eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
6.3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
879 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh تبادل @m_h_tabemanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم روضه گریه کنندگان عالم پنج نفر بودند ل، [الخصال‏] ابْنُ الْوَلِيدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ ابْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُهَيْلٍ الْبَحْرَانِيِّ يَرْفَعُهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع قَالَ الْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع صدوق در كتاب: خصال از صادق آل محمّد صلى اللَّه عليه و آله و سلم روايت ميكند كه فرمود: افرادى كه فوق العاده گريه كردند پنج نفر بودند بدين شرح: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه، دختر حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله و على بن الحسين عليهم السّلام. فَأَمَّا آدَمُ فَبَكَى عَلَى الْجَنَّةِ حَتَّى صَارَ فِي خَدَّيْهِ أَمْثَالُ الْأَوْدِيَةِ حضرت آدم از فراق بهشت بقدرى گريه كرد كه اثر اشك در دو گونه صورت مباركش نظير جوى باقى ماند. وَ أَمَّا يَعْقُوبُ فَبَكَى عَلَى يُوسُفَ حَتَّى ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ حَتَّى قِيلَ لَهُ تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهالِكِينَ حضرت يعقوب بقدرى از فراق يوسف گريه نمود كه چشمان خود را از دست داد و به وى گفته شد: بخدا قسم تو يوسف را از خاطر نخواهى برد تا اينكه افسرده يا نابود گردى. وَ أَمَّا يُوسُفُ فَبَكَى عَلَى يَعْقُوبَ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ السِّجْنِ فَقَالُوا لَهُ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِاللَّيْلِ وَ تَسْكُتَ بِالنَّهَارِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِالنَّهَارِ وَ تَسْكُتَ بِاللَّيْلِ فَصَالَحَهُمْ عَلَى وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا حضرت يوسف بقدرى براى پدرش يعقوب گريست كه اهل زندان متأذى شدند و به وى گفتند: يا بايد شب گريان و روز ساكت و يا اينكه روز گريان و شب ساكت باشى، يوسف با ايشان با يكى از پيشنهادهاى ايشان موافقت نمود. روضه اشگهای حضرت فاطمة س در مدینه و بقیع ....وَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِينَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ حضرت فاطمه اطهر بقدرى از فراق پيغمبر خدا گريه كرد كه اهل مدينه خسته و ناراحت شدند و به او گفتند: تو بواسطه كثرت گريه‏ات ما را اذيت ميكنى لذا حضرت زهراء از مدينه خارج و متوجه قبر شهداء مي شد، و در آنجا می گریست تا گزیه هایش آنجا سپری می شد و بسوى مدينه باز مي گشت. گریز به اشکهای حضرت رقیه س که دشمنان بواسطه ی گریه هایش او را می زدند اشگهای امام سجاد ع بمدت 40 سال برای امام حسین ع .....وَ أَمَّا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ فَبَكَى عَلَى الْحُسَيْنِ ع عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلَّا بَكَى حَتَّى قَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ قالَ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ إِنِّي لَمْ أَذْكُرْ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلَّا خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ .... حضرت على بن الحسين عليهم السّلام مدت بيست يا چهل سال بر حضرت حسين گريست. هيچ غذائى در مقابل آن حضرت نمي گذاشتند مگر اينكه گريان مي شد. كار آن حضرت بجائى رسيد كه يكى از غلامانش به وى گفت: يا ابن رسول اللَّه! فداى تو شوم، من ميترسم تو خود را (بوسيله كثرت گريه) هلاك نمائى! فرمود: چاره‏اى نيست جز اينكه من غم و اندوه خود را بخدا شكايت كنم من از خدا چيزهائى را ميدانم كه شما نميدانيد. من ياد آور قتلگاه فرزندان فاطمه عليها السّلام نميشوم مگر اينكه گريه راه گلويم را مسدود ميكند. باب 7- ما وقع عليها من الظلم ..شهادتها بحارالأنوار ج : 43 ص : 156 سلام علیکم ذاکرین محترم این روایت به تنهایی 5 روضه است که مستقلا می شود خواند 1- گریز اشک حضرت زهراء س به اشکهای رقیه 2- اشکهای حضرت زهراء در فراق پیامبر ص 3- روضه بیت الاحزان 4- روضه جسارت مردم مدینه به گریه های فاطمة س 5- اشکهای فاطمة س بر قبور شهداء 6- روضه مشهور اشک امام سجاد ع 7- عزیزانم متن را حفظ کنید روضه ای است کلیدی که همیشه می توانید استفاده کنید. •┈┈••✾❀❀✾••┈┈• ضامن اشک واتساپ https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG ضامن اشک تلگرام https://telegram.me/zameneashk ضامن اشک ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6021838242582637137.mp3
8.82M
❤️وقایع روز یازدهم ۱.قطع رئوس مطهر ۲.تقسیم رئوس بین قبائل ۳.سوار شدن حضرت زینب س بر ناقه ۴.مصیبت سوار شدن امام سجادع ۵.آمدن حضرت سکینه س در گودال و شنیدن شعر شیعتی از حلقوم بریده ۶. هجرت بسمت کوفه ۷. روز دوازدهم دفن شهدا آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل @m_h_tabemanesh2 "کلاس آنلاین مقتل شناسی" https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 "باب الحسین(ع)" https://t.me/Babolhusein "ضامن اشک در واتساپ" https://chat.whatsapp.com/BxsllQXd08nJ9ywLtQMEM8 "باب الحسین ع اینستاگرام" https://www.instagram.com/invites/contact/?i=oc7bocnawwxq&utm_content=5ujtwdw
حدیث امام رضا ع درباره دفن امام حسین ع توسط امام سجاد ع و عنه، عن سهل بن زياد، عن منصور بن العباس، عن اسماعيل بن سهل، عن بعض أصحابه، قال: کنت عند الرضا عليه‏السلام، فدخل اليه علي بن أبي‏حمزة و ابن‏السراج و ابن أبي‏سعيد المکاوي، فقال له علي بن أبي‏حمزة: روينا عن آبائک ان الامام لا يلي أمره اذا مات الا امام مثله. فقال له الرضا عليه‏السلام: أخبرني عن الحسين بن علي اماما کان أو غير امام؟ قال: کان اماما. فمن ولي أمره؟ قال: علي بن الحسين. قال: و أين کان علي بن الحسين؟ قال: في يد عبيدالله بن زياد محبوسا بالکوفة. فقال: کيف ولي أمر أبيه و هو محبوس؟ فقالوا له: روينا أنه خرج و هم لا يعلمون حتي ولي أمر أبيه ثم انصرف الي موضعه. فقال الرضا عليه‏السلام: ان يکن هذا أمکن علي بن الحسين و هو معتقل،فقد يمکن صاحب هذا الأمر و هو غير معتقل أن يأتي بغداد فيتولي أمر أبيه و ينصرف، و ليس هو بمحبوس و لا بمأسور [...] المسعودي، اثبات الوصيه، / 208- 207 (ط قم) اسماعيل بن سهل از بعضي از ياران خود روايت کرده که گفت: من در حضور امام رضا عليه‏السلام بودم، علي بن ابوحمزه و ابن‏سراج و ابن ابوسعيد مکاري خدمت آن حضرت آمدند، علي بن أبوحمزه به امام رضا عليه‏السلام عرض کرد: «از پدران تو اين طور براي ما روايت شده که: هر وقت امام از دنيا رحلت کند غير از امامي که مثل او باشد نبايد کسي سرپرستي امور او را به عهده بگيرد.» آن حضرت در جواب او فرمود: «بگو بدانم، آيا امام حسين عليه‏السلام امام بود يا نه؟» گفت: «امام بود». فرمود: «پس چه کسي متصدي امر او شد؟» گفت: «علي بن الحسين عليهماالسلام». فرمود: «علي بن الحسين در آن موقع کجا بود؟» گفت: «در کوفه به دست عبيدالله بن زياد زنداني بود». فرمود: «پس چگونه متصدي امر پدر خود گرديد و به مکان خود برگشت؟ اگر اين ممکن باشد که علي بن الحسين با اين که آزاد نبود متصدي امر پدر خود گردد، امام بعد از من (که امام جواد باشد) با اين که آزد است مي‏توانداز مدينه به بغداد بيايد و متصدي امر پدر خود شود و برگردد، در صورتي که او محبوس و زنداني نيست [...]». 📚نجفي، ترجمه اثبات الوصية، / 389- 388. آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل @m_h_tabemanesh2 ┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ "کلاس آنلاین مقتل شناسی" https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 "باب الحسین(ع)" https://t.me/Babolhusein "ضامن اشک در واتساپ" https://chat.whatsapp.com/KzAL9rEs5uu0kiDdyQFgRp "باب الحسین ع اینستاگرام" https://www.instagram.com/invites/contact/?i=oc7bocnawwxq&utm_content=5ujtwdw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4 عمر بن سعد چون روز يازدهم محرم دو بخش از روز سپري شد (دو ثلث روز گذشت.) اهل بيت نبوت و امامت را چنان که به شرح رفت، به جانب کوفه روان داشت. جماعت بني اسد که در اراضي غاضريه مسکن و مربع (مربع:منزل.) داشتند، چون دانستند که لشکر ابن‏سعد از کربلا بيرون شدند، روز دوازدهم محرم به کربلا آمدند و بر اجساد شهدا نماز گذاشتند. به روايت شيخ مفيد، مضجع امام عليه‏السلام در همان موضع است که هم اکنون معروف است و علي بن الحسين عليه‏السلام را در فرود پاي (فرود پاي: پايين پاي.) پدر به خاک سپردند و ساير شهدا را لختي دورتر مدفون ساختند. عباس بن علي عليهما السلام را در راه غاضريه در همين موضع که مرقد مطهر او است، دفن کردند. به روايت ابن شهر آشوب، قبور شهدا ساخته و پرداخته بود و مرغان سفيد در اطراف کشتگان طواف مي‏دادند. واجب نمي‏کند به تمامت که ساير شهدا در يک موضع رهينه‏ي (رهينه، در لغت به معني گروگان است.) خاک باشند؛ بلکه اخبار و احاديث شامل حال اغلب است. چنان که حبيب بن مظاهر و حر بن يزيد رياحي را مدفني جداگانه است و همچنان آن غلام سياه، به شرحي که نگاشته آمد، به روايت سيد سجاد عليه‏السلام چون شهيد شد، پس از ده روز به دفن او پرداختند، هنوز از بدن مطهرش بوي مشک بر مي‏دميد. بالجمله، شهدا را بيشتر در روز دوازدهم که روز سيم شهادت ايشان بود، به خاک سپردند، اما موافق احاديث صحيحه اماميه که علماي اثنا عشريه به دست دارند، امام را جز امام نتواند متصدي کفن و دفن گشت و گاهي که حسين عليه‏السلام شهيد شد، در روي ارض جز زين‏العابدين سلام الله عليه امامي نبود. لا جرم متصدي کفن و دفن پدر او بوده [است]. چنان که عبيدالله بن محمد رضا الحسيني در کتاب جلا از امام محمد باقر عليه‏السلام حديث مي کند که:«امام زين‏العابدين سلام الله عليه، بدان علم و قدرت که خود دانست و توانست، هنگام دفن پدر حضار شد و بر آن جسد مبارک نماز بگذاشت و امر او را کفايت کرد و مراجعت فرمود». فاضل مجلسي نيز سند به حضرت رضا عليه‏السلام مي‏رساند که:«سيد سجاد پوشيده از مردم به کربلا آمد و امر کفن و دفن پدر را ساخته کرد و بازشتافت». شيخ کشي در رجال خويش مي‏فرمايد: از جماعتي واقفيه (واقفيه: کساني که تا موسي بن جعفر عليه‏السلام را به امامت قائلند و هفت امامي ناميده مي شوند. 📚 سپهر ناسخ التواريخ سيد الشهدا، 35 - 34 / 3. آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل @m_h_tabemanesh2 ┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ "کلاس آنلاین مقتل شناسی" https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 "باب الحسین(ع)" https://t.me/Babolhusein "ضامن اشک در واتساپ" https://chat.whatsapp.com/KzAL9rEs5uu0kiDdyQFgRp "باب الحسین ع اینستاگرام" https://www.instagram.com/invites/contact/?i=oc7bocnawwxq&utm_content=5ujtwdw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 گلچین چند مقتل درباره دفن امام حسین ع و شهداء قال ابن الصباغ: و دفن بأرض کربلاء بالعراق، و مشهده رضي الله عنه بها معروف يزار من جميع الآفاق و دفن أهل العامرية و هم قوم من بني‏عامر من بني‏أسد الحسين و أصحابه رضي الله عنهم أجمعين بعد قتلهم بيوم الشبلنجي، نور الأبصار، / 268 امام حسين عليه‏السلام به قولي سه شبانه روز در بيابان افتاده بود و بوي مشک از آن بدن طاهره ساطع بود، تا آن که بنواسد در ظاهر و امام زين‏العابدين در باطن، آن جسد مطهر را دفن کردند. محمد بن عبد الله حائري در مقتلش روايت کرده است که: امام زين‏العابدين عليه‏السلام حصيري از بني‏اسد خواست و اعضاي قطعه قطعه را بالاي آن گذاشت و به خاک سپرد» و روايت ابراهيم ديرج که در بحار و عوالم است، شهادت به آن مي دهد و نيز آن حضرت روايت کرده است که:«دو دست پيدا شد و آن بدن شريف را از من گرفت و در حفيره‏ي کنده که پيدا شد، خوابانيد و آن، دو دست رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بود». و روايت ام‏سلمه در بحار و عوالم است که:«رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را غبار آلود ديد و فرمودند:«از دفن حسين مي‏آيم». بيرجندي، کبريت احمر / 327 - 326. و در امالي شيخ طوسي قدس سره از ابي‏جارود روايت است که:«وقت حفر ابي‏عبدالله الحسين در نزد سر و پاي او مشک اذفر ظاهر شد.» بعد، بدان که محمد سعيد بن عبد الله حايري در مقتل خود آمدن بني اسد را براي دفن شهدا و آمدن حضرت امام زين العابدين را براي دفن پدرش ذکر و روايت کرده است که: «از بسياري جراحات و انفصال اعضاي مقدسه محتاج شد به آن که آن حضرت فرمود به طايفه بني‏اسد که بوريايي آوردند و دو دست پيدا شد و آن بدن را را گرفت و آن دو دست رسول خدا بود و آن اعضاي مقطعه را روي آن بوريا جمع آورد و حتي انگشت مبارک را که بحدل ملعون قطع کرده بود، دفن کرد.» و کشتند آن حضرت را به نوعي که منع فرموده بود رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم از آن که حيواني را به آن طور بکشند؛«لقد قتل بالسيف و السنان و بالحجارة و بالخشب و العصا و لقد اوطئوه الخيل بعد ذلک.» پس بعد از رفتن عمر بن سعد از آن صحرا، زنان آن طايفه به سوي معرکه رفتند و اجساد طاهره را به آن حال ديدند. پس برگرديدند به حي خود و گفتند به مردان قبيله که:«شما چه خواهيد گفت جواب حضرت رسول را که فرزند او در نزديک شما کشته شد و ياري نکرديد او را؟ حال،پسر سعد کسان خود را دفن کرده و اولاد رسول و اصحاب او را گذاشته است. برويد ايشان را دفن کنيد و بعض عار را از خود برداريد.» پس مردان رفتند و خواستند ابتدا کنند به دفن سيد الشهدا و او را نمي‏شناختند. ناگاه سواره‏اي روي به ايشان آمد و فرمود:«ما بالکم!» گفتند:«براي دفن شهدا آمده‏ايم و نمي‏شناسيم جسد مقدس حسين را.» چون آن سوار اين را شنيد، به گريه در آمد و گفت:«وا أبتاه! وا أباعبدالله! ليتک حاضر و تراني أسيرا ذليلا.» پس فرمود:«أنا أرشدکم اليه.» و از اسب پياده شد و ميان قتلي مي‏رفت تا به جسد پدر بزرگوارش رسيد و او را در آغوش کشيد و مي‏گريست و مي‏گفت:«يا أبتاه بقتلک قرت عيون الشامتين يا أبتاه بقتلک فرحت بنو أمية يا أبتاه بعدک طال حزننا يا أبتاه بعدک طال کربنا.» پس قدري اندک از مصرع شريف دور شد و کمي خاک را دور کرد. قبر کنده ساخته و لحد پرداخته پيدا شد. پس آن بدن مطهر را برداشت و در قبر گذاشت و آن را پوشيد و هر يک از اصحاب را مي‏فرمود هذا فلان و هذا فلان و بني اسدي‏ها ايشان را دفن مي‏کردند و بعد تشريف بردند به نزد جسد مقدس ابي‏الفضل و خود را بر آن جسد مطهر انداخت و فرمود:«يا عماه ليتک تنظر حال الحرم و البنات و هن ينادين وا عطشاه وا غربتاه.» بعد، بني اسد را امر فرموده به آن که لحدي کندند و ابي‏الفضل را در آن لحد دفن کردند. بعد آمدند و اجساد انصار را در حفيره‏ي واحده دفن کردند و حبيب بن مظاهر را در قبري تنها در ناحيه‏ي شهدا دفن کردند؛ چون بني اعمام او راضي نشدند به غير اين، پس آن سوار فرمود:«هلموا نواري جثة الحر الرياحي». و به جانب او رفت تا ايستاد در نزد او و فرمود:«أما أنت فقد قبل الله توبتک و زاد في سعادتک ببذلک نفسک أمام ابن رسول الله». و اسديون اراده کردند که حر را به نزد شهدا آورند.فرمود: «نه! بلکه در محل مکان خود، او را دفن کنيد».
پس چون فارغ شدند، آن سوار خواست برگردد. اسديون به او آويختند و عرض کردند:«به حق من واريته بيدک من أنت؟» فرمود:«أنا حجة الله عليکم انا علي بن الحسين جئت لأواري جثة أبي و من معه من اخواني و أعمامي و أولاد عمومتي و أنصار هم الذين بذلوا مهجهم دونه و أنا الآن راجع الي سجن ابن‏زياد لعنه الله و أما أنتم فهنيئا لکم لا تجزعوا اذ تضاموا فينا» پس اسديون را وداع گفت و رفت و آن طايفه به محل خود برگشتند. و در روايت محمد بن سعيد حايري است که امام عباد به انگشت مبارک نوشت بر صورت قبر مطهر که:«هذا قبر الحسين بن علي بن أبي‏طالب عليه‏السلام». بله در روايت صحيحه ام‏ايمن است؛«ثم يبعث الله قوما من أمتک لا يعرفهم الکفار و لم يشرکوا في تلک الدماء بقول و لا فعل و لا نية فيوارون أجسامهم و يقيمون رسما لقبر سيد الشهداء بتلک البطحاء يکون علما لأهل الحق و سببا للمؤمنين الي الفوزو.» اکثرا، دفن شهدا را در روز دوازدهم نوشته‏اند و آن چه در روايت ابن‏عباس است که آن را در روضة الحسينيه و اکسير العبادة در مجلس حادي عشر و کتب بسيار نوشته‏اند، آن است که حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به فاطمه در جواب سوال او از پدر که:«من يغسله و من يکفنه و يصلي عليه و من يدفنه؟» فرمود:«لا يري من هذا شي‏ء الا أنه يدفن بعد مدة أن يبقي جسده علي الثري تصهره الشمس و رأسه علي القنا؟» بيرجندي، کبريت احمر، / 497 - 492. مجددا حقیر عرض می کنم برای حرمت مقتل مطالب برای اهلش خوانده شود و مطالب از کانال بیرون نرود به جایش دوستان سید الشهداء را در کانال دعوت کنید همینجا ببینند. آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل @m_h_tabemanesh2 ┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ "کلاس آنلاین مقتل شناسی" https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 "باب الحسین(ع)" https://t.me/Babolhusein "ضامن اشک در واتساپ" https://chat.whatsapp.com/KzAL9rEs5uu0kiDdyQFgRp "باب الحسین ع اینستاگرام" https://www.instagram.com/invites/contact/?i=oc7bocnawwxq&utm_content=5ujtwdw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس مجازی (آنلاین) مباحثه مقتل امام حسین ع در گروه متضمن البکاء برای دیدن جلسات مقتل لطفا هشتگ زیر را بزنید👇👇👇 گروه متضمن البکاء https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 کانال ضامن اشک مخصوص پاسخگویی به سوالات https://telegram.me/zameneashk
🌷🌷🌷دفن شهدا توسط امام سجاد ع و قوم بنی اسد 🌺🌷🌱وقایع روز دوازده محرم با صلوات بر وجود مقدس امیرالمومنین ع🌱 🌷🌷و هم کلهم مدفونون مما يلي رجلي الحسين عليه‏السلام في مشهده ، حفر لهم حفيرة، و ألقوا فيها جميعا، و سوي عليهم التراب الا العباس بن علي عليهما السلام، فانه دفن في موضع مقتله علي المسناة بطريق الغاضرية، و و قبره ظاهر و ليس لقبور اخوته و أهله الذين سميناهم أثر، و انما يزروهم الزائر من عند قبر الحسين عليه‏السلام، و يؤمي الي الأرض التي نحو رجليه بالسلام عليهم و علي بن الحسين عليهماالسلام في جملتهم و يقال: انه أقربهم دفنا الي الحسين عليه‏السلام. فأما أصحاب الحسين رحمة الله عليهم، الذين قتلوا معه ، فانهم دفنوا حوله، و لسنا نحصل لهم أجداثا علي التحقيق و التفصيل الا أنا لا نشک أن الحائر محيط بهم رضي الله عنهم و أرضاهم، و أسکنهم جنات النعيم.المفيد، الارشاد، 130 / 2: عنه: الطبرسي، اعلام الوري، / 255، ابن‏شهر آشوب، المناقب، 77 / 4؛ المجلسي، البحار، 199 / 44؛ البحراني، العوالم، 327 / 17 ج 🌷🌷شرح متن مقتل دفن شهداء