1_372604550.mp3
1.83M
🎤حاج صادق اهنگران💐🍃
◾️ذوق و شوق نینوا کرده دلم 😭
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
بعضی آدمها را باید خواند، پس ورق بزن!
اینکه گروهی جایگاهِ اجتماعی دارند یا تعداد طرفدارانشان زیاد است (با وجود اینکه در زمینهای خاص مهارت دارند)، دلیل بر صحتِ تمامِ اعمالِ آنها نمیشود.
ما باید ارزشهای زندگیمان را بر اساس نظراتِ فردی (امام زمان) تنظیم کنیم که از همه عاقلتر و عادلتر است.
به عقیده شما نظر سلبریتیها مهم است یا امام زمان؟ بعضی افراد در ظاهر عمل خوبی انجام میدهند، اما در باطن به دنبال منافع خود هستند.
آدمها مثل کتاب هستند، از روی بعضی باید رونوشت گرفت، بعضی را باید چند بار بخوانی تا بتوانی درکشان کنی، اما بعضی از کتابها را باید نخوانده کنار گذاشت.
کربلا رخ داد، چون گروهی منافق، کتابِ اشتباهی را علم کردند و با همین ترفند، طرفدارانِ خود را زیاد کردند و با شعار «بُغضاً لِأَبیک» لشکر کشی کردند. طرفدارانشان جوری توجیه شده بودند که حتی در فرات، غسلِ شهادت میکردند؛ همه اینها یک دلیل داشت و آن هم این بود که آنها با کتابی به اسمِ قرآنِ ناطق آشنایی نداشتند.
#توجیه_المسائل_کربلا ۵
ادامه دارد...
.......:
موجودی شما کافی نیست!
بیایید کمی تخصصیتر نگاه کنیم! اگر شخصی با اعمالش باعث تأخیر در ظهور بشود و برای توجیه اشتباهاتش اینطور بگوید که: «دُرست است که نماز نمیخونم یا پوشش کاملی ندارم، و هر کلیپی رو نگاه میکنم و... اما دلم پاکه و قلباً حضرت رو دوست دارم.»
باید به این افراد گفت: در قلبی که گُلی مثلِ امام زمان در آن است، جایی برای علفهای هرزِ (گناه) نیست. همانطور که برای خرید ماشین یا خانه، نیاز است موجودیِ حسابِ شما کافی باشد، برای یاری حضرت هم به پشتوانهی محکمی نیاز است.
واقعهی کربلا به ما اثبات کرد که تنها کسانی میتوانند در هر شرایطی پای امام زمانشان بمانند که موجودی دلشان کافی باشد.
#توجیه_المسائل_کربلا ۶
ادامه دارد...
الصحیح سیره امام علی 1.MP3
7.81M
💠 سلسله جلسات تدریس کتاب #الصحیح_من_سیره_الامام_علی (ع) 1
📕 کامل ترین و تحلیلی ترین کتاب نوشته شده درباره امیرالمومنین (ع)
🎤 با تدریس #استاد_عبادی از اساتید مهدویت کشور و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
🎬 جلسه 1️⃣
👈 با نشر این فایلها حتی با لینک کانال خود، در شناخت بیشتر امیرالمومنین(ع) سهیم باشید
الصحیح سیره امام علی 2.MP3
10.2M
💠 سلسله جلسات تدریس کتاب #الصحیح_من_سیره_الامام_علی (ع) 2
📕 کامل ترین و تحلیلی ترین کتاب نوشته شده درباره امیرالمومنین (ع)
🎤 با تدریس #استاد_عبادی از اساتید مهدویت کشور و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
🎬 جلسه 2️⃣
👈 با نشر این فایلها حتی با لینک کانال خود، در شناخت بیشتر امیرالمومنین(ع) سهیم باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ☑️هجرت به حبشه ... 🔸درباره هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه این نکته را باید دانست که مورخان
🔴 شعب ابوطالب ..
🏜شهر مکه، شهری است با کوههای فراوان و فراگیر که در لابلای آنها دامنه ها و وادیهای کوچکی است که عرب به آن شعب می گوید. ساکنان مکه🕋 که عبارت از طوایف مختلف بودند، هر کدام در یکی از این شعب ها سکونت داشتند. مورخان پس از واقعه📚 هجرت به حبشه، از شعب ابی طالب و حصار بنی هاشم در آن سخن میگویند.👇
⬅️نخستین مسأله دلیل اقدام قریش در قطع روابط🤝 با بنی هاشم است. زمانی که قریش دریافتند تلاشهای آنان در محدود کردن رسول خدا(ص) ناموفق بوده، در صدد کشتن آن حضرت🗡 برآمدند. اقدام به این کار تنها وقتی میسر بود که بنی هاشم و در رأس آنان، ابوطالب راضی به آن باشد.
⚠️ابوطالب به شدت با خواسته آنان مخالفت کرده و از "بنی عبد المطلب" خواست تا داخل شعب شده و از جان رسول خدا(ص)✨ دفاع کنند. آنان -به جز ابولهب و ابوسفیان که به شعب نیامدند- همگی سخن ابوطالب را پذیرفتند.
در این وقت، قریش تصمیم گرفتند تا پیوندهای♻️ اقتصادی، خانوادگی، دوستی و رفت و شد خود را با آنان قطع کنند. در این باره پیمانی نیز نوشتند و عهد بستند تا هیچ گونه صلحی📝 را از بنی هاشم نپذیرند و هیچ گونه رأفت و مراودتی با آنان نکنند مگر زمانی که آنان حاضر شوند رسول خدا(ص) را به مشرکان تسلیم کنند تا او را بکشند.
📑این گزارش نشان می دهد که هدف اصلی قریش و هم پیمان آنان در این امر(کنانی ها) تحت فشار گذاشتن بنی هاشم برای تسلیم رسول خدا(ص) به آنان بوده است. به این ترتیب تصمیم رفتن به داخل شعب⛰ نیز از سوی ابوطالب بوده و هدف عمده اش 👈حفظ جان پیامبر(ص) و نشان دادن یکپارچگی بنی عبدالمطلب👉 در دفاع از آن حضرت بوده است.
◀️آنچه مسلم است این که بنی هاشم خود به شعب رفته اند. این امر باید دلیل خاصی داشته باشد.
💢یک دلیل آن، این که آنان چاره ای جز رفتن به داخل شعب نداشتند زیرا پس از آن پیمان نمی توانستند با کسی مراوده و روابطی داشته باشند.
💢اما دلیل مهمتر، مساله دفاع از جان رسول خدا (ص)است.⚠️
📩گزارش ابن سعد این است که تصمیم قریش ناشی از خشمی بود که از آرامش مهاجرین🍀 در حبشه داشتند و لذا تصمیم به محدود کردن بنی هاشم گرفتند. روشن است که آنان از مسأله حبشه به شدت خشمگین💥 بوده اند. باید اشاره کنیم که تنها بنی هاشم و بنی عبد المطلب داخل شعب بوده اند و نه همه مسلمانان.
👥کسانی که داخل شعب بودند نمی توانستند مایحتاج خود را تهیه کنند زیرا هیچ کس حاضر به معامله با آنان نبود. مشکل طعام🍪 سبب شده بود تا حاضرین در شعب گرفتار گرسنگی شوند. فرزندان آنان در شعب به قدری دچار سختی بودند که صدای ناله آنان از بیرون شعب شنیده می شد. همین مساله و آه و ناله های فرزندان🧑🏻 بود که به تدریج دل برخی از متنفذان قریش را نرم کرد.
🌐نظام قبیله ای در اصل بر پایه نسب و خویشی بود. قریش و بویژه برخی تیره ها، با وجود همه دشمنی شان با اسلام، به لحاظ مسایل قبیله ای👨👩👦👦 نمی توانستند در آن شرایط نسبت به بنی عبد المطلب کاملا بی تفاوت بمانند. اکنون پس از گذشت سه سال⏳ کسانی احساس ناراحتی کرده و وجدانشان آنان را آزار می داد.
♨️سیر واقعه نیز نشان داده بود که این اقدام مشرکان نقشی در وادار کردن ابوطالب به تسلیم پیامبر (ص) نداشته و او و دیگر بنی هاشم با تمام وجود از آن حضرت دفاع می کنند🛡⚔. این بدان معنا بود که این سیاست شکست خورده و تنها یک سرزنش اخلاقی برای قریش بر جای گذاشته است. همزمان با این احساس، رسول خدا (ص) ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین که گفته شده در داخل کعبه🕋 آویزان بوده، آگاه کرد.
🌀مجموع این مسائل سبب شد تا آن تعهد از بین برود. گفته اند که مخالفان این عهد از قریش به طور مسلح قصد دفاع از بنی هاشم را داشتند. 👈بدین ترتیب ادامه این ماجرا میان خود مشرکان نیز اختلاف افکنده👉 و لذا کسانی چون ابوجهل نیز مجبور به سکوت شدند. به هر روی این پیمان از میان رفت و بنی هاشم آزاد شدند تا در مکه با دیگران رفت و شد داشته باشند. این امر به تعابیری یک پیروزی بزرگ بود.✅
🗓اندکی پس از بیرون آمدن از شعب بود که دو نفر✌️ از عزیزترین افراد پیامبر (ص) یعنی ابوطالب و سپس خدیجه در گذشتند🥀. سراسر اخبار سیره در دوران بعثت تا سال دهم، با نام ابوطالب پیوند خورده است. همه جا رد پای او را در حمایت از رسول خدا (ص) شـاهدیم. پس از درگذشت ابوطالب بود که سفیهان قریش به ❌آزار و اذیت رسول خدا پرداختند.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ
سیاسی اسلام، ج1، ص359-365"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۱۹
.......:
🔘 یثرب پیش از اسلام
♦️یثرب را نام فردی دانسته اند از نوادگان نوح (ع) [یثرب بن قانیه بن مهائیل...]، همچنان که معنای لغوی خاصی نیز برای آن 📑یاد کرده اند که عبارت از : "لوم و فساد و عیب" است. به همین دلیل نوشته اند که رسول خدا (ص)✨ پس از ورود به آن، فرمودند این کلمه به کار برده نشود و به جای آن، آن را "طابه" و "طیبه" نامیدند. پیش از اسلام🔆 این منطقه به عنوان یک "شهر متمرکز" شناخته نمی شده بلکه در مجموع، عبارت از "واحه هایی" بوده است.
✍آنچه که توسط مورخان مفروض گرفته شده، این است که: یهودیان ساکن مدینه در زمان بعثت، پیش از ساکنان عرب آن؛ یعنی اوس و خزرج، در آنجا سکونت داشته اند. احتمالا این مهاجران👥 در جریان حمله رومی ها به قدس، در قرون نخست میلادی، به حجاز پناه آورده اند.
درباره دلیل سکونت آنان در این نواحی، به خاطر داشتن اطلاعاتی از تورات؛ درباره ظهور رسول خدا (ص) در چنین دیاری، اخبار زیادی را مورخان📚 نقل کرده اند.
👈از لحاظ نژاد، این مسلم است که یهودیان این نواحی غیر عرب و از بقایای یهود اسرائیلی بوده اند.
🔸اعرابی که با نام اوس و خزرج شناخته می شدند -و بعدها با نام انصار- مهاجرین جنوب جزیره العرب به این ناحیه بوده اند. اوس و خزرج دو فرزند یک پدر با نام حارثه بن ثعلبه👳🏻♂ بوده اند.
🌀برای مهاجرت این قبایل یمنی به شمال جزیره، دلایلی ذکر شده⤵️ که بیشترین تکیه بر روی سیل عرم و خراب شدن سد مارب صورت گرفته که بدنبال آن، تعداد زیادی از قبایل جنوب به مناطق مختلف جزیره مهاجرت کردند. البته گفته شده که این مهاجرت می توانسته دلایل سیاسی و نظامی ⚔-نزاعهای میان قبایل و قدرت طلبی حبشی ها و حاکمان محلی در آن حدود- و همچنین دلیل اقتصادی داشته باشد.
⭕️مهاجرت این قبایل به یثرب و سکونت آنها در این ناحیه، می توانست مشکلاتی را با یهودیان بوجود آورد. گفته شده در آغاز آنها با امضای معاهداتی📝 با یکدیگر روابط مناسبی داشتند اما به تدریج با توجه به کثرت اعراب، آنان بر یهود تفوق یافته و یهودیان به صورت اقلیت -اما اقلیتی قوی- در آمدند. به مرور زمان همه این طوایف یهودی و عربی، بدلایل اقتصاری و نیز عصبیتهای قبیله ای، با یکدیگر به منازعه⚔ برخاستند. اوس و خزرج -احتمالا به تحریک یهودیان که خود را مغلوب تصور می کردند- با یکدیگر جنگهای فراوانی کردند.
👈از نقطه نظر دینی، قبایل ساکن یثرب همگی بت پرست و به اصطلاح قرآن "مشرک" بودند. به همین دلیل پیوند آنان با مکه و مشرکان آن سرزمین مقدس، بسیار نیرومند بوده است. در برابر، هیچگونه پیوند فکری با یهودیان✡ ساکن مدینه نداشتند و کمترین تأثیری از آنان نپذیرفته بودند. عدم تأثیر گذاری گسترده یهود در عرب، بیشتر به دلیل بی توجهی یهود به نشر دعوتشان بود.
🔰آنان خود را قوم برگزیده خداوند دانسته و به دین یهود چهره نژادی داده بودند. گرچه باید پذیرفت که در مجموع به دلیل فرهنگی🌀 بودن یهودیان، آنان تأثیری در اوس و خزرج داشته اند. دست کم آن، مسأله آشنایی اوس و خزرج با ظهور پیامبری جدید است که خود از دلایل پذیرش اسلام توسط ساکنان👥 یثرب دانسته شده است.
⚙اقتصاد مدینه بر پایه کشت و زرع و نخلستانهایی🌴 بوده که در نواحی مختلف مدینه وجود داشته است. در مدینه آب به وفور به دست می آمده، با این حال امکان کندن چاه و داشتن آب شیرین🍶 در همه نواحی مدینه امکان پذیر نبوده است. باید گفت مدینه در قیاس با مکه از توان اقتصادی💰 درونی برخوردار بوده و از این زاویه بر مکه امتیاز قابل توجهی داشته است.
👨👩👧👦در میان ساکنان یثرب، یهودیان توان اقتصادی بیشتری داشته و به دلیل داشتن چنین توانی دست به احتکار اجناس و ربا خواری می زده اند.❌ بعلاوه در صنعت و بویژه ساختن شمشیر، نیزه و تیر توسط یهودیان صورت می گرفته و این -با توجه به جنگهای مداوم- در آمد قابل ملاحظه ای برای آنان🗡 داشته است. بی توجهی اعراب را به این قبیل مسائل باید در روحیه عربی آنها و توجه به همان اصول بادیه نشینی دانست.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ
سیاسی اسلام، ج1، ص369-375"،
رسول جعفریان
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۲۰