💯 پرداخت رد مظالم 💯
💠 سوال:
آیا برای پرداخت رد مظالم باید از دفتر مرجع اجازه ☝️🏻 گرفت؟
♨️ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای و وحید خراسانی :
برای دادن رد مظالم واجب، احتیاط واجب آن است که از مرجع تقلید یا نماینده او اجازه گرفته شود.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: رد مظالم را تنها بايد به فقراي شيعه بدهند و در اين زمينه تفاوتي نمي کند که آن فرد، واجب النفقه يا از سادات باشد.
⚠️ ما اجازه مي دهيم تا 🔺يکصد هزار تومان 🔺 را خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند ،و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند ⚠️
-------------
#احکام_رد_مظالم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۲ مرداد ۱۴۰۰
📚 ارتباط در دوران نامزدی
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۲ مرداد ۱۴۰۰
📚 حکم نفقه فرزند بر پدر
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۲ مرداد ۱۴۰۰
سوال: در چه مواردی نماز خواندن با لباس و اشیاء نجس صحیح است؟
✅پاسخ:
☝️ موارد جواز نماز خواندن با لباس نجس:
1⃣ ناچار باشد با لباس نجس نماز بخواند؛
2⃣به واسطه زخم یا جراحت یا دمل، لباس خون آلود شده باشد؛
3⃣ خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد؛
4⃣لباس های کوچک نمازگزار که با آنها نمی توان عورت را پوشاند، نجس باشد مثل جوراب، و دستکش؛ به شرطی که از مردار و حیوان حرام گوشت نباشند؛
5⃣لباس زنی که پرستار بچه است (*).
(*): لباس زنی که پرستار بچه است و همان یک لباس را دارد (اگر لباس دیگری دارد، آن را نیز می پوشد) اگر نجس شود و روزی یک بار تطهیر شود، کفایت می کند. 👈🏽آیت الله سیستانی فرموده اند: این مورد در موارد اضطرار داخل است و معیار در بخشودگی، وجود سختی و دشواری برای شخص است و این منحصر به این مورد نیست. 👈🏽امام (قدس سره) فرموده اند: یک مرتبه ای که در روز تطهیر می کند باید پیش از اولین نمازی باشد که آن لباس نجس شده است و 👈🏽حضرت آیت الله مکارم نجاست را منحصر به بول دانسته اند. (ر.ک: العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فی احکام النجاسات، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه).
✌️ موارد جواز نماز خواندن با اشیاء نجس: اشیا و زیور آلاتی که همراه نمازگزار است؛ مثل: انگشتر، تسبیح و ... .
#احکام_نماز
#نماز_با_لباس_نجس
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منبع:
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 848؛ بهجت، استفتائات، ج2، س1547، 1548، 1555، 1556، 1576، 1577 و 1586؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 435 و سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 816؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، م 205 و 207 و منهاج الصالحین، ج1، م577، 581 و 585؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 125، 126، 127، 135 و ج3، س 186 و 191.
----------------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۳ مرداد ۱۴۰۰
📚 خواندن مطالب مستهجن
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۳ مرداد ۱۴۰۰
📚 نحوه پوشش در برابر اعضای خانواده
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۳ مرداد ۱۴۰۰
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
امشب ای دل، مرا شب شادی است
در کف ما برات آزادی است
باب رحمت ز هر طرف شد باز
شب میلاد حضرت هادی است
ولادت حضرت امام هادی علیه السلام مبارک باد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
----------------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۳ مرداد ۱۴۰۰
♻️ سوال:
آیا می شود خانه ای 🏠 را که از صاحبخانه اجاره کرده ایم به شخص دیگری به مبلغی بیشتر💰 اجاره بدهیم و سود ببریم؟
🔴 پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای:
✅ جواب این مساله با شرائطی مجاز است:
1➖ این کار در صورتی جایز است که موجر، شرطی مغایر آن نکرده باشد و قرینهای هم در میان نباشد که بفهماند حق چنین کاری برای مستأجر وجود ندارد.
2➖ اگر مورد اجاره خانه یا دکان است در اجاره دادن مجدد، نمیتوان مقدار اجرت را بیشتر تعیین کرد، ✌️🏻مگر در دو صورت:
🔹الف) کاری روی آن انجام دهد؛ مثلاً خانه را نقاشی کند.(یا مثلا کابینت بیشتری برای آن بخرد.)
🔹ب) اجرت معامله دوم از جنس دیگری غیر از جنس اجرت اجاره معامله اول تعیین شود. مثال اگر خانه ای در مقابل یک میلیون تومان، یک ساله اجاره شود.
مستأجر میتواند آن را به مدت یک سال به دیگری در مقابل یک تن برنج اجاره دهد (با اینکه یک تن برنج مثلا ۳ میلیون تومان ارزش دارد.
✍🏻آیت اله سیستانی: اگر خانه یا دکان یا هر چیز دیگری را اجاره کند، و صاحب ملک با او شرط کند که فقط خود او از آنها استفاده نماید، مستأجر نمیتواند آن را به دیگری جهت استفاده از آنها اجاره دهد، مگر آن که اجاره دادن او طوری باشد که استفاده مخصوص خودش باشد، مثلا زنی منزل، یا اتاقی را اجاره میکند و بعداً ازدواج کرده واتاق یا منزل را جهت سکونت خودش به شوهرش اجاره میدهد، واگر مالک شرط نکند، مستاجر می تواند آن را به دیگری اجاره دهد البته در تحویل دادن ملک به مستأجر دوّم باید ـ بنا بر احتیاط ـ از مالک اجازه بگیرد ولی اگر بخواهد کرایه را بیشتر از آن چه خود میپردازد قرار دهد هرچند از جنس دیگر باشد، در صورتی که خانه، یا دکان، یا کشتی باشد باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری وامثال آن انجام داده باشد، یا برای نگه داری آن خسارتی متحمل شود.
🔺اگر غیر از خانه و دکان و کشتی، چیز دیگر مثلاً زمین را اجاره کند و مالک با او شرط نکند که فقط خودش از آن استفاده نماید، اگر بیشتر از مقداری که با آن اجاره کرده است اجاره دهد، صحت اجاره محل اشکال ‼️‼️ است.
✍🏻 آیت اله مکارم شیرازی: كسى كه خانه يا مغازه يا اتاقى را اجاره كرده و حق دارد به ديگرى واگذار كند نمى تواند به زيادتر از آن مبلغ اجاره دهد مگر اين كه كارى (مانند تعمير و سفيد كردن يا گذاردن قفسه و فرش) در آن انجام داده باشد تا مقدار اضافى در برابر آن قرار گيرد.
#احکام_اجاره
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منبع: رساله ۱۲مرجع (مسأله 2180)
----------------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۴ مرداد ۱۴۰۰
📚 پوشاندن زیر چانه
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۴ مرداد ۱۴۰۰
📚 عدول از نماز ادا به نماز قضا
(برگرداندن نیت نماز)
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۴ مرداد ۱۴۰۰
⁉️سوال: موارد جواز نماز با بدن نجس چیست؟
پاسخ:
1⃣ ناچار (مضطر) باشد با بدن نجس نماز بخواند؛
2⃣ به واسطه زخم یا جراحت یا دمل، بدن خون آلود شده باشد؛
3⃣ خون موجود در بدن کمتر از درهم باشد.
❇️توضیح مقدار درهم:
📝امام: درهم تقریبا به اندازه یک اشرفی است؛
📝 آیات عظام: بهجت، خامنه ای و مکارم: درهم تقریبا به اندازه یک بند انگشت اشاره (سبابه) است؛
📝آیت الله سبحانی: درهم به اندازه گودی کف دست است؛
📝 آیت الله سیستانی: درهم بنابر احتیاط واجب باید به اندازه بند سر انگشت ابهام (شست) باشد.
#احکام_نماز
#احکام_نجاسات
#نماز_خواندن_با_بدن_نجس
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 848؛ بهجت، استفتائات، ج2، س1547، 1548، 1555، 1556، 1576، 1577 و 1586؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 435 و سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 816؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، م 205 و 207 و منهاج الصالحین، ج1، م577، 581 و 585؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 125، 126، 127، 135 و ج3، س 186 و 191.
----------------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۵ مرداد ۱۴۰۰
📚 رضایت داشتن غیبت شونده
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
۵ مرداد ۱۴۰۰