ادامه مطلب بالا (قسمت پایانی)
🔺لباس زنان دوره ساسانی
لباس زنان دوران ساسانی را عموما پیراهنی یک دست و بلند و پرچین تشکیل می داد که گاهی آن را با نواری در زیر سینه ها یا کمی پایین تر جمع می کردند و می بستند. گاهی نیز قسمت انتهایی دامن را بـه وسـیله پارچه ای اضافی پرچین تر می دوختند. هر دوی این پیراهن ها آستین هایی بلند تا مچ دست ها و یقه ای گرد و ساده و نـسبتا بـسته داشتند. نوع دیگری از این پیراهن های بلند را بر تن بانوی بادبزن به دست در بیشاپور می توان دیـد کـه از پارچـه ای نسبتا نازک و لطیف تهیه شده است و آستین هایی حلقه دار که رنگ آن آبی آسمان است اما رنگ کمربندی کـه بـه دور کـمر و بر روی پیراهن (پایین سینه ها) بسته شده، نارنجی است. نوعی بالاپوش دیگر نیز استفاده می شد که این بـالاپوش بـه صورت قبایی بود که تا ساق پاها می رسید و یقه آن گرد و حاشیه دوزی شده بود و آستین های بلند داشت و مـعمولا تـمامی سطح لباس قیطان دوزی می شد.
همچنین زنان شلوارهایی همچون شلوار مردان به پا می کردند. این شلوارها هـمچون شـلوار زنان دوره پارتی بود با این تفاوت که سـاق های آن در دوره ساسانی بلندتر شده و به وسیله نوارهای کشی و چـین دار، در جلوی ساق پا آن ها را به اندازه بلندی پای هرکسی در می آوردند. همچنین کمر و دم پای شلوار را نـیز لیـفه ای می ساختند و سپس آن را با بند جـمع مـی کردند. همچنین زنان سـاسانی از نـوعی چـادر استفاده می کردند که در دوران قبل نیز از آن اسـتفاده مـی شد.(28)
در آثار بـاقی مانده از دوره سـاسانیان مانند طاق بـستان در 9 کـیلومتری کرمانشاه و قصر شیرین، طاق کـسری و طاق ایـوان، نشانی از عریانی و بی پروایی در آن دیده نمی شود. زنان عهد ساسانی گاهی چادری گشاد و پرچین به سر می کردند که تـا وسط سـاق پا می رسیده است. نقوشی که از بانوان ساسانی در بـشقاب های سـاخته شده به تـصویر درآمـده، می نمایاند کـه هریک از بانوان چادری بـه خود پیچیده اند.(29)
همچنین در طرح بـشقابى كه شاهزاده اى را در بزم نشان مى دهد، دو زن وجود دارد كه هر يك دستمالى روى دهان خود به پشت سربسته اند و هـر يك شـلوارى همچون شلوار مردان به پا دارند. قـبايى پوشيده اندكه تا وسط سـاق پا مـى رسد و قبا در جلو دامن سه چـاك و در پشـت نيز سه چاك دارد.(30)
خاتمه: از جمع بندی تمام آنچه گفته شد به دست می آید که در ایران باستان تمام زنان سرپوشی که تا روی مقداری از لباس شان را هم پوشانده بـود، بر سـر داشـتند و این همان روسری یا حجابی است کـه زنـان زرتشـتی حـتی امروز هـم بـرای رفتن به آتشکده از آن استفاده می نمایند. همه این شواهد تاریخی، بر جایگاه والای روحیات ارزشمندی چون عفاف و حیا نزد ایرانیان دلالت دارد.
جايگاه فرهنگی پوشش در ميان زنان نجيب ايران زمين به گونه اي است که هـنگامي که خشايار شاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون حجاب به بزم بيايد تا حـاضران، زيبـايی اندام او را بنگرند، وي امتناع کرد و از فرمان پادشاه سر باز زد و عنوان «ملکه ايران» را از دست داد.(31)
پاسخ به شبهات ، شایعات
#تاریخ_معاصر_مشهد
#تاریخ_مشهد
#راهپیمایی_زنان_مشهد
۱۷دی۱۳۵۶
- #هفدهم_دی ماه ۱۳۵۶ در تاریخ انقلاب اسلامی بدین جهت مهم است که برای اولین بار چنین تجمعی به همت زنان در نشانه اعتراض به حکومت پهلوی به راه افتاد. این تجمع آنقدر مهم بود که آیت الله خامنه ای آن را شروع کننده انقلاب در مشهد می نامند
در اسناد منتشر شده آمده است که تجمع ۱۷دی نخستین راهپیمایی #زنان_مشهدی علیه رژیم پهلوی بوده که توسط آیت الله #ابوالحسن_شیرازی در شهر #مشهد ساماندهی شده است. در این راهپیمایی زنان مشهدی در حالی که با به دست گرفتن قرآن و پلاکارد در اعتراض به سالگرد کشف حجاب و گلباران مجسمه شاه توسط زنان بیحجاب در میدان مجسمه (شهدای فعلی) به یک راهپیمایی آرام دست زده بودند؛ ماموران دولتی رژیم #شاه با حمله به صفوف آن ها، هفده نفر شان را دستگیر و به کلانتری شماره پنج مشهد اعزام کردند. هرچند که این موضوع به دلیل مسائل امنیتی در مطبوعات چندان بازتابی نداشته است
دانشنامه مشهد الرضا
https://eitaa.com/zandahlm1357
بریده صفحه اول روزنامه خراسان؛ چهارشنبه 20دی 1357.
خبر راهپیمایی بانوان باحجاب اسلامی در مشهد، جوابی دندان شکن به کشف حجاب/ منبع : چهارباغ
https://eitaa.com/zandahlm1357
پوشش عمومی زنان ، قبل از کشف حجاب رضاشاه میدان نقش جهان اصفهان
https://eitaa.com/zandahlm1357
⁉️متن شبهه:👇
گرگ اگر هوس گوشت کند
پوست شکار برایش مهم نیست.
حجاب باید باطنی باشد نه ظاهری
از نسل آلودهی من گذشت؛
به فرزندان خود خوب دیدن را بیاموزید.
✅پاسخ شبهه:👇
1⃣برخی ممکن است ندانند ولی برخی با مقاصد روشن چنین میگویند.همانطور که انسان عاقل، با کت و شلوار یا دامن داخل استخر نمیرود، یک عاقل نیز با مایو وسط خیابان راه نمیرود، آنهم با این توجیه که "ظاهر مهم نیست،باطن مهم است!"
2⃣چطور میشود که"ظاهر"در عدم رعایت شئونات برایشان مهم است اما در رعایتش مهم نیست؟اگر ظاهر مهم نیست،پس چراساعتها به آن میرسند تا به مجلسی روند و یاحتی برای خرید سبزی وسیبزمینی به ترهبار روند؟ اما وقتی بحث از رعایت شئونات میشود،"ظاهر"مهم نیست و باطن مهم است؟! یک آقاپسر شلوار فاقکوتاه میپوشد و تا دو نفر را میبیند، از پشت تا زمین خم میشود و یک دختر خانم استرچی میپوشد که یک میکرون هم با پوست بدنش فاصله ندارد، بعد میگویند: «ظاهر مهم نیست، باطن مهم است»! خب این همین باطنش است که بیرون ریخته شده. اگر واقعاً برایش مهم نیست، خب رعایتکند.
3⃣ظاهر و باطن انسان، جدا و بیارتباط و بدون تأثیر بر یک دیگر نیستند؛ بهعنوان مثال اگر کسب علم و معرفت، امری باطنی باشند، ورودیها با همین چشم و گوش ظاهری است، و اگر خیرخواهی باطنی باشد، در همین رفتار"ظاهری" ظهور و بروز دارد؛ و اگر خواب و خوراک و استراحت بدن و... ظاهری باشد، در روح و روان تأثیر مستقیم دارد.رابطهی "ظاهر و باطن"، رابطه روح و جسم است. هیچکس نمیگوید: مهم نیست که این آقا یا خانم، استخوانهایش شکسته، یا دست و پایش ورم کرده، یا چشمش کم سو شده...، همین که هنوز روح دارد و زنده است کافیست. چنانکه کسی نمیگوید: مهم نیست که این فرد مُرده است، مهم این است که سنّش جوان است، ظاهرش زیباست و اندامش سالم است.
4⃣کجا ظاهر مهم نیست؟
آنجایی که ظاهر را اصل و هدف و همه چیز بگیرند و باطن را رها کنند، یا ظاهر را برای ریا و فریب مردم بیارایند، یا آنجا که فقط بصورت ظاهری توجه شود و تمام همّوغمّ صورت ظاهری هرچیزی باشد. در واقع میگویند: "ظواهر نه فریبت بدهند و نه تو با ظواهر دیگران را بفریب"
«از زندگى دنيا، ظاهرى را میشناسند، حال آنكه از آخرت غافلند» (الرّوم/۷
5⃣در اسلام، اصل روح و ساختار باطنی انسان است اما تمامی احکام اسلام با همین اعضای ظاهری عمل میشود؛ چرا که ورودی به باطن، از ظاهر است و ظهور باطن نیز در ظاهر است.
نماز، طهارت، روزه، حج، حجاب، جهاد، تعاملاتتجاری و... همه صورت ظاهری دارند، حتی رعایت ادب و حفظ فرهنگ اصیل نیز با اعمال ظاهری محقق میگردد؛ چرا که همین رفتارهای ظاهری، باطن را میسازند، و همین باطنهاست که در رفتارهای ظاهری بروز پیدا میکند. منتهی تأکید شده که "فقط ظاهر نباشد"، وگرنه جسم بیجان است، بلکه نیّت را برای خدا خالص کنید که حکم روح برای این اعمال ظاهری را دارد. و همچنین تأکید شده فقط باطن نباشد، که آن وقت گمان و وهمی بیش نیست.
«و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كردهاند، آنان اهل بهشتند، و در آن جاودان خواهند ماند» (البقره/۸۲)
6⃣در غیر اسلام نیز تمامی آداب، رسوم و فرهنگها در ظاهر پدیدار گردیده و با همین رفتارهای ظاهری شکل گرفته و نهادینه میشوند. خواه خوب باشند یا بد، مثبت باشند یا منفی، مفید باشند یا مضر.حتی ظهورِ و کنترلِ نظم در هر عرصهای، از رفتارهای اجتماعی گرفته تا اقتصادی و سیاسی، در همین "ظاهر" نمایش گذاشته میشود، و البته اثر باطنی دارد و نهادینه میشود. مردم در ممالک گوناگون، به ظاهر قوانین را رعایت میکنند، هم مالیات میدهند و هم نظم ترافیکی دارند و هم لباس فرم، هم آداب و رسوم و...، اما ممکن است در باطن قبول نداشته باشند.
7⃣دو مثال روشن در نیت(باطن) و عمل(ظاهر):
۱)فرض کنید عدهای راوسط بیابان ببرند و به آنها در نهایت چند تا چادر و یک چاه آب بدهند، و بگویند:قصد داشتیم در اینجا شهر بزرگ و زیبایی بارعایت تمامی اصول شهرسازی بسازیم، اماچون ظاهر مهم نیست وهمان قصد باطنی ما کافیست،نساختیم و شما همینجا زندگی کنید!
۲)فرض کنید یک نفر وسط مجلس عزا، بلند شود و برقصد! بعد به معترضین گفته شود که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است و او نیز در باطن متأثرِ از این مصیبت میباشد، پس مانع رقصیدن او وسط مجلس عزا نشوید، دموکرات باشید، هرکس دلش خواست گریه کند و هرکس دلش خواست برقصد. مهم باطن است.مردم خواهند گفت: یا دروغ میگوید و میخواهد نظم این جمع را برهم زند و اهانت کند یا دیوانه است.
• پس ظاهر نیز چون باطن، از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار میباشد و تأثیرگذار در باطن است، چنانکه باطن نیزدر ظاهر پدیدار میشود
پاسخ به شبهات ، شایعات
#داستان روزگار من(۳۸)
مامان: دستش درد نکنه همش به فکر ماست
داشتم از درون اتیش میگرفتم
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
اروم رفتم جلو لباسرو همشونو جمع کردم گفتم بزار منم امتحانشون کنم
اعظم خانم زد زیر خنده 😂😂
فرزانه جوون اینا که اندازه تو نمیشه ...
محلش نذاشتم
رفتم سمت پنجره...
لباسارو با حرص می انداختم تو کوچه 😡😡😡
مامانم داد زد عههه دختررر چیکااار میکنی؟؟
اعظم خانمـ فرزانه نکن مگه دیوونه شدی !!؟
منم اصلا توجه نمیکردم لباسارو می نداختم و هی میگفتم اینا به دردت نمیخورهه...اینا بهت نمی یااااد
نمی خوام ...نمیخوام....😩😩😩😩
مامان دویید طرفم بستهههه ...بس
کن دیگه ...
چرا خل بازی در میاری !!
این چه کار بدی بود که کردی !!
این بنده خدا زندگیشو ول کرده همش به فکره ماست ...😡😡😡
یه پوزخند زدمو گفتم چییییی...
کاره بدیییی کردم ...😏😏😏
اشاره کردم به اعظم خانم 👇👇👇
این ...این زن و میگی ؟؟
این زندگیشوو ول کرده؟؟
این به فکر ماست؟؟؟
😒😒😒😒😂😂
کجایی مامان این بدتر داره زندگیمونو خراب می کنه ...
با دخترش مثل یه شیطان افتادن تو
زندگیموون
گریه😭😭 میکردم و حرف میزدم
مامان سحر از جاش بلند شد و گفت
من دیگه طاقت توهین ندارم و از
خونه زدبیرون
مامان ـ صبر کن اعظم جان ...
ببین چیکار کردی !!!
ابرومونو بردی فرزانه...
دیگه چه جوری تو روش نگاه کنم
🙈🙈🙈🙈
رفتمو رو مبل نشستم
همین جور گریه میکردم 😭😭
مامانم با دیدن حال پریشونم نگران شد
اومد نشست پیشم
فرزانه🙁🙁🙁چی شده بهم بگوو
این چه حالیه که داری دخترم ؟؟!!
با سحر دعوات شده بهم بگوو خب
داری میترسونیم 😰😰😰
یه لیوان اب اورد و داد دستم
یکی دو جرعه خوردم
کمی ارومتر شدم
همه ی جریان و از اول برای مامانم تعریف کردم
مامان بدون هیچ کلامی فقط نگاهم میکرد
از سحر گفتم از نقشه ها و فریباش از اشناییمون با پسرا و اینکه چجوری زینب نصیحتم میکرد
حرفم که تموم شد مامان بغلم کردو زد زیر گریه ...
همش تقصیر من بود بعد فوت بابات بهت توجه نکردم خداایا چرا از دخترم غافل شدم 😭😭
چرا وقتی که داشت نابود می شد من بی خبر بودم 😭😭😭
با دستام اشکای مامانو پاک کردم
گفتم مامان جونم گریه نکن با مرگ بابا
هر دومون اذیت شدیم اما دیگه همه چیز تموم شد
خدا خیلی دوستمون داشت که این
شیطان صفت هارو شناختیم
مامان ـ دخترش داشت تورو گول میزد مامانشم منو😔😔
چقدر ساده بودیم ما...😩😩
هییییییی روزگار ...
مامان یه درخواستی ازت دارم .
نویسنده 📝 انارگل🌹 📝
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#کارگاه_خویشتن_داری ۱۳ ✨ جز خداوند که تنها وجهِ باقیِ حیات است، هرآنچه غیرخداست؛ محکوم به فنا و نا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کارگاه خویشتن داری_15.mp3
13.81M
#کارگاه_خویشتن_داری ۱۵
تمام ماجرای خلقت؛
برای " استفاده " ما در جهت رسیدن به هدفمان برنامهریزی شده است!
دقت کنید 👇
❌صرفا به جهت استفادهی ما...؛
نه به عنوان هدف اصلی ما...!
بدون این نوع نگاهِ ابزاری به دنیا، موفقیت انسان در #خویشتن_داری افسانهای بیش نیست!
https://eitaa.com/zandahlm1357
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
ساقی بده پیمانه ای ز آن می که بی خویشم کند
بر حسن شور انگیز تو عاشق تر از پیشم کند
نور سحرگاهی دهد فیضی که می خواهی دهد
با مسکنت شاهی دهد سلطان درویشم کند
زان می که در شبهای غم بارد فروغ صبحدم
غافل کند از بیش و کم فارغ ز تشویشم کند
سوزد مرا سازد مرا در آتش اندازد مرا
وز من رها سازد مرا بیگانه از خویشم کند
بستاند ای سرو سهی! سودای هستی از رهی
یغما کند اندیشه را دور از بد اندیشم کند
#رهی_معیری
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357