یک آیه در روز. گزیده
807 ) 🌺 سلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ 🌺 💐ترجمه سلام [بر آنها]؛ سخنی از پروردگاری رحیم؛ سوره یس
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «وَ الْقُرْآنِ الْحَكيمِ»
«و» در ابتدای آیه، واو قسم است؛ یعنی خداوند به قرآن سوگند یاد کرده است؛
و قبلا بارها تاکید شد که سوگند خوردن خداوند به چیزی نشاندهنده عظمت آن چیز در نظام عالم است.🌐
اکنون، اگر به یاد داشته باشیم که:
🔹اولا قرآن «کتاب» الهی و سخن خداوند است که همرتبه با نظام آفرینش میباشد که «فعل» الهی و کار خداوند است؛
و
🔹ثانیا در قرآن کریم هرجا به خود قرآن سوگند یاد شده، پیامبر را در ردیف کنار قرآن قرار داده (حدیث1)
آنگاه
🔷تا حدودی متوجه اهمیت شخص پیامبر و جایگاه او در نظام عالم خواهیم شد، و دیگر درباره معارفی که در رابطه با جایگاه و نقش عظیم و اساسی پیامبر ص – و به تبع ایشان اهل بیت علیهماسلام – در نظام هستی آمده، دچار بهت و تردید نمیشویم.🌐
#اعتقادی
@yekaye
یک آیه در روز. گزیده
807 ) 🌺 سلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ 🌺 💐ترجمه سلام [بر آنها]؛ سخنی از پروردگاری رحیم؛ سوره یس
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «یس؛ وَ الْقُرْآنِ الْحَكيمِ»
در آیه قبل دیدیم که بر اساس بسیاری از روایات شیعه و سنی، مقصود از «یس» پیامبر اکرم ص است؛
و از طرف دیگر، خداوند در قرآن کریم هرجا به خود قرآن سوگند یاد شده، پیامبر را در ردیف قرآن قرار داده
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/954
✳️ شاید خداوند با این کارش میخواهد به طور غیرمستقیم بر جداییناپذیری قرآن و معلم آن (پیامبر و اهل بیت ع) تاکید کند که در احادیث متعددی (مانند حدیث ثقلین) تصریح شده است.
#اهل_بیت
@yekaye
750) 🌺 إنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلينَ 🌺
💐 ترجمه
[که] بیتردید تو از [جمله] فرستادهشدگان هستی.
سوره یس (36) آیه3
1397/2/29
3 رمضان 1439
@yekAaye
☀️ 1) روایت شده است که یکبار مجلس مامون در مرو، با حضور حضرت امام رضا ع و جماعتی از علمای عراق و خراسان تشکیل شده بود
که فرازهایی از این روایت در جلسه 732 حدیث1، گذشت.
🔖 http://yekaye.ir/al-fater-35-32/
در آن مجلس ابتدا آن علما بسیاری از آیات و احادیث در فضیلت اهل بیت را بر کل امت تطبیق میکردند و حضرت یکایک آنها را پاسخ داد.
سپس مامون رو به امام کرد و گفت: اکنون آیا مطلب واضحتری که در مورد «آل» در قرآن آمده باشد (که در قرآن بر جایگاه «آل محمد» تاکید کرده باشد) هست؟
امام رضا ع فرمود: بله. بگویید که سخن خداوند عز و جل که فرمود «یاسین، سوگند به قرآن حکیم، [که] بیتردید تو از [جمله] فرستادهشدگان هستی؛ بر صراطی مستقیم» (یس/1-4) منظورش از یاسین که بود؟
آن علما گفتند: یاسین حضرت محمد ص است و کسی در این شک ندارد.
فرمود: همانا خداوند به حضرت محمد و آل محمد فضیلتی عطا فرمود که هیچکس به کنه توصیفش نرسد مگر کسی که آن را تعقل کند؛ و آن این است که خداوند بر احدی جز پیامبران سلام نفرستاد؛ پس فرمود: «سلام بر نوح در میان عالمیان» (صافات/79) و سلام بر ابراهیم» (صافات/109) و «سلام بر موسی و هارون» (صافات/120) و نفرمود:سلام بر آل نوح ویا سلام بر آل موسی؛ و نه آل ابراهیم؛ ولی فرمود «سلام بر آل یاسین» (صافات/130)* یعنی آل محمد ص!
مامون گفت: دانستم که شرح این مطلب و بیانش در معدن نبوت است.
📚الأمالي( للصدوق)، ص530
🔖*توجه:
توضیح این قرائت از آیه 130 سوره صافات در جلسه 748، حدیث3 گذشت. (لینک زیر)
🔖https://eitaa.com/yekaye/943
https://eitaa.com/yekaye/975
☀️2) از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده است که
از رسول الله ص پرسیدند: تو کجا بودی وقتی آدم در بهشت بود؟
فرمود: من در صُلب او بودم؛
و در حالی که در صلب او بودم با او به زمین هبوط کردم؛
و در صلب نوح در کشتی سوار شدم؛
و مرا در صلب ابراهیم همراه او به درون آتش پرتاب کردند؛
در سلسله من هیچ پدر و مادری مرا به زنا منتقل نکردند؛
و همواره خداوند مرا در صُلبهای پاک به رَحِمهای پاک منتقل کرد، هدایتکننده و هدایتشده تا اینکه خداوند از من عهد بر نبوت و میثاق بر اسلام گرفت؛
و هر چه در توصیف [= معرفی] من بود بیان فرمود و در تورات و انجیل حکایت من و عروج من به آسمانش را ثابت فرمود؛
و اسم مرا از اسمای نیکوی خود منشق کرد:
امت من حمدگویاناند؛ [خداوند] صاحب عرض محمود است و من محمدم.
📚الأمالي( للصدوق)، ص624
https://eitaa.com/yekaye/976
☀️3) با اسناد متعدد از امام رضا ع از پدرانشان روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:
همانا حضرت موسی ع درخواست کرد که پروردگارا ! مرا از امت حضرت محمد ص قرار بده!
و خداوند عز و جل به او وحی کرد: ای موسی! تو بدان نمیرسی!
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 32
https://eitaa.com/yekaye/978
یک آیه در روز. گزیده
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلينَ»
در نکات ادبی اشاره شد که در کلمه «مُرسَل» تاکیدی هست بر اینکه کسی او را فرستاده است؛
🔖https://eitaa.com/yekaye/973
این آیه بعد از یک سوگند، با تاکیدات متعدد بیان میکند که حضرت محمد ص فرستادهای از جانب خداست، نه اینکه صرفاً مکاشفاتی برایش رخ داده باشد و از طرف خود تصمیم گرفته باشد که آن مکاشفات را با مردم در میان بگذارد.
📝نکته تخصصی #فلسفه_دین
آنچه در تلقی جدید از #تجربه_دینی بیان میشود تفاوت جدیای با #وحی در ادبیات قرآنی دارد؛
و تطبیق این دو بر هم رهزن فهم صحیح مساله وحی است.
🔻در تلقی مسیحیت تحریفشده،
وقتی درباره حضرت عیسی ع سخن گفته میشود پیامبریای در کار نیست؛ بلکه او تجسم خداست ❗️
و بدین ترتیب، مفهوم «وحی» به تجربه دینی فروکاسته میشود؛ یعنی تجربهای که افراد (بویژه حواریون) از مواجهه با خدا [= مسیح) دارند‼️
از این رو، هرکس «عهد جدید» (= کتاب مقدس مسیحیان) را ببیند بوضوح درمییابد که اناجیل آن، نه کلمات خداوند، بلکه گزارشهای حواریون است از کارها و گفتههای حضرت عیسی ع❗️
در این تلقی،
دیگر نه فرستادهای در کار است و نه پیامی؛ - نعوذ بالله - خود خداست که مستقیم وارد زندگی اجتماعی مردم شده است‼️
🔺در حالی که ما در اسلام – و بلکه در مسیحیت راستین و خود حضرت عیسی ع – با رسالت مواجهیم؛
یعنی یک انسان از جانب خداوند ماموریت یافته است که پیامی را از جانب خداوند برای انسانها بیاورد.
🔻در تلقی «تجربه دینی» از وحی، ابتکار عمل با خود شخص است،
قرار نیست خداوند مطلب خاصی بگوید؛ بلکه خود شخص است که تجربهای از مواجهه با خدا دارد و این تجربهاش را به زبان خویش برای دیگران بازگو میکند؛
🔺اما در تلقی «وحی» و «رسالت»، ابتکار عمل با خداست؛ خداوند است که تصمیم گرفته که پیام خاصی را از طریق برخی از انسانها به گوش همگان برساند؛
و اگرچه در اینجا نیز بین پیامبر ص و خداوند مواجههای – مستقیم یا غیرمستقیم و با واسطه فرشته وحی – رخ میدهد؛ اما عین الفاظ و عبارات تنظیم شده از جانب خداوند است که در اختیار او قرار می گیرد و او موظف است آنها را بیکم و کاست به مردم برساند.
🚫تاکید بر «فرستاده شده بودن» پیامبر ص جلوی بسیاری از کجفهمیها در خصوص نبوت؛ و ادعاهایی همانند «بسط تجربه نبوی» را میگیرد.⛔️
@yekaye