🌷مهدی شناسی 🌷
🔷آیات مهدوی🔷
🌹سوره ی نور🌹
◀️در این سوره دو آیه پیرامون مهدویت وجود دارد که عبارتند از آيات ۳۵ و ۵۵.
🌻الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوة فيها مصباح المصباح في زجاجة الزجاجة كأنها كوكب دري يوقد من شجرة مباركة زيتونة لاشرقية و لاغربية يكاد زيتها يضيي و لو لم تمسسه نار نور على نور يهدي الله لنوره من يشاء/۳۵🌻
🔷ترجمه آيه شريفه در ادامه در متن حديث آمده است.
◀️جابربن عبدالله انصارى مىگويد:
داخل مسجد كوفه شدم در حالى كه امير المؤمنين (عليه السلام) مشغول نوشتن بود و مىخنديد، عرض كردم: يا أميرالمؤمنين، چه چيز باعث خنده شما شد؟ فرمود: «تعجب مىكنم از كسي كه اين آيه را (الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوه.. !) مىخواند و معرفت به آن ندارد.» عرض كردم: آرى، يا أميرالمؤمنين، سپس حضرت آيه را تلاوت کردند «الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوة...» و فرمودند: مراد از مشكوه، محمد (صلي الله عليه و آله) است و مراد از فيها مصباح، من هستم. المصباح في زجاجة، هم، حسن و حسين، مىباشند، كأنها كوكب دري هم اشاره به على بن الحسين است. يوقد من شجره، نیز، محمد بن على است، زيتونة، جعفر بن محمد است. لا شرقية، موسى بن جعفر است. و لا غربية، هم، على بن موسى است. يكاد زيتها يضيى، محمد بن على است. و لو لم تمسسه نار، على بن محمد است. نور على نور، حسن بن على است و مراد از يهدي الله لنوره من يشاء، هم، قائم ما مهدى (عليه السلام) است"
🌻وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنكم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لايشركون بي شيئا/۵۵🌻
🌱خداوند به كساني كه از شما که ايمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند، وعده مىدهد كه آنها را قطعا خليفه روى زمين خواهد كرد، همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنها پسنديده، پا برجا و ريشهدار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنيت و آرامش مبدل مىكند. آنچنان كه تنها مرا مىپرستند و چيزى را براى من شريک نخواهند ساخت.🌱
◀️اسحاق بن عبدالله از امام زين العابدين (عليه السلام) روايت مىكند كه حضرت فرمود:اين آيه در شأن قائم (عليه السلام) است."
◀️عبدالله بن سنان گويد:از امام صادق (عليه السلام) از تفسير كلام خدا پرسيدم: «وعد الله الذين آمنوا منكم... » حضرت فرمود: «اين آيه در شأن على بن ابيطالب و امامان از نسل او نازل شده. «و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى...»، يعنى توسط ظهور حضرت قائم (عليه السلام) صورت مىپذيرد.
#مهدی_شناسی
#آیات_مهدوی
#سوره_نور_۳۵_۵۵
@zandahlm1357
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دفاع_مقدس
#هفته_دفاع_مقدس
🔻 فرق جنگ ما با همه جنگهای دیگر❗️
⬅️ وقتی مادر سرباز عراقی بر سر مزار شهدای ما حاضر میشود❗️
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📻📻 #کتاب_صوتی #دفاع_مقدس #شهدا 📚 #نفوذی 0⃣1⃣ فصل دهم (فصل پایانی) 📻 سرگذشت ، مبارزات و مجاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚
📻 کتاب صوتی ؛
📚 سید ابراهیم
📗 معرفی ؛
📕 کتاب «سید ابراهیم» مجموعه داستانهای کوتاهی است که درباره زندگی و خاطرات شهید مدافع حرم «سیدمصطفی صدرزاده» نگاشته شده است. «نذر حضرت ابوالفضل»، «غیرت و تعصب دینی»، «افشای راز»، «جهاد فرهنگی» و «سبک زندگی» عناوین برخی از داستانهای این کتاب هستند که از زبان مادر و همسر شهید روایت شده است و سعی شده سیمای واقعی شهید «مصطفی صدرزاده» بهخوبی برای مخاطبان روشن گردد.
📻 کتاب صوتی سید ابراهیم در ۵ فصل تقدیم میگردد .
⏯⏯⏯
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻📻📻
#کتاب_صوتی
#شهدا
#مدافعان_حرم
📚 #سید_ابراهیم
1⃣ فصل اول (۱)
📚 روایتهایی از زندگی و مجاهدات شهید مدافع حرم شهید سیدمصطفی صدرزاده
🗓 تاریخ انتشار ؛ شهریور ۱۴٠۲
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد قدیم. کوچه شهید.
خواننده: #علی_زکریایی
کاور شده بر روی کوچه نسترن ابی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
حال ملائکه به هنگام نظاره بر اهل دوزخ قال الداعی علیه السلام فی دعائه: وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ إِذَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان هاروت و ماروت و تأویل آن
چنان که شعبه[ای] از ملائکه که از جمله آنهااند هاروت و ماروت چون عصیان بنی آدم را در ارض مشاهده نمودند، و از ابتلاء آنها غافل، لهذا استهزاءً علیهم قالوا: « أَ تَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِکُ الدِّمَآءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ [۲] » خدا آنها را ابتلاءً و اختباراً به عالَم ارض و دار طبیعت و منبع اضداد فرستاد، و چون شهوت و غضب که جلب ملایم بدنی و دفع منافر بدنی از لوازم دار اضداد است که بتوانند چندی خود را در دنیا حفظ نمایند خدا در آنها قرار داد.
چون به مقتضای: « اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ [۳] »، به دنیا آمدند اوّلاً عاشق بر زن جمیله[ای] شدند، و به خواهش و هوای او شراب نوشیده ؛ ناصحی که آنها را
از عصیان نهی نمود به امر آن مکّاره مقهور و مغلوب و مقتول نموده، مع ذلک به
وصال معشوقه نرسیده به عقوبات الهی و در چاه بابل محبوس شدند.
حکماء الهی در تأویل این گفته اند که: چون ملائکه مطلقاً معصوم اند و ابداً خطا بر آنها جایز نیست، لهذا این مطلب اشاره به هاروت و ماروت قلب و روح است، که آن دو از باب آن که « خلق الأرواح قبل الأجساد بألفی عام » [۱]، پیش از تعلّق به عالم طبیعت و ابتلای به تن داخل در ملائکه مجرّده بودند، کما قیل:
من ملک بودم و فردوس برین جایم بود [۲]
به امر « اهْبِطُوا » نزول به بدن نموده شهوت و غضب که لازمه بدن است در آنها قرار گرفت.
اوّلاً عاشق بر دنیا که زوجه سوء است شدند، در محبت او شراب غفلت خورده، و ناصحی که عاقله است مغلوب و مقتول نموده، و چون دنیا که سجن ابرار و مَزبله اخیار است محلّ حرمان است، عاقبت به وصال او نرسیده، و به نحو تعاقب افراد «أَخْلَدَ إِلَی الاْءَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ [۳] » در چاه طبیعت محبوس شدند، کما قیل:
تا به کی در چاه طبعی سرنگون یوسفی یوسف بیا از چه برون
تا عزیز مصر ربانی شوی وارهی از جسم و روحانی شوی [۴]
----------
[۲]: ۳ - سوره مبارکه بقره، آیه ۳۰.
[۳]: ۴ - همان، آیه ۳۶.
[۱]: ۱ - معانی الأخبار، ص ۱۰۸ ؛ مناقب ابن شهر شوب، ج ۲، ص ۳۵۷ ؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۶۶.
[۲]: ۲ - حافظ شیرازی، مطلع غزل: «فاش میگویم و از گفته خود دلشادم».
[۳]: ۳ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷۶.
[۴]: ۴ - شیخ بهایی، نان و حلوا، « فی تأویل قول النبی علیه السلام: حبّ الوطن... ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هجرت قطب راوندی در شرح شهاب در باره ی انما الاعمال بالنیات میگوید: وقتی پیامبر از مکه به مدینه هج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چاپلوسی
در نهج البلاغه آمده است: در راه عبور امام امیرالمؤمنین علیه السلام تا صفین، دهقانهای منطقه «انبار» پیشاپیش امام میدویدند و او را همراهی میکردند. امام فرمود: چه کاری است میکنید؟ گفتند: از آداب ماست که امیران خود را چنین تعظیم میکنیم. امام فرمود: به خدا این کار شما نفعی به حال امیران شما ندارد، شما هم در دنیا و هم در آخرت خود را به زحمت میاندازید. چه مشقتهایی است که در پی آنها عذاب و عقاب باشد و چه سودمند است آسایشی که در پی آن ایمنی از آتش باشد.
چگونگی بیان صلوات
قطب راوندی در شرح شهاب مینویسد: بهتر این است که در صلوات (صلی الله علیه و آله) بگوییم (صلی اللّٰه علیه و علی آله)، چرا که عطف بر ضمیر مجرور بدون تکرار حرف جر ضعیف است، ولی اگر بگویند صلی اللّٰه علی محمد، بهتر است بگویند صلی علی محمد و آل محمد و حرف جر تکرار نشود، چرا که کلام یک جمله است.
من میگویم کلام در صورت اول هم یک جمله است، زیراکه «وآله» در موضع نصب است و «و» به معنای مع میباشد. این مطلب را کفعمی در حاشیه مصباح آورده است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357