💠 بی برکتی در اسراف
🔸 امام صادق علیه السلام:
همانا اسراف با کم شدن برکت همراه است.
📚 وسائل الشیعه/ج15/ص261
✍🏼در روایت دیگری در معنای اسراف فرموده است: اسراف آن است که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند.
📚 مجموعه الاخبار/باب171/ح1
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•[🌹🌱] •
📿نمــــاز اول وقت
🌻آقارضا خیلی مقیّد به نماز اول وقت بود. همیشه توی هر شرایطی که بود با اندک آبی که پیدا میکرد وضوشو میگرفت هر چند که دائمالوضو بود، تو همون خاک و خار با اون همه سختی و مشقّت نمازشو اول وقت بخونه!
🎙به راویت: همرزم شهید
#شهید_رضا_حاجی_زاده
#ویژگیهایاخلاقیشهید
#هر_روز_با_شهدا
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️17 شهریور 1357؛ جمعه سیاه
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ببینید: خاطره تنها عکاس حاضر در میدان ژاله از کشتار 17 شهریور
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
نامه استعفا شجریان، لطفی و سایه از رادیو بعد از کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط ارتش شاهنشاهی به دستخط شجریان
قابل توجه سلطنت طلبان
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
۴۶ سال پیش در چنین روزی
۱۷ شهریور
میدان ژاله
صبح جمعه
مردم بی خبر از اعلام حکومت نظامی
به خیابان آمدند.
قرار بود شبانه رضا قطبی دستور دهد تا خبر آغاز حکومت نظامی از رادیو و تلویزیون پخش شود. شب جمعه بطور ناگهانی "دولت آشتی ملی" شریف امامی تصمیم گرفت حکومت نظامی برقرار کند!
تا صبح جمعه مردم خبر نداشتند!
ارتش اعلام کرد اگر در ساعات اول حکومت نظامی سفت و سخت نگیریم مردم دیگر حکومت نظامی را جدی نخواهند گرفت. پس دستور برخورد جدی گرفتند!
مردم محاصره و به رگبار بسته شدند
فرح میگفت:
کار ما نبود چریک های فلسطینی بودند که مردم را از پشت بام ها گلوله باران کردند!!
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
💢قصاب تهران
ارتشبد غلامرضا اویسی پیش از انقلاب به #قصاب_تهران شهرت داشت. بخاطر #کشتار بی رحمانه مردم در روز ۱۷ شهریور.
آنقدر فاجعه کشتار سر و صدا بپا کرد که بسیاری از اطرافیان شاه معتقد بودند #اویسی میتواند نخست وزیر مقتدری در این اوضاع باشد.
امیر ارسلان افشار رئیس #تشریفات سلطنتی میگوید: در ورودی کاخ پیش پای شاه زانو زدم تا با #انتصاب اویسی اوضاع کشور را مدیریت کند.(کتاب آخرین سفرشاه نوشته #ویلیام شوکراس را بخوانید)
اویسی بین مردم آن زمان به #قصاب_تهران شهرت داشت چون مردم بی رحمی او در کشتار را دیده بودند اما امروز #جوان_دهه_هشتادی ما بخاطر دروغهای شبکه های مجازی میگوید: شاهنشاه از خون ریزی مردمش بیزار بود!!!!!
#علیرضا_زادبر
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀#هر_شب_با_حاج_قاسم
📽 حاج قاسم پشت بیسیم با فاطمیون فارسی صحبت میکرد و با حزبالله عربی!
🔺روایت سردار فلاحزاده (ابوباقر) از عملیات آزادسازی آخرین پایگاه داعش در سوریه به فرماندهی شهید سلیمانی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#نظام_حقوق_زن_در_اسلام_۲۲۹
🌹بهمين جهت بعضي از دانشمندان يك باره اين نظريه قديم فلسفي را كه ميگويد " انسان" قراردادي " فرض
طبيعتا اجتماعي است " انكار كرده و اجتماع انساني را صددرصد كرده اند.
حقوق خانوادگي
اين، در اجتماع غير خانوادگي، اما در اجتماع خانوادگي چطور؟ آيا افراد بشر در اجتماع خانوادگي نيز از لحاظ حقوق اوليه طبيعي وضع مشابه و همانندي دارند و تفاوت آنها در حقوق اكتسابي است؟ يا ميان اجتماع خانوادگي يعني اجتماعي که از زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان، و برادران و خواهران تشكيل ميشود، با اجتماع غير خانوادگي از لحاظ حقوق اوليه نيز تفاوت است و قانون طبيعي حقوق خانوادگي را بشكلي مخصوص وضع كرده است؟
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_۶۸۶
🌹"و لسوف یعطیک ربک فترضی" و خواهد داد پروردگارت به تو، آن قدر که خشنود بشوی. البته روایت در ذیلش هست که مراد شفاعت است؛ درست هم هست. شفاعت یکی از چیزهایی است که به پیغمبر خدا داده شده و آنقدر داده میشود که خشنود میشود؛ اما در همین دنیا هم به پیامبر اسلام آنقدر داده شد تا خشنود شد. هدایت انسان ها، تشکیل مدینه ی فاضله، قهر و غلبه بر دشمن های خونین و سرسخت، فتح بلاد، روی غلتک انداختن سیر تکملی جامعه ی اسلامی، اینها همه نعمت های خدا بود به پیغمبر اسلام.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام:
اى فرزند آدم! روزى دو گونه است يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد
حکمت 379 نهج البلاغه
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby