eitaa logo
گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
182 دنبال‌کننده
276 عکس
9 ویدیو
17 فایل
گفتارهایی درباره فلسفه سیاسی فلسفه سیاسی اسلامی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️هم اکنون پخش زنده نشست علمی «مستندات قرآنی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی » 🔹پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
⬅️نشست علمی"مستندات قرآنی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی(ره)" به مناسبت هفتمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی در روز پنج شنبه مورخ 27 آبان 1400 در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد. 🔹در این نشست که با حضور اساتید صاحب نظر در مباحث سیاسی علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، مباحث مختلفی درباره "فلسفه سیاسی و مستندات قرآنی فلسفه سیاسی" علامه طباطبایی(ره) ارائه شد. در ابتدای این نشست به این پرسش که "آیا بنا به تعریف خاصی که اشتراوس از فلسفه سیاسی مطرح می‌کند، می‌توان علامه طباطبایی (ره) را صاحب فلسفه سیاسی دانست یا به عبارتی او را یک فیلسوف سیاسی دانست؟" دکتر احمدرضا یزدانی مقدم پاسخ مثبت داد و به این نکته اشاره کرد که حتی خود اشتراوس هم تعریف خود از فلسفه سیاسی را از فارابی و مشخصا از کتاب" الجمع بین رایی الحکیمین" اخذ نموده است. وی در ادامه مبنای فلسفه سیاسی علامه طباطبایی (ره) را بحث مهم اعتباریات دانست و مفاهیمی نظیر استخدام، ملک اجتماعی، عدالت و اجتماع را در نزد علامه ‌(ره) مفاهیمی اعتباری دانست. دکتر محمدجواد نوروزی نیز با اشاره به برخی شاخصه های برجسته علامه طباطبایی (ره) نظیر جامعیت، توجه به نیازها و مسائل معاصر و نقش وی به عنوان احیاگر فلسفه اسلامی در تاریخ معاصر، علامه طباطبایی را یک فیلسوف سیاسی دانست. به این معنا که او به مسائل بنیادین سیاست نظیر آزادی، عدالت و... پاسخ هایی فلسفی می‌داد. دکتر نوروزی در ادامه به این نکته اشاره کرد که علامه‌ (ره)، بحث ضرورت حکومت را با استناد به قرآن ارائه می‌کند. دکتر نوروزی هم چنین به این نکته اشاره کرد که علامه (ره) در بحث گونه شناسی حکومت ها پادشاهی و دموکراسی را از مصادیق حکومت طاغوت می‌داند و حکومت دینی را همان حکومت الهی می‌داند. دکتر یزدانی مقدم در ادامه به این نکته اشاره کرد که نظریه استخدام و مفهوم استخدام در بیان علامه طباطبایی (ره) جایگاه مهمی دارد، چنین بیان داشت که علامه (ره) استخدام متقابل را و نه استخدام یک طرفه را قبول دارد. در واقع استخدام دو طرفه و متقابل عبارت اخرای عدالت اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی (ره) است. شواهد قرآنی این قضیه را هم می‌توان در آیه 213 سوره بقره جست و جو کرد.... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12456 @hekmateislami
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️ بی طرفی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی ⬅️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر نجمه کیخا 👤👤ناقدان: حجت الاسلام و المسلمین منصور میر احمدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر رجبعلی اسفندیار ⏰زمان:پنج شنبه 1400/09/04 ساعت 10 الی 12 ⬅️مکان: قم- پردیسان-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/cptconf ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
📢انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می کند 📚نشست نقد کتاب📚 درآمدی بر ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی ره 🎙ارائه دهنده: حجه الاسلام دکتر یزدانی مقدم 🔬ناقدین: حجه الاسلام دکتر مهدی امیدی حجه الاسلام دکتر بهرام دلیر دبیر جلسه: سید سجاد طباطبائی جعفری مکان: انجمن های علمی حوزه علمیه 🕰 زمان: سه شنبه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ لینک مجازی: https://yun.ir/qw9yka
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
بی طرفی دولت در فلسفه سیاسی.mp3
46.53M
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی( ذیل ) ⬅️ بی طرفی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی ⬅️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر# نجمه_کیخا 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/N11nU 👤👤ناقدان: حجت الاسلام و المسلمین و حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر ⏰زمان:پنج شنبه 1400/09/04 ساعت 10 الی 12 ⬅️مکان: قم- پردیسان-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پ.ن: دقایقی ابتدایی جلسه ضبط نشده است. 🌐https://eitaa.com/isca_seda/3083
هدایت شده از نجف لک زایی
چهارمین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی Islamic Political Studies منتشر شد 👇👇👇
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چهارمین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی (انگلیسی) Islamic Political Studies مربوط به تابستان و پاییز 1399 (2020میلادی) منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http: jips.isca.ac.ir نمایه گردید. •Revelation in Mullā Ṣadrā’s Political Philosoph Ahmad Reza Yazdānī Muqaddam •The Comparative Study of the Political Interpretation of the Quran in Yūsuf Qarḍāwi and ʿAllāmam Ṭabāṭabā's Thought Ali Reza Dānishyār •Analysis of Civilization and Formation of "Order" in the Islamic World Rasūl Nowrūzī Fīrūz •The People and the Government in the Contemporary Shiite Political Jurisprudence (Constitutional Period) Fardīn Murād-khānī Yāsir Aʿẓamī •The Traditionalist Political Reconstruction and Anti-traditionalist Social Renovation (A Comparative and Critical Study of Two Readings of Modernization in Contemporary Iran: Political Reconstruction and Social Renovation) ʿAbdul-Majīd Muballighī •The State in the Political Thinking of Mullā Ṣadrā and Imam Khomeini Sharīf Lakzaei دوفصلنامه علمی ـ تخصصی Islamic Political Studies (مطالعات سیاسی اسلام) در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیولیکا (Civilica)، پرتال جامع علوم انسانی (ensani.ir)؛ کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir)؛ سامانه نشریه (jips.isca.ac.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/journals_isca/120
علامه طباطبایی فلسفه را حاصل عقل ورزی آزاد معرفی می‌کند حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم: علامه طباطبایی فلسفه را حاصل عقل ورزی آزاد معرفی می‌کند علامه در مباحث رئالیزم تعاملی ابعاد جدی و وسیعی در زندگی امروز مطرح می‌کنند و اداره اجتماع را نیازمند همفکری و تفکر اجتماعی می‌دانند. نشست «تاثیر علامه طباطبایی در پیشبرد فلسفه اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد رضا یزدانی مقدم، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام کانون برگزار شد. وی در ابتدا، با اشاره به نوآوری‌های علامه طباطبایی در فلسفه، اظهار داشت: دو جلد اول کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم علامه طباطبایی مباحث معرفت شناسی است. از گذشته این بحث وجود داشته که مباحث معرفت شناسی چه جایگاهی در فلسفه علامه طباطبایی دارد. می‌توان گفت علامه طباطبایی با التفات به مباحث معرفت شناسی وارد بحث‌های هستی شناسی شدند. ظاهرا علامه درصدد بودند یک نظام فلسفی بر پایه معرفت شناسی ارائه کنند، ایشان در این مسیر با تاکید بر اهمیت معرفت شناسی ناظر به تحولات فلسفی جهان بودند و معتقد بودند هستی شناسی بدون معرفت شناسی امکان پذیر نیست. علامه در حواشی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم بارها تاکید دارند تا ذهن شناخته نشود فلسفه نیز شناخته نمی‌شود. از این جهت ایشان گفتمان مهمی از فلسفه را در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم پایه می‌گذارد. این کتاب یکی از بهترین منابع در شناخت فلسفه و نظام فلسفی علامه طباطبایی است. یزدانی مقدم گفت: برخی تصور می‌کنند در دعوای جهانی که میان رئالیزم و ایده‌آلیزم وجود دارد، علامه طباطبایی در مقابل ایده آلیزم آلمان قرار دارد. صرف نظر از صحت یا عدم صحت این تصور، باید توجه داشت که رئالیزم مورد نظر علامه توجه به واقع بینی، واقع گرایی و طلب واقعیت است. ایشان این دیدگاه را بارها در مقالات ابتدایی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم و نیز در بررسی‌های اسلامی در تفسیر شریف المیزان بیان کردند. ایشان ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص رئالیزم مورد نظر علامه مطرح می‌شود این است که رئالیزم ایشان خام و ساده بود. رئالیزم خام و ساده به معنای ادراک واقعیت کما هو فی الواقع است. در حالی که علامه طباطبایی بارها در مقالات ابتدایی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم از عبارت واقعیت فی الجمله استفاده کردند. اصطلاح فی الجمله در مقابل اصطلاح بالجمله قرار دارد. به بیان دیگر ایشان می‌فرماید ما تقریبا ادراک واقع می‌کنیم یعنی تصویری از واقعیت خارجی نزد انسان است که ممکن است تصویر درست یا غلطی از واقعیت باشد. در حقیقت ایده آلیزم مورد نظر علامه رئالیزمی است که توان پذیرش خطای ذهن را ندارد. بنابراین با توجه به استفاده مکرر ایشان از اصطلاح فی الجمله نمی‌توان رئالیزم ایشان را یک رئالیزم خام و ساده نام نهاد. بر این اساس بهتر است رئالیزم ایشان را رئالیزم تعاملی دانست چرا که از نظر علامه آن چیزی که به ذهن انسان می‌آید حاصل تعامل بین دستگاه ادراکی انسان و واقعیت خارجی است. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عنوان کرد: ادراک واقع با توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انسان‌ها ممکن است متفاوت باشد چرا که عقل و عقلانیت انسان متاثر از واقعیت خارجی است و تمدن بشری در فهم، ادراک و دریافت انسان موثر است. ایشان با اشاره به تحلیل علامه طباطبایی از ادراکات اعتباری، یادآور شد: مفصل‌ترین مقاله از ۱۴ مقاله کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم و شش رساله از رسائل شیعه علامه طباطبایی در خصوص ادراکات اعتباری است. این نشانگر اهمیت این مسئله نزد ایشان است. ساده‌ترین بیان درباره ادراکات اعتباری بیانی است که علامه طباطبایی ذیل آیه ۱۱۶ سوره بقره آوردند بر این اساس که انسان دارای قوه ادراکی است که با آن جهان خارج را شناسایی می‌کند و هر چه انسان درک می‌کند حاصل تعامل بین دستگاه ادراکی و جهان خارج است. از نظر علامه انسان چنین علم حقیقی دارد و از جهان خارج منفعل می‌شود سپس بیان می‌کنند که انسان باید به کمالاتی که دارا نیست برسد و برای این منظور باید در جهان خارج تصرف بکند، لازمه تصرف در جهان نیز علم عملی و فعلی است، علمی که انسان را حرکت بدهد، علامه طباطبایی این علم عملی را علم اعتباری معرفی می‌کنند. بنابراین عمل انسان نتیجه ادراکات اعتباری است. از نظر علامه طباطبایی ضربان قلب، تنفس و حتی سلامتی و بیماری نیز حاصل اعتبار است.
این محقق و پژوهشگر با بیان این که علامه طباطبایی علوم اعتباری را حاصل قوه فعاله می‌داند، ابراز داشت: علامه طباطبایی سه بحث را در علوم اعتباری مطرح می‌کند؛ بحث اول اینکه علوم اعتباری چگونه ساخته می‌شوند، بحث دوم اینکه علوم اعتباری چه شاخه‌هایی دارد و سومین بحث اینکه علوم اعتباری چه تاثیری در جهان خارج دارد. ایشان در تفسیر المیزان بیان می‌کند که انسان دستگاه‌های وجودی دارد که نیازها و احساساتی در او ایجاد می‌کند و این نیازها انسان را وادار به عمل می‌کند. از این جهت ایشان علوم اعتباری را حاصل قوه فعاله می‌داند. علامه معتقد است انسان در علوم اعتباری از جهان خارج الهام و تاثیر می‌گیرد. از این جهت اگر کسی تحت تاثیر راهنمایی‌های انبیاء و اولیاء الهی عمل نیکی انجام دهد یا عمل معصیتی را ترک کند در او آثار مثبتی ظاهر می‌شود که تا ابد با او می‌ماند. وی با بیان این که مباحث ایمانی و اعتقادی برای علامه طباطبایی به شدت جنبه علمی، استدلالی و یقینی داشت، تصریح کرد: امروز لزوم تاسی به سیره و منش علامه بسیار احساس می‌شود. بعضی از ایشان سوال کرده بودند که چرا نام کتاب خود را اصول فلسفه و روش رئالیزم گذاشتید و چرا فلسفه اسلامی نگذاشتید ایشان فرمودند این عقل است و عقل آزاد است، فلسفه حاصل عقل ورزی آزاد است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد. علامه در مباحث رئالیزم تعاملی ابعاد جدی، وسیع و عمیقی در زندگی امروز را مطرح می‌کنند از این جهت هر فردی باید به این نتیجه برسد که عقل کل و علم کل نیست و اداره اجتماع و مملکت نیازمند همفکری است همان چیزی که علامه طباطبایی از آن تحت عنوان تفکر اجتماعی نام می‌برد و می‌فرماید آحاد جامعه باید افکار خود را روی هم گذاشته و از تجمیع این افکار و تلاش‌ها در جهت اداره جامعه استفاده کنند. این نویسنده ادامه داد: علامه همچنین از اصطلاح تدبر اجتماعی در قرآن استفاده می‌کند. به این معنا که لازم است افکار روی هم گذاشته شده و همه با هم تدبر در قرآن داشته باشند. ایشان این مسئله را مطرح می‌کنند که اعتقادات مردم و رعایت احکام فردی به برقراری احکام اجتماعی مانند عدالت برمی‌گردد. و اگر احکام اجتماعی در جامعه عملی نشود آرام آرام احکام فردی نیز کنار گذاشته شده و اعتقادات مردم سست می‌شود. ایشان با اشاره به نسبت کتاب اصول فلسفه و روش رئالیزم علامه طباطبایی با سنت فلسفی معاصر، بیان کرد: نظریه پردازی در خلا به وجود نمی‌آید بلکه این مسلئه در بستر یک سنت فلسفی قابل انجام است. علامه طباطبایی اهمیت سنت فلسفه اسلامی را به خوبی درک کرده بودند. حضرت علامه به تمام مرازک علمی جهان نامه نوشته و درخواست کرده بودند هر چه از علم و دانش فلسفه دارند برای ایشان بفرستند. ایشان کتاب‌های بسیاری را از کشورهای مختلف دریافت و به کمک اساتید دیگر ترجمه و مطالعه کرده و با علوم روز جهان آشنا بودند. جالب است که ایشان تفسیر جالبی از دیالکتیک هگلی در اصول فلسفه و روش رئالیزم ارائه می‌کند که آن مشکلاتی که معمولا در تفسیر دیالکتیک هگل وجود دارد با تفسیر ایشان برطرف می‌شود. این نشان می‌دهد که ایشان کاملا به پرسش‌ها، فلسفه‌ها و تحولات امروزی جهان توجه دارد و به آن پاسخ می‌دهد.👇