هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_249
و قال عليهالسلام
أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ.
امام عليه السلام فرمود:
برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى.
شرح و تفسير
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به برترين اعمال اشاره كرده مىفرمايد:«برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى»؛ (أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ) .
اشاره به اينكه، كارى است برخلاف خواستۀ نفس؛ مثل اينكه مىخواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقۀ به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده و نفس تمايل به آن دارد و او از انتقامجويى بپرهيزد.
در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواستۀ نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام دادهاند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است.
اكثر شارحان نهج البلاغه در اينجا تصريح كردهاند كه اين گفتار حكيمانه شبيه حديث معروف پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله است كه در بسيارى از منابع آمده است؛ آن حضرت صلى الله عليه و آله فرمود:
«أفْضَلُ الْأَعْمالُ أحْمَزُها ١؛ بهترين اعمال عملى است كه سختتر و قوىتر و پرمشقتتر باشد». ٢ منتها امام عليه السلام شاخۀ خاصى از آن حديث نبوى را بيان كرده، زيرا مشقتبار بودن يك عمل گاه به واسطۀ انجام دادن كارهاى بدنى سنگين است و گاه به سبب طول مدت و گاه به علّت فراهم نبودن مقدمات و نيز گاهى بهواسطۀ مخالفت نفس با آن است كه امام عليه السلام روى همين نكته تكيه فرموده است.
دليل آن هم روشن است؛ پاداشهاى مادى در عرفِ عقلا همواره متناسب با مقدار زحمتى است كه براى كارى كشيده مىشود و به همين دليل كار پرزحمتتر پاداش و مزد و اجرت بيشترى دارد. پاداشهاى الهى نيز همينگونه است؛ هرقدر عمل سختتر و پرمشقتتر باشد، پاداشش نزد خداوند بيشتر است و اينگونه احاديث به هنگامى كه انسان در انجام وظايف خود يا ترك گناه گرفتار زحمت و مشقت شديدى مىشود اسباب آرامش روح است، زيرا مىداند هرچه زحمتش بيشتر باشد لطف و كرامت و عنايت حق به او بيشتر است.
بعضى از بزرگان مانند علامۀ مجلسى رحمه الله در بحار الانوار در اينجا به اشكالى اشاره كردهاند و آن اينكه اين كلام حكيمانه در بدو نظر با رواياتى كه مىگويد:
«نِيَّةُ الْمُؤمِنُ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ» منافات دارد، زيرا «نيت» به تنهايى كار آسانى است و عمل است كه غالباً داراى مشكلاتى است. سپس پاسخ سيد مرتضى رحمه الله را دربارۀ حل اين اشكال پذيرفته كه مىفرمايد:«خير»(در حديث نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ) به معناى افعل تفضيل نيست بلكه اشاره به اين است كه نيت مؤمن همواره خير خوب است.
ولى هرگاه به تفسيرى كه از امام باقر عليه السلام در بحارالانوار نقل شده مراجعه مىشود اشكال بدون تكلف حل مىگردد آنجا كه مىفرمايد:
«نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَ يَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لا يُدْرِكُهُ؛ نيت مؤمن از عمل او بهتر است، زيرا همواره قصد كارهاى (مهمى) را دارد كه به آن نمىرسد و نيت كافر از عمل او بدتر است، زيرا قصد كارهاى بدترى را دارد كه به آن دسترسى پيدا نمىكند» ١،بنابراين بهتر بودن نه از نظر فضيلت است، بلكه از نظر همت و قصد والاست.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
672.6K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
💐گل سنبل
یکی از مشهورترین گل های مناسب فصل بهار سنبل است. این گیاه در فرهنگ ایرانی ریشه زیادی دارد و یکی از سینهای فرعی در هفت سین نوروزی بهشمار میرود.
سنبل رنگهای زیادی دارد و جالب است بدانید که هر رنگ آن بوی مخصوص خودش را دارد. در ایران همه رنگهای این گل نمادی از شروع بهار و آغازی تازه است، اما در جهان رنگ صورتی آن نمادی از خوشی و لذت است.
#گل_سنبل
🌸@zandahlm1357
گیاه #سیکاس:محیط گرم و مرطوب را دوست دارد
آب وارم وشب مانده بدین که کلرآب گرفته بشه
🧕این اب شب مانده رابه همه گیاهان به این شکل بدین👏✅
@zandahlm1357
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
معرفی گیاهان🪵🎍
نخل مرداب
🧕اونهایی که دارن بایدهمیشه گِل این گیاه خیس باشه زیرگلدونی هم پرازآب
@zandahlm1357
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۹ گناهان كبيره كه نوعاً حق الناس هم هست شامل عاق والدين، اسراف، … ميباشد كه از حوصله اين مقاله خار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معصومين و طلب حلاليت
طلب حلاليت آنچنان اهميت دارد كه معصومين با وجود اينكه كوچكترين گناه و ظلمي از آنها سر نزده است از مردم طلب حلاليت ميكردند.
پيامبر (ص) در يكي از روزهاي بيماريش در حالي كه سرش را با پارچه اي بسته بودند و علي عليه السلام و فضل بن عباس زير بغلش را گرفته بودند و پاهايشان بر زمين كشيده ميشد وارد مسجد شدند و روي منبر قرار گرفت و فرمودند مردم! وقت آن رسيده است كه من از ميان شما بروم. اگر به كسي وعده اي داده ام، آمادهام انجام دهم. و هر كسي طلبي از من دارد بگويد تا بپردازم. در اين موقع مردي برخاست و عرض كرد چندي قبل بمن وعده داديد كه
اگر ازدواج كنم مبلغي بمن كمك كنيد. پيامبر فوراً به فضل بن عباس دستور داد كه مبلغ مورد نظر او را بپردازد و از منبر پائين آمده و به خانه رفتند.
حضرت زهرا عليهاالسلام كه در رأس تمام زنان عالم است و مظهر عصمت است در پايان زندگي كوتاهي كه با حضرت علي (عليه السلام) داشت در آخرين ساعات عمرش رو به حضرت علي (ع) كرد و فرمود در اين مدتي كه در خانه ات بودم اگر هرگونه خلافِ حقي از من سرزده مرا حلال كن. (همسران فعلي چگونه اند؟! )
آقايمان اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: قوام و پايداري جامعه بر چهار مطلب استوار است. اول عالمي كه به علمش عمل كند دوم جاهلي كه درصدد كسب علم و برطرف شدن جهل خودش باشد. سوم ثروتمندي كه زيادي ثروتش را انفاق كند. چهارم فقيري كه از جاده تقوا منحرف نشود (و توكل بر خدا و تلاش خود داشته باشد).
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357