🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸لزوم فرآوری معارف اسلامی🔸
حوزۀ علمیه، الآن مواد اولیۀ خوبی دارد. گندم بسیار خوبی دارد. بسیاری از مطالب اسلام همچون گندم است اما بدون فراوری نمیتوان آنها را مصرف کرد؛ بخصوص وقتی ما تشکیل حکومت میدهیم، نیاز داریم که احکام اسلامی خودمان را به صورت الگویی و بستهبندیشده عرضه کنیم و نه فقط به صورت حلال و حرام. الآن سیلوهای ما نسبت به مطالب اسلامی پُر هستند؛ اما نانواییهایمان بهاندازۀ کافی نیست. اینکه صف نانواییها طولانی است، به علت کمبود گندم نیست؛ بلکه نانوای عالِم کم داریم.
قرآن و روایات را نمیشود خام مصرف کرد. باید در آسیاب خُرد شوند، بعد با آبهای تحقیق مخلوط شوند، بعد چانههایی بهاندازۀ فهم مردم گرفته شود و طبخ شود. ممکن است با بهترین گندم نانی پخته شود که اگر آن را بخورند باعث زخم معده شود. نمیتوان گفت چون گندمش خوب است، پس نانش هم خوب است!
غرب، انسانشناسی فاسدی دارد اما بر مبنای همین انسانشناسی، علوم انسانی تولید میکند. یعنی نان روز و مورد نیاز اهل عالم را تولید میکند و مردم هم از بینانی، همین را مصرف میکنند. اما ما نمیآییم حلال و حرام خودمان که گندم هستند را به صورت علوم انسانی دربیاوریم که قابل مصرف باشد. رساله عملیه، قابل اجرا در شهرداری و قوۀ قضائیه و وزارت اقتصاد نیست. اگر شما نان درست نکنید، آنها از گندمهای فاسدشان نان درست میکنند. مردم نان میخواهند نه گندم. نانی که از گندم فاسد باشد، مصرف میشود اما گندم سالمی که نان نشده باشد، مصرف نخواهد شد.
@haerishirazi
↻
بسم نامـِ او
سلسله جلسات اخلاقی با موضوع انسان شناسی در قرآن چهارشنبه ها
توسط استاد عالیقدر :
حاج اقا اسکندری ، تولیت مدرسه علمیه دارالسلام
برگزارمیگردد .
حضور تمامی طلاب در این سلسله جلسات الزامی می باشد
📍 لینک شرکت در کلاس ⇩
https://www.skyroom.online/ch/bahar400/zahraye-athar
⏰ راس ساعت ۱۱ با استفاده از لینک وارد کلاس شوید .
*توجه توجه*
حۻور و غیاب فقط از آیدی زیر
(فقط با ارسال خلاصه یا عکس نوشته به آیدی زیر انجام میشود)
@Mashhod2021
🎥 اطلاعیه های فرهنگی مدرسه را از طریق لینک زیر دنبال نمایید.
@zahraathar_97
11.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 تیزر مستند محاصره ۳۶۰ درجه
⏰ زمان پخش جمعه ساعت ۲۳
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
*⭕ عصر اضطراب ، بحران و تردید در مسائل دینی !*
*🔻عصر ما از نظر دينى و مذهبى- خصوصا براى طبقه جوان- عصر اضطراب و دودلى و بحران است.*
*مقتضيات عصر و زمان، يك سلسله ترديدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات كهنه و فراموش شده را نيز از نو مطرح ساخته است.*
*🔻آيا بايد از اين شك و ترديدها و پرس و جوها- كه گاهى به حد افراط مى رسد- متأسف و ناراحت بود؟*
*🔻به عقيده من هيچگونه ناراحتى ندارد؛ شك، مقدمه يقين؛ پرسش، مقدمه وصول؛ و اضطراب، مقدمه آرامش است.*
*شك، معبر خوب و لازمى است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبى است.*
*🔻اسلام كه اينهمه دعوت به تفكر و ايقان مى كند، بطور ضمنى مى فهماند كه حالت اوليه بشر، جهل و شك و ترديد است*
*و با تفكر و انديشه صحيح بايد به سرمنزل ايقان و اطمينان برسد.*
*🔻يكى از حكما مى گويد:*
*«فائده گفتار ما را همين بس كه تو را به شك و ترديد مى اندازد تا در جستجوى تحقيق و ايقان برآئى».*
*🔻شك، ناآرامى است، اما هر آرامشى بر اين ناآرامى ترجيح ندارد.*
*حيوان شك نمى كند، ولى آيا به مرحله ايمان و ايقان رسيده است؟!*
*آن نوع آرامش، آرامش پائين شك است، برخلاف آرامش اهل ايقان –یقین - كه بالاى شك است.*
*🔻بگذريم از افراد معدود مؤيّد من عند اللّه، ديگر اهل ايقان، از منزل شك و ترديد گذشته اند تا به مقصد ايمان و ايقان رسيده اند.*
*پس صرف اينكه عصر ما عصر شك است نبايد دليل بر انحطاط و انحراف زمان ما تلقى شود.*
*مسلّما اين نوع از شك، از آرامش هاى ساده لوهایى كه بسيار ديده مى شود پائينتر نيست.*
*🔻آنچه مى تواند مايه تأسف باشد اين است كه شك يك فرد، او را به سوى تحقيق نراند؛*
*و يا شكوك اجتماعى، افرادى را برنيانگيزد كه پاسخگوى نيازهاى اجتماع در اين زمينه بوده باشند.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استادشهيدمطهرى(عدل الهی ) ، ج1، ص: 38-37-*
سلسله نشست های تخصصی را با محوریت خانواده و به صورت برخط، با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید ابوالفضل موسوی فاضل خراسانی،کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی
به¬منظور بهره¬مندی طلاب و اساتید محترم از این نشست ها، اطلاع¬رسانی لازم صورت گیرد.
زمان جلسات: 12 الی 14 آذرماه جاری
لینک ورود: https://www.skyroom.online/ch/masirjan/kargahmajazi
*🔴 لطیفه ای از شاهکارهای سیاسی سید حسن مدرس«رحمة الله علیه»*
*(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه اش در دهم آذر 1316)*
*♦️از آن شاهكارهاى سياسى مرحوم سيد حسن مدرس نقل مى كنند كه :*
*🔻در همان دوره تقريباً چهل و پنج سال پيش (نسبت به زمان کنونی حدود صد سال قبل ) يك موجى پيدا شده بود- كه هر چند وقت يك بار هم پيدا مىشود و آن وقت اين موج شديدتر از امروز بود- كه :*
*ما باید لغات بیگانه را(به قول اينها) از زبان فارسى بيرون بريزيم و اصلًا نبايد هيچ لغت عربى در زبان ما وجود داشته باشد.*
*🔻اين موج در مجلس هم راه پيدا كرده بود*
*و می خواستند آن را به صورت يك قانون در بياورند.*
*🔻مرحوم مدرس با اين فكر مبارزه مى كرد.*
*(گاهی یک شوخي يك متلك، يك هو كردن اثرش از چند برهان بيشتر است.)*
*🔻گفته بود بسيار خوب، حالا ببينيم چى مىشِد! (به قول خودش؛ اصفهانى بود)، چه از آب در مى آيد!*
*🔻رو كرده بود به رئيس مجلس و گفته بود آقاى رئيس مجلس!*
*اسم من حسنِس،*
*اسم جنابعالى هم حسينِس،*
*حالا اين اسمها را مى خواهند تبديل كنند به فارسى،*
*🔻 پس من مى شوم «نيك»،*
*حسين هم كه تصغير حسن است مى شود نيكچه،*
*🔻پس بعد از اين من نيكم، شما نيكچه،*
*مثل ديگ، ديگچه؛*
*🔻يك چند تا از اينها را با همديگر جور كرد،*
*مجلس خنديد،*
*🔻 لايحه به همين [شوخى] از بين رفت.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 177- با ویرایش جزئی