این‌ها زندگی‌شان را پی می‌گیرند. 🔹 در فقه ما مسئول اجرای حدود شرعی چه کسی است؟ 🔻 بالاتفاق همه علماء بر اساس اتفاق روایات می‌فرمایند که مسئول اجرای حدود حاکم شرع است. 🔻 دست دزد را حاکم باید قطع کند 🔻 کسی که مرتکب عمل خلاف عفت شد، شما حق ندارید مستقل وارد بشوید، باید حاکم اجازه و حکم بدهد حالا قرآن را ببینید: 🔅 وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما 🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ قرآن می‌فرماید مسئول بریدن دست دزد و کوتاه کردن دست دزد و اختلاس‌گر، مردم هستند نه حاکمیت❗ 🔸 یعنی مردم باید کاری کنند که امکان قطع کردن دست دزد پدید بیاید برای آن که این بحث بهتر جا بیفتد، آیه 33 سوره مائده را نگاه کنید 🔅 إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ... 🔹 این حکم است که حاکم باید معاند و محارب با حاکمیت دین را بکشد! 🔻 اما چرا امیرالمؤمنین (ع) نمی‌کشت ؟ چرا پیامبر (ص) کسانی را که می‌خواستید پیغمبر را ترور کنند، می‌شناخت ولی دستوری در موردشان نداد؟ 🔻 در آیات قرآن پر است از دستور به برخورد شدید با منافق، ولی چرا پیامبر این کار را نکرد؟ 💠 چون حکم برای مردم است امت باید فضا را به گونه برای رهبر جامعه باز کند و به او بسط ید بدهد تا بتواند قانون خدا را اجرا کند. بتواند دین را اجرا کند. ادامه دارد... 👇
🔹 نه تنها اجرای دستورات دینی توسط حاکم و رهبر و ولی خدا، نیازمند خواست و اراده و حضور در صحنه مردم است. حتی اصل حکومت ولی خدا نیازمند خواست و حضور امت است. 🔅 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها 🔹 شما باید امانت ولایت و حاکمیت و مدیریت جامعه را بدهید به دست ولی خدا. 🔻 چه کسی از علی (ع) در عدل، در فهم، در رشادت، در تقوا، در مردم‌داری و... برتر است؟ 🔻 خب چرا باید علی (ع) سکوت کند؟ رازش این است که باید حضور حاضر باشد. 🔸 لذا بعد 25 سال مولا فرمود: لولا حضور الحاضر ... اگر مردم بعد ماجرای خلیفه سوم نمی‌آمدند، امیرالمؤمنین (ع) چه کار می‌کردند؟ هیچ❗ 🔹 نقش مردم در حاکمیت اسلام به گونه‌ای است که اگر کسی جایگاه ولایت را نداند، تصور می‌کند که مردم حاکمند و حاکم محکوم❗ 🔸 حضرت امام (ره) می‌فرماید: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش می‌کنم که هوشیار و مراقب باشید.» (جلد 21، صفحه 93) این یعنی این که، شما هستید که انقلاب را به دست این و آن می‌دهید. 🔹 در برخی آیات خداوند می‌فرماید امت اسلام در جایگاهی است که عذاب هم به دست شماست❗ یعنی کاری که قبلا خداوند خودش با عذاب استیصال برای کفار رقم می‌زد، این هم به دست مردم است. 🔅 قَتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُم‏ 🔻 خب اگر امت اسلام در مقابل کفر قتال نکند، خدا با کفر چه می‌کند؟ مشخص است! هیــــــچ. 🔻 یعنی خدا آمریکا و اسرائیل را نابود نمی‌کند؟ نه❗ 🔹 خداوند متعال وقتی می‌خواهد پیامبرش را یاری کند، می‌فرمایند یا رسول الله یاری من این است: یک عده امت مؤمن می‌آیند و به تو کمک می‌کنند. 🔅 وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ 🔻 اگر دشمنان خواستند به تو خدعه بزنند، خدا برای تو کافی است. 🔻 کفایت خدا به چه صورت است؟ بالمؤمنین. این همان ترکیب طلایی امام - امت است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi