eitaa logo
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
215 دنبال‌کننده
718 عکس
155 ویدیو
47 فایل
⚫ یاد و خاطره شهیدِ جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی گرامی باد. 💠 هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. ″مقام معظم رهبری″ ارتباط با ما: @yazd_mardomi زی‌لینک: https://zil.ink/yazd_university_mardomi
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
جلسه یازدهم: جایگاه مردم در مدیریت طاغوت
⚫️ | امامتِ امت در جبهه حق جلسه یازدهم: جایگاه مردم در مدیریت طاغوت 🔹 یک نفر نزد زهرای مرضیه (س) آمد و گفت: بی‌بی جان، مشکل علی (ع) این بود که سکوت کرد. بقیه راه افتادن حق نداشته خودشان را دوختند و بردند. علی (ع) می‌دانست و حقش هم بود ولی سکوت کرد و مشغول مراسم کفن و دفن پیغمبر (ص) بود. خب مشکل از علی (ع) بود!!!! حضرت زهرا (س) این جواب را دادند: 🔅 مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتَی وَ لَا تَأْتِی 🔹 امت باید به سوی امام برود، امام او را مجبور نمی‌کند. امام به امت زور نمی‌گوید. امام امت را تطمیع نمی‌کند. امام به انسان‌ها احترام می‌گذارد. ولایت انسان را آزاد می‌گذارد. 🔅 يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ آزاد می‌کند تا خودت بفهمی 🔅 وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول با این توصیف اگر کسی ولایت را معادل دیکتاتوری تصویر کند، چقدر احمق است؟؟؟!!! ▫ این‌ها مانند خوارج‌اند. پیش امیرالمؤمنین (ع) آمدند و گفتند: علی (ع) تو باید مثل خلیفه دوم رفتار کنی، خودت ببری، بدوزی، هر کسی مخالف بود دهنش را ببند! 🔹 ولایت با زور، فریب و اجبار مدیریت انسان‌ها را نمی‌کند. حتی اگر به ضررش باشد؛ و یا حتی اگر کارش سخت شود. ▫ بزرگترین دشمن پیغمبر (ص) ابولهب بود. مشکل ابولهب همان اول این بود که پیامبر (ص) در آن جلسه دعوت خویشاوندان علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد. 🔻 آیا پیامبر نمی‌توانست همان اول به ابولهب بگوید، بعد از من توجانشین من باش؟! (در حالی که با علم نبوت می داند ، ابولهب زودتر از پیامبر از دنیا می رود.) با این روش مهمترین مانع اسلام را برمیداشت! اما ولی خدا این کار را نمی‌کند: 🔅 أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ آیا امیرالمؤمنین (ع) نمی‌توانست با زدو بند جلوی حاکمیت خلفاء را بگیرد؟ 🔅 قَد کانَ أبو سُفیانَ جاءَ إلى بابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله، وعَلِیٌّ وَالعَبّاسُ مُتَوَفِّرانِ عَلَى النَّظَرِ فی أمرِهِ، فَنادى: بَنی‌هاشِمٍ لا تُطمِعُوا النّاسَ فیکُم... أما وَاللّهِ لَئِن شِئتُم لَأَملَأَنَّها خَیلًا ورَجِلًا! فَناداهُ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام: ارجِع یا أبا سُفیانَ، فَوَاللّهِ ما تُریدُ اللّهَ بِما تَقولُ، وما زِلتَ تَکیدُ الإِسلامَ و أهلَهُ ▫ ابوسفیان گفت علی (ع)، دستور بده تا من کوچه‌های مدینه را برای تو پر از لشکر کنم که از تو دفاع کنند. مولا قبول نکرد! 🔹 دقیقاً خلاف رفتار امام و ولایت با امت، رفتار طاغوت را ببیند. 🔻 چرا مردم زیر حکومت طاغوت مطیع هستند؟ 🔻 چرا نظم در حکومت طاغوت بیشتر است؟ 🔻 چرا جرم و جنایت در برخی حکومت‌های طاغوتی بیشتر است؟ 🔻 چرا در برخی حاکمیت‌های طاغوت فساد مالی نمی‌شود؟ احتمالا دیده باشید که برخی این حرف‌ها را می‌زنند! دلیلش خیلی واضح است! 🔹 چون ولایت می‌خواهد انسان‌ها را با محبت و مهربانی مدیریت کند، اصلا نیاز به مدیریت حیوانی نباشد. اما طاغوت انسان‌ها را با چوب و تحمیق اداره می‌کند. 🔸 امام صادق (ع) فرمود: امامت ما با رفق و مداراست و امامت بنی‌امیه با شمشیر است. 🔅 أ ما عَلِمتَ أنَّ إمارَةَ بَنِی اُمَیَّةَ کانَت بِالسَّیفِ وَ العَسفِ وَ الجَورِ وَ أنَّ إمارَتَنا بِالرِّفقِ وَ التَّألُّفِ وَ الوَقارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسنِ الخُلطَةِ وَ الوَرَعِ وَ الاجتِهادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُم وَ فِیما أنتُم فیهِ. این خیلی بد است که ولایت برای ما جا نیفتاده است؛ هر جا حرف از ولایت زده می‌شود، فورا یک عده می‌گویند ما یتیم و صغیریم که ولی داشته باشیم! 🔸 ولایت یعنی خودت کرامت داشته باشی، خودت آزاد باشی، خود مستقل بتوانی راه صحیح را بروی، بدون اینکه چوب بالای سر تو باشد! 🔹 عده‌ای دوست دارند که فرعونی بالای سرشان باشد و آن‌ها را مدیریت کند. فرعون چگونه مدیریت می‌کرد؟ قرآن می‌فرماید: 🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ فرعون، مردم خودش را خفیف و تحقیر می‌کرد و آن‌ها اطاعت می‌کردند! 🔻 تحقیر می‌کرد، یعنی هر روز بهشان فحش می‌داد؟ نه! اجازه اندیشه آزاد، اجازه تفکر عمیق، اجازه مسئولیت پذیری و قیام به آن‌ها نمی‌داد❗ 🔻 نتیجه‌اش چه شد؟ بزرگترین تمدن تاریخی و باستانی را رقم زدند❗ چه بناهایی !!! چه شکوهی !!!! چه نظمی !!! 🔻 ولی ماحصل این تمدن چیست؟⁉ انسان‌های تحقیر شده، مدفون شده زیر سنگ جاهلیت‼ ادامه دارد... 👇
🔹 آیا در دوره فرعون می‌توانستید راه دیگری را انتخاب کنید؟ یک سری انسان‌های ارزشمند و خواص در دوره فرعون حقیقت را پیدا کردند و تصمیم گرفتند به موسی (ع) ایمان بیاورند! ▫ قبل از اینکه فرعون بخواهد دست و پایشان را قطع کند و به تنه درخت ببندد به آن‌ها گفت: 🔅 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ بدون اجازه من ایمان آوردید⁉ 😳 خب، فرضاً اگر اجازه می‌گرفتند، توئه فلان فلان شده (سانسور شد 😄) اجازه می‌دادی❓ 🔹 این ادبیات حکومت فرعونی است که تو مجبور هستی، مختار نیستی ! 🔻 حتی بزرگان یک جامعه فرعونی اجازه اندیشه ندارند! 🔹 در کشورهای اروپایی اگر بخواهید در مورد هلوکاست اندکی فکر یا حتی طرح سؤال کنید، شما را از هستی ساقط می کنند! در همین کشورهای نایس و قانون مدار و آزاد!!! 🔹 علامه طباطبایی در تفسیرشان فرمودند: دموکراسی از دیکتاتوری بدتر است؛ زیرا با پنبه سر می‌برد! مثل آب خوردن دروغ می‌گویند. 🔻 دروغ گفتند و ویتنام را نابود کردند! 🔻 دروغ گفتند و عراق رو نابود کردند! 🔻 دروغ گفتند و افغانستان را نابود کردند! 🔻 دروغ گفتند سوریه را نابود کردند! 🔻 دروغ گفتند و یمن را نابود کردند! 🔻 دروغ گفتند و در پرونده هسته‌ای چه جنایت‌ها نکردند! 🔻 و همه دروغ‌هایشان را هم با رسانه‌ها بزک کردند! 🔹 اما چرا مردم باور می‌کنند⁉ چرا مردم با دروغ‌های آن‌ها همراه می‌شوند⁉ یکبار دیگر این آیه را بشنوید: 🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ 🔹 چرا غرب به گسترش فحشا در دنیا اصرار دارد؟ 🔻 انواع رسانه‌های نجس 🔻 انواع سرگرمی فاجعه‌بار 🔻 انواع کثافت کاری‌ها با پوشش قانون و علم 🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ غرب که به انسان به عنوان انسان احترامی نمی‌گذارد اگر احترام می‌گذاشت، اینقدر اغواء نمی‌کرد! 🔹 با چه چیزی اغواء می‌کند؟ 🔻 با اقتصادش 🔻 با فرهنگ فاسدش 🔻 با رسانه‌هایش چنان سروصدا راه می‌اندازد که صدای ولی خدا به گوش کسی نرسد. 🔻 همه را مطیع خودش می‌کند، به گونه‌ای که طرف نفهمد چگونه مطیع او شده! 🔸 برای آن که آزادی حقیقی انسان را بگیرند، یک آزادی‌هایی باید بدهند، تا بتوانند انسان را برده خودشان کنند. ▫ گوسفند را هم که می‌خواهند سر ببرند، بهش علف و آب می‌دهند. گوسفند هم از آب و علفی که به او می‌دهند خیلی خوشحال است. 🔹 شناخت رفتار طاغوت در مدیریت مردم بسیار اهمیت دارد. باید رفتارهای طواغیت را بررسی کنیم تا مشخص شود واقعا در حکومت طاغوت، مردم کاره‌ای نیستند. 🔸 تحولی هم بخواهد رخ دهد، فقط ابرقهرمان‌ها باید بیایند و... این فیلم‌های ابرقهرمانی که ساخته می‌شود را ببینید! 🔻 در همه این‌ها قهرمان‌ها یک شخصیت‌های خیلی خاص هستند! مرد عنکبوتی 🕷 مرد مورچه‌ای 🐜 سوپرمن 🦸‍♂️ 🔹 خب، مردم کجا هستند؟ مردم تشویق می‌کنند! 🔸 اساس مدیریت طاغوت، استخفاف مردم و اداره مردم است اما اساس مدیریت ولایت، آزادی و نقش آفرینی حداکثری امت است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
📙 | گفتار و گفتگو در مردم‌سالاری دینی 🔸 مقوله دموکراسی و «مردم‌سالاری» امروزه به یک گفتمان غالب در میان اندیشمندان سیاسی تبدیل شده و از آن ‌رو که برداشت‌ها و تعابیر متعددی ازآن، ‌در میان صاحب‌نظران مطرح می‌ باشد، تنوع و تعدد دیدگاه‌ها را در خصوص مفهوم و ماهیت آن به ‌همراه آورده است؛ برخی بر این نظرند که دموکراسی اساساً مفهوم و مدلی ‌مطلق از نظام سیاسی است که در آن، رأی، نظر و حق انتخاب مردم به طور مطلق و بدون هیچ قید و شرطی مبنای عمل حکومت می‌‌باشد؛ بعضی نیز بر این عقیده‌اند که دمکراسی مفهوم و مدلی مقید و مضاف است که در آن، آزادی‌ها و حق انتخاب مردم صرفاً در چارچوب یک اندیشه یا ایدئولوژی خاص، تعریف، تحدید و به رسمیت شناخته می‌شود. عده‌ای بر این نظرند که دمکراسی مدلی از حکومت است که تنها با آموزه‌ها وارزش‌های لیبرالیزم سازگار است به همین جهت، صرفاّ در سایه لیبرالیزم است که می توان به لباس دمکراسی جامه تحقق پوشانید. ▫ ناشر: دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها ▫ نویسنده: احمد رهدار 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
جلسه دوازدهم: وظایف و نقش‌های امت
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
جلسه دوازدهم: وظایف و نقش‌های امت
⚫️ | امامتِ امت در جبهه حق جلسه دوازدهم: وظایف و نقش‌های امت 🔹 تلاش ما در این جلسات بر این بود که اهمیت ویژه امت در جریان حق تبیین شود. این باور در ما ایجاد شود که زمانی که صحبت از مردم‌سالاری دینی می‌شود، بدانیم این یک تعارف نیست؛ بلکه یک واقعیت است و بدون آن، حقیقت دین و اهداف دین محقق نخواهد شد. لذا هر چه تلاش کنیم تا نقش امت به صورت واقعی در مسائل جامعه پررنگ شود، این حکومت به دینی بودنش نزدیک‌تر خواهد شد. 🔹 در خلال مباحث عرض شد که مسئولیت‌های امت در سطوح مختلف است؛ چه سطوح کلان و چه مسائل خرد و کوچک. مسائل کلان مانند: 🔻 اصل ولایت: که مردم وظیفه دارند این امانت را به اهلش بدهند 🔅 أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها 🔻 گسترش توحید، گسترش عدالت: لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ 🔻 دفاع از آرمان‌ها: یک زمانی، ولی خدا هدفی را تعیین می‌کند، تمام بار تبیین آن هدف را که نمی‌توان به تنهایی به دوش کشید! باید یک عده‌ی دیگری باشند و این کار را انجام دهند. حلقه‌های واسط میانی... 🔅 یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ 🔅 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ 🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ بار اصلی گسترش توحید بر روی دوش امت است. به همین دلیل عرض شد که امت در یک لایه‌ای می‌شود امام. 🔹 در مسائل غیر کلان هم، باز نقش اصلی و بسترساز را مردم دارند. حتی در مسائلی که ظاهراً بر اساس فتاوا وظیفه حاکم است؛ مثل اجرای حدود و احکام. 🔅 و السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَكيم 🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ 🔸 اساساً در ساختار حاکمیت اسلام، غالباً تمرکز بر این است که مسائل به دامنه حکومت کشیده نشود و در بین خود مردم حل شود. کار به جایی نرسد که حاکم وارد شود. شاید بتوان گفت این، خودش یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های مردم در حاکمیت دینی است. ▫ فرض کنید دو نفر با هم اختلاف دارند. الان برای رفع اختلاف، چه کار می‌کنیم؟ فوراً دادگاه و... 🔻 فراموش کردیم که در کنار قاضی شرع، قاضی تراضی داریم. جامعه اسلامی آنقدر بالغ باید باشد، که اگر دو نفر با هم اختلاف داشتند، خودشان یک نفر را به عنوان قاضی تراضی قبول کنند و حکمش را بپذیرند. ▫ در مسائل خانوادگی مانند طلاق، اساساً کار نباید به دادگاه برسد! روش قرآن چیست؟ 🔅 حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها حکمین از دو خانواده بیایند و مسئله را حل کنند! 🔸 نقش خانواده و خاندان را در سازوکار حل بسیاری از معضلات را نشان می‌دهد. 🔹 دنیای غرب، دنیایی است که می‌خواهد انسان را خودش مدیریت کند. لذا آن اندیشه، خانواده را از بین می‌برد. اما در نگاه اسلام بسیاری از مسائل و مشکلات باید در داخل خانواده حل شود. اصلا نباید به حاکمیت کشیده شود. یا مثلا لذا اگر ما بخواهیم یک مقداری عینی‌تر به مسئولیت‌های مردم بپردازیم، توجه به خانواده و بستگان اهمیت دارد. 🔹 در آیات قرآن بین مؤمنان یک سطح از ولایت ایجاد کرده است. 🔅 وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🔻 ولایت دارند، یعنی امر به معروف و نهی از منکر بین خودشان است. نیاز نیست حاکمیت ورود کند و با زور، امر به معروف و نهی از منکر کند. 🔻 خودشان اقامه صلاة می‌کنند، خودشان زکات می‌دهند و مشکلات اقتصادی را حل می‌کنند. کارآفرینی دارند، تعاون می‌کنند. همه این رفتارها هم ذیل ولایت الهی است 🔅 يُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَه 🔸 و این را بدانید که بدون نقش‌آفرینی مردم خبری از ظهور نخواهد بود‼ ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | نقش جهاد سازندگی در 🔸 گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور 🔹 دکتر شم آبادی عضو و رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر مشاهده‌ی کامل گفتگو 💠 مردمی‌سازی دولت _ یزد @mardom_yazd
💠 آغاز بزرگترین رویداد آشنایی با رشته‌های دانشگاهی و فرصت‌های شغلی در دانشگاه یزد 🔸 این رویداد در سه روز، ویژه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر رشته‌های علوم انسانی و ریاضی فیزیک استان یزد در دانشگاه یزد برگزار می‌شود. 💠 مردمی‌سازی دولت _ یزد @mardom_yazd
1_5696285520.mp3
24.69M
💢 | خانواده محوری در حکمرانی مردمی در قرآن و نقش زنان 🎙 علیرضا شاکری پژوهشگر حوزه حکمرانی مردمی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
1_5681240308.pdf
621.7K
📄 | آسیب‌ها و موانع تحقق مردمی‌سازی دیپلماسی فرهنگی در ایران 🖋 تدوین کنندگان: نادر جعفری هفت‌خانی، محمدرضا کوهکن 🔸 دو فصلنامه‌ی علمی مطالعات قدرت نرم 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 به وقت ۱۲ مرداد/ در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری؛ انتظارات رهبر معظم انقلاب از دولت مردمی چه بود؟ 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
💠 اردوی آموزشی سهیبا 🔸ویژه‌ی دانشجویان دختر (مقطع کارشناسی) ورودی ۱۴‌۰۰ و ۱‌۴۰۱ 🔸زمان برگزاری: ۲۵ الی ۳۰ مرداد ماه 🔸مکان برگزاری: تهران 🔸مهلت ثبت‌نام: ۷ تا ۱۶ مرداد ماه 🖇 سامانه‌ی فراخوان 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi