🔹 هدف بزرگ است، اما باید بشود.
خدای متعال فرموده «و لو کره الکافرون» هر کسی نخواهد مهم نیست، همین که منِ خدا آن را بخواهم، پس باید بشود.
و این خواهد شد عزیزان...
اساساً فلسفه انتظار و مسئله ظهور همین است. روز فرج یعنی روز تحقق حق...
🔹 حالا یک نفر نیاید این وسط بگوید مگر میشود؟
🔻 این همه جریان باطل با قدرت اقتصادی آنچنانی که نبض تمام بازارها ر در دستش دارد..
🔻 قدرت سیاست آنچنانی که هر جایی بخواهد فتنه به پا میکند..
🔻 قدرت رسانهای آنچنانی که...
🔻 قدرت تکنولوژی فلان و بهمان...
🔻 قدرت نظامی اینجور و اون جور ...
قرآن میفرماید ابداً این جلوههای پوشالی قدرت طاغوت و قدرت باطل، شما را ناامید نکند
باطل در نگاه قرآن مثل کف روی آب میماند:
🔅 أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فىِ النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
🔸 خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن میافروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر میآید؛ این گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس] مَثَل میزند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان میرود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود میرساند، در زمین میماند. خدا مَثَلها را اینگونه بیان میکند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.]
🔅 أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(24) تُؤْتىِ أُكُلَهَا كلَُّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25) وَ مَثَلُ كلَِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ(26 ابراهیم)
کسی با اندیشه قرآن زندگی کند ابداً تحت تأثیر این مظاهر قدرت در طاغوت نمیشود.
اما سؤال اصلی بحث این است که نقش توده مردم در این هدف بزرگ چیست؟
🔻 خب ما عرض کردیم که محور اصلی این جریان ولایت است.
🔻 حق کجاست؟ حق جایی است که ولی خدا باشد.
🔻 اما آیا ولی خدا مأمور اقامه حق است؟
🔻 نقش مردم در اقامه حق چیست؟
این سؤال اصلی بحث ماست که باید مقداری رویش تأمل بکنیم.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
✅برگزاری رویداد آموزشی طلیعه پیشرفت ویژه دستیاران مردمی سازی ادارات کل
✍با حضور دستیار استاندار و به همت ستاد مردمی سازی دولت در استان یزد، رویداد آموزشی طلیعه پیشرفت ویژه دستیاران مردمی سازی ادارات کل در استاتداری یزد برگزار گردید.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، در این نشست دکتر محمد علیان مدیر ستاد جامع پیشرفت منطقه ای به تشریح مسیر و زیست بوم مردمی سازی دولت پرداخت.
🇮🇷 @ostanyazd
حکمرانی مردم | دانشگاه یزد
جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است
🔹 لازم است ابتدای بحث این نکته تذکر داده شود که از این جهت بحث اعتقادی گفته میشود که بدانیم بحث نقش مردم در حاکمیت حق، یک بحث منبری و خطابهای صرف نیست که بخواهیم جو بدهیم و تشویق کنیم بلکه کاملا مبنای توحیدی و تکوینی دارد.
🔹 یکی از کلیدواژههای مهم و اساسی در قرآن در مورد ربوبیت خداوند متعال، سنت است. به صورت خیلی خلاصه باید گفت، سنتهای الهی، سازوکار تحقق ربوبیت خداوند است. خداوند متعال در جای جای قرآن میفرمایند که ما بر اساس سنتها عمل میکنیم.
در مباحث توحید گفته میشود که تمام تأثیر و تأثرات عالم، همه از جانب خداست.
آن قدر جنبه ربوبی پروردگار مطلق و محیط است که جایی برای نقشآفرینی احدی غیر از او باقی نمیماند.
اگر از این منظر به آیات قرآن توجه شود، آدم متعجب میشود.
🔻 هیچ کسی حق شفاعت ندارد
🔻 در بحث ولایت میفرماید: فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ
🔻 علم غیب فقط برای خداست: إنَّما الغَیْبُ للِهِ
🔻 تا جایی که پیامبر(ص) میفرمایند: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ
🔹 شاید به همین جهت است که برخی از مذاهب نسبت به مسئله ولایت، شفاعت و امامت دچار سوءبرداشتهای اعتقادی هستند؛
زیرا آن قدر بیانات خداوند در قرآن هیمنه دارد که میگویند:
🔻 شفاعت غیر خدا نداریم
🔻 ولایت غیر خدا نداریم
🔻 علم غیب فقط برای خدا ...
❌ آنقدر این ربوبیت عظیم، محیط، مهیمن و مسلط هست که برخی به اندیشههای جبری افتادند و میگویند که ما هیچ اثر و نقشی در مسائل نداریم!
در نتیجه در مسائل اجتماعی کنارهگیر میشوند، در مسائل اعتقادی دچار شبهه میشوند و تبعات دیگر...
زمانی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به برخی رسید: گفتند این اراده خداونند بوده و ما کاری نمیتوانستیم بکنیم❗
🔹 ربوبیت مطلق درست است اما یک نکته اساسی در فهم این ربوبیت وجود دارد و آن نکته این است که خداوند متعال اساس تحولات این عالم را (حتی ربوبیت خودش را) مبتنی بر رفتار مردم قرار داده است که اسم آن میشود سنتهای الهی.
سنت خدا یعنی چی؟
🔻 راه و روش ثابت خداوند در تعامل با مخلوقات خواهد بود. در تدقیق این مفهوم باید اینچنین گفت: حوادث مختلف عالم بر اساس قواعد و ضوابطی ثابت در جریان است که این قوانین ثابت، شامل تمام ضوابط فردی، اجتماعی، تاریخی، مادی، معنوی و ... میشود. در این میان نحوه تعامل خداوند با جامعه بشری (با اوصاف مختلف) بر اساس ضوابطی معین است. یعنی اگر فرد یا جامعهای دارای وصفی خاص باشد، خداوند متعال نیز بر حسب آن وصف تعامل خاصی با فرد یا جامعه خواهد داشت که تمام این گزاره شرطی در ادبیات قرآن «سنن الهی» گفته میشود. از آن جایی که خداوند، رب مطلق است، سنن الهی نیز ذیل ربوبیت الهی تعریف میشود. به بیان دیگر، سنن الهی در حقیقت همان روش ربوبیت خداوند در تعامل با فرد و جامعه، با توجه به اقتضای فرد و جامعه است.
مثال:
▫ به هر اندازه که جامعه ایمان داشته باشد، خداوند به همان درجه از ایمان نگاه می کند و سنتهای مربوط به همان درجه از ایمان جاری میشود.
▫ سنتهای دوره حاکمیت دینی با دوره حاکمیت غیردینی فرق میکند.
▫ در حال جهاد باشید یا در حال سازش، سنتها فرق میکند.
▫ اهل استقامت و صبر باشید ولی کم باشد یا زیاد باشد، سنتها فرق میکند.
🔹 خلاصه حرف این است:
فارغ از اینکه بحث جریان حق و باطل رو داشته باشیم، تکویناً عالم و تحولاتش به رفتار خود ما بستگی دارد.
ادامه دارد... 👇
جریان ربوبیت مطلق روی رفتار خود (ناس) را در آیات قرآن مشاهده کنیم.
🔅 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ
برای انسان نگهبانانی است که از پیش رو و پشت سر او را حفظ میکنند، از امر الهی.
امر الهی جریان دارد، این ربوبیت مطلق هست ولی این که کدام امر الهی، کدام جریان محقق بشود این بر عهده خود شماست. (ادامه رو ببینید)
🔅 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
شما هر تغییری داشته باشید، خدا هم روی همان موج تغییر می کند.
🔅 وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ
این بخش هم به نظر میآید که برای آن حالتی است که قومی تغییر سوء دارد.
این یک آیه ، آیه دیگر:
🔅 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليم
🔻 «لم یک»: یعنی آیا خدا قدرت ندارد؟ نه، بلکه خدا روی یک سنتی عمل میکند.
خدا تغییر نمیدهد و نعمت را نمیگیرد مگر اینکه خودشان تغییر کنند و اقتضاء و شرایط برخورداری اون نعمت را از دست بدهند.
یک مثال دیگر که خیلی خوب نشان میدهد که به چه میزان، ریز رفتارهای ما در جریان سنتهای الهی اثرگذار است:
🔅 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ
🔅 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ
🔹 اگر استقامت کم بشود و ضعف نشان بدهید، خداوند تخفیف میدهد، تخفیف منفی! یعنی نصرت خدا از ۱ به ۱۰ تبدیل میشود به ۱ به ۲❗
از این مثالها در قرآن خیلی زیاد است که نشان میدهد نقش مردم و انسانها در تحولات عالم (نه فقط جریان حق) یک نقش تعیین کننده است. ذیل ربوبیت خداست ولی تعیین کننده است.
در جلسه بعدی این قاعده را در بستر جریان حق بررسی خواهیم کرد؛ که اگر امت نباشد، امام هیچ کاری نمیکند.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
💠 رهبر انقلاب: اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مورد اتفاق همه علمای اسلام است
💠 جسارت به ساحت مقدس قرآن در سوئد، حادثهای تلخ، توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را بهسوی خود جلب کرده است.
💠 وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روزبهروز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد. امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است
🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول تاریخ شخص ولی خداست که مظهر تجلی ولایت الهی است. تمام ارکان دین با وجود اهمیتشان، همه مدیون ولایت هستند.
🔻 نماز مدیون ولایت هست. اوج نماز جایی است که انسان از کانال ولی خدا نمازش را بالا بفرستد.
🔻 مقصود حج، ولی خداست. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام
این کلام رسول خداست که ولایت اصل و پایه دین است.
🔹 هر چه قدر شما در عبادات و اعمال دینی رشد کنید، حال خوب داشته باشید، کثرت نماز، کثرت روزه و...، اگر به معرفت امام و ولی خدا نرسیم، اگر در عصر خودمان نتوانیم به مسیر ولی خدا متصل بشویم، بیتعارف باید گفت که هیچ بهرهای از دین نمیبریم.
ولایت اصل و اساس است. اگر نسبتمان را در دوره فعلی با ولی خدا مشخص نکنیم معلوم نیست عاقبتمان خیر باشد یا نه!
🔹 البته بحث ما پیرامون ولایت نیست.
ما میخواهیم در مورد نقش مردم در جریان حق صحبت کنیم.
چرا به مسئله ولایت اشاره شد؟ به خاطر یک نگرانی! نگرانی از چه چیزی؟
از اینکه اهمیت فوقالعاده مسئله ولایت، روی نقش مردم سایه بندازد!
وقتی میگوییم محور جریان حق، ولی خداست، نگرانیای که وجود دارد این است که مردم فکر کنند این محوریت در حرکت رو به جلوی جریان حق هم با امام است!
⭕ این فهم، یک اشتباه بسیار بسیار ناگوار است که ما گمان کنیم حرکت امام محور است❗
🔹 اینجا دو مسئله متفاوت وجود دارد که نباید اشتباه بشود.
یک بار شما میگویید که من جریان حق را از کجا پیدا کنم❓ علم جریان حق دست چه کسی است❓
🔻 در پاسخ به این سؤال شما، باید گفت امام.
آن کسی که در غبار و ظلمت میتواند راهنمای راه باشد، امام است.
نمازی که بر محور ولی خدا باشد
حجی که بر محور ولی خدا باشد
اخلاق خوبی که بر محور ولی خدا باشد
زندگی ای که بر محور ولی خدا باشد
این میشود جریان حق.
از این جهت محور جریان حق، امام است.
🔹 اما مسئله دوم این است که آیا جریان حق در مسیر تحقق اهدافش، باز هم، امام محور است❓ آیا حرکت جریان حق امام محور است❓
🔻 اگر امام محور است، چرا تا الان بر جریان باطل غلبه کامل نکرده است؟
🔻 اگر محور در حرکت ولی خداست، خب، اولین آدم ولی خدا بوده است؛ آخرین آدم هم ولی خداست. همیشه ولی خدا در این عالم حضور داشته است؛ (لولا الحجه لساخت الارض) پس چرا آن هدف محقق نشده است؟
در تاریخ پر است از شکستهای سنگین جریان حق!
این سؤال بسیار مهمی اس.ت
🔹 در پاسخ ما این است که در حرکت جریان حق، امام محور نیست!
پس چه چیزی و چه کسی محور است؟
🔻 محور حرکت جریان حق ترکیب «امام - امت» است.
🔻 جریان حق برای نیل به سوی اهداف خودش، باید به اوج ترکیب طلایی «امام - امت» برسد.
🔹 این نکته را اگر بفهمیم، خیلی از مسائل برایمان قابل فهم میشود.
ادامه دارد... 👇
▪ مثلا چرا امیرالمؤمنین (ع) در مقابل بسیاری از انحرافات سکوت میکند! اساسا چرا رهبر جامعه با برخی انحرافات برخورد نمیکند!
▫ آآآآی فلان جا بدحجابیه
▫ آآآآی فلان جا دزدی شده
▫ آآآآی فلان جا بهمان شده
▫ آقای امیرالمؤمنین(ع)، شما چرا برخورد نمیکنید؟
▪ آقای امام سجاد(ع) شما در مدینه زندگی میکنید که در همسایگی شما فساد و فحشا جریان دارد و شما چیزی نمیگویید؟ قیامی نمیکنید؟
▪ آقای امام صادق (ع)، ما از خراسان آمدهایم، شما چرا قیام نمیکنید؟
🔻 میدانید چرا امام صادق (ع) جوابشان رو ندادند؟ زیرا آنها امت نبودند. امت یعنی جمعی که مقصد واحد دارند و همان هدف به آنها هویت امتی داده است.
🔻 امام صادق (ع) امت نداشتند.
🔻 حضرت صادق (ع) به سُدَیر گفتند اگر من به اندازه این گوسفندها آدم داشتم قیام میکردم. سُدَیر شمرد و دید 17 تاست.
🔹 نقش امت در تحقق جریان حق، محور است.
• اینکه حالا گفته شد باید یک ترکیب «امام - امت» داشته باشیم، شاید یک مسامحهای هم باشد! وگرنه طبق قاعدهای که عرض شد، محور در حرکت، خود مردم هستند، خود امت.
▪ تصور برخی از حرکت جریان حق و نقش ولی خدا در این جریان ، تصورات مارادونایی 😐 میباشد.
🔻تصور میکنند امام، مارادوناست! خودش توپ میگیرد، همه را دریبل میزند و بعد، خودش هم گل میزند!
🔻 تصور میکنند امام، خودش جلو میرود! حالا مردم بیایند یا نیایند...
🔻 تصور میکنند امام، همه بدعتها را کنار میگذارد و مردم از حاکمیت عدل او بهرهمند میشوند!!!
▪ یک دفعه امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی را که آخر شب در ماه رمضان میخوانید اشتباه و بدعت است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده!
امیرالمومنین میفرمایند که صدای برخی از رزمندگان لشکر من درآمد! که تو میگویی فلان نماز را نخوانیم؟
مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشوند بنابراین بیخیال شدم !!!
🔹 میدانید این صحبت یعنی چی؟
یعنی مولا با یک بدعت کنار اومد⁉
بله❗
🔻 امام که مثل مارادونا عمل نمیکند! باید جامعه با او همراه بشود.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi