🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_63
وقال عليه السلام : الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ.
شفاعت كننده بال و پر طلب كننده است.
شرح و تفسير
نقش شفاعت کننده
امام(عليه السلام) در اين جمله کوتاه و پرمعنا اشاره به اهميت شفاعت کرده مى فرمايد: «شفاعت کننده بال و پَرِ طلب کننده است»; (الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ).
شفاعت بر دو گونه است: تکوينى و تشريعى; شفاعت تکوينى آن است که موجودات قوى تر اين جهان به موجودات ضعيف تر براى پرورش و تکامل و نموّ کمک کنند، تابش آفتاب، ريزش باران و وزش نسيم نوعى شفاعت
در عالم تکوين نسبت به پرورش گياهان است. باغبان نيز در حدّ خود در
مورد گياهان و درختان شفاعت مى کند. اين گونه شفاعت دامنه وسيعى در جهان هستى دارد.
در عالم تشريع نيز انسان هايى که در درگاه خدا مقرب ترند افراد ضعيف و آلوده به گناه و وامانده در راه را کمک کرده آنها را به سرمنزل سعادت مى رساند.
به يقين هر دو نوع شفاعت هنگامى مؤثر واقع مى شود که در شفاعت شونده قابليت و لياقت لازم وجود داشته باشد وگرنه به يک دانه فاسد گياه هر قدر آفتاب بتابد و باران ببارد و نسيم بوزد گياهى از آن نمى رويد و همچنين انسانى که رابطه خود را با شفيعان به کلى قطع کرده شفاعت شافعان نفعى به حال او نخواهد داشت.
اين که امام در گفتار حکيمانه بالا مى فرمايد: شفاعت کننده بال و پر طلب کننده است واقعيت مسلّم عقلى و نقلى است، همان گونه که هيچ پرنده اى بدون بال و پر نمى تواند پرواز کند بسيارى از طلب کنندگان نيز بى بال و پر شفاعت پرواز در آسمان قرب خدا براى آنها غير ممکن است.
اين جمله کوتاه در واقع هم اشاره اى به فلسفه شفاعت و هم مفهوم و معناى آن و هم شرايط شفاعت کننده و شفاعت شونده دارد.
پرنده بايد همه چيز او کامل باشد تا بعد از رويش بال و پر بتواند پرواز کند و استفاده از بال و پر براى پرنده عيب نيست، بلکه افتخار است و عالم اسباب در جهان هستى در واقع چهره هايى از همين شفاعت است.
در عالم تشريع نيز گاه معصومان و پيشوايان بزرگ شفاعت مى کنند، گاهى علماى دين و شهدا و صالحان و زمانى اعمال خوب انسان مانند نماز و روزه و جهاد او با دشمن يا با نفس سبب شفاعتش مى شود. در هر حال شفيع به منزله بال و پر محسوب مى شود.
براى توضيح بيشتر در مورد حقيقت شفاعت و آثار و شرايط آن به جلد اوّل تفسير نمونه ذيل آيه 48 سوره «بقره» مراجعه فرماييد.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگ #کاهو رو اینجوری هرس کنید تا دوباره برگ بده ✂️😉
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/zandahlm1357
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
کاشت درخت #موز در گلدان😍😎
ببینید و یاد بگیرید🤓
اجازه بدید همینجا بگم که من خودم این روش رو تابحال امتحان نکردم😅
اگر شما تجربه دارید حتما به ماهم بگید تا با بقیه دوستان به اشتراک بذاریم😉✌
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/zandahlm1357
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_آموزشی
نحوه #هرس و #تمیز کردن برگ های گیاهان آپارتمانی 😍👌
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل دوم : دربيان جامه هایی كه حرام است پوشيدن آنها
بدانكه مردان را جامه حرير محض پوشيدن و جامه طاباف پوشيدن حرام است ، و احوط آنست كه عرقچين و كيسه و چيزهائى كه عورت را با آن نتوان پوشيد هم از حرير نباشد. و باز احوط آنست كه اجزاى جامه مانند سجاف ، حرير نباشد. وبهتر آنست كه چيزى كه با ابريشم مخلوط كنند يا پشم يا كتان يا ريسمان باشد و اولى آنست كه بقدر ده يك يا زياده باشد و اگر مجموع تار يا مجموع پود غيرحرير باشد، بهتر خواهد بود. و بايد كه پوست حيوان مرده نباشد هرچند كه دباغى كرده باشند بنا بر اشهر بين الاصحاب ، پوست حيوانى چند كه قابل تذكيه نيست نباشد، در نماز بايد كه پوست و پشم و مو وشاخ و دندان و ساير اجزاى حيوانى كه گوشتشان حرام است نباشد، در سمور و سنجاب و خزى كه الحال معروف است خلاف است و احوط اجتباب است اگر چه اظهر در خزى و سنجاب آنست كه نماز در آنها جايز است و بهتر آنستكه در جامه اى كه در زير آن جامه ها يا در بالاى آنها پوشيده باشند نماز نكنند، مبادا موئى چسبيده باشد. و بهتر آنست كه ولى ، اطفال غيربالغ را نيز منع نمايد از پوشيدن حرير و طلا.
بسند معتبر منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بحضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود كه : يا على انگشتر طلا در دست مكن كه زينت تست در بهشت ، جامه حرير مپوش كه آن پوشش تست در بهشت .
در حديث ديگر فرمود كه : جامه حرير مپوش كه حق تعالى بسبب اين در قيامت پوستت را بآتش ميسوزاند.
از حضرت صادق عليه السلام پرسيدند كه جايز است مرد را كه اهل خود را بطلا زينت كند؟ گفت : بلى زنان و كنيزان را اما پسران رانه .
در حديث ديگر وارد است كه ، آن حضرت فرمود: كه پدرم امام محمد باقر عليه السلام فرزندان و زنان خود را بزيور طلا و نقره زينت ميفرمود، و باكى نيست و ممكن است كه مراد از فرزندان دختران باشند واحتمال دارد كه شامل پسران نابالغ هم باشد و احوط اجتنابست .
حلیة_المتقین
https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل سوم : درپوشيدن پنبه و كتان و پشم
يهترين جامه ها جامه اى است كه از پنبه بافته باشند و بعد از آن كتان است ،و جامه پشمينه را هميشه پوشيدن و لباس خود قرا دادن كراهت دارد، اما گاهى از براى قناعت يا دفع سرما پوشيدن بد نيست . چنانچه بسند معتبر از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه بپوشيد جامه پنبه را كه آن پوشش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم است و پوشش ما اهلى بيت است . حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم جامه مو و پشم نمى پوشيد مگر از براى علتى .
در حديث معتبر ديگر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه نبايد پوشيد جامه مو و پشم مگر از براى عذرى .
در روايت ديگر از حسين بن كثير منقول است كه حضرت صادق عليه السلام را ديدم كه پيراهن گنده پوشيده و جامه پشمينه بر بالاى آن پيراهن گنده پوشيده ، گفتم فداى تو شوم مردم كراهت دارند از پوشيدن جامه پشمينه ، حضرت فرمود كه : پدرم ميپوشيد و حضرت امام زين العابدين عليه السلام ميپوشيد و هرگاه به نماز مى ايستادند گنده ترين جامه ها را مى پوشيدند و ما نيز چنين ميكنيم .
از حضرت رسول صلّى اللّه وعليه وآله وسلّم منقول است كه فرمود: پنج چيز است كه تا مردن ترك نميكنم ، بر روى زمين با غلامان چيز خوردن ، وبر الاغ جل دار سوار شدن ، بز را بدست خود دوشيدن ، وسلام بر اطفال كردن ، جامه پشمينه پوشيدن .
وجه جمع ميان اين احاديث آنست كه اگر پوشيدن شال را زى خود قرار دهند، بر آن ممتاز شوند از ديگران مذموم است اما اگر گاهى براى قناعت يا شكستگى يا دفع سرما بپوشند قصور ندارد و مؤ يد اين معنى است آنچه در حديث ابوذر غفارى وارد شده است كه ، حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم فرمود كه در آخرالزمان گروهى بهم رسند كه جامه پشمينه در تابستان و زمستان بپوشند و گمان كند كه ايشان را به اين سبب بر ديگران فضلى و زيادتى هست ، آن جماعت را لعنت كنند ملائكه آسمانها و زمينها.
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه كتان از پوشش پيغمبران است و از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه پوشيدن كتان بدن را فربه ميكند، در حديث ديگر منقول است كه حضرت على بن الحسين عليه السلام جامه خز بهزار درهم يا پانصد درهم ميخريدند و در زمستان مى پوشيدند و چون زمستان ميگذست ميفروختند و قيمتش را تصدّق ميفرمودند.
حلیة_المتقین
https://eitaa.com/zandahlm1357
4_5927281904746234144.mp3
7.48M
#استاد_دهنوى
🌸 تأثير زيبايي در ازدواج
🌸نظر استاد دهنوى را در اين مورد بشنويم
https://eitaa.com/zandahlm1357