#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پند امام علی علیه السلام امام علی علیه السلام به حارث همدانی جد نویسنده، مینویسد: به ریسمان قرآن چ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دروغ، یاد مرگ
از عربی پرسیدند: چگونه بر مردم پیروز شدی؟ گفت: دروغ نگفتم و شاهد مردگان بودم.
نامه محیی الدین
محیی الدین عربی نامه ای به فخر رازی نوشته است که عبارت است از:
بنام خدای بخشنده و بخشایشگر، سپاس از آن خداست، سلام بر بندگان برگزیده اش و بر دوست خدایی من فخرالدین محمد که خدا همت او را بالا برد و برکات و رحمتش را به سوی او ارسال نماید.
و بعد، خدا میفرماید: وَ تَوٰاصَوْا بِالْحَقِّ [۱]، برخی نوشتههای تو را دیدم نوشتههایی که خدا قوت تخیل و افکار جدید تو را تأیید کند. وقتی نفس از کسب بازوی خود سیر شود،
شیرینی جود و بخشش را نچشیده است، او چون کسی است که از زیر خود میخورد، در حالی که انسان کسی است که از بالا دست خود بخورد، چنانکه خدا میفرماید: وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقٰامُوا التَّوْرٰاةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ... [۱] .
ای دوست من که خدا تو را موفق بدارد، بدان که وراثت کامل، وراثتی است که از جمیع وجوه بدست آید نه بعض وجوه. عالمان ورثه ی انبیاء هستند، پس سزاوار است که عاقلِ عالم کوشش کند تا وارث از جمیع جهات شود نه موجودی که همتش ناقص است. دوستم که خدا او را موفق بدارد میداند که نیکی طبیعت انسانی به این است که معارف الهی داشته باشد و زشتی طبیعت انسانی به این است که از این معارف بدور باشد.
پس بلند همت باید عمر خود را صرف امور زود گذر ننماید، و به این وسیله بهره خدایی خود را نابود نسازد. سزاوار است وی سینه ای گشاده را از سلطان فکر بخواهد که تفکر جای شرح صدر را میداند. حقیقتی که نیکان در پی آن هستند غیر حقیقت عامی است و دانش به خدا غیر از علم به وجود اوست. سزاوار است که عاقل قلبش را از فکر تهی کند، و سزاوار است که بلند همت بداند وصول به این مقام با خیال ممکن نیست. که خیال نورهای مجسم شده است که دلالت بر معانی در وراء خود مینمایند. خیال، معانی عقلی را در قالب حسی تنزیل میدهد و علم را شیر و قرآن را ریسمان و دین را قبه و بارگاه معرفی میکند.
سزاوار است معلم شخص بلند همت، زن نباشد همانطور که شایسته نیست چیزی را از فقیر اخذ کند، و هرکه کمال او به غیر است، فقیر میباشد و این حال همه ی موجودات غیر خداست؛ پس نباید علم را جز از خدا به نحو کشف و یقین بگیرد.
بدان متفکران جهان وقتی به نهایت علم و دانش برسند، فکر آنان، آنان را به سوی مقلد کوردل میرساند، چون وصول به حق برتر است از اینکه فکر در آن راه یابد، پس تا وقتی فکر وجود دارد، محال است که عقل اطمینان و آرامش بیابد. عقلها حدی دارند در توان تصرف فکر که خدا به آنها هبه کرده است. پس عاقل باید خود را برای جود آماده کند و محدود به آنچه میداند نشود و از شبهه ای که در فهم او ایجاد شده، دست بردارد.
اطلاع یافتم یکی از دوستانت که علاقمند به تو بود، روزی تو را گریان دید و از تو در باره ی
گریه ات پرسید. و تو گفتی که مدت سی سال است به چیزی معتقد بودم و اینک فهمیدم اشتباه بوده است؛ گریه کردم و گفتم: شاید آنچه اکنون برای من کشف شده است، چون اولی باز هم خلاف واقع باشد.
باید بگویم از محالات است که کسی به مرتبه ی عقل و فکر و قوت برسد و آرامش داشته باشد. خاصه در معرفت خدا، اکنون چرا در این ورطه ی حیرت میمانی و چرا وارد راه ریاضت و مکاشفه و مجاهده و خلوت که رسول خدا آن را مشروع شمرده است، نشوی. خدا در باره ی آنان که این مسیر را پیموده اند میفرماید: فَوَجَدٰا عَبْداً مِنْ عِبٰادِنٰا آتَیْنٰاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنٰا وَ عَلَّمْنٰاهُ مِنْ لَدُنّٰا عِلْماً [۱]، مانند تو باید این قله عظیم را برخوردار باشد.
دوست من، بدان هر موجودی که از سببی ناشی شده است با دو نظر مینگرد، از جهتی به سبب خود مینگرد و از نظری به ایجاد کننده خود که خداست توجه دارد. مردم به اسباب مینگرند. حکماء و فیلسوفان نیز چنین هستند. ولی محققان از اهل خدا چون انبیاء و اولیاء و ملائکه درود خدا بر آنان باد، بااینکه به سبب آشنایی دارند، به موجد اشیاء مینگرند. برخی به خدا مینگرند چون سبب است نه چون خداست، و میگویند قلبم از خدایم میگوید: برخ دیگر که کامل هستند میگویند خدایم به من گفت. هرکس کمال خود را از غیر خدا بدست آورد، ارزشی ندارد و برای عارف جز خدا کسی نیست.
بدان که وجه خدا، خداست و آن اسم همه اشیاء است، همانند رب و قدیر و شکور، که همه ی اسامی خدا به منزله ذاتی است جامع همه ی صفات الهی. پس اسم خدا در برگیرنده ی همه ی اسماء است که باید هنگام مشاهده اسم اللّٰه، همه را در نظر داشته باشی.
تو که او را مشاهده نمی کنی و او که با تو مناجات میکند، بدان با چه با او مناجات میکنی. و آن مناجات در چه مقامی است و مقتضیات آن چیست؟ باید دقت کنی که او تو را با کدام اسم میخواند و با چه اسمی او را دیده ای، این موضوع را تحول در صورت گویند. همانند غریق وقتی میگوید یا اللّٰه، معنای آن یا غیاث، یا منجی یا نجات دهنده از غرق است.
دردمند نیز وقتی میگوید یا اللّٰه، معنای آن یا شافی یا معافی و مانند آن است.
حرف من که گفتم تحول در صورت، روایتی از صحیح مسلم است که خدای متعال آشکار میشود و آدمی او را انکار میکند و از او به خدا پناه میبرد و چون به شکلی که او میدانست
آشکار شود او را میشناسد. این معنای مشاهده و مناجات و مخاطبات ربانی در اینجا است.
عاقل لازم است علمی را فرا گیرد که به آن کمال یابد و با آن دانش از این عالم به عالم دیگر منتقل شود. این علم هم فقط علم خداست، چون دانش طب برای امراض است و در عالمی که بیماری نیست کار ساز نیست. دانش هندسه برای بیان مساحت است و در آن عالم حاجت به این علم هم نیست و نیز علوم دیگر.
پس عاقل از هر علمی به اندازه رفع ضرورت بهره میبرد و در کنار همه ی آنها میکوشد علمی را بدست آورد تا در زندگی آینده اش بکار آید. چنین علمی دو گونه است.
یکی علم به خدا و دیگری علم به آخرت و منازل آن. تا وقتی وارد آن عالَم شد، شبهه و هراسی نداشته باشد و چنانچه در منزل خود راه میرود آنجا نیز آرامش داشته باشد.
----------
[۱]: ۱) - عصر، ۳.
[۱]: ۱) - اگر آنان تورات و انجیل و دستورات رسیده از جانب خدا را بپا دارند، از بالای سر و از زیر پای خود کامیاب شوند. مائده، ۶۶.
پس هرگز چیزی را انکار نکن و از کسانی نباش که وقتی خدایش تجلی یافت، بگوید به خدا از تو پناه میبرم، تو پروردگار ما نیستی، ما منتظریم تا پروردگارمان بیاید. و چون در صورتی ظاهر شود که او را میشناخته به آن اقرار یابد. چه حسرت بزرگی! عاقل باید این دو علم را از راه ریاضت و مجاهده و خلوت به شیوه ی درست، بیاید.
می خواستم راه خلوت و شروط آن را بگویم، اما وقت مانع من شد، و مراد از وقت، دانشمندانی بد هستند که ناداشتهها را انکار میکنند و تعصب و عشق به عیان شدن و ریاست، آنها را در زنجیر کرده است که به حق اعتقاد یابند. خدا همگان را کافی است.
[۱]: ۱) - کهف، ۶۵.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 28 🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه ات را بشناس 29.MP3
4.21M
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 29
🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
🎬 جلسه 29
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
👈برای آشنا شدن جوانان انقلابی با تحلیل های #تاریخی رهبری عزیز، در نشر این فایلها حتی با لینک خودتان، همکاری بفرمایید
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
يوم الهرير و ليلة الهرير در گرماگرم جنگ، روزى كه جنگ بسيار سخت شده بود، عمّار ياسر صحابى بزرگ پيغمبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نيرنگ عمروعاص و به نيزه زدن قرآن ها
عمروعاص نظر داد فقط يك راه براى رهايى از كشتار و شكست قطعى داريم، و آن به نيزه زدن قرآنها و قرار دادن آنها در پيشاپيش سپاه عراق و دعوت آنان به عمل كردن به قرآن است؛ اگر پذيرفتند كه چه بهتر، و اگر قبول نكردند، در ميان عراقيان كسانى هستند كه راضى به جنگ نيستند و بدين ترتيب ميان آنها تفرقه پديد خواهد آمد، و اين باعث نجات ما از گرفتارى خواهد شد.
شاميان اين حيله را به كار بردند و عراقيان را به كتاب خدا و عمل به آن دعوت كردند. [۲] گروهى از عراقيان به سركردگى «اشعث بن قيس، مسعر بن فدكى تميمى و زيد بن حصين طايى» گفتند: اى على! حال كه تو را به كتاب خدا دعوت مى كنند، قبول كن. اشعث كه معاويه به او نامه نوشته و از وى دلجويى كرده و او را به سوى خويش دعوت كرده بود، با وقاحت به حضرت على (عليه السّلام) گفت: به خدا قسم بايد پيشنهاد اينان را بپذيرى و در غير اين صورت تو را به آنان تسليم خواهيم كرد. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) خطاب به عراقيان فرمود: «اى بندگان خدا! در راه حقيقت ثابت قدم باشيد و با دشمن خويش پيكار كنيد. معاويه و عمروعاص و وليد بن عقبه و امثال آنها اهل دين و قرآن نيستند. من آنها را از كودكى مى شناسم. در كودكى شرور و بدسيرت بودند، و در جوانى و كهولت دست از شرارت برنداشتند. اينان قرآن را نه از باب اين كه مى شناسند و به آن عمل مى كنند، بالا برده اند، بلكه براى فريب شماست و انديشۀ نيرنگ و مكر. براى يك ساعت بازوان و جمجمه هاى
----------
[۲]: . پيرامون اين حيلۀ عمروعاص و عبرت آموختن از تاريخ، نگاه كنيد به مبحث «سياست قرآن بر نيزه كردن» در كتاب جاذبه و دافعۀ على (عليه السّلام) شهيد مرتضى مطهرى، ص ۱۸۱.
خود را به من عاريه دهيد تا حق بر كرسى بنشيند و دنبالۀ ستمگران بريده شود».
گروهى از قاريان و عابدان عراق [۳] فرياد زدند: حال كه اينها ما را به كتاب خدا دعوت كرده اند, روا نيست نپذيريم. ما براى تسليم شدن آنان در برابر قرآن، بر سر آنها كوبيديم. اينك كه پذيرفته اند، مجوزى براى ادامۀ جنگ نداريم. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فرمود: واى بر شما! مگر من اوّل كسى نبودم كه دعوت
قرآن را اجابت و ديگران را به سوى آن دعوت كردم... اينان حيله كرده اند و نمى خواهند قرآن را داور قرار دهند.
اما آنان فرياد برآوردند: اى على اگر دعوت اينها را اجابت نكنى، تو و همۀ يارانت را به سپاه شام تحويل مى دهيم و يا همان بلايى را بر سرت مى آوريم كه بر سر عثمان آورديم. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فرمود: اى مردم! به ياد داشته باشيد من شما را از اين دعوت بازداشتم، ولى نپذيرفتيد؛ اگر مرا اطاعت مى كنيد، به جنگ بازگرديد كه پيروزى نزديك است و اگر فرمان نمى بريد هرچه مى خواهيد انجام دهيد. گفتند: مالك اشتر را فرا خوان. حضرت على (عليه السّلام) يكى از ياران را به سوى مالك فرستاد و فرمان برگشت داد. مالك پاسخ داد هم اكنون وقت بازگشت نيست، چون فتح و پيروزى نزديك است. پيك، پاسخ مالك را به حضرت داد. آن گروه تندرو به اميرالمؤمنين (عليه السّلام) گفتند: تو فرمان ادامۀ جنگ را دادى! على (عليه السّلام) به مالك پيغام داد: «در اين جا
----------
[۳]: . براى شناخت بهتر نسبت به اين قاريان و عابدان كه جريان شوم «خوارج» را پديد آورند، نگاه كنيد به: سيرى در سيرۀ ائمۀ اطهار، شهيد مرتضى مطهرى، ص ۳۱.
فتنه رخ داده است اگر مى خواهى مرا زنده ببينى باز گرد». مالك بازگشت و ضمن سرزنش آن گروه قاريان گفت: به آنها گوش ندهيد. به اندازۀ يك اسب دواندن به من مهلت دهيد كه اميد فتح دارم. اما آنان به لجاجت خود افزودند و به منطق محكم مالك توجه نكردند. [۱]
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: پيكار صفّين، ص ۶۶۱ تا ۶۸۱ و الامامة و السياسة، ج ۱، ص ۱۰۱ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۸۸ و تاريخ طبرى، ج ۵، ص ۴۸ و اخبار الطوال، ص ۱۸۹ و كتاب الفتوح، ج ۳، ص ۱۸۱ و مروج الذهب، ج ۲، ص ۴۰۰ و شرح نهج البلاغة، ج ۲، ص ۲۱۵ تا ۲۲۰.
#تاریخ_تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅غرور بهرام گور و تحقیر ایرانیان
🔻مالالاسἸωάννης Μαλάλας مورخ قرن حدود 5 و 6 میلادی در کتابی که از وی به جامانده داستان جالبی از غرور #بهرام پنجم ساسانی ملقب به بهرام گور بیان می کند، ایشان می نویسد که بهرام (گور) عازم نبرد با روم می شود و قیصر روم، پروکوپیوس را به عنوان فرمانده سپاه به جنگ با بهرام می فرستد.
پیش از شروع نبرد بهرام پنجم پیامی به سپاه روم می فرستد که اگر در جنگ تن به تن، یه نفر از سپاه شما بتواند یه نفر از سپاه ما رو شکست دهد به مدت 50 سال با شما #صلح خواهم کرد و هدایای مخصوصی هم به شما خواهم داد.
دو طرف توافق می کنند.
از سپاه ایران شخصی به نام ادرزن Adrazanes و از سپاه رومی شخصی از مردان قوم گوت به نام آرئوبیندوس Areobindus به جنگ تن به تن می روند.
شخص رومی، ايراني را می کشد و شاه ایران صلح را می پذیرد.
لینک اسکن 👈 https://b2n.ir/s89593
📚تاریخ تحولات سیاسی ساسانیان، شهرام جلیلیان، صفحه 280
🔹صلح افتخار آمیز!!!
بعد از قدرت نمایی ایران در برابر حملات روم، یکی از شاهان روم خود را به ایران می رساند و در برابر شاه ایران به زانو می افتد و به صلح تحقیر آمیزی تن در می دهد.
جالب است این شاه رومی که فیلیپ نام داشته در سکه های خود، این #صلح را نوعی افتخار قلمداد می کند 🤦♂
روی سکه ایی که مشاهده می کنید عبارت pax fundata cum persis (دستیابی به صلح با ایران) یاد شده است.
📚امپراتوری های بیزانس و ساسانی، انگلبرت وینتر و بئانه دیگناس، ترجمه جواد سید اشرف، نشر ققنوس، چاپ 1400،صفحه 136 و 137
✅پاسخ به یه شبهه
میگن رسم ازدواج محارم را نخستین بار کرتیر وضع کرد و چنین چیزی باب نبوده است!
پاسخ
نخست
🔻ازدواج #محارم در میان متون اصیل آریایی نیز ثبت شده است و نشان می دهد بسیار بسیار قبل تر از کرتیر (موبد ساسانی) چنین چیزی گزارش شده است.
🔹دکتر قلی زاده استاد فرهنگ و زبان های ایران باستان بیان می کند که در متون اصیل آریایی به ازدواج خواهر و برادر اشاره شده است
📚https://b2n.ir/w55663
🔹دکتر سعید نفیسی نیز به ازدواج محارم بین آریایی ها اشاره می کند
📚https://b2n.ir/p81685
🔻دوم
در کتیبه های خطی اشکانی که پیشتر از ساسانیان بوده اند نیز چنین چیزی ثبت شده است.(اینجا کلیک کنید)
🔻سوم
سخن مورخان غربی قبل از #کرتیر که نشان می دهد در بین برخی اشراف و شاهان چنین مواردی بوده است.(اسناد مورخان یونانی و رومی در این مورد کم نیست)
➪https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ويليام كوپر نيز آن را تأييد كرده است. وي مدير پيشين شركت تلگراف هند و اروپا در تهران است و هنگام باز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اوضاع ايران پيش از كودتا:
كابينههاي مشيرالدوله و سپهدار
كالدول در ۴ جولاي ۱۹۲۰ مينويسد: «كابينه جديد به رهبري يكي از چهرههاي برجسته ملي، مشير الدوله كار خود را آغاز كرد... كابينه مورد رضايت كامل مردم بوده و جهت گيري ضد انگليسي دارد... كابينه افرادي را كه به جرم مخالفت با توافقنامه انگليس- ايران تبعيد شده بودند را [به تهران] فراخواند؛ و قرار بر اين است تا زماني كه مجلس توافقنامه را به تصويب نرسانده است، به رسميت شناخته نشود. رئيس الوزراي پيشين كه تهديد به ترور شد، مخفيانه تهران را به مقصد اروپا ترك كرد. » [۱] در ۵ جولاي: «لازم به ذكر است كه كابينه فعلي به طور كلي با كابينه پيشين فرق ميكند. به هر حال هنوز خيلي زود است در مورد حوادث آينده قضاوت كنيم، اما ميتوان گفت كابينه جديد با استقبال عمومي مواجه شده است. » ۱۹ [۲] آگوست: «شماري از مستشاران انگليسي كه بر اساس توافقنامه اخير انگلستان و ايران، مدتي مشغول انجام وظيفه بودند، ايران را ترك گفتند، چرا كه ظاهراً توافقنامه مذكور به هيچ وجه مورد قبول ايرانيان واقع
نخواهد شد. » [۱] جزئيات بيشتر اين قضيه از اين قرار است: «پيدا كردن رئيس الوزرايي مناسب، بسيار دشوار است؛ زيرا در اين اوضاع وخيم و آشفته، كساني كه مورد قبول مردم هستند به دشواري قبول مسئوليت ميكنند. در ميان تمام افراد حاضر مشيرالدوله بهترين گزينه است. اما بسيار بعيد به نظر ميرسد كه اين مسئوليت را بپذيرد. در اين باره، مستوفي الممالك نيز گزينه قابل توجهي بود، اما با توجه به اوضاع و احوال فعلي، وي براي پر كردن چنين جايگاهي بسيار منفي و نامناسب است... سعد الدوله نيز مورد توجه بود و با اينكه پيش از اين به شدت از روسها طرفداري ميكرد، اما اكنون كاملاً ضد انگليسي است (برادر او يكي از افرادي است كه به كاشان تبعيد شد). گمان ميرفت استقرار او بر اين منصب، تأثير خوبي بر مردم به همراه داشته باشد و احتمالاً از جانب انگليسيها نيز مورد پذيرش قرار گيرد. همه اين افراد پيش از اين بر كرسي رياست وزرا تكيه زده اند. البته صارم
الدوله را نيز بايد به آنها اضافه كنيم كه تا چند ماه پيش وزير ماليه وثوق بود. اما به دليل توطئه چيني عليه وثوق به كرمانشاه تبعيد شد. چندي پيش شاه او را به تهران فرا خواند و در ليست كانديداها قرار داد.
----------
[۱]: تلگرام كالدول، شماره ۲۱، ۷۷/۰۰۲. ۸۹۱، مورخ۴ جولاي ۱۹۲۰
[۲]: گزارش كالدول، شماره ۶۰۰، ۷۹/۰۰۲. ۸۹۱، مورخ۵ جولاي ۱۹۲۰
[۱]: تلگرام كالدول، شماره ۲۵، ۱۱۵۸/۰۰. ۸۹۱، مورخ۱۹ آگوست ۱۹۲۰
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌟💐🌟💐🌟💐 💐🌟💐🌟💐 🌟💐🌟💐 💐🌟💐 🌟💐 💐 💐قسمت سى و نهم 🌟 🔱داستانهاى_هزار_و_يك_شب_دربار 🔰خاطرات_پروين_غفارى 🔱د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟💐🌟💐🌟💐
💐🌟💐🌟💐
🌟💐🌟💐
💐🌟💐
🌟💐
💐
💐قسمت چهلم 🌟
🔱داستانهاى_هزار_و_يك_شب_دربار
🔰خاطرات_پروين_غفارى
🔱مردانی که اشرف به دام میانداخت دیر زمانی با او به سرم نمی بردند .چرا که خصوصیات اخلاقی او آنچنان بود هرکسی از او رم می کرد.
⚜ در مهمانی ها مرغ یا غاز درسته را به نیش می کشید و با دستانش کنار دهانش را پاک می کرد. در جمع پس از خوردن مشروب با صدای بلند آروغ میزد و بسیار رکیک سخن می گفت .
🔱بزم ها و مهمانی ها همچنان برقرار بود و جام ها به سلامتی ما خالی میشد. من نیز در مصرف مشروبات الکلی حرفه ای شدم .🍷🥂
⚜محمدرضا بعضی شب ها بساط تریاک پهن میکرد .من نیز گاهی بستی میزدم دیگر آن حجب و حیا بین من و او نیست.🥺🤯
🔱واقعیت این است که او دیگر با من ازدواج رسمی نخواهد کرد .گاهی از پیگیری مسئله طلاق فوزیه صحبت می کند. بعضی مواقع احساس می کنم که هنوز به فوزیه و خاطرهاش عشق می ورزد و راضی به طلاق نیست. تاکنون به جز مبلغ ماهیانه و آن خانه در خیابان کاخ چیزی از این رابطه به دست نیاوردم.
⚜ آخرین هدیه در شب تولدم یک انگشتر با نگین زمرد بود که دور آن برلیان نشان کرده بودند 💍
🔱یک بار وقتی که از فوزیه و دخترش صحبت کرد اشک در چشمانش نشست. حسودیم شد و روی برگرداندم .احساسم را فهمید .سرم را به روی سینه اش گرفت و گفت :
_پری جان با اینکه تو همسر رسمی من نیستی اما هیچ زنی را به اندازه تو دوست نداشته ام. اگر ترکم کنی تو را خواهم کشت . بعضی وقتها که میبینم در محافل و میهمانی ها با مردها گرم میگیری آنها بر دستت بوسه می زنند .اگر بدانم روزی با کسی به جز من رابطه داشته ای زنده نخواهی ماند .چشم و گوش های من کوچکترین حرکت تو را به من گزارش می کند .همانگونه که از کارهای فوزیه باخبر می شدم از اسرار توهم با خبر خواهم شد ...
ادامه دارد....
✍#امينه
📔برگرفته از كتاب تا سياهى در دام شاه
@zandahlm1357
🌟💐🌟💐🌟💐🌟💐🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انداختن معلم تبریزی در قفس شیر توسط شاه پهلوی
منبع این مطلب کتاب witness
میدونید چرا بعضیا میگن رضا شاه، روحت شاد؟ چون ما تبیین نکردیم دوران پهلوی رو
بشنوید یک دقیقه از دوران پهلوی...
بخشی از همایش یک صندوق شبهه
#پهلوی
Witness- from the Shah to the secret arms deal- an insider's -- Rafizadeh, Mansur -- 1987 -- New York- W. Morrow -- 9780688073695 -- 4d6a85ca3e462bc3e093af33c6ebc659 -- Anna’s Archive.pdf
21.58M
حقیقتا باورکردنی نیست
منصور رفیعزاده رئيس پايگاه ساواك در نيويورك و مأمور سيا در کتاب Witness "شاهد" در ص 216 و 217 داستان هولناکی از #محمد_رضا_پهلوی نقل می کند:
در بین فعالان ضد شاه، یک معلم تبریزی بود که در صحبتهای عمومیاش، مکرراً القاب بسیار زشتی به شاه نسبت میداد. به همین خاطر، توسط #ساواک بازداشت شد، اما حتی بعد از ضرب و جرحهای شدید، کوتاه نیامد، لذا ساواک وی را به زندان اوین منتقل کرد، در آنجا هم با وجود شکنجه، به نطقهای آتشین خود علیه شاه ادامه داد.
هنگامی که جریان این مرد به گوش شاه رسید، او خیلی ساده گفت: «به جای الاغ باید این فرد را جلوی شیرها انداخت.»
یک هفته بعد شاه و نزدیکانش به باغِ وحش خصوصی او رفتند. تیمسار نصیری نیز حاضر بود. به محض آن که مرد زندانی را از اوین آوردند و چشم او به شاه افتاد، فریاد زد: «خونخوار، مستبد، قصاب!» ناظرین که شوکه شده بودند، گوشهای خودشان را گرفتند تا حرفهای بد مرد زندانی را نشنوند... شاه به نگهبانان اشاره کرد و در یک چشم بر هم زدن، آنها مرد را به داخل #قفس_شیرها پرتاب کردند. شیرهای گرسنه بلافاصله مرد را تکه تکه کردند.
شاه فریاد زد: «تو بودی که جرأت میکردی به ما فحش بدهی؟!»
...هنگامی که شاه به اندازهی کافی لذت بصری برد، در حال رفتن، رو به نصیری کرد و خیلی عادی گفت: «حالا دیگر شما یک آدم خاطی کمتر دارید»
@zandahlm1357
شمس الدوله قاجار
دختر سلطان احمد میرزا (پسر چهل و نهم فتحعلی شاه) ،خواهر عین الدوله(صدراعظم مظفرالدین شاه ) و همسر صیغه ای ناصر الدین شاه قاجار بود.
واردشو👇👇
@zandahlm1357
بازیگرا وخواننده های قدیمی چه خودرو هايى سوار میشدند؟
ناصر ملک مطيعى: رنجرور
فردين: شورولت
منوچهر وثوق: پونتياک
ابى: ژيان
@zandahlm1357
ساخت تخت جمشید در دوران داریوش، پسرش خشیارشا و پسرزادهاش اردشیر یکم ادامه داشت !
در واقع ساخت تخت جمشید تا 188 سال، یعنی پایان حکومت هخامنشیان ادامه داشت و هیچگاه به پایان نرسید !
@zandahlm1357
نمایی از سیستم آبرسانی خارقالعاده ۵۰۰۰ ساله ایرانیان در کنارههای رود سیمره استان لرستان.
پنجهزار سال پیش مدیریت پیشرفتهٔ آب داشتیم.
گردش دوران را ببین...
@zandahlm1357
در بسیاری از نقاشی های جهان باستان یک پدیده مشترک عجیب و جهانی وجود دارد .در تمدن سومر ، مصر ، مکزیک ، اندونزی یک کیف دستی وجود دارد که دانشمندان را متحیر کرده .
@zandahlm1357
سکه نقره محمد علی شاه با رخ محو شده !!!
تقریبا هیچ سکه سالمی از محمد علی شاه موجود نیست !!!
دلیل ؟
نفرت مردم !
مردم چنان نفرتی از محمد علی شاه قاجار داشتن که رخ سکه رو انقد روی زمین میکشیدن تا محو بشه
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخستین انسانی که وارد جزیره قشم شد.
یک ایرانی مهاجر با نام بوخشَ در اسناد یونانی روایت می کند، مردی پارسی با نام "اَریه رَث" نزدیک دریا و در سرزمین خشکی ( محدودهی بندر پهل ) زندگی میکرد، شیران به گله اسب های او حمله می کنند
اسب ها به دریا فرار می کنند و به جزیره ای که امروز قشم (محدودهی بندر لافت) می نامیم می رسند و اریه رث با ساختن کلکی ( قایق چوبی ) به دنبال آنان می رود و دیگر مردم را هم به جزیره دعوت می کند.
او در اسناد با نام «شاه» خوانده می شود.
📚مقاله نام های ایرانی دریاهای جنوب ایران
👤روزبه زرین کوب
+این ویدیو با هوش مصنوعی درست شده
@zandahlm1357