21.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سروده فلسطینی_ امام زمانی عج استاد زکریا اخلاقی
◾️ آشنایی با دانش زوا و دریافت کتاب
◾️ گروه گفتگو درباره دانش «زَوا»
هدایت شده از بیداری ملت
27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥استاد شفیعی کدکنی:
استعمار بریتانیا برای جدایی پاکستان و هند از هم ابتدا زبان اصلی آنها رو زیر سوال برد و بعد با تفکیک زبان ملیت آنها رو هم از هم جدا کرد
اتفاقی که پانکردها دارند در ایران رقم میزنند
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیف پیامبر (ص) از شاعران
🔻پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم:
إنّ المُؤمِنَ مُجاهِدٌ بِسَيفِهِ و لِسانِهِ والذي نَفسي بيدِهِ لَكأنّما يَنضِحُونَهم بِالنَّبلِ
❇️ همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى كند؛
سوگند به آن كه جانم در دست اوست، شاعران [مؤمن] با شعر خود گويى به دشمن تير مى اندازند.
📚 مجمع البيان : ۷/۳۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
هدایت شده از امامی ابوالفضل
🔺«شناساندن دانش «زَوا؛ زایایی زبان فارسی» در پایگاه «ابرنگار»
به خواست خدا و یاری خاندان پیغمبر (ص)، در روشنای جمهوری گل نرگس (عج) و در پاسخ به نگرانی بسیار امام خامنهای از نبود «کارِ درستی» درباره زبان فارسی، «ابَرفقه» توانست دانش «زَوا» را کشف کند:
🌹درآمد ۵۰ هزار تومانی هر کتاب «زوا» برپایه ۶۷٪ بهاکاه، نذر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
◾️گروه ابرفقه؛ با گروهداری امامی
هدایت شده از وحید یامین پور
امشب دلم انبار باروت است
آتشفشان داغ #بيروت است
افتاده یکسو شاخهٔ زیتون
یکسو در آتش، ساقهٔ توت است
تور عروس شرق، گلدوزی
با دانههای سرخ یاقوت است
مانند قایقهای سرگردان
جاری به هر سو خیل تابوت است
ای خطهی زیبا! شکیبا باش
جان جهانی با تو مبهوت است
آیندهٔ لبنان و اسراییل
چون قصهٔ طالوت و جالوت است
این زخم چرکین، رو به نابودیست
این غدهٔ بدخیم، فرتوت است
طاقت بیاور باز هم لبنان!
دیگر زمان محو طاغوت است
شعر از افشین علا
➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤فارسی سخن گفتن سید حسن نصرالله؛ بدون لهجه عربی
🌹شهادتش سوگناک و خجسته؛ تبریک و تسلیت!
◾️ آشنایی با دانش زوا و دریافت کتاب
◾️ گروه گفتگو درباره دانش «زَوا»
هدایت شده از 🇮🇷 صبح میبد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 اینجا شراب، آنجا شراب!
⭐️ به همین خیال باش!
📚 رهبر معظم انقلاب
#امام_خامنه_ای حفظه الله
🔰 "صبح میبد"؛ پرمخاطبترین کانال رسمی خبری میبد
@sobhemeybod
📚زوای واژه «افشین» به پاس سروده افشین علا برای جمعه نصر
آفرین به افشین
واژه «افـ+ـشین» در زبان فارسی، برابر واژه عشق در زبان عربی است؛ البته واژه «دوست» برابری است که اینک به کار می رود.
عشق یعنی در چیزی تنیدن و بر چیزی پیچیدن و در هم پیچیدگی.
درخت «عشقة» نیز یعنی همان چیزی که در فارسی «داردوست» می گویند.
«دار» یعنی درخت (مانند دار+کوب) و دوست از ریشه دوختن است که با «دوز» همزایه هستند. داردوست یعنی گیاهی که خود را به درخت می دوزد (می دوسد).
ولی زوای «افشین» این است:
شین زاده شیفتن است که هم تبار واژه چفت و سفت و جفت است. واژه شیوه یعنی چیز چفت شده به کسی یا کاری یا ...، واژه پـ+شیمـ+ان» یعنی ضد شیفتگی و پیوند (رها کردن)، «شیره» خواب و ... همگی همزایه شیفتن هستند.
پس «شین» یعنی شفتگی و چفت و سفت شدن (چیزی مانند کار درخت عشقه و داردوست)
«افـ» نیز زاده افتن و به معنای پیوندخورده و افزوده شده است و با «اَبـ+ریشم، اهـ+رم، اهـ+ریمن، اپـ+یون، او+رنگ و ... همزایه است. ابریشم یعنی خوب رشته شده، افـ+روغ یعنی خیلی روشن (روغ، همزایه روشـ+ن، سـ+روش، روز، روج، روچ و ... است).
📌پس افشین یعنی بسیار شیفته که همان «عاشق» می شود.
قلم افشین علا برای سروده«جمعه نصر» را میبوسم
کاش توی ایتا کانالشو پیدا میکردم
📚«شناساندن دانش «زَوا؛ زایایی زبان فارسی» در پایگاه «ابرنگار»
به خواست خدا و یاری خاندان پیغمبر (ص)، در روشنای جمهوری گل نرگس (عج) و در پاسخ به نگرانی بسیار امام خامنهای از نبود «کارِ درستی» درباره زبان فارسی، «ابَرفقه» توانست دانش «زَوا» را کشف کند:
🌹درآمد ۵۰ هزار تومانی هر کتاب «زوا» برپایه ۶۷٪ بهاکاه، نذر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
◾️گروه ابرفقه؛ با گروهداری امامی
هدایت شده از ابرفقه
#فزا: فارسی زبان انقلاب
۱. خدا آدم را عاقل و بالغ آفرید و نعمت سخن را به وی داد: «خَلَقَ الإنسانَ عَلَّمَهُ البيانَ» رحمن، ۳ و ۴.
۲. همانگونه که خدا در رنگ پوست آدم و حوا، استعداد گوناگونی آفرید و آسمان و زمین گوناگون را بر رنگ پوست فرزندان آنان، کارا آفرید، زبان حضرت آدم و حوا را نیز دارای استعداد گوناگون آفرید؛ که آسمان و زمین گوناگون، بر شکوفایی گونههای زبان، کارا آفرید. و اختلاف رنگ و زبان را، از نشانهای خدا برشمرد:
«و مِن آياتِه خَلقُ السَّماواتِ و الأَرضِ و اختلافُ أَلسِنَتِكُمْ وَ أَلوانِكُم» روم ۲۲.
۳. اگر اختلاط زبانها آیه خدا است، اختلاط و روابط نامشروع زبانها در راستای خیانتهای زبانی گلوبالی، همانا جنگ با آیات خدا است! آری جنگ!
۴. قرآن، قوم موعود و ستوده خود را، ایرانیان میداند: «و إِن تَتَوَلَّوْا يَستَبدِلْ قَومًا غَيرَكُم ثُمَّ لايَكونوا أَمثالَكُم» محمد، ۳۸.
۵. بنابراین زبان فارسی، زبان قوم موعود و برگزیدهی روزگار پیشاظهور است و پاسداری از نژادگی و نابی آن، در راستای «اختلاف ألسنتکم» و «لسان مُبین» بودنش در ترویج ارزشهای انقلاب، پاسداری دو چندان از « از آیات خدا است.
۶. امام خامنهای: «اگرچه به زبان عربی ارادت داریم؛ اما زبانی که میتواند مفاهیم انقلاب اسلامی ما را در دنیا گسترش دهد فارسی است.» ۱۷ اسفند ۹۵
🌹شهید عراقی، ابومهدی مهندس «فارسی» را زبان انقلاب دانست. پس باید از نژادگی و نابی فارسی در برابر استعمار داعشوار زبان انگلیسی، سلیمانیتر از فردوسی، جانفشانی کنیم!
3.73M
🔺زوای واژه مغز و نماز و میز و موزه و ...
📚زوا یعنی بررسی زایشها؛ چیزی نزدیک به ساخت و صیغه واژگان فارسی که به خو است خدا، دانش آن کاویده و چاپ شده است.
به نام خدای مهرای ویژامهر
⬛️ دلارامی و تسلیت سوگ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
در سدایی که می شنوید، زوای ریشه «مـ+ـخ» آمده است؛ واژگانی مانند، مشتی، مرد، آموزش، فراموش، مغز، دماغ، مژگان، مژده، مغ، میغ، میز، تمیز، موزه و ... . مَرد از مختن و مشتن است و نامرد یعنی نا مَشتی. مک که زایه دیگر مختن است؛ یعن مکیدن و ماکیان یعنی مکندگان و خود مُر+غ هم گویا از مُختن+ غ است که همریشه ماکیان است که چیزی را به درون می مکند و در چینه دان، نرم می کنند.
به گمانم «مَشـ+ق» به معنای آموزش و یادگیری از همین ریشه آموزش (مـ+خ) است و نیازی نیست که آن را عربی بگیریم.
ما دو ریشه مـ+ـخ داریم؛ یکی از «مفتن+ اختن» که معنای درون یک چیز نیک دارد و یکی از افتن+ اختن که معنای برونش نسبی دارد. در اینجا به بخش نخست (مفتن+ اختن) پرداخته ایم.
خیلی زیبا و آموزشی
📚«شناساندن دانش «زَوا؛ زایایی زبان فارسی» در پایگاه «ابرنگار»
به خواست خدا و یاری خاندان پیغمبر (ص)، در روشنای جمهوری گل نرگس (عج) و در پاسخ به نگرانی بسیار امام خامنهای از نبود «کارِ درستی» درباره زبان فارسی، «ابَرفقه» توانست دانش «زَوا» را کشف کند:
🌹درآمد ۵۰ هزار تومانی هر کتاب «زوا» برپایه ۶۷٪ بهاکاه، نذر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
◾️گروه زوا؛ با گروهداری امامی
◾️گروه ابرفقه؛ با گروهداری امامی
May 11
🌾 زَوا
🔺زوای واژه مغز و نماز و میز و موزه و ... 📚زوا یعنی بررسی زایشها؛ چیزی نزدیک به ساخت و صیغه واژگان
🌾 زوای «پولک» و لاکپشت
دهخدا میگوید که «پولک»، کوچک شده «پول» است و سپس یکی از کاربردهای آن را برای فَلس ماهی میداند.
هنجارهای موشکافانه دانش زوا به ما میگوید که گویا این معنا برای «پولک» ماهی نادرست باشد.
پولک از دو واژه «پو+ لک درست شده است؛ نه از دو واژه «پول+ ک»؛ زیرا:
«پو» زایهکوتاهِ «پوختن» است که زایه های دیگر آن بر پایه هنجارهای دانش زوا، «پوسـ»ت، «پوشـ»ش و ... است و تیره آن نیز «پَشـ»م و «پَر» است.
پس «لَک» یعنی پوشش سخت که کمینه «لاک» است و پولک یعنی پوستی که همانند لاک، سخت است.
🌾 زوای لاکپشت
چنانکه دانستیم، «پو» در پولک کوتاهه پوست است و «لک» هم زایه «لختن» است که کمینه لاختن است.
👈 لاختن، زایه «لاک» میدهد و وارونه پولک را در «لاکـ+پشـ»ت» می بینیم. (لاکپو)
«لاک» بیشینه «لک» است و «پشـ»ت همخاندان «پو»ش و پوسـ+ـت: لاکپشت همان لاکپوش و لاکپوست است.
در اینجا پشت کمینه پوش و پوست است و گویا به معنای پشت در برابر رو نیست.
خدا نگهدار رهبرمان باد که استاد پاسداری از زبان فارسی است.
◾️گروه زوا؛ با گروهداری امامی
🌹خرید کتاب «زوا با ۵۰ هزار تومان» برپایه ۶۷٪ بهاکاه، برای نذر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
یا علی
🔺نخستین دوره آموزش دانش «زَوا»
به تازگی دانشی به نام زوا (زایایی زبان فارسی) کشف شده است (معرفی فشرده دانش در ابرنگار)
برگزاری نخستین دوره آموزش این دانش در ساعت ۱۹ روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدت ۲۰ دقیقه و در ۱۲ نشست.
🌹خرید کتاب «زَوا» با ۶۷٪ بهاکاه؛ ۵۰ هزار تومانی
برای ثبت نام به کاربر @Zava01 پیام بدهید
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
📚برگزار برنامه در نرمافزار «قـــــــــرار»
🌾 زوای دو واژه «بر» در برداشت (استنباط) و برداشت (استحصال)
#بر در برداشت به معنای استنباط از ریشه بفتن است و با بافت (در هم فروشدگی) همخاندان است.
مصدرهای فـ+ئی (مانند بفتن، دفتن، مفتن) معنای درونش دارند؛ مانند #در به معنای درون از ریشه دفتن.
پس این واژه برداشت، یعنی جداسازی و به دست آوردنِ (داختن) بافت و درون چیزی (بر): استنباط
ولی برداشت (استحصال) یعنی به دست آوردنِ بر و میوه و بار (مانند بار در تربار و خشکبار) چیزی.
این بر و بار از مصدر خـ+ئی (مانند بختن، دختن، ریختن) بختن است که معنای برونش دارند و با باز شدن همخاندان هستند.
چنانکه واژه در، در در رفتن (از جا در رفتن) از دختن است و در برابر واژه در از دفتن به معنای درون (برون) است.
پس برداشت کردن (استحصال) از بختن+ داختن است؛ یعنی چیز برونیده ای را به دست آوردن و برداشت کردن (استنباط) از بفتن+ داختن است.
سلام بر شهدای مظلوم امر به معروف
🌹خرید کتاب «زَوا» با ۶۷٪ بهاکاه؛ ۵۰ هزار تومان
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
🔺نخستین دوره آموزش دانش «زَوا»
به تازگی دانشی به نام زوا (زایایی زبان فارسی) کشف شده است (معرفی فشرده دانش در ابرنگار)
برگزاری نخستین دوره آموزش این دانش در ساعت ۱۹ روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدت ۲۰ دقیقه و در ۱۲ نشست.
🔽🔽🔽ا🔽🔽🔽
آغاز دوره از امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۹
🔽🔽🔽ا🔽🔽🔽
🌹خرید کتاب «زَوا» با ۶۷٪ بهاکاه؛ ۵۰ هزار تومانی
برای ثبت نام به کاربر @Zava01 پیام بدهید
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
📚برگزار برنامه در نرمافزار «قـــــــــرار»
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
📸 واکنش کاربران به تحقیر زبان فارسی در برابر مسعود پزشکیان
✅️ @Rajanews_com
📚زوای واژگان با چپیرهشناسی
چپیره یعنی جامعه خویشی واژگان که پنج رده دارد: خان، خاندان، تیره، تباره، دودمان.
🌾ردگان چپیره
▫️آ. خان
مانند یَخ، یَش، یَک، یَز+د، یَغـ+ما. در اینجا حرکت هم واژگان یکی است و تنها حرف هسته (پیش از نشان مصدر) کمی فرق دارد؛ ولی در اینجا همگی زایه «خ» هستند.
▫️ب. خاندان
هر گاه حرکت یک مصدری کمینه ( ـَـــــِــــُ) باشد و آن مصدر با همان حرکت ولی به گونه کشیده تبدیل شود، خاندان آن درست می شود؛ مانند «یَختن: یاختن»، «یُختن: یوختن» و «یِختن: ییختن».
▫️ج. تیره
هر گاه حرکت مصدها عوض شود، مانند «یَختن: یوختن» یا یُختن: یِختن» یا ... . این رده سوم خویشاوندی است
▫️د. تبار
هر گاه هسته واژه هم جور (یعنی هر دو خئی یا فئی باشند) و وابسته آن هم هم جور باشند؛ یعنی مثل هم نباشند ولی هم زایه باشند. مثلا هر دو «ی» نباشند؛ ولی هر دو همزایه «ف» باشند، در اینجا واژگان همتبار به دست می آید؛ مانند «یک» با «تک» یا «نیش» با یوغ» در اینجا حرف وابسته «ن» و «ی» هر دو زایه «ف» هستند و حرف هسته نیز هر دو زایه «خ» هستند؛ یکی «ش» و دیگری «غ».
▫️ه. دودمان
واژگانی هستند که هسته آنها همجور (هر دو فئی یا خئی) هستند ولی وابسته آنها باید ناجور (یکی خئی و دیگری فئی) باشد؛ مانند «شال» و بافت» در اینجا هسته شال «ل» است و هسته بافت هم «ف» است که هر دو جور (فئی) هستند ولی وابسته اینها ناجور هستند، یکی خئی (ش) است و دیگری فئی (ب) است. از این رو واژگان «شال» و «بافت» یا «بزم و جشن» هم دودمان هستند و نزدیکی معنای رده پنجم را دارند.
🌾 نمونه چپیرهشناسی
واژگان «گیاه، داریوش، یوزپلنگ، یک، تک، یغما، نیش، تُرک، چاقو و یورش» را چپیرهشناسی میکنیم.
برای این که بدانیم کدامبخش از واژگان، هسته واژه و دارای پیوند خویشاوندی با دیگر واژگان است، به سراغ واژگان تک بخش میرویم تا «هسته» و «وابسته» واژه را بشناسیم.
هسته یعنی حرف پیش از نشان مصدری و وابسته یعنی حرف اول واژه؛ مثلا در واژه «یخ» از مصدر «یختن»، «خ» هسته است و «ی» وابسته.
در اینجا دو واژه تک بخش داریم: «یک» و «تک». اکنون باید بدانیم که دیگر واژگان خویشاوند، در بخش وابسته، دارای «ی» هستند یا «ت»
در واژه «یک» یا «تک» هسته واژه «ک» است و وابسته یکی از آنها «ی» است و دیگری «ت». وابسته بیشتر واژههای دادهشده، «ی» است نه «ت»؟ «گیاه، داریوش، یوزپلنگ، یک، تک، یغما، نیش، تُرک، چاقو و یورش»
وابسته در واژگان «گیاه، داریوش، یوزپلنگ، یک، یغما و یورش»، «ی» است و تنها دو واژه «تک» و «ترک» وابسته «ت» را دارند و دو واژه «چاقو» و «نیس» هم وابسته شان «چ» و «ن» است.
پس واژه اصلی در این چپیره واژگانی، واژهای است که وابسته آن «ی» باشد که هسته آن، یکی از زایه های «خ» است؛ زایههای «خ»چنین هستند: «ج، چ، خ، ز، س، ش، غ، ق، ک، گ» و «ه، ر».
پس مصدر اصلی ما که کانون خویشی دیگر واژگان است «یختن» است که واژگان «یک»، «یغـ»+ما از آن است
◾️آ. خان
یختن: یک، یغـ+ ما، ....
◾️ب. خاندان
«یاه» در گیاه هم، از بیشینه یختن؛ یعنی «یاختن» است.
یختن و یاختن را همخاندان مینامیم.
پس واژگان «یک، یغما و گیاه روشن شد که از یختن هستند.
◾️ج. تیره
اگر حرکت روی «یَ» را عوض کنیم، واژگان همتیره «یَختن» به دست میآید؛ مانند:
یاختن و یوختن
اکنون ببینیم کدام واژگان زیر همتیره یختن است: «یوختن: یوز، یوش، یوس، یوه، یور، یوک و ...»
پس خویشی واژگان «یوزپلنگ، دریوزگی، دست «یاز»یدن، دار«یوش» و «یور»ش نیز پیدا شد. «یوش» در داریوش و «یور» در یورش به یک معنا است. دار+یوش یعنی خـ+«دا»ی یورش. خدا و دار از یک ریشه (دافتن) هستند. خـ«دا» یعنی به نیکی مدیریت کننده. «دار» یعنی مدیریت کنند؛ مانند شهردار و جهاندار و پادار و .... داریوش یعنی اداره کننده یورش و یغما.
◾️د. تبار
از میان واژگان «گیاه، داریوش، یوزپلنگ، یک، تک، یغما، نیش، تُرک، چاقو و یورش»، واژگان گیاه، داریوش، یوزپلنگ، یک، یغما و یورش» چپیره شناسی شدند و واژگان «تک، ترک، نیش و چاقو» انده اند.
واژگان «تَک» و تُرک و نیش» همتبار واژه «یغـ»ما هستند و در رده چهارم خویشی هستند. پس تُرک یعنی تازنده و خود تازنده هم یعنی تَک زننده (attack) و «توران» هم یعنی توزنده و تازنده تک زننده و .... واژه «ترک» هم یعنی تازنده و یورش برنده. نیش هم یعنی جلوروندگی که ابزار تازش هم هست.
◾️ه. دودمان
واژه پایانی از چپیره واژگانی بالا، «چاقو» است که همدودمان واژه «یغما» است؛ یعنی هسته هر دو واژه «جور» هستند؛ یعنی هر دو «خئی» هستند و وابسته آنها نیز «ناجور» هستند؛ یعنی یکی خئی (چاقو) است و دیگری فئی (یورش و یغما). از این رو واژگان «چاقو» با «یغما» کمترین رده خویشی (همدودمانی) دارند.
🌹خرید کتاب «زَوا» با ۶۷٪ بهاکاه؛ ۵۰ هزار تومان
◾️گروه زوا؛ با گروهداری ا. امامی
هدایت شده از ابرفقه
🔺 آفتاب
ای کاش درک ذلت یوم التلاق داشت
مردی که در ادامه خود باتلاق داشت
نفسی که با ابوسفیان همکلاس بود
از عمرو عاصهای جهان ارتزاق داشت
از آن تبختر و منیاش نطفههای نا-
مشروع فتنه بسته شد و اتفاق داشت
در گرگومیش فهم شما شکل میگرفت
و یک نفر که نقد بر این باتلاق داشت
و صبح جمعهها چقدر ندبه-ندبه بود
درک دقیقی از شب سرد فراق داشت
مصباح سبحه بر کف شمشیر در دهان
صد تبصره به ریشه این اختناق داشت
مَثنی اگر نه، مردِ فردی بلند شد
مردی که در نفس نفسش احتراق داشت
تأکید کرد هان که کسی شش هزار سال
رکن نظام بود و لیکن نفاق داشت
آری، کلاغ قصهی ما مرد نیست باز
مردی که در ادامه خود باتلاق داشت