🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_286
و قال عليهالسلام
مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ «طُوبَى لَهُ» إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سُوءٍ.
امام عليه السلام فرمود:
هرگز مردم به چيزى نگفتند:«خوشا به حال آن»؛ جز اينكه روزگار روز بدى را براى او پنهان (و فراهم) كرد.
شرح و تفسير
همه چيز دنيا در حال دگرگونى است
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى اشاره مىكند و مىفرمايد:
«هيچگاه مردم به چيزى نگفتند: خوشا به حال او؛ مگر اينكه روزگار روز بدى را براى آن پنهان و فراهم ساخت»؛ (مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ «طُوبَى لَهُ» إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سُوءٍ) .
معادل «طُوبى لَه» در فارسى «خوشا به حال او» ست،«طُوبى» مؤنث «أطْيَب» به معناى بهتر و پاكيزهتر است.
براى اين جملۀ كوتاه و پرمعنا دو تفسير وجود دارد:
نخست اينكه چون مردم چيزى را بستايند، حسودان، حسادتشان تحريك مىشود و در زوال آن كوشش مىكنند. به همين دليل جمعى معتقدند بايد نعمتهاى چشمگير را از نظر حسودان مخفى داشت كه در مقام دشمنى با آن برنيايند. درست است كه بايد انسان به مقتضاى «وَ أَمّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» ١ نعمتهاى الهى را آشكار سازد؛ ولى در برابر حسودان، استثنايى وجود دارد. به همين دليل حضرت يعقوب عليه السلام به فرزندش يوسف عليه السلام سفارش كرد كه خواب خود را كه نشانۀ اوج عظمت او در آينده است از برادران حسود پنهان كند.
تفسير ديگر اينكه همه چيز دنيا در حال دگرگونى و زوال است؛ امروز ممكن است همه دربارۀ شخص معينى تعريف و تمجيد كنند و نعمتهاى الهى را براى او كامل بدانند و بگويند: خوشا به حال او كه مشمول چنين نعمتهايى است؛ اما چيزى نمىگذرد كه دگرگونىهاى طبيعت دنيا، دامان او را مىگيرد، ثروت از ميان مىرود، قدرت رو به افول مىگذارد و جوانى و سلامت به پيرى و بيمارى منته مىشود و اينجاست كه ستايش كنندگان سابق انگشت حيرت به دندان مىگزند.
نمونۀ اين مطلب همان است كه در داستان قارون، اواخر سورۀ «قصص» در قرآن مجيد آمده است. قرآن مىگويد: «فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ» ؛(روزى قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند:«اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستى كه او بهره عظيمى دارد!». ١
اما هنگامى كه عذاب الهى آن مغرورِ خودخواهِ خودبرتربين را فرا گرفت و قصرهايش در درون خاك مدفون شدند، آنها كه ديروز آرزوى زندگى او را مىكردند بهكلى دگرگون شدند و به فرمودۀ قرآن «وَ أَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللّهُ عَلَيْنا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَأَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ» ؛و آنها كه ديروز آرزو مىكردند به جاى او باشند (هنگامى كه اين صحنه را ديدند) گفتند:«واى بر ما! گويا خدا روزى را بر هركس از بندگانش بخواهد گسترش مىدهد يا تنگ مىگيرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نيز به قعر زمين فرو مىبرد! اى واى گويى كافران هرگز رستگار نمىشوند!». ٢احتمال سومى در تفسير اين جمله نيز داده شده است كه ما آن را چندان مناسب نمىدانيم و آن اينكه هرگاه مردم شخص يا چيزى را بستايند، افراد شورچشم در ميان آنها ممكن است چشم بزنند و سبب زوال آن شوند، ازاينرو علامۀ مجلسى رحمه الله در جلد ٦٠ بحار الانوار در تفسير اين جملۀ امام عليه السلام مىگويد:
«گاه به ذهن انسان چنين خطور مىكند كه در چشم و تأثير آن ممكن است اشارهاى به اين معنا باشد، هرچند از بعضى از آيات و اخبار دور است». ١
در اشعار منسوب به على عليه السلام نيز اين معنا آمده است آنجا كه مىفرمايد:
أَحْسَنْتَ ظَنَّكَ بِالْأَيّامِ إذْ حَسُنَتْ وَ لَمْ تَخْفَ سُوءَ ما يَأْتي بِهِ الْقَدَرُ
وَ سالَمَتْكَ اللَّيالي فَاغْتَرَرْتَ بِها وَ عِنْدَ صَفْوِ اللَّيالي يَحْدُثُ الْكَدِرُ
هنگامى كه دنيا به تو رو كرد به روزگار خوشبين شدى - و از عواقب سوء مقدرات نترسيدى.
شبها را با سلامت گذراندى و مغرور شدى - در حالى كه در شبهاى صاف و آرام ناگهان كدورتها و ناراحتىها حادث مىشود. ٢
مرحوم محدث قمى داستان عبرتانگيزى در كتاب الكنى و الالقاب از شعبى در اين زمينه نقل مىكند و مىگويد: من نزد «عبدالملك بن مروان» در قصر كوفه بودم در زمانى كه سر «مصعب بن زبير» را براى او آوردند و پيش روى او گذاشتند. بدن من شروع كرد به لرزيدن.«عبدالملك» گفت: چرا چنين شدى؟ گفتم: به خدا پناه مىبرم، من در همين قصر و در همين جا با «عبيداللّه بن زياد» بودم كه ديدم سر حسين بن على عليه السلام را در برابر او گذاشته بودند. پس از مدتى در همين جا نزد «مختار» بودم كه ديدم سر «عبيداللّه بن زياد» را پيش روى او گذاشتند.
سپس در همينجا با «مصعب بن زبير» بودم كه ديدم سر «مختار» را پيش روى او گذاشتند و اكنون سر «مصعب بن زبير» در برابر ت
وست.(اشاره به اينكه فكر كن سرنوشت تو چه خواهد شد). «عبدالملك» از جا برخاست و دستور داد آن كاخ را كه در آن بوديم ويران كنند.(به گمان اينكه شوم است و همۀ اين شومىها از آن كاخ برمىخيزد).
سپس مرحوم محدث قمى مىگويد: يكى از شعراى فارسى زبان اين داستان را در ضمن شعر زيبايى آورده است:
نادر مردى ز عرب هوشمند گفت به عبدالملك از روى پند
روى همين مسند و اين تكيهگاه زير همين قبّه و اين بارگاه
بودم و ديدم برِ ابن زياد آه چه ديدم كه دو چشمم مباد
تازه سرى چون سپر آسمان طلعت خورشيد ز رويش نهان
بعد ز چندى سر آن خيره سر بُد برِ مختار به روى سپر
بعد كه مصعب سر و سردار شد دست خوش او سرِ مختار شد
اين سرِ مصعب به تقاضاى كار تا چه كند با تو دگر روزگار!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر گیاهی رو کجا قرار بدهیم؟
گروه اول (یک متر تا پنجره کاملا آفتابگیر) :#مرجان، همه #کاکتوسها، #شمعدانی، #بنت.قنسول، #کروتون، #نخل #ماداگاسکار، #یشم (جید)، #کراسولا خرفه ایی، انواع بنجامین، یوکا، آلوئه ورا.
گروه دوم (۱-۲ متر تا پنجره کاملا آفتابگیر فیلتر شده با پرده حریر) :#حسن.یوسف، #فیکوس (الاستیکا، لیراتا)، #اسپاتی.فیلوم، #شفلرا، #دیفن.باخیا، پتوس (حصیری، ابلق)، باباآدم، پرنده بهشتی، آنتوریوم، انواع فیلودندرون، آگلونماهای رنگی، گندمی، بنسای جنسینگ، موز، ارکیده
گروه سوم (۴-۵ متر تا پنجره کاملا آفتابگیر):انواع #سرخس #اریکا #شامادورا #پتوس_سبز #سانسوریا زامیفولیا، دراسناها (پیله موآ، پرچمی، کامپکت)، قاشقی، برگ عبایی
ارسالی از مخاطب
🔴راه های جلوگیری از بیماری های قارچی:
1⃣ استفاده از خاک بسته بندی معتبر یا ضدعفونی کردن خاک قبل از استفاده.
2⃣ خشکی خاک بین دو آبیاری (مرطوب ماندن همیشگی خاک محیط را مستعد تکثیر و زندگی انواع قارچ و باکتری مینماید).
3⃣ نور آفتاب.
4⃣ وجود تهویه و گردش هوا با باز کردن پنجره یا استفاده از فن.
5⃣ جمع آوری برگها و شاخه های خشک و بیمار از روی خاک.
6⃣هم زدن هر از گاه سطح خاک گلدان.
7⃣هرس شاخه و برگ خشک گیاهان.
8⃣استفاده از محلول قارچ کش هر ۳ ماه یکبار برای پیشگیری از بیماری
9⃣خالی کردن آب زیر گلدانی
https://eitaa.com/zandahlm1357