ختم قرآن يا انديشه در آن
مرحوم شيخ صدوق، طبرسى و ديگر بزرگان به نقل از ابراهيم بن عبّاس حكايت كنند:
در طول مدّتى كه در محضر مبارك امام علىّ بن موسى الرّضا عليه السلام بودم و در محافل و مجالس گوناگون، همراه با آن حضرت شركت داشتم، هرگز نديدم سخنى و مطلبى در مسائل دين و امور مختلف از آن حضرت سؤ ال شود ؛ مگر آن كه بهتر و شيواتر از همه پاسخ مى فرمود.
و در همه علوم و فنون به طور كامل آگاه و آشنا بود ؛ و نيز جوابى را كه بيان مى نمود در حدّ عالى قانع كننده بود ؛ و كسى را نيافتم كه از او آشناتر باشد.
همچنين ماءمون در هر فرصت مناسبى به شيوه هاى مختلفى، سعى داشت تا آن حضرت را مورد سؤ ال و آزمايش قرار بدهد ؛ ولى امام عليه السلام در هيچ موردى درمانده نگشت ؛ و بلكه در هر رابطه اى كه از آن حضرت سؤ ال مى شد، به نحو صحيح و كامل پاسخ، بيان مى فرمود.
و معمولا مطالب و جواب سؤ ال هائى كه حضرت بيان مى فرمود، برگرفته شده از آيات شريفه قرآن بود.
آن حضرت قرآن را هر سه روز يك مرتبه ختم مى كرد ؛ و مى فرمود:
اگر بخواهم، مى توانم قرآن
را كمتر از اين مدّت هم ختم كنم و تلاوت نمايم.
وليكن من به هر آيه اى از آيات شريفه قرآن كه مرور مى كنم درباره آن تاءمّل مى كنم و مى انديشم، كه پيرامون چه موضوعى مى باشد، در چه رابطه يا حادثه اى سخن به ميان آورده است ؛ و در چه زمانى فرود آمده است.
و هرگز بدون تدبّر و تاءمّل در آيات شريفه، از آنها ردّ نمى شوم، به همين جهت است كه مدّت سه روز طول مى كشد تا قرآن را تلاوت و ختم كنم.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آرام_جانها
🔷 قسمت دوم : قبول ولایتعهدی
🔹 امام رضا (ع) در سه سال پایانی امامتشون به دستور مامون عباسی از مدینه به سرزمین خراسان رفتند ، مامون که مردی زیرک و اه سیاست بود ...
🔹 بچه های عزیز ما هر شب براتون قراره با توجه به روز های پایانی ماه صفر سوال هایی راجب هجرت امام رضا (ع) بزاریم و شما با درست جواب دادن برنده جوایز شوید .
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📹 کارگاه #اصول_پاسخ_به_شبهات 1 🔰 جلساتی برای یادگیری اصول و مبانی و روشهای پاسخ به شبهات 💠 جلسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول پاسخ به شبهات 2.MP3
14.23M
📹 کارگاه #اصول_پاسخ_به_شبهات 2
🔰 جلساتی برای یادگیری اصول و مبانی و روشهای پاسخ به شبهات
💠 جلسه 2️⃣ ( متاسفانه فیلم این جلسه ضبط نشد
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی بیپرده خانمهای دانشجو با استاد رحیم پور ازغدی
📌بیحجاب راحت تریم...
🗣پاسخ زیبا و منطقی استاد: حداقلیترین مجازات طبیعی کشف حجاب، وزارت تنهایی است...
#حجاب
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#حکایت_سر 🎥داستان بیست و سوم ؛ تعبیرِ خواب! 💢 میخواست از خوشحالی بال دربیاورد! 📌 مجموعه کلیپها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکایت_سر
🎥داستان بیست و چهارم/آخر ؛ اثرِ خون!
💢 آدم باید موثر باشه!
📌 مجموعه کلیپهای «حکایت سر»
برشهایی پرجاذبه و زیبا از زندگانی شهیدِ بی سر محسن حججی
@zandahlm1357
6.mp3
6.58M
📗کتاب صوتی
#من_محمدعلی_رجایی
"زندگینامه داستانی شهید رجایی"
قسمت 6⃣
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تخلیه و تحلیه و تجلیه اعنی اوّلاً تخلیه است که تصفیه قلب باشد از تمام رذائل اخلاق، و بعد تحلیه زینت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسرافیل و دو نفخه وی
قوله علیه السلام: وَ إِسْرَافِیلُ صَاحِبُ الصُّورِ، الشَّاخِصُ الَّذِی یَنْتَظِرُ مِنْکَ الاْءِذْنَ، وَ حُلُولَ الاْءَمْرِ، فَیُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَی رَهَائِنِ الْقُبُورِ.
« صور » بنا به تفسیر اغلب از مفسرین جمع « الصورة ».
و شخص المسافر شخصاً، أی خرج عن موضعه.
و الحلول: النزول.
صرع: بمعنی هلک، الصرعی: جمعه.
الرهن: الحبس، رهائن القبور: أی محبوسو [۲] القبور.
پس مفاد فقره دعاء آن که: از جمله ملائکه مقرّبین تو اسرافیل است، که آن ملک یکی از آن اربعه ای است که حاملین عرش اند، و ارکان اربعه از برای نظام و انتظام کلیه عالم وجود به معنای ماسوی اللّه، چه:
یکی بر حیات عالم و ما فیها موکّل اند که « اسرافیل » باشد.
و دیگری واسطه اعطای رزق و بر تقسیم معایش خلق موکّل است، که « میکائیل » باشد.
و یکی بر تکمیل مقام روحانیت و افاضه ارزاق معنویه - اعنی علم و معرفت - بر بنی آدم که اصل الاصول عالم و ثمره شجره ایجاد است موکّل است، که
« جبرائیل » باشد.
----------
[۲]: ۱ - اصل: محبوسین.
و دیگری بر قبض ارواح و ایصال مغیات به غایات و خلیص از عالم ظلمات مأمور است، که « عزرائیل » باشد.
این است که معصوم متذکّر است که اسرافیل منتظر اذن و حلول امر است که متنبّه یعنی ایقاظ از رقود نموده، و به نفخه خود محبوسین قبور و ارواح نائمه را از مراقد ابدان قائم نماید که بعد از قیام از نوم دنیا از ملائکه سؤال نمایند: «مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا [۱] ». چه صُور بنا به تفسیر برخی جمع صورت است، و نفخ صور دمیدن روح است در صور مثالی برزخی، زیرا که از برای اسرافیل به اذن خدا دو نفخه و دو صور است، به نفخه[ای] اماته نماید و به نفخه[ای] احیاء، کما قیل: « النفخ نفختان، نفخة تطفأ النار و نفخة تشعلها » [۲] . چنان که در کلام الهی اشاره به این دو نفخه احیاء و اماته شده.
اما به وجهی نفخه اماته به مقتضای قوله تعالی: « نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ [۳] »،
ای مات و نامه. « مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الاْءَرْض [۴] »، و آن نفخ روح است در صور طبیعه و فتایل ابدان دنیویه که حیاتشان موت و ایقاظشان رقود است، بمفاد: « الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا » [۵]، از باب اتحاد معنی نوم و موت اذ یزول معهما الحسّ و الحرکة. از این باب است کلام امیرالمؤمنین علیه السلام: « متّ یوم ولدت » [۶] . و
قال علیه السلام: « و اجسادهم قبل القبور قبور » [۱] .
----------
[۱]: ۲ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
[۲]: ۳ - بنگرید: مفاتیح الغیب، ص ۵۱۰ ؛ مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، ص ۳۲۷.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه زمر، آیه ۶۸.
[۴]: ۱ - همان.
[۵]: ۲ - بحارالأنوار، ج ۴، ص ۴۳ ؛ عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۳ ؛ مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۴۵.
[۶]: ۳ - بسنجید: الکافی، ج ۳، ص ۲۶۰ به نقل از ابوجعفر علیه السلام: « مِتَّ یوم مِتَّ ».
[۱]: ۴ - دیوان امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۱۷۹.
و قوله تعالی: « ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَی فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ [۲] » اشاره به نفخه احیاء است که نفخ روح در صور مثالی اخروی باشد « فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنْظُرُونَ » یعنی: آن وقت به صیحه و نفخه ثانویه ارواح نائمه از مراقد و مضاجع خود قائم شده، ینظرون الی المحشر و یقولون: « هذا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ [۳] »، چنان که « فتنبّه » در عنوان دعا اشاره به این انتباه و ایقاظ از نوم دنیا است رهائن قبور و محبوسین ابدان را، کما قیل:
برون آی از حجاب تن بپر بر ساحت گلشن
کنی تا چند از روزن نظر بر طرف گلشنها
----------
[۲]: ۵ - سوره مبارکه زمر، آیه ۶۸.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357