eitaa logo
زمزم احکام
886 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
378 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اجیر شدن برای تولید لباس مختص حرام یا لباس مشترک ↩️1. اجیرشدن برای تولید لباسی که عرفا در امر حرام استفاده می گردد: 🔸آیـت الله خامنـه ای: کسـب درآمـد از طریـق اجیـر شـدن بـرای دوخـت لباسـی کـه منفعـت معمولـی آن لبـاس اسـتفاده در امـور حـرام اسـت؛ حـلال نیسـت. 🔹آیـت الله سیسـتانی: اجـاره بـرای انجـام عمـل حـرام صحیـح نیسـت. بنابرایـن، اگـر فـردی بـرای نواختـن موسـیقی حـرام یـا انجـام معامـات حـرام مثـل ربـا یـا انتشـار فحشـاء و امـور مبتـذل یـا هتـک آبـروی مؤمـن یـا غیبـت در مـوارد غیـر مشـروع یـا سـاختن وسـیله ای بـا مـال غصبـی اجیـر شـود، اجـاره حـرام و باطـل می باشـد. همیـن طـور،اجیـر شـدن بـرای انجـام کاری کـه بنابـر احتیـاط واجـب حرام اسـت -مثل تراشـیدن ریش، سـاخت مجسـمۀ انسـان و حیوانات- محل اشـکال اسـت و احتیـاط واجـب در تـرک آن می باشـد. ↩️2. اجیرشدن برای تولید لباسی که عرفا هم استفاده حلال دارند و هم حرام(لباس مشترک) 🔸آیــت الله خامنــه ای: اگــر خیــاط می دانــد زنــی بــا لباســی کــه پوشــش مناســبی نـدارد؛ خـود را در معـرض دیـد نامحـرم قـرار می دهـد؛ دوخـت آن لباس فی نفسـه و اجـرت گرفتـن در برابـر آن اشـکال نـدارد بـه شـرطی کـه بـه منظور نشـان دادن به نامحـرم و کمـک بـه گنـاه آن لبـاس را نـدوزد. 🔹آیـت الله سیسـتانی: اگر فرد برای تعمیر یا ساخت چیزی که استفادۀ حلال و حرام دارد اجیر شود و بداند که مستأجر آن را در جهت حرام بکار خواهد گرفت، اجاره به خودی خود صحیح و جایز است؛ امّا چنانچه امر حرامی همچون ترویج فساد یا ترک نهی از منکر واجب بر کار اجیر مترتّب گردد، فرد حقّ ندارد برای انجام چنین کاری اجیر شود، پس اگر مثلاً فرد احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقدام به تهیّه یا تعمیر وسیلۀ مذکور ننماید، طرف مقابل مرتکب حرام نمی‌شود مثل اینکه کسی غیر از آن اجیر، توانایی تعمیر یا تهیّۀ آن را ندارد و مستأجر نیز توانایی یا تمایل به تهیّۀ وسیلۀ مشابه را ندارد، یا با وجود امکان تعمیر یا ساخت آن توسط فرد دیگر، چنانچه وی اقدام به تعمیر نکند، طرف مقابل از تعمیر آن یا تهیّۀ وسیلۀ مشابه منصرف می‌شود– از باب نهی از منکر با وجود سایر شرایط آن – جایز نیست برای انجام این کار اجیر شود. شایان ذکر است، این مسأله در موارد مشابه نیز جاری است؛ همچون اجیر شدن آرایشگر برای آرایش چهرۀ زنی‌ که می‌داند چهرۀ آرایش شدۀ خود را در معرض دید نامحرم قرار خواهد داد. 🔸آیـت الله مـکارم شیرازی: اگـر شـرط اسـتفاده از لبـاس در امـر حـرام نیسـت و خیـاط قصد کمـک بـه گنـاه را نـدارد و فقـط می داند زنی با لباسـی که پوشـش مناسـبی ندارد؛ خــود را در معــرض دیــد نامحــرم قــرار می دهــد؛ دوخــت آن لبــاس فــی نفســه و اجـرت گرفتـن در برابـر آن اشـکال نـدارد. --------------- 📚پی‌نوشت: 1_ سـوالات سـامانه جامع معاملات و شـغلها،سـوال 1493248 و 1470853 و 1303851؛ توضیح المسائل جامع، ج3، مسئله543، 2_سـایت لیـدر،احـکام صنفـی احـکام آرایشـگران،س7؛ توضیح المسائل جامع،ج3،مسئله548 ؛ مکارم،احکام بانوان،ص239،س864 ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
♻️ احکام عقیقه ⁉️ سوال: خوردن گوشت عقیقه برای پدربزرگ ومادربزرگ چه حکمی دارد؟ ◀️ پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: اگر مستقل باشند یعنی نانخور فرزندشان نباشند اشکالی (کراهت) ندارد. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: خوردن گوشت عقيقه براي چند نفر کراهت دارد (بنابراحتياط): 1- کسي که عقيقه مي کند 2-کسي که عقيقه براي او است 3- نان خورهاي آن ها. ✅ آیت الله شبیری زنجانی: جائز است و کراهت ندارد. ✅ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پدر بزرگ و مادر بزرگ نان خور و عائله پدر نوزاد محسوب نمی شود خوردن آن گوشت برای ایشان اشکالی ندارد. --------------- 📚پی‌نوشت: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حدود محرميت‏ 🖌 بعضى از مردم گمان مى‏كنند وقتى زن و مردى با هم محرمند مى‏توانند به هر نحوى با هم معاشرت نمايند! 👈 در حالى كه محارم نيز بايد بخشى از شرايط را رعايت نمايند. ⛔️ نبايد به بهانه محرم بودن، دختر جلوى برادر با هر لباسى كه دوست دارد رفت و آمد كند. 💡 برخى از اين حدود عبارتند از: 🔸- اجازه گرفتن در ورود به اتاق شخصى افراد. 🔸- پوشش مناسب. 🔸- حفظ حريم در گفتگوها. 🔸- جدا كردن محل خواب دختربچه و پسربچه. ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💢 بلعیدن خرده های غذا هنگام نماز 💠 سوال: آیا در هنگام نماز، خوردن و آشامیدن و یا بلعیدن خرده های باقی مانده دردهان، جایز است؟ ✅ پاسخ: ❇️ خوردن و ‌آشامیدن در حال نماز، آن را باطل می کند چه کم باشد یا زیاد، ولی فرو دادن خرده ‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینیِ قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود. 🔹 همچنین اگر سهواً یا از روی فراموشی چیزی بخورد یا بیاشامد به شرطی که از صورت نماز خارج نشود، نماز باطل نمی شود. --------------- 📚پی‌نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکم محل انتخاب سوره در نماز ⁉️سوال: محل انتخاب سوره قبل از «بسم الله الرحمن الرحیم» است یا بعد از آن ؟ ( یعنی اوّل «بسم الله الرحمن الرحیم» را بگوییم و بعد تصمیم بگیریم چه سوره ای را بخوانیم ) ❇️ پاسخ: ◀️ آیات عظام امام، خوئی، وحید، بهجت : محل انتخاب سوره قبل از بسم الله است . ◀️ آیات عظام صافی، فاضل : بنابر احتیاط واجب قبل از بسم الله است . ◀️ آیات عظام سیستانی، مکارم، رهبری : جایز است بعد از گفتن بسم الله سوره ای را انتخاب کنیم.[۱] --------------- 📚پی‌نوشت: [۱] . عروه الوثقی القول فی القرائه مسئله ۱۱ ، ، أجوبه الإستفتاءات س ۴۶۶ . ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 غسل میت با وجود لاک و مانند آن 💠 سؤال: اگر هنگام غسل میت متوجه شویم که میت لاک دائمی یا مانند آن دارد، چه وظیفه ای داریم؟ ✅ جواب: اگر بدون حرج و آسیب رساندن به بدن میت، رفع مانع ممکن باشد باید برطرف شود؛ در غیر این صورت احتیاط در این است که هم غسل جبیره ای داده شود و هم تیمم انجام گیرد. --------------- 📚پی‌نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam