اجرای فرامین الهی توسّط ملائکه
قوله علیه السلام: الْمُسْتَهْتَرُونَ [۱] بِذِکْرِ آلاَئِکَ، وَ الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِکَ وَ جَلاَلِ کِبْرِیَائِکَ.
الاهتزاز: الحرکة، قال تعالی: « وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ [۲] »، أی حرّکه الیک.
و حقیقت ذکر حضور مذکور است در نزد ذاکر صفاتاً و اسماءً و صورةً، و نیز ذکر به معنی وجود و ایجاد است، قال تعالی: « هَلْ أَتَی عَلَی الاْءِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا [۳] »، أی قد مضی علی الانسان لم یکن موجوداً ؛ کما قال فی موضع آخر: « أ وَلاَ یَذْکُرُ الاْءِنْسانُ أَ نَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَکُ شَیْئًا [۴] »، أی لم یکن مقدّراً فی اللوح المحفوظ و لم یکن موجوداً فی أهل الارض.
و « آلاء » در فقره دعا به معنی نعم است.
و در نسخه[ای از] دعا « المستهزّون بذکر اللّه » است، یعنی: آن ملائکه مولع و حریص به ذکر خدااند.
ولی بر عنوان اول ما حصل کلام معصوم آن که آن ملائکه سماویه و نفوس فلکیه حرکت کننده اند که بالعرض ایجاد آلاء و نعماء خدا را در عالم بروز و ظهور اظهار نمایند ؛ چه این عالم چون دار اسباب است، و ابا دارد خدا در عالم خلق که اجراء امور بدون اسباب معدّه نماید ؛ لهذا خدا آن ملائکه را مسخّر نموده و وسیله قرار داده که به حرکات ذاتی و عرضی خود تکمیل نعم و اصلاح معایش خلق را نموده، و حوائج ممکنات را از حضرت قاضی الحاجات ادا نمایند ؛ چه آنها مظاهر دیمومیت و فعالیت و ربوبیت حق اند نسبت به کائنات واقعه تحت کره قمر، چه نقایص و استعداداتی که در کمون و بطون و مراد اشیاء است به مقام فعلیت و ظهور رسانند که مقتضی مفاد: « بذکر آلائک » است بنا به همان تفسیر و تأویلی که از
برای « ذکر » شد.
و اطلاق ملائکه بر این مبادی فاعله اعمّ از مبادی مفارقه و مقاربه به اعتبار جهات نوریه آنها است [۱]، متدلّیات الی اللّه که ایادی عمّاله خدا بدانی، چنان که در نظر انبیاء و اولیاء علیهم السلام است، نه به اعتبار جهات ظلمانیه آنها و متعلّقات الی الطبیعه که موسوم به قوی و طبایع اند، به اعتبار نظر اوّل است که میفرماید: « وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ [۲] »، چنان که قبض ارواح را گاهی نسبت به خود دهد که: « اللَّهُ یَتَوَفَّی الاْءَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا [۳] »، و گاهی نسبت به ملک موت: « قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ [۴] ».
----------
[۱]: ۱ - صحیفه: المستهترون.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه مریم، آیه ۲۵.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه انسان، آیه ۱.
[۴]: ۴ - سوره مبارکه مریم، آیه ۶۷.
[۱]: ۱ - هکذا در اصل: شاید افتادگی در نسخه باشد.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه مدثر، آیه ۳۱.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه زمر، آیه ۴۲.
[۴]: ۴ - سوره مبارکه سجده، آیه ۱۱.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
زمستان در حدیثی آمده است: زمستان بهار مؤمنان است، شبهایش طولانی است پس آدمی میتواند برخیزد و روزها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا زندان مؤمن
امام حسن مجتبی علیه السلام لباسی زیبا پوشیده بود. شخصی یهودی که لباس پستی پوشیده بود او را دید و گفت: مگر رسول شما نگفته است که دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.
امام فرمود: آری. یهودی گفت: این حال من و این حال شماست. امام فرمود: برادر یهودی اشتباه کردی اگر از آن همه ثوابی که خدا به من داده مطلع شوی و عذابی که به تو داده مطلع شوی، خواهی دانست که تو در بهشت و من در جهنم هستم.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ویژگی های #دوران_نوجوانی (قسمت۲) ✅رشد عقلی از دیگر ویژگیهای دوره نو جوانی ، رشد شناختی و عقلی است /
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی های #دوران_نوجوانی (قسمت ۳)
✅ابراز وجود
از ديگر ويژگيهاي دوره نوجواني ، ابراز وجود است . اثبات شخصيت و نشان دادن قابليتها ، يکي از مطبوع ترين لذات روحي و رواني در نوجوان است که براي نيل به آن از هيچ کوششي دريغ نمي کند . حس سازگاري با اجتماع ، يکي ديگر از تمايلات دروني نوجوانان و جوانان است . اگر نوجواني در اين مسئله موفق نشود ، دچار يأس و افسردگي مي گردد . روان شناسي به نام دکتر هاريس مي گويد :
" نوجوانان و جوانان براي خود مستقل هستند . شما هم بايد آنها را صاحب شخصيت بدانيد . در دوران بلوغ بيش از هر زمان ديگري ، انسان به اين که مورد توجه باشد ، اهميت مي دهد و به شدت احتياج دارد که به عنوان يک دوست و يا شريک تلقي شود. "
✅عدم تعادل عاطفی
عدم تعادل و بی ثباتی عاطفی یکی از بارزترین ویژگی های این دوره است. بیشتر وقت ها نوجوانان به هنگام بروز خشم نمی توانند رفتار و گفتارشان را کنترل کنند. خیلی زود متأثر می شوند. به خصوص زمانی که احساس می کنند کسی به حرفشان گوش نمی دهد. به همین خاطر دست به اعمال ناخوشایندی می زنند و سپس پشیمان شده خود را سرزنش می کنند.
حساسیت ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دایمی این دوران است, اغلب به علت تغییر و تحولات غدد داخلی و میزان ترشح هورمون ها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی نوجوان را تغییر می دهد. چنان که گاهی با کوچک ترین برخوردی عصبانی می شود و به هنگام عصبانیت و خشم ممکن است به گریه متوسل شود و یا غمگین و افسرده به تنهایی پناه ببرد.
✅بی نظمی
نوجواني دوراني است که فرد دچار تغيير و تحولات محسوسي مي شود، عموما آن را با نام "بلوغ" مي شنايسم، که طي آن بي نظمي هاي شديدي در ابعاد مختلف وجودي فرد همچون: احساس، عاطفه، جنسي، جسماني و... مشاهده مي شود که متعاقب آن نوجوان احساس آشفتگي دروني شديدي مي کند، حقيقت اين است كه نوجوانان نمي خواهند با شلختگي هاي خود شما را آزار دهند. گرچه ممكن است باور اين حقيقت سخت باشد. در واقع علت اصلي اين آشفتگي و شلختگي اين است كه ذهن و فكر آنها جاي ديگري است.
يك نوجوان مشغله های فکری زيادي دارد و به همان مقدار هم از نگراني و اضطراب زيادي برخوردار است و پس مانده انرژي احساسش آن قدر نيست كه بتواند در مورد رفتار روزانه اش به قدر كافي دقت كند كه مثلاً جوراب كثيفش را در ماشين لباسشويي بگذارد و يا وقتي جوراب تميز پيدا نكرد، پدر و مادرش را مقصر نداند و به آنها پرخاش نكند.
#رفتاربانوجوان
@zandahlm1357
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره ای شنیدنی از نوجوان چهارده ساله #دفاع_مقدس 👌👌
وقتی جعبه مهمات باز کردم فقط گریه کردم😭
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فایل صوتی شماره 29 #موش_دانا 🐭🐁🐀 موضوع: همکاری و همفکری @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
audio%3A1000044918.MP3
4.52M
فایل صوتی شماره 30
#سهیل_و_گربه_های_تشنه_کوچه👦
موضوع: آب را هدر ندهیم
@zandahlm1357
21.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 کارتون زیبای قهرمانان مدرسه
🇮🇷 قسمت پنجم : مسابقه گیاه برتر
🎥 #کارتون #انیمیشن #پویانمایی
@zandahlm1357