پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام.
yun.ir/torath
از سه دهه تلاش علمی و خدمات اجرایی «حجت الاسلام والمسلمین دکتر آل غفور» تقدیر میشود
از تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سیدمحمدتقی آل سیدغفور در زمینه علوم انسانی اسلامی، تقدیر می شود.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ طی مراسم با شکوهی، از سه دهه تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید محمدتقی آل سیدغفور» در زمینه علوم انسانی اسلامی - به ویژه اندیشه سیاسی اسلام تقدیر به عمل می آید.
این مراسم امروز یکشنبه 3 بهمن 1400 با حضور فرهیختگان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان در دانشگاه باقرالعلوم(ع) واقع در شهرک پردیسان قـم برگزار می شود.
این مراسم ساعت 11 صبح یکشنبه همزمان با میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در سالن حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آغاز می شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نجف لک زایی» رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مریجی» در این مجلس قدردانی، سخنرانی خواهند کرد.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام. yun.ir/torath
علامه در پاسخ به کُربن که برای جلوگیری از سکولاریزاسیون الهیاتی، سکولاریزاسیون سیاسی اجتماعی را پیشنهاد میکند، بر وجوه سیاسی اسلام پافشاری کرد.👇
هدایت شده از گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
⬅️یکصد و سی و پنجمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “جایگاه فعالیت سیاسی زنان در فلسفه سیاسی”(جلسه دوم) با ارائه عضاء محترم گروه – سه شنبه 19 بهمن 1400 :
🔸حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم:
در رابطه با جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی اسلامی اولین نکته این است که بدون شک ما به آنچه خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام فرمودند، معتقد بوده و هستیم، اما پرسش این است که خدا، و پیامبر و امامان معصومین چه فرموده و در چه شرایطی بیان فرمودند؟
امام خمینی(ره) نسبت به بحث تاثیر زمان و مکان در فهم مباحث میفرماید: هر چه امام معصوم نسبت به زمان ما بفرمایند برای ما مطاع است و در غیر این صورت و در عصر غیبت امام زمان «عج» برای فهم حکم خدا نیازمند حکم اجتهادی هستیم که مقتضیات جامعه مدنظر است. البته در برخی موارد که بسیار محدود و معدود هم میباشد تفاوتهایی در احکام بین زن و مرد دیده میباشد مثل ارث که در این خصوص هم اختلاف دیدگاههایی وجود دارد.
وقتی زن را به عنوان یک موجود عاقل، آگاه و مستقل به رسمیت شناختیم و در جامعه اسلامی به او حق را میدهیم، چرا در امور خانواده و اجتماع حق مدیریت و اظهار نظر نداشته باشد؟ این یک رویکرد عقلی است که اگر مستقل است و اگر حق رای دارد، باید اجاره مدیریت هم داشته باشد.
در شرایطی که زنان در مدیریتهای کلان حضور ندارند و در سطح میانه هم حضور قابل توجهی ندارند، وضع قانون گذاری همین است که قانونگذاری به نفع آنها صورت نمیگیرد. در نحوه تعامل با زنان برخی امور را به شرع منتسب می کنند در حالی که در مواقعی خلاف آن صورت می گیرد.مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که اول جلوگیری کردند و بعد آزاد شد و زنان ورود کردند، که اگر خلاف شرع بود چرا آزاد کردید اگر خلاف شرع نبود چرا از اول جلوگیری کردید.
نتیجهای که از بحث میتوان گرفت اینکه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی تا جایی که منع شرعی اثبات شدهای وجود ندارد، جایگاه فعالیت سیاسی زنان تفاوتی با جایگاه مردان ندارد و مواردی که بیان میشود یا مشکل سندی دارد یا مشکل دلالی.
🔹حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی:
علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران میفرماید: فقدان نگاه اجتماعی به دین عامل عقب ماندگی مسلمانان است.
حضرت آیت الله جوادی میفرماید: اگر عقلانیت در بین ما بود، مشکلی بوجود نمیآمد.
اگر این بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی از نگاه حقوقی دیده میشود مشخص میشود چه مشکلاتی خانوادگی و یا اجتماعی در این زمینه وجود دارد که مناسب است در طرح و بحث این موضوعات جمعی از کارشناسان حقوق هم حضور داشته باشند.
🔸دکتر علیرضا صدرا:
این گروه، گروه فلسفه سیاسی است و باید بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از همین منظر؛ یعنی از منظر فلفسه سیاسی نگاه شود نه از منظر حقوقی. از منظر فارابی و ملاصدرا که دو فیلسوف سیاسی بزرگ اسلامی هستند مطالبی بدست میآوریم که مطالب آنها بسیار نزدیک به مباحث قرآنی و معارف اهل بیتی است و حضرت امام خمینی هم از همین منظر بحثهای خود را مطرح میکنند.
آنچه در واقع اتفاق تاکنون افتاده اینکه ما هیچ زنی نداریم که پیامبر یا امام باشد و این را ملاصدرا میگوید که علت این نکته که هیچ پیامبر یا امامی از زنان نداریم را نمیدانم ولی یقین دارم که حتماً حکمتی دارد و دلیل این حکمت خداوند را فقط امام زمان (عج) میتواند جواب دهد.
زن و مرد، با حضور همدیگر در جامعه و خانواده جامعیت بوجود میآورند زیرا زن محبت را بوجود میآورد و مرد شجاعت را.
بنابر مبنای فارابی و ملاصدرا چون پیامبر و امامی از زنان نداریم، لذا ولی فقیه هم از زنان نمیتوانیم داشته باشیم که رهبر باشند، همچنان فرماندهان ارشد نظامی هم نمیتوانیم داشته باشیم چون در سیره پیامبر و امام علی این را ندیدیم...
ادامه در لینک زیر:
🌐 https://hekmateislami.com/?p=12926
@hekmateislami
مقاله "آیینگی وحی الهی نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون"👇
آیینگی وحی الهی
نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون
احمدرضا یزدانی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر، درپی ارائة پاسخی نوین به پرسشی بنیادین در چارچوب سنت فلسفه سیاسی اسلامی است، مبنی بر اینکه استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی ـ تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟ مدعای پژوهش این است که پیامبر همچون آیینهای، حقایق عقلی الهی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه میکند. با توجه به آیینهبودن نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر حقایق دریافتی را بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و...، به مردم رساندهاست. بدینترتیب درصورت انتقال وحی پیامبر به شرایط جدید، استنباط احکام الهی نیازمند تفقّه، تعقل و اجتهاد است. این تحلیل را میتوان نظریة آیینگی وحی نام نهاد. بنا بر این نظریه حقیقت جان آدمی، که ناطقه اوست، وحی را دریافت میکند. حقایق کلی عقلی یادشده طی فرایند درونی پیامبر به حقایق جزئی تبدیل میشود. دستاورد اصلی نظریة آیینگی وحی، عقلانیبودن دین و امکان عقلورزی در آن است که پیامد خود را در مناسبات دین و فلسفه سیاسی، دین و سیاست، تحلیل دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانونگذاری، ویژگیها و وظایف حاکم و حکومت، مقاصد نهایی قانون و چگونگی تفسیر متن وحیانی نشان میدهد.
واژگان کلیدی: نظریه آیینگی وحی الهی، نظریه تکاملی فلسفه سیاسی، قانون، حکومت، پیامبر.
@yazdanimoghaddam
1ـ مقدمه
فلسفه سیاسی دانشی درباره حکومت و قانون است (سویفت، 1385، ص. 21 ـ 22؛ جیکوبز، 1386، ص. 22 ـ 23؛ پلامناتس، 1371، ص. 48؛ همپتن، 1380، ص. 12؛ کوئینتن، 1371، ص. 16). برای بررسی ماهیت حکومت و قانون هر آنچه که مبنای حکومت و قانون قرار میگیرد، نیازمند تفسیر و تبیین علمی است. «وحی» بهمثابه یکی از بنیانهای اساسی حکومت و قانون نزد فیلسوفان سیاسی، موضوع مناظرههای علمی بودهاست. پژوهش حاضر به این پرسش بنیادین میپردازد که «استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی، تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟» در پاسخ بهنظر میرسد که نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او همچون آیینهای وحی الهی را دریافت و به مردم ارائه میکند. میتوان این پاسخ را نظریة «آیینگی وحی الهی» بهمثابه یک نظریه تکاملی فلسفه سیاسی اسلامی نامید که نظریهای تبیینی درباره وحی و بنا بر سنت فلسفه سیاسی اسلامی در درون فلسفه سیاسی ارائه شدهاست.
با توجه به آیینگی نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر پس از دریافت کامل و صحیح حقایق عقلی الهی بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... آن را به مردم رساندهاست. ازاینرو اگر بنا بر فرض، پیامبری در شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و... متفاوتی قرار بگیرد، با حفظ اصول و مبانی ملحوظ در وحی، پیام الهی را بهتناسب شرایط جدید در اختیار مردم قرار میدهد. به همین ترتیب استنباط احکام الهی در شرایط جدید نیازمند تفقه، تعقل و اجتهاد است. توجه به این نکته لازم است که منظور از «بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... مخاطبان» محدودیت حقایق قرآنی در ظرف و ظرفیت شرایط یادشده نیست، چنانکه روایات مربوط به آیات آغازین سوره حدید و یا سوره توحید ضمن خبر از سعهمعنایی حقایق قرآن، فهم برخی از این حقایق را برای متفکران متعمق آخرالزمان میکند و البته حقایق قرآنی بالاتر از آن است.
این نظریه نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی با نیازهای سیاسی اجتماعی و امتداد سیاسی ـ اجتماعی فلسفه اسلامی و سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب و اصالت و استقلال فلسفه سیاسی اسلامی را نشان میدهد. به برخی دیدگاهها درباره وحی، مانند رؤیاانگاری وحی و قرائت نبوی پاسخ میگوید. از دیدگاه عدلیه و قرار داشتن عدل در سلسله علل احکام و نظریه امام خمینی (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی میکند.
بهمنظور ارائه نظریه و بروندادهای تحلیلی آن، ابتدا با پرداختن به پیشینه دانش فلسفه سیاسی در باب پرسش از قانون و نظریههای آن، به آرا مختلف درباره وحی بهمثابه بنیان قانون اشاره خواهد شد. در این بخش، با پرداختن به «نظریههای وحی فارابی» و «نظریههای وحی ابنسینا» مقدمات لازم برای «تقریر نظریه» فراهم میگردد؛ در ادامه «دستاوردهای نظریه» و در پایان «نتیجهگیری» مبحث مذکور بیان میشود.
@yazdanimoghaddam
نتیجه
موضوع وحی موضوع مهمی است که از گذشته در آثار و منابع فلسفه سیاسی اسلامی مورد توجه بودهاست. «نظریه آیینگی» نظریهای تبیینی درباره وحی در چارچوب فلسفه سیاسی اسلامی است که میتواند پاسخگوی برخی پرسشها و نیازهای روز باشد. با توجه به ارتباط موضوع وحی با دو مقوله حکومت و قانونگذاری، بهمثابه دو موضوع اصلی فلسفه سیاسی، پیامدهای این نظریه در دو موضوع فوق قابل پیگیری است. موضوع وحی با مجموعه ای از پرسشها درباره نسبت عقل و وحی، و عقل و دین روبرو است. این نظریه در یک عرصه انسانی مطرح شده و میتواند تأثیر مستقیمی بر زندگی کنونی اجتماعی ـ سیاسی برجای گذارد.
نظریه آیینگی را میتوان تولید نوینی در فلسفه سیاسی اسلامی و بر پایه مبانی آن بهشمار آورد. این نظریه؛ نظریات موجود در فلسفه سیاسی را به یک نظریه جامع برمیگرداند و بر پایه ادبیات موجود فلسفه سیاسی؛ نظریه جدیدی در تبیین وحی ارائه میکند؛ به طرز خاص خود میان عقل و وحی را از چند نظر جمع میکند؛ از جایگاه و موقعیت وحی در شرایط امروز پشتیبانی میکند؛ به پرسشها و دیدگاههای رقیب دربارة وحی، مانند نظریة رؤیا، پاسخ میگوید؛ به پرسش درباره کارآمدی احکام اسلام و جاودانگی آن پاسخ میگوید؛ همچنین از دیدگاه عدلیه و قرارداشتن عدل در سلسله علل احکام، به روایت شهید مطهری، و نیز نظریة امام خمینی (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی میکند؛ از آرمانهای انقلاب اسلامی پشتیبانی و نسبت میان قرآن و نهج البلاغه و عروة الوثقی را توضیح میدهد.
این نظریه برای پاسخ به پرسشهای مربوط به تعارض و نسبیت قوانین و استنباط آن، به کار میآید و از این طریق راهی برای عقلورزی در حلّ معضلات جامعه اسلامی می گشاید؛ با پیگیری نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی و نیازهای سیاسی اجتماعی، امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی را نشان میدهد؛ و با برجستهساختن سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب (لیبرال دمکراسی)، بر اصالت، استقلال و عقلورزی فلسفه سیاسی اسلامی تأکید میکند.
@yazdanimoghaddam
هدایت شده از شریف لک زایی
.
⬅️آیین دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه
💠آئین افتتاحیه با پیام #آیت_الله_جوادی_آملی و سخنرانی استاد #مرتضی_جوادی_آملی
سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 ساعت 8:30 تا 10
📒کمیسیون تخصصی اول ساعت 10 تا 13
⬅️چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400
کمیسیون تخصصی دوم ساعت 9 تا 12
کمیسیون تخصصی سوم ساعت 14 تا 17
💠پنج شنبه 19 اسفند ماه 1400
⬅️آئین اختتامیه
📒سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد #نجف_لک_زایی
💠گزارش رؤسای کمیسیون های تخصصی
👤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد #حمید_پارسانیا
🔹رونمایی از آثار #کنگره_حکمت_سیاسی_متعالیه
⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی
⬅️ لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf