ادعای مخازن خالی #بنزین هم مشابه مخازن خالی نیروگاهها دروغه.
فقط این بار حواسشان نبود رئیسجمهور جدید، تازه ۱۶ تیر امسال مشخص شد؛
حال چگونه دولت رئیسی از یکم تیرماه و از عمد کمکاری کرده! مگر نتیجه انتخابات مشخص بود؟
مشکل فعلی بنزین، ناکارآمدی تیم جدید در توزیع هست و نه کمبود.
🗣 سید احسان حسینی | Ehsan Hosseini
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔴چطور دوقطبی می سازیم؟ چطور نسازیم؟
👤 # محسن_مهدیان
🔹اخیرا یک سخنران مشهور در ذم دوقطبی نکاتی داشتند که محل اختلاف شده است.
🔸اختلاف سر چیست؟ یعنی عده ای موافق و عدها ی مخالف دوقطبی اند؟ خیر؛ یعنی ظاهرا بله. ولی اساسا محل اختلاف اینجا نیست.
اجازه دهید صریح بنویسم. خیلی بعید است کسی موافق دوقطبی باشد. در غیر اینصورت یا جاهل تودرتو است یا دارای خباثت درونی است.
✅دوقطبی آنقدر شنیع است که شاید کمتر نهی و انذار سیاسی در کلام رهبرانقلاب این میزان بسامد داشته باشد. دوقطبی آنقدر زیانده است که حتا افزایش مشارکت انتخاباتی از طریق دوقطبی نیز مذموم است.
🔹پس اختلاف کجاست؟
اختلاف در مرز انتقاد و رقابت با دوقطبی سازی است. مصداق امروزش تعامل با دولت است. خیلی ها نمی دانند چطور می شود هم منتقد و مطالبه کننده از دولت باشیم و هم اهل وفاق و همدلی. مرز ایندو کجاست؟
🔸اولا اجازه دهید این جمله را بنویسم. این اختلاف بین کسانی است که این روزها دغدغه انقلاب اسلامی دارند. چه آنکه فراموش نکردیم آنها که اهل کاسبی و مکر و دغلکاری بودند با دولت شهید رئیسی چه کردند و چه دل ها از این حقد و کینه ها سوزاندند. بگذریم. اما این اختلاف اصلش ارزش مند است. نشان می دهد در جبهه انقلاب هردو دغدغه وجود دارد هم نقد و هم وفاق.
✅اما دوقطبی؛ اگر قدر و اندازه دوقطبی دقیق شود و از یک مفهوم کلی و بدون مرز خارج شود، بسیاری از مشکلات رفع می شود.
🔹دوقطبی چه نیست؟
هر دوئی و دوگانه ای دوقطبی نیست. هر اختلاف و رقابتی هم.
🔸دوقطبی چیست؟
دوقطبی زمانی شکل می گیرد که یک سوی ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبهه بندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست می کند.
✅کسی که دوقطبی میسازد دنبال چیست؟
پروژه اهریمن سازی برای قطب مقابل. به نحوی که کاملا حذف شود. رقابت نه؛ حذف.
🔹این تعاریف کافی نیست؟ بسیار خب. باید به نتیجه و ثمره دوقطبی نزدیک تر شویم تا روشن تر شود.
🔸دوقطبی از کجا شناخته می شود؟
یکم نزاع ساز است. دوقطبی ها تا پائین ترین سطح نهاداجتماعی یعنی خانواده امتداد دارد. در میان شخصیت های سیاسی ورسانه ها متوقف نمی شود و تا سرسفره مردم کشیده می شود.
دوم رخوت ساز است. افراد یا در نزاعند یا ساکت و گوشه نشین در سیاست. هرکس خود را در دوقطبی ها نبیند دچار مارپیچ سکوت شده و خود به خود حذف می شود.
✅با مخاطب چه می کند؟
ذهن دردوقطبی ها قالب بندی می شود بین این و آن. صفر یا یک.سیاه یا سفید. استقلال یا پرسپولیس. نتیجه اینکه ذهن نمی تواند طیفی تحلیل کند. مخاطب هرنوع فرد یا فکری را تنها در این دو دسته تحلیل می کند. یا با منی یا با او. یا اهل جنگ یا سازش. یا وفاق یا نفاق. یا مرگ یا زندگی. یا اصلاح طلب یا اصولگرا.
🔹در نهایت اینکه ذهن هیچ کس و هیچ موضوعی را بدون برچسب نمیتواند تحلیل کند.کوررنگی تحلیلی ایجاد می شود. در نهایت اینکه قضاوت ها حدی و هیجانی می شود و اراده و رفتارها و واکنش ها عصبی و نابخردانه میشود.
🔸تا حدی اثر دوقطبی روشن شد. حالا یک قاعده؛
هرکس به اثر کلام و نقد و مطالبه و کامنت و توئیت و متنش توجه کند. اگر نقطه پایان را گذاشتیم و بجای رشد قوه تحلیلی و استدلالی مخاطب، عصبیت او را بیشتر کردیم یعنی خطا رفتیم.
✅روشنتر؟
اگر در پایان متن، مخاطب نتوانست گزاره های ظاهرا متعارض را باهم جمع کند یعنی خطا کردیم، ولو با هر نیتی. مثلا بین نقد و وفاق. بین همدلی و مطالبه گری. بین رقابت با دوستی. بین آرمان با واقعیت. بین اصلاح طلبی با اصولگرایی. بین جلیلی با قالیباف. بین اخلاق و عقلانیت با مصلحت. بین عدالت با قانون واخلاق. بین دفاع از ارزش ها با مدارای تربیتی و ....
🔹یک نکته هم در انتها؛آیا دوقطبی مقدس هم داریم؟ بله. به تعبیر رهبرانقلاب تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس در داخل وحدت می سازد و کل جامعه را با همه اختلافات رنگین کمانی مقابل دشمن به وحدت می برد.
💢چه باید کرد؟
این 2 گزاره را به خاطر بسپاریم.
یکم. هر کس با هر نوع گرایش در جبهه انقلاب تعریف می شود. قطب مقابل تنها و تنها ضدانقلاب است نه حتا غیرانقلابی. یعنی کسی که مقابل انقلاب شمشیر کشیده است. جبهه انقلاب طیف است. یک سویش مجاهدین ویک سو قاعدین. اما همه در سایه انقلابند.
دوم. هیچ موضوع یا راه حلی حیثیتی نیست و قابل بحث و گفت وگو است. هر کس ممکن است یک موضوع را از زوایای مختلف ببیند. بنابراین رقیب نباید حذف شود. به روشنگری اندیشه نیاز داریم و نه حذف اندیشه.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
✳️ اشخاصی را میخواهند که تنها برای آن حضرت (عج) باشند!
🔻 ای کاش مینشستیم و دربارهٔ اینکه حضرت غایب (عج) چه وقت ظهور میکند، با هم گفتوگو میکردیم تا حداقل از منتظرین فرج باشیم. اشخاصی را میخواهند که تنها برای آن حضرت (عج) باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود! چرا ما حداقل مانند نصارا که در مواقع تحیّر با انجیل ارتباط دارند، با آن حضرت (عج) ارتباط برقرار نمیکنیم؟!
📚 از کتاب #حضرت_حجت | مجموعه بیانات و اشارات #آیتالله_بهجت پیرامون حضرت ولی عصر (عج)
📖 ص ۱۸۳
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀#هر_شب_با_حاج_قاسم
روایتی از حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم امام رضا(ع)
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#نظام_حقوق_زن_در_اسلام_۲۲۸
🌹ﭼﺮا از ﻟﺤﺎظ ﺣﻘﻮق ﻃﺒﻴﻌﻲ اوﻟﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد وﺿﻊ ﻣﺴﺎوي و ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ دارﻧﺪ؟ ﺑﺮاي اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در اﺣﻮال ﺑﺸﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺑﺸﺮ ﻃﺒﻴﻌﺘﺎ ﻫﻴﭽﻜﺪام رﺋﻴﺲ ﻳﺎ ﻣﺮﺋﻮس آﻓﺮﻳﺪه ﻧﺸﺪه اﻧﺪ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻛﺎرﮔﺮ ﻳﺎ ﺻﻨﻌﺘﮕﺮ ﻳﺎ اﺳﺘﺎد ﻳﺎ ﻣﻌﻠﻢ ﻳﺎ اﻓﺴﺮ ﻳﺎ ﺳﺮﺑﺎز ﻳﺎ وزﻳﺮ ﺑﺪﻧﻴﺎ ﻧﻴﺎﻣﺪه اﺳﺖ، اﻳﻨﻬﺎ ﻣﺰاﻳﺎ و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰء ﺣﻘﻮق اﻛﺘﺴﺎﺑﻲ ﺑﺸﺮ اﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ اﻓﺮاد در ﭘﺮﺗﻮ ﻟﻴﺎﻗﺖ و اﺳﺘﻌﺪاد و ﻛﺎر و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺎﻳﺪ آﻧﻬﺎ را از اﺟﺘﻤﺎع ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺎ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮن ﻗﺮاردادي آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ اﻓﺮاد ﺧﻮد واﮔﺬار ﻣﻲﻛﻨﺪ . ﺗﻔﺎوت زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺣﻴﻮاﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ از ﻗﺒﻴﻞ زﻧﺒﻮر ﻋﺴﻞ در ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ اﺳﺖ، ﺗﺸﻜﻴﻼت زﻧﺪﮔﻲ آن ﺣﻴﻮاﻧﺎت ﺻﺪ در ﺻﺪ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺖ، ﭘﺴﺘﻬﺎ و ﻛﺎرﻫﺎ ﺑﺪﺳﺖ ﻃﺒﻴﻌﺖ در ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪه ﻧﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺧﻮدﺷﺎن، ﻃﺒﻴﻌﺘﺎ ﺑﻌﻀﻲ رﺋﻴﺲ و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﺮﺋﻮس، ﺑﻌﻀﻲ ﻛﺎرﮔﺮ و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﻬﻨﺪس و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﺄﻣﻮر اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ آﻓﺮﻳﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ. اﻣﺎ زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻧﺴﺎن اﻳﻨﻄﻮر ﻧﻴﺴﺖ .
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_۶۸۵
🌹"ما ودعک ربک و ما قلی" گویا بعد از آنی که وحی آغاز شده بود، مدتی که گذشت، وحی قطع شد. پیغمبر بعد از آنی که آن برانگیختگی در او به وجود آمده، آن شور و هیجان در او پدید آمده، با پیام آور وحی خدا، جبرئیل، انس بسته؛ ناگهان می بیند که وحی قطع شد؛ به شدت غمگین بوده. جقدر طول کشیده دوران فترت؟ اسمش را می گویند دوران فترت. چهل روز گفته اند، بیشتر هم گفته اند، تا دو، سه سال هم گفته اند. بعد سوره ی "والضحی" اولین سوره ی بشارت آمیزی ست که به پیغمبر اکرم خطاب می کند، می گوید "ما ودعک ربک و ما قلی" پروردگارت تو را رها نکرد، طرد نکرد و بر تو خشم نگرفت، "و ما قلی" خشم نگرفت بر تو. "و للآخره خیر لک من الاولی" آخرت، آینده، برای تو بهتر است از آغاز، از گذشته؛ فرجام کارت بهتر از آغاز کارت است.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
💠 بی برکتی در اسراف
🔸 امام صادق علیه السلام:
همانا اسراف با کم شدن برکت همراه است.
📚 وسائل الشیعه/ج15/ص261
✍🏼در روایت دیگری در معنای اسراف فرموده است: اسراف آن است که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند.
📚 مجموعه الاخبار/باب171/ح1
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•[🌹🌱] •
📿نمــــاز اول وقت
🌻آقارضا خیلی مقیّد به نماز اول وقت بود. همیشه توی هر شرایطی که بود با اندک آبی که پیدا میکرد وضوشو میگرفت هر چند که دائمالوضو بود، تو همون خاک و خار با اون همه سختی و مشقّت نمازشو اول وقت بخونه!
🎙به راویت: همرزم شهید
#شهید_رضا_حاجی_زاده
#ویژگیهایاخلاقیشهید
#هر_روز_با_شهدا
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️17 شهریور 1357؛ جمعه سیاه
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ببینید: خاطره تنها عکاس حاضر در میدان ژاله از کشتار 17 شهریور
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby