#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پارسایی زهد بر دو قسم است، زهد عامه و زهد خاصه. زهد عامه همان زهد ظاهری در دنیاست ولی زهد خاصه یعنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت، تهمت
یکی از صالحان گوید: اگر از گناه اکراه نمی داشتم، دوست داشتم تمام مردم شهر علیه من قیام کنند و مرا غیبت نمایند.
چه چیز گواراتر است از پنج چیز که آدمی آن را در قیامت در نامه اش میبیند که آنها را
مرتکب نشده و از آنها آگاهی ندارد.
تسلیم و رضا
مصیبتهای زیاد و گرفتاریهای پی درپی برای مؤمن سنگین نیست تا او تسلیم و رضا در برابر خدا را نپذیرد، وی چون کبوتری است که جوجه اش را از لانه اش میگیرند و باز به آنجا باز میگردد.
دانشمند و نادان
دانشمند، نادان را میشناسد چون قبلاً خود چنین بوده است ولی جاهل، دانشمند را نمی شناسد چون عالم نبوده است.
کینه
دنیا کوتاهتر از آن است که انسان کینه هارا دنبال کند.
انس با خدا
هرکه با خدا مأنوس است، از مردم وحشت دارد.
عرض بهشت
هارون الرشید به ابن سماک گفت: مرا موعظه کن، ابن سماک گفت: بپرهیز که بر بهشتی عرضه شوی که عرض آن آسمانها و زمین است و برای تو جای پایی نباشد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_266
وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الإِيمانَ
فَقَالَ عليهالسلام
إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِني حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ، فَإِنْ نَسِيْتَ مَقَالَتي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ الْكَلاَمَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هذَا وَ يُخْطِئُهَا هذَا.
كسى از آن حضرت تقاضا كرد كه ايمان را برايش توصيف كند؛
امام عليه السلام فرمود:
فردا نزد من بيا تا در حضور جمع، تو را از آن آگاه سازم كه اگر گفتهام را فراموش كنى ديگرى آن را براى تو حفظ كند، زيرا سخن همچون شترِ فرارى است كه بعضى ممكن است آن را پيدا كنند و بعضى آن را نيابند. ١مرحوم سيّد رضى به دنبال اين گفتار حكيمانه مىافزايد: آنچه را امام عليه السلام (فرداى آن روز) در پاسخ اين سؤال كننده بيان فرمود، همان است كه ما در همين باب كلمات قصار به عنوان «الْإيمانُ عَلى أرْبَعِ شُعَبٍ»(حكمت ٣١) آورديم.
(پيش از اين به عنوان «عَلى أرْبَعِ دَعائِم» آورده شده است).
(وَ قَدْ ذَكَرنا ما أجابَهُ بِهِ فيما تَقَدَّمَ مِنْ هذَا الْبابِ وَ هُوَ قَوْلُهُ:«الإِيمانُ عَلى أرْبَعِ شُعَبٍ») .
شرح و تفسير
براى آموزش صحيح شتاب مكن!
در آغاز اين كلام امام عليه السلام آمده است:«مردى از محضرش خواست ايمان را براى او شرح دهد»؛ (وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ) .
گفتهاند: اين مرد، عمار ياسر بود كه هم در صحنۀ جهاد مىدرخشيد و هم در معارف اسلامى. هنگامى كه خود را در كنار آن چشمۀ جوشان معرفت ديد، درخواست كرد كه مهمترين مسئله را كه همان ايمان است با تمام ويژگىهايش براى او شرح دهد.
امام عليه السلام به او فرمود:«(شتاب مكن) فردا نزد من بيا تا در حضور جمع، تو را از آن آگاه سازم كه اگر گفتهام را فراموش كنى ديگرى آن را براى تو حفظ كند، زيرا سخن همچون شترِ فرارى است كه بعضى ممكن است آن را پيدا كنند و بعضى آن را نيابند»؛ (إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِني حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ، فَإِنْ نَسِيْتَ مَقَالَتي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ الْكَلاَمَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هذَا وَ يُخْطِئُهَا هذَا) .
همان گونه كه در ذيل ترجمۀ آن، پيش از اين ذكر كرديم، شرح جامعى كه امام عليه السلام دربارۀ ايمان داد همان است كه در حكمت ٣١ آمده و توضيح آن گذشت.
به هر حال مقصود امام عليه السلام در گفتار حكيمانۀ بالا اين است كه مطالب اساسى و مهم مانند شرح ويژگىهاى ايمان بايد در حضور جمع بيان شود تا هيچيك از نكتههاى آن ضايع نگردد و بهطور كامل براى غير حاضران و حتى براى نسلهاى آينده باقى بماند. اضافه بر اين، هنگامى كه سخنى در حضور جمع گفته شود به يقين در ميان آنها افراد فاضل و برجسته كم نيستند؛ آنها مىتوانند در فهم مفاهيم آن به ديگران كمك كنند.
«شارِدَة» از مادۀ «شُرُود»(بر وزن سرود) به معناى حيوان يا انسان فرارى است و چون در اينجا به صورت مؤنث آمده و غالباً ضرب المثلهاى عرب به شتر است، مىتواند اشاره به ناقۀ گريزپا باشد. بعضى «شرود» را به معناى فرار توأم با اضطراب تفسير كردهاند و به هر حال اين واژه به صورت كنايه در مورد سخنها و مسائل ديگر بهكار مىرود.
«يَنْقُفُها» از مادۀ «نَقْف»(بر وزن وقف) در اصل به معناى شكافتن و سوراخ كردن و در گفتار بالا به اين معناست كه بعضى مىتوانند كلام را بشكافند و معانى اصلى آن را استخراج كنند و بعضى قادر بر آن نيستند.
ولى در بسيارى از نسخههاى نهجالبلاغه يا كتب ديگر كه اين گفتار حكيمانه در آنها نقل شده «يَثقَفُها» به جاى «يَنْقُفُها» آمده است كه از مادۀ «ثِقافَة» به معناى يافتن و فهميدن است و در اينجا همان معناى فهم و درك را دربر دارد و نتيجهاش همان مىشود كه در بالا آمد؛ يعنى اگر كلام در برابر جمع ايراد شود و بعضى نتوانند به حقيقت معناى آن برسند، گروه ديگرى كه داراى فهم و شعور بيشترى هستند آن را درك كرده و براى ديگران تبيين مىكنند. اين نسخه صحيحتر به نظر مىرسد.
در هر صورت، كلام هنگامى كه در جمع ايراد شود هم الفاظ آن بهطور كامل حفظ مىشود و هم مفاهيم آن روشن مىگردد.
اين سخن امام عليه السلام مىتواند اشاره و تأكيدى بر حفظ احاديث و نقل كامل و كتابت آنها براى كسانى كه در مجلس امام عليه السلام حضور نداشتند و يا نسلهاى آينده باشد. درست برخلاف رفتارى كه با احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله در قرن اول بهواسطۀ كجانديشىِ بعضى از حاكمان انجام شد كه نقل احاديث آن حضرت را ممنوع ساختند و بسيارى از گوهرهاى گرانبهاى احاديث، برپايۀ اين ندانمكارى و يا اعمال اغراض سوء از ميان رفت و هنوز نيز مسلمانان از اين نظر احساس خسارت بزرگى مىكنند. هرچند گروهى در گوشه و كنار، به، رغم آن تحريم غلط يا مغرضانه، بخش قابل توجهى از سخنان پيغمبر صلى الله عليه و آله را حفظ كرده، بهدست شاگردان خود سپردند كه در قرنهاى بعد ظهور و بروز كرد.
همان گونه كه در ترجمۀ اين سخن آمد، سيّد رضى رحمه الله پس از ذكر اين كلام حكيمانه مىگويد: آنچه را امام عليه السلام (فرداى آن روز) در پاسخ اين سؤال كننده بيان فرمود، همان است كه ما در همين باب كلمات قصار به عنوان «الإيمانُ عَلى أرْبَعِ شُعَبٍ» (حكمت ٣١) آورديم.(پيش از اين به عنوان «عَلى أرْبَعِ دَعائِمٍ» آورده شده است)؛ (وَ قَدْ ذَكَرنا ما أجابَهُ بِهِ فيما تَقَدَّمَ مِنْ هذَا الْبابِ وَ هُوَ قَوْلُهُ:«الإِيمانُ عَلى أرْبَعِ شُعَبٍ») .
نكته
كتابت حديث
مىدانيم احاديث اسلامى اعم از احاديثى كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده يا از امامان معصوم عليهم السلام، نقش بسيار مهمى در فهم معارف اسلام دارد. به همين دليل معصومان عليهم السلام تأكيد داشتند احاديث آنان به صورت كامل حفظ و براى نسلهاى آينده به يادگار گذاشته شود.
از جمله در حديثى از مفضل بن عمر مىخوانيم كه مىگويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود:
«اكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِي
كَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لا يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلَّا بِكُتُبِهِمْ؛ (اين احاديث را) بنويس و معلومات خود را در ميان برادرانت منتشر كن و اگر از دنيا رفتى كتابهايت را به يادگار به فرزندانت بسپار، زيرا زمان سختى بر مردم مىآيد كه تنها به كتابهايشان انس مىگيرند».
💐گل فریزیا
این گل فوقالعاده زیبا به صورت مخروطی یا شیپوری است و رنگهای زنده و درخشانی دارد.
این گیاه رشد کمی دارد و تنها بین 10 تا 40 سانتیمتر بلند میشود.
فریزیا گیاهی چند ساله و با سنبل مرتبط است و رایحه ی ظریفی دارد.
برخی از زیباترین گلهای فریزیا شکوفههای دوتایی هستند که برای گلآرایی بسیار مناسب می باشند.
گلهای شاخهای فریزیا برای تزیین دسته گل عروس و یا در کنار سایر گلها استفاده میشوند.
گل فریزیای زرد یا دسته گلهای چند رنگ فریزیا، نماد محکم ساختن و تقویت روابط دوستی است.
#گل_فریزیا
@zandahlm1357
#نکات_عمومی_تکثیر
هرگز از آب کلردار برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده نکنید.
آبی که یک شب مونده باشد، آب چشمه و چاه مناسب ترین آب ها برای این کار هستند.
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عوامل موثر در جلب روزي عبارتند از: ۱-استغفار (روزانه حداقل ۷۰ مرتبه استغفار از گناهان كنيد) ۲-تقوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضروري جاني
۱۲-در دستشوئي از سخن گفتن بپرهيزيد.
۱۳-در سجده آخر نمازتان براي وسعت رزق دعا كنيد.
۱۴-خوشرفتاري با برادران ديني و همسايگان بخاطر خدا، روزي را زياد ميكند.
۱۵-هميشه حرف راست بزنيد، روزيتان زياد ميشود.
۱۶-هنگام اذان، موذن را اجابت كنيد و به دنبال نماز اول وقت برويد.
۱۷-در وقت معامله يا … حرص نزنيد، روزيتان زياد ميشود.
۱۸-تشكر و سپاسگزاري منعم (نعمت دهنده چه خداوند باشد و چه بنده خدا كه وسيله آن امر شده است) روزي را زياد ميكند.
۱۹-از قسم دروغ پرهيز كنيد (حتي قسم راست هم نخوريد)
۲۰-قبل از غذا خوردن وضو بگيريد و با وضو غذا تناول كنيد.
۲۱-خوردن تكه غذاهايي كه دور سفره ريخته شده (ولي آلوده به ميكروب نشده حتي با آب كشيدن آن) روزي را زياد ميكند.
۲۲-پرداخت وجوهات شرعي (خمس و زكات) روزي را زياد ميكند.
۲۳-خواندن نماز شب روزي را زياد ميكند.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #تربیت_فرزند 🔹 قسمت بیستم #فرزند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تراشیون.mp3
36.23M
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #تربیت_فرزند
🔹 قسمت بیستم و یکم
#فرزند
#خانواده
#آفتاب_شرقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▪️ ازدواج به سبک قورباغه
↩️ روایت یک داســــــتان زیبا و
یک نکته ی مهم!
با ارســـــال این پسـت برای عــزیزانتون
یک هدیـ🎁ـه معنوی زیبا تقدیمشون
کــنــــید🌹
┈┈••••✾•🍃💎🍃•✾•••┈┈
✒ استاد کامران صاحبی |
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه17 ️🌸🌿موضوع: اخلاق 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج18خا3-00.12.4.mp3
13.27M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه18
️🌸🌿موضوع: روانشناسی پوشش
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ زن و شوهر حتی اگر بدترین تنش را هم امروز تجربه کنند، حتی الامکان نباید به هيچوجه محل خوابشون جدا شود...
⭕️ قسمت سی و یکم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
https://eitaa.com/zandahlm1357