در رکاب حسین 10.mp3
9.5M
#در_رکاب_حسین ۱٠
شب دهم؛
صدای امام، آرام آرام گم میشود در هیاهوی شادیِ شیطان...
فریاد یاریخواهی، که پاسخی نمیشنود!
جز از حنجرهٔ شش ماههٔ غرقه به خون ...
هنوز هم این هلهلهها ادامه دارد؛
تا صدایی در میانهاش گم شود!
💥 در هلهلهی آخرالزمانیِ دنیا، صدا به گوش تو میآید آیا؟
▪️با خوانش: مژده لواسانی
▪️به قلم: حاتمه سیدزاده
▪️تنظیم کننده: امید اردلان
▪️آهنگساز: یحیی عباسی
▪️طراح: محمدحسین ثباتی
کاری از واحد موسیقی منتظران منجی عج
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
#در_رکاب_حسین ۱٠
امشب، آخرین شب بهشت است بر زمین،
و ... فردا روز جهنم است!
آخرین شبی که میشود دعا کرد،
میشود به نماز ایستاد،
و این صدای پر طنین زمزمهها، از نجواهای شبانه میآید؛
صدای شیرینِ چشیدنِ عسل
این آخرین شب است که صحرا نجوایی چنین شیرین را میشنود
💥 فردا طنین صداها فرق خواهد داشت!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
در رکاب حسین_۱٠.pdf
1.05M
▪️#در_رکاب_حسین ۱٠ ـ pdf
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
🏴 *معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟* 🏴
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که ، چون عشر و عاشر از یک ریشهاند
و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است.
پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛
و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند .
*اما*
این معنا به دلایل زیر اشتباه است.
*آیا*
واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود ؟
مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است ؟
*آیا*
اگر امام حسین(ع)
مثلاً ، در یازدهم محرم شهید میشدند ، آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود .
اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند.
به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند:
اول – ثانی - ثالث - رابع ...
و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ...
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند ؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ....
*اما* میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند ؛
لذا ، نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که ، تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد ، بلکه معنای دیگری دارند.
*عاشورا*
روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت ،
به معنای معاشرت و مصاحبت است .
معاشر به ضم میم،
یعنی مصاحب
و عاشر ، اسم فاعل عشر است
که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید:
«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
(نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید .
عشیر یعنی همدم و رفیق
«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند
و چه بد معاشر و رفیقی است .
العاشور از ریشه عشر
به کسی گفته میشود که ،
معاشرت خصلت او باشد .
پس *العاشوراء؛*
جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند،
و *عاشورا* مبالغه است
از میل به معاشرت
یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام (ع) به شدت بالا میرود.
*تاسوعا*
روزی برای وسعت ظرفیت.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی *نهم* را از دست میدهد.
*اتسع* به فتح الف یعنی ،
گروههای ۹ نفره شدند.
اما *اتسع* به کسر الف
یعنی، وسعت پیدا کرد(گشاد شد) و فراخ گردید.
*اتساع* ، یعنی گسترده شدن و گشاد شدن وبالا رفتن ظرفیت .
اتساع شرائین یعنی ، رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد.
*التاسوع* یعنی
چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد ؛
و بالاخره ، *التاسوعا*
یعنی جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛
و *تاسوعا*
این معنی را پیدا میکند؛
*روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد*
این دو نام از ابداعات *امام سجاد (علیهالسلام) است*
و اگر در بعضی از روایات
از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است ،اکثرا جعلیات بنیامیه، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است.
اما ، در مورد تاسوعا
تقریباً نداریم که قبلاً از
امام سجاد (ع) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از *عاشورا و تاسوعا*
خیلی عاشقانه است...
*برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن*
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
▪️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
▪️مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع
▪️عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
▪️مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع
😭😭😭😭😭😭😭😭
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
امشب شهادت نامهٔ عشاق امضا میشود
فردا ز خون عاشقان این دشت دریا میشود
امشب کنار یکدگر بنشسته آل مصطفی
فردا پریشان جمعشان چون قلب زهرا میشود
امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی
فردا صدای الامان زین دشت برپا میشود
امشب کنار مادرش لب تشنه اصغر خفته است
فردا خدایا بسترش آغوش صحرا میشود
امشب که جمع کودکان در خواب ناز آسودهاند
فردا به زیر خارها گمگشته پیدا میشود
امشب رقیه حلقه ی زرین اگر دارد به گوش
فردا دریغ این گوشوار از گوش او وا میشود
امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان
فردا کنار علقمه بی دست سقا میشود
امشب بُوَد جای علی آغوش گرم مادرش
فردا چو گل ها پیکرش پامال اعدا میشود
امشب گرفته در میان، اصحاب، ثارالله را
فردا عزیز فاطمه بی یار و تنها میشود
امشب به دست شاه دین باشد سلیمانی نگین
فردا به دست ساربان این حلقه یغما میشود
امشب سر سرّ خدا بر دامن زینب بُوَد
فردا انیس خولی و دیر نصارا میشود
ترسم زمین و آسمان زیر و زبر گردد "حسان"
فردا اسارت نامه ی زینب چو اجرا میشود
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
🏴علامه امینی(رحمةاللهعلیه) "شب عاشورا" برای "امام زمان ارواحنا له الفدا" صدقه کنار میگذاشتند.
و میفرمودند:
▪️امشب قلب حضرت در فشار است.
صدقه برای حضرت فراموش نشود
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
🏴آجرک الله یا صاحب الزمان
بمیرم برای جدتون 😭😭😭😭😭
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
✍ داغیِ ماجرای کربلا،
سکوت تاریخ را در دهم محرمالحرام هرسال میشکند،
تا شاید گوشهایی که خود را به خواب نزدند؛
فریاد تکراریِ یاریخواهیِ فرستادهی خدا را بشوند؛
" هل من ناصرٍ ینصرنی؟ "
💥 آخرالزمان به داغیِ ماجرای خود، نزدیک میشود!
کاش تاریخ، کَرانِ کوفیِ به خوابِ رفته را، دگربار به خویش نبیند!
#Hussain
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
🔺انواع ترسها و اضطرابهایی که سبب شد؛ بعضی امامشان را رها کرده و از خیمهی او فرار کنند!
ما با کدامشان درگیریم؟
#استاد_شجاعی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie
#معرفی_کتاب_عاشورایی
📗 عزادار حقیقی
به قلم؛ محمد شجاعی
( مراتب پنجگانه سیر و سلوک عزادار)
🖋 اینکه داغی که عاشورا در قلبِ تاریخ، برجای گذاشته؛ از حرارت نمیافتد و بعد از ۱۴ قرن، هنوز تاریخ جزئیاتِ واقعهی عاشورا را به یاد دارد؛ جاودانگیِ یک تراژدی دردناک نیست!
💢 عزاداری؛ خود یک #سلوک است، که عزادار را از مرتبهی اول (نازل) به مرتبهی پنجم عزاداری (روح انتقام و معیّت با حسین زمان) سوق میدهد!
اینکه با این تنها نردبان سلوکی، صرفاً بعنوان یک مراسم عزاداری سالیانه روبرو شویم؛ خسارتی است که به فقرِ باطن انسانی، و ضعف معنویِ جامعهی بشری منجر شده است.
کتاب عزادار حقیقی؛ سعی دارد مراتب عزاداری را مفصّلاً شرح داده، و صعود به قلّه آنرا که رسیدن به مقام "أن یرزقنی طلب ثاری مع امامٍ هدیٰ" است، برای عزادار، آسان نماید.
▪️ این کتاب را با عزاداران عاشق اباعبدالله علیهالسلام، به اشتراک بگذارید.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zahramarzyie