مسئله «طاقچه»
(یادداشتی از دکتر سیدمحمد کاظمی)
طاقچه به عنوان یک مسئله امروز در فضای فکری و رسانه ای کشور خودنمایی می کند؟ اول باید پرسید مسئله چیست؟ دوم؛ آیا با ابزارهایی همچون قانون و محدودیتهای موجود می توان با این پدیده برخورد کرد؟
🔘 مسئله چیست؟
➖مسئله این است که امروز با پدیده شرکتهایی مواجه هستیم که در حال بزرگتر شدن از دولت ها و حاکمیت ها هستند و این تازه اول مسیر است. شرکتهایی که هرمی هستند و بدون آنکه تولید واقعی داشته باشند، صرفا با دلالی و ویترین سازی به سرمایه های بالایی می رسند. از این رو آنها صرفا خدماتی هستند و در اقتصاد خدماتی و دلالی هم رشد آنها تصاعدی خواهد بود.
➖افراد در این شرکتها بدون آنکه نیاز به تخصص خاصی در حوزه حرفه ای و کارمندی داشته باشند، صرفا با یادگیری برنامه نویسی می توانند وارد چرخه فعالیت شوند، از این رو افراد از چرخه آموزش و پرورش و آموزش عالی خارج می شوند (البته بدین معنا نیست که افراد فاقد تحصیلات هستند بلکه منظور این است که تحصیلات دانشگاهی در فرع مسیر قرار می گیرد و دیگر اصالت ندارد)، از این رو نه تربیت به شکل سنتی صورت می گیرد و نه حرفه ای تربیت می شوند. این افراد که گاها از گروههای سنی خاصی وارد این نوع فضاها میشوند تا گروههای جوانی که شما همه در تصاویر می بینیند، خود را محدود به هیچ قیدی نمی دانند و با سرمایه های بادآورده، خود را وارد چرخه ای از سرمایه می دانند که می توانند با نظام بالاتر خود یعنی دولت ها رقابت کنند و یا وارد تعارض شوند.
🔘نحوه مواجهه کدام است؟
در اینجا برخورد به شکل سنتی دیگر جوابگوی تقابل با چنین شرکتهایی نیست. بلکه باید اهرمهای قویتری از سوی دولتها اعمال شود تا این شرکتها در راستای اهداف ملی و نظام سیاسی آن کشورها عمل کنند. اول آنکه نظام استخدامی این شرکتها باید نظام مند شود و افراد از لحاظ حرفه ای برای حضور در این شرکتها مقدماتی را بیش از شرایط کنونی بگذرانند. دوم آنکه چرخه مالی این شرکتها باید به تولید ختم شود و شرکتهایی که صرفا خدماتی هستند باید محدود شوند تا این نوع شرکتها نتوانند اصالت پیدا کنند. سوم آنکه این شرکتها نباید سهام دار خصوصی داشته باشند بلکه باید سهام آنها به شکل بورسی در اختیار عموم قرار گیرد، چرا که مالکیت این شرکتها بدلیل آنکه واقعا مولد نیستند و بیشتر استفاده کننده از بسترهای موجود هستند نباید در اختیار افراد خاص قرار گیرند. تنها شرکتهایی که مولد هستند و به تولید متفاوتی رسیده اند و یا توانسته اند به صنعتی برسند که قابل عرصه در بازار جهانی است می توانند سهام دار خصوصی داشته باشند و یا آنکه مورد حمایت دولت قرار گیرند. در یک کلام نباید شرکتهای خدماتی در این نوع بازار اصل قرار گیرند چرا که پولهای بادآورده و نبود رویه های اصیل در راستای تعهد به جامعه، نظام و کشور عامل نوعی تلقی استقلال کاذب و سرپیچی از تمام نظام های هنجاری و قانونی و سیاسی کشور می شود.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
📌چند پرسش درباره متن جدید لایحه عفاف
🔹متن لایحه موسوم به «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. آقای محمدتقی نقدعلی، عضو محترم کمیسیون یادشده به خبرگزاری فارس گفت «گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تهیه و تدوین شده که پس از تقدیم به هیئت رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت». درباره این لایحه که در۷۰ ماده تهیه و تنظیم شده، پرسشها و ابهاماتی هست که پاسخ مسئولان محترم میتواند برطرفکننده و یا اصلاحکننده آنها باشد. و اما در این وجیزه تنها به طرح چند پرسش کوتاه بسنده میکنیم. بخوانید!
🔸۱- در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که عفت عمومی را جریحهدار میکند، تکلیف قانونی مراجع ذیربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشته است؟!
💠۲- ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماههای اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمیفرمائید پدیده کشف حجاب به علت بیتوجهی مسئولان دستاندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بیحجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قانون عمل شده است و نتیجه نداده است؟! بدیهی است که بیتوجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. ضمن آن که مسئولان و مراکز یاد شده با خودداری از اجرای قوانین موجود، مرتکب « ترک فعل» نیز شدهاند!
🔺۳- اگر چه مواردی از لایحه بهگونهای مثبت اصلاح شده است ولی برخی از مفاد لایحه کماکان مبهم است و به نظر نمیرسد از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، از جمله اینکه لایحه درخصوص پیشگیری از کشف حجاب بعد از تذکرات اول و دوم و... یا درباره چگونگی ابلاغ تذکر و... ساکت است!
🔰۴- کاش تهیهکنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ میدادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن چه امتیاز و مزیت ویژهای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانستهاند؟!
📍۵- نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آنگونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه میشود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنیها؟!
📝۶- و بالاخره با عرض پوزش باید گفت؛ متن طولانی و ۷۰ مادهای لایحه میتواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد. از طولانینویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک لغزشگاه خطرناک یاد میکنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، میتواند مراجعهکننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند.
از حضرت امیر علیهالسلام است که «إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ.... هنگامى که جوابها انبوه و فراوان باشد، حق مخفى میشود». به عنوان مثال میتوان به متن برجام اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلیترین عضو مذاکرهکننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق) در متن برجام نشده است و ابراز میدارد «من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این اشتباه از من بود»! حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید. موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنهتر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام) تهیه و نگاشته شده است... تعجبآور نیست؟ هست!
✍ حسین شریعتمداری
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
آیتالله بهجت(ره):
استادم مرحوم قاضی(ره) را درخواب دیدم.
به او گفتم چه چیزی حسرت شما در دنیاست؟
فرمودند: حسرت میخورم که چرا در دنیا فقط روزی یک مرتبه زیارت عاشورا میخواندم...
🍀🍀🍀🍀
🏴🏴🏴
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فرمانده روس در سوریه: این ابالفضل کیه؟!
السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ
🏴🏴🏴🏴🏴
🌸🌸🌸
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
▪️وقتی #بصیرت نباشد مرجع تقلید شیعیان اینچنین در مقابل چشم مردم به چوبه دار سپرده می شود!!
◾️وقتی #بصیرت نباشد جای جلاد و شهید عوض می شود. شیخ فضل الله نوری که منادی آزادیخواهی یک ملت بود، به عنوان یک شورشی اعدام می شود.
▪️١١مرداد سالگرد شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری "ره" تنها مرجع تقلید تاریخ شیعه است که مظلومانه به چوبه دار سپرده شده است.
شادی روحش #صلوات
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#هر_شب_با_حاج_قاسم
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم
#جان_فدا
🏴 عمل مقدس
🌷شهید حاج قاسم سلیمانی:
عمل مقدس، عمل امام حسین (علیهالسلام) است.
عملی است که در آن خودخواهی،
جاهطلبی،
خودمحوری و خویشاوندپروری راه ندارد.✨
مهرماه ۱۳۹۸
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#حماسه_حسینی_۴۷۰
🌹ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺎ در ﻛﺮﺑﻼ ، ﭘﺎﻧﺰده ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻮاﻟﻲ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﻢ. ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻮﻟﻲ ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ: ﻣﻮﻟﻲ ﺷﻮذب ﻣﻮﻟﻲ ﻋﺎﺑﺲ ﺑﻦ ﻋﺒﻴﺪ . ﻋﻠﻤﺎي ﺑﺰرﮔﻲ ﻣﺜﻞ ﻣﺮﺣﻮم ﺣﺎﺟﻲ ﻧﻮري و ﻣﺮﺣﻮم ﺣﺎج ﺷﻴﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻤﻲ ، اﻳﻦ را ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻛﺮده اﻧﺪ. اﺷﺘﺒﺎه ﻧﺸﻮد، ﻣﻨﻈﻮر از ﻣﻮﻻ ﻋﺎﺑﺲ ، اﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻏﻼم ﻳﺎ آزاد ﺷﺪه ﻋﺎﺑﺲ ﺑﻮده ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎن او ﺑﻮده ، و ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ ﻛﻪ در ﺟﻼﻟﺖ ﻗﺪر و ﺷﺨﺼﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، از ﻋﺎﺑﺲ ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ .
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_۳۹۴
🌹با یک کلمه مطلب را عرض بکنم تا بعد بپردازم به مسائل ریزتر و فرعی ترش یا مشخص تر و جزئی ترش. در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی با قیافه و اندام جامعه غیر توحیدی متفاوت است. اینجور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می شود آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی ست، نه. قواره ی جامعه توحیدی ، شکل قرار گرفتن اجزای این جامعه ، اندام عمومی اجتماعی که بر اساس توحید و یکتا پرستی و یکتا گرایی ست با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت است. در یک کلمه آنچه که امروز به آن می گویند نظام اجتماعی .
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀امام صادق «علیه السلام»⇩:
🌹جدِّ ما حسین علیه السلام هنگامى که به گریه کنندگان خود نگاه مى کند براى آنان استغفار مى کند و از جدّ و پدر و مادر و برادر خویش مى خواهد که آنها هم براى گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزاى او استغفار کنند .
📚{کتاب اکسیر العبادات به نقل از منتخب}
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
نماز میرزاجوادآقاتهرانی
ایشان جبهه زیاد تشریف میآوردند، شبی که برای سخنرانی به تیپ امام جواد (ع) آمده بودند؛ موقع نماز که شد، قبول نمیکردند امام جماعت باشند، خیلی اصرار کردیم که دلمان میخواهد یک نماز به امامت شما بخوانیم اما قبول نمیکردند.
شهیدبرونسی عرض کرد: حاج آقا جلو بایستید، ایشان فرموند: اگر شما دستور دهید ، می روم، شهید برونسی گفت: من کوچکتر از آنم که دستور بدهم، از شما خواهش میکنم.
فرمودند: نه خواهش شما را نمیپذیرم.
بچهها به برونسی گفتند بگو دستور میدهم تا ما به آرزویمان برسیم، شهید برونسی به ناچار با خنده گفت: حاج آقا دستور میدهم شما بایستید جلو!
میرزا جواد آقا فرمودند: چشم فرمانده عزیزم! نماز با سوز و حال عجیبی همراه با اشک خوانده شد.
بعد از نماز با چشمان اشکآلود خطاب به شهید برونسی فرمودند: مرا فراموش نکنی! جواد را فراموش نکنی!
شهید برونسی ایشان را در آغوش گرفت و گفت: حاج آقا شما کجا و ما کجا؟ شما باید به فکر ما باشید و ما را فراموش نکنید!
میرزا متواضعانه فرمودند: تعارفات را کنار بگذارید، فقط من این خواهش را دارم که جواد یادتان نرود؟! حتما مرا شفاعت کن.
#هر_روز_با_شهدا
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby