May 11
🌺بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمْ🌺
✅ #احادیث_تربیتی قالَ رَسولُ اللَّهِ (ص): الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ. فَإن رَضیتَ خَلائِقَهُ لإحدی وَ عِشرینَ وَ إِلاّ فَاضرِبْ عَلی جَنبِهِ فَقَد أعذَرتَ إلی اللَّهِ تَعالی».(1)
فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است. پس اگر در سال بیست و یکم روحیات او مورد رضایت تو بود (شکر خدای نما) و الاّ واگذار، که در پیشگاه خدا معذوری.
1. بحار الانوار، ج101
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
🌹باسم رب الزهراء عليهاالسلام🌹
🎯تربيت اسلامى فراهم كردن زمينه هاى رشد و شكوفايى دائمىِ همه استعدادهاى انسان در جهت كمالات الهى ـ انسانى است.
از اين رو، با توجه به اين تعريف، خواهيم دانست:
1 ـ تربيت امرى تحميلى نيست، بلكه زمينه سازى است.
2 ـ تربيت امرى موقت نيست، بلكه دائمى است.
3 ـ تربيت امرى يك بُعدى نيست، بلكه چند بُعدى است.
4 ـ تربيت امرى بى هدف نيست، بلكه هدفدار است.
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
✅#مفهوم شناسی واژه تربیت
♦️واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است و به معنی زیادت و فزونی می باشد ؛ چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و … ولی تربیت از ماده(ر ب ب)بسیار استعمال شده است ومشتقات آن در ارتباط با پهنای وسیعی در قرآن را در برگرفته است و در بررسی آنچه به عنوان تربیت اسلامی گفته می شود،همین طریق است کلمه (رب) در قرآن به وفور یاد شده است..خلاصه اینکه خدا را مالک و مدبر (رب) خویش گرفتن وبه کاربردن طرح وتدبیر او ذر زندگی پایه های تعریف را تشکیل می دهد واین ملازمت با رب ،انسان را به گونه ای می سازد که می توان امر را یکسره به رب منتسب نمود زیرا او در خاطر ودر حرکت ودر سکوت با رب ملازم است
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
✅#تعاریف_تربیت از دیدگاه اندیشمندان دینی
🔴هدف از تربیت در نگاه دین عبارت است از : رشد [الهی]، طهارت، حیات طیبه، عبادت، تقوی، قرب، رضوان، تزکیه و تهذیب، اصلاح رابطه انسان با خودش ، طبیعت ، جامعه ، تاریخ و … . و همین مطالب را می توان در اندیشه دانشمندان مسلمان و یا معتقد به ادیان الهی دید.
♦️استاد مطهری; در تعریف تربیت اینگونه بیان می دارد : تربیت عبارت است از پرورش دادن، یعنى استعدادهاى درونىاى را که بالقوّه در یک شىء موجود است به فعلیّت درآوردن و پروردن. و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنى گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر این کلمه را در مورد غیرجاندار به کار ببریم مجازاً به کار بردهایم، نه اینکه به مفهوم واقعى، آن شىء را پرورش دادهایم.
♦️آیت الله مصباح یزدی نیز در گفتگویی که در عنوان تربیت دینی با ایشان انجام شده بود ، تربیت را اینگونه تعریف کرده اند : تربیت ، فراهم کردن زمینه هایی است برای اینکه استعدادها و نیروهای یک موجود رشد کند تا بتواند از این نیروها برای رسیدن به کمال خودش بهره مند شود
♦️برخی از همین اندیشمندان تربیت اسلامی را اینگونه تعریف کرده اند:
تربیت اسلامی یعنی پرورش همه جنبه های فکری و عاطفی و جسمی و اجتماعی شخصیت اسلامی و ساماندهی رفتارهای او بر اساس مبانی و دستورهای اسلامی برای تحقق هدف های اسلام در زمینه های گوناگون زندگی.
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
✅ #تعریف_کلاسداری:ارتباطی دو سویه یا رابطه ای متقابل بین معلم وشاگرد،همراه با برنامه ریزی ،انگیزه ونشاط دهی،درجهت تغییردر بینش ورفتارشاگرد.
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
✅ #فواید_کلاسداری:
♦️1)بالارفتن سطح ایمانی مربی
♦️2)رسیدن به پاداش الهی
♦️3)استغفار تمام موجودات برای مربی
@yekmorabbi
پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)مى فرمايند: «انّ معلّمَ الخيرِ يستغفرُ لهُ دوابُّ الارضِ و حيتانُ البحرِ و كلُّ ذي روح فىِ الهواءِ و جميعُ اهلِ السَّماءِ و الارضِ و اِنَّ العالمَ و المتعلّمَ فىِ الاجرِ سواءٌ بِاتيانِ يومَ القيمةِ كَفَرسَى رهان يزدحمان.» (بحارالانوار، ج 2، ص 17); تمامى جنبندگان روى زمين و ماهيان دريا و هر موجود زنده اى در فضا و همه اهل آسمان و زمين براى معلمى كه نيكى به مردم بياموزد طلب آمرزش مى كنند. دانشمند و دانشجو در پاداش با يكديگر برابرند و در روز قيامت بدين سبب، بسان دو اسب مسابقه با يكديگر به رقابت مى پرد ازند.....بحارالانوار جلد2صحفه17
♦️4)بالارفتن سطح عقلی مربی
♦️5)بالارفتن سطح علمی مربی
♦️6)بالارفتن سطح معیشتی مربی
♦️7)بالارفتن سطح اجتماعی مربی
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
✅ #ضرورت_کلاسداری:
♦️1)مقابله با جنگ نرم دشمن در فضاهای دانش آموزی
♦️2)لزوم بهره گیری از روش ها وابزار های جدید ارتباطی در مواجه با نوجوانان وجوانان
♦️3)بسیاری از افراد که در کلاس شرکت می کنند در جلسات سخنرانی شرکت نمی کنند،یابهتر بگوییم حوصله سخنرانی وگوش کردن به منبر راندارند
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✅ #ویژگی_مبلغ_کودک ونوجوان
✅ #ویژگی_مربی_تربیتی 👇👇👇
♦️1-اصلاح رابطه خود باخدا
♦️2-اشراف به آیات وروایات وادعیه وعلوم روز و...
@yekmorabbi
♦️3-هماهنگی گفتار ورفتار
♦️4-آسان سازی مطالب ومفاهیم دینی
♦️5-استفاده از مطالب نو وتازه در بیان معارف
♦️6-استفاده از تنوع مواد برای رفع خستگی مخاطبان
@yekmorabbi
♦️7-استفاده از ابزارهای متعدد درارائه مفاهیم دینی
♦️8-محبت ومهربانی به متربی
♦️9-خوش خویی وبخشندگی و تواضع ووفاداری
♦️10-هدیه دادن به متربی
🌸کانال تربیتی یک مربی در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
✅ #احادیث_تربیتی
📢📢 #ضرورت_خودسازی_مربیان تربیتی
💛🍃💛🍃💛
🔴هر مربّی و مبلّغی که نیت تربیت و تبلیغ دینی دارد وبخصوص کار کودک ونوجوان هم میکند، باید پیش ازهر حرکت، این کلام نورانی امیر مؤمنان «علیه السلام» را آویزه گوش جان قرار داده و مصداق راستین آن باشد که فرمود:
🌹«مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِم»🌹
منبع نهج البلاغه قصار73
@yekmorabbi
♦️ترجمه: امام على عليه السلام : هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است.
🍀توضیح بیشتر: کسی که خودش را الگو وپیشوای دیگران قرار می دهد،پس باید به تربیت خودش پیش از تربیت دیگران ،بپردازد
@yekmorabbi
❤️مقام معظم رهبری ،تابلوی این حدیث وسخن زیبای امام علی علیه السلام در اتاق خود وجلوی خود نصب کرده اند
🎯امام خامنه ای: عزیزان من! برادران من! فرزندان من! جوانان! طلاب دختر و پسر! اگر میخواهید مثل بوتهی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمهای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است: «فلیبدأ بتعلیم نفسه».۱۳۹۰/۰۷/۲۰
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
🔴فرقی نداره که شمارا اینگونه خطاب میکنند❗️
♦️مبَلغ کودک ونوجوان یا
♦️معلم یا
♦️مربی تربیتی یا
♦️مربی فرهنگی یا
♦️سرگروه تربیتی
@yekmorabbi
👈چرا که فقط نام ها تفاوت دارند......
و مهم این است وهمه ی ما،یک وظیفه داریم
✅وآن🔸تربیت🔸 یک انسان است ،انسانی که 🔸خلیفه الله🔸 است
@yekmorabbi
انشاءالله.
🌸کانال تربیتی یک مربی در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
#کلاسداری
#مربی
💟توصیه هایی برای کلاسداری بهتر💟
یکی از رمزهای موفقیت در هر کاری، استفاده از تجربه کسانی است که قبلا در آن کار زحماتی کشیده و نتایج خوبی گرفته اند . برای موفقیت بیشتر در کلاسداری برای کودکان و نوجوانان و جوانان نیز می توان از تجربه های دیگران استفاده کرد . آنچه در ذیل می آید حاصل تجربه کلاسداری مربیان موفق است که به صورت توصیه هایی به مربیان محترم تقدیم می گردد .
✅معنویت
مؤثرترین مربی در روح و جان کودکان و نوجوانان با معنویت ترین آنها است; پس:
1 - توکل بر خداوند و توسل به معصومین علیهم السلام بویژه حضرت فاطمه زهراعلیها السلام و حضرت مهدی علیه السلام را فراموش نکنیم .
2 - با کودکان و نوجوانان رابطه معنوی و روحی داشته باشیم; لازمه این رابطه معنوی، نگرش به آنان به عنوان بندگان خداست .
3 - حتی الامکان با وضو و طهارت وارد کلاس شویم.
4 - کار تربیتی با کودکان و نوجوانان را وظیفه شرعی بدانیم نه یک شغل معمولی و به کار خویش بعنوان یک کار معنوی ایمان و اعتقاد قلبی داشته باشیم .
5 - از احادیث صحیح و معتبری - که مباحث اخلاقی و معنوی را بیان می کنند - در تدریس خود استفاده کنیم .
6 - در صورتی که کلاس ما غیر از آموزش قرآن بود، پیش از تدریس، آیه ای از قرآن و یا حدیثی از معصومین علیهم السلام را بخوانیم .
7 - با دعا درس را به پایان برسانیم .
8 - از طریق انس با قرآن و عترت، نور معنویت را از قرآن و احادیث ائمه علیهم السلام گرفته و در قلب شاگردان بتابانیم .
👌ادامه دارد....
🌸کانال تربیتی یک مربی در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
4_443017514281075040.pdf
221.1K
🌼مقاله روش کلاسداری کودک ونوجوان
#کلاسداری
🌸کانال تربیتی یک مربی در ایتا👇
@yekmorabbi
🌸فوت وفن معلمی
#کلاسداری
💢 چند اصل برای تدریس:
🔹 اصل_صرفهجویی: روش تدریس باید به گونهای انتخاب شود که با کمترین مقدار زمان و اطلاعات، بهترین شکل یادگیری اتفاق بیفتد.
🔹 اصل_سادهسازی: معلم باید به گونهای آموزش دهد که مفاهیم مشکل، ساده و قابل فهم شوند، نه دیریاب و دیرفهم شوند.
🔹 اصل_توانمندی: تدریس باید نوعی تقویت توانایی دانشآموز باشد، نه انباشت اطلاعات و دانش نظری.
🔹 اصل_فعال_بودن: آموزش باید با مشارکت و فعالیت فراگیر انجام شود و معلم، حامی و تسهیل کننده این فرآیند باشد.
🔹 اصل_پیوند: آموزش باید نقش ارتباطی داشتهها و دادهها را در هر جلسه تدریس داشته باشد. باید ارتباط با دانستهها، فراموش نشود.
🔹 اصل_تحریک: تدریس با برانگیختگی، همراه شود. فراگیر برای دانستن به شوق آید و با معلم، گام بردارد.
🌸کانال تربیتی یک مربی در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2