⬆️⬆️⬆️
#اعتقادات
#اعتقادی
#تاریخی
📝 محقق شهیر، سعدالدین تفتازانی در شرح مقاصد؛ و متکلم معروفِ اشعری به نام علاء الدین قوشجی (متوفای 879) میگویند: عمر بن خطاب نسبت به سه چیز هشدار داد و گفت:
❌ «سه چیز در عهد رسول خدا ص رسمیت داشت و من از آنها باز میدارم، و انجام دهنده آن را مؤاخذه مینمایم:
🚫 1. متعه زنان،
🚫 2. متعه حج،
🚫 3. گفتن حَیّ عَلی خَیر العمل». (10)
❗️ مصحلت اندیشی خلیفه، علاوه بر این که نوعی اجتهاد در مقابل نص به شمار میآید، تنها میتواند برای خود او حجت باشد نه برای دیگران و آیندگان. اگر آیندگان از حقیقت امر آگاه شدند، باید سنت را بر بدعت مقدم بدارند، به ویژه آن که ملاک دگرگون گردیده است و دیگر جهادی بر ضد کفر و شرک نیست.
📔 از آنجا که تثبیت چنین بدعتی کار آسانی نبود، تنی چند از بزرگان بر این نهی ارزش قائل نشده و همچنان به هنگام اذان این جمله را میگفتند.
📙 برهان الدین حلبی (975- 1044) در کتاب سیره خود مینویسد: عبداللّه ابن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) و علی بن الحسین ع در اذان پس از «حَیّ علی الفلاح» جمله «حیّ علی خیر العمل» میگفتند (11)
و از آنجا که گفتن این جمله نوعی شعار مخالفت بود، پیوسته در طول تاریخ، موافق و مخالف از آن بهره میگرفتند.
📖 در انتفاضه حسنیها، آن گاه که حسین بن علی بن حسن (صاحب فخ) بر مدینه مسلط شد، عبد اللّه بن حسن أفطس بر بالای منارهای که روی مرقد پیامبر گرامی ص است، قرار گرفت و به مؤذن گفت: بگو: «حی علی خیر العمل» مؤذن نیز این جمله را به زبان راند. (12)
و نیز در دولت آل بویه که تمایلات شیعی داشتند، شعار شیعیان بغداد در اذانها جمله «حَیّ عَلی خیر العمل» بود، آنگاه که سلجوقیها روی کار آمدند این شعار ممنوع گردید، و شگفت این است که فرمان دادند در اذان صبح، جمله «الصلاة خیر من النوم» را بگویند، و این جریان در سال 448 رخ داد. (13)
🔖 پی نوشت:
1- تفسیر این بخش را در کتاب «الاعتصام بالکتاب والسنه» قرائت بفرمایید، ص 175 تا 210 و در این مطلب میان مورخان و محدثان اتفاق نظر هست؛ به صحیح مسلم: 4، باب الطلاق الثلاث، حدیث 1، 3؛ سنن بیهقی: 7/ 339؛ الدر المنثور: 1/ 279 مراجعه شود.
2- الانتصار: 137، باب وجوب قول «حَیّ عَلی خیر العمل».
3- الفتوحات المکیه: 1/ 400.
4- الروض النضر: 1/ 542.
5- حافظ علوی در کتاب الاذان به «حیّ عَلی خیر العمل»: 91.
6- کنزالعمال: 342، ح 23174.
7- الأذان بحیّ علی خیر العمل: 26، 27، 29 و الاعتصام بحبل اللّه تألیف الإمام قاسم بن محمد الزیدی المتوفی عام 1029، نشر مطابع الجمعیه عمان.
8- مسند احمد: 3/ 408.
9- الأذان بحی علی خیر العمل: 29.
10- شرح مقاصد: 2835، شرح تجرید قوشجی: بحث امامت.
11- سیره حلبی: 2/ 305.
12- مقاتل الطالبیین: نگارش ابوالفرج اصفهانی 284- 356، 446، چاپ دار المعرفه.
13- سیره حلبی: 2/ 305.
📚 منبع : کتاب راهنمای حقیقت ( نوشته آیت الله سبحانی)
https://eitaa.com/zandahlm1357
📝سلسله مباحث ولایت فقیه🗃
⬅️قسمت بیست و هفتم
⚠️وقتی می گوییم ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است منظور ما این نیست که ولی فقیه جایگاه و نعوذبالله همان معنویت رسول الله را دارد! نه، منظور ما این است که وقتی پیغمبر حاکم بود اختیاراتی داشت، همان اختیارات را ولی فقیه هم دارد. جز بعضی از اختیارات که در حیطه ی معصومین است، مثل بحث جهاد ابتدایی.. که ما وارد این بحث ها نمیشویم.
👈ولی در بحث حکومت داری و بحث رتق و فتق کارهای مردم و بحث حد و معاملات و قضا و فتوا و مدیریت بر مردم، آن ولایت و اختیارات را ولی فقیه دارد.
🗣این حرف هایی که برخی می گویند، ولی فقیه می تواند همسر آدم را بر آدم حرام کند، حرف های کاملا مفتی است که ما به هیچ وجه چنین اختیاراتی برای ولی فقیه قائل نیستیم، این ها شبهاتی است که یک عده انسان ❌بی عقل و ضعیف المذهب وارد می کنند، اصلا چنین چیزی صحت ندارد.
⁉️ ویژگی حاکم اسلامی چیست؟ در جامعه ی اسلامی اکثریت مردم مسلمانند، وقتی قرار باشد در این کشور اسلامی یک حاکمیتی باشد، یقیناً باید حاکمیت اسلامی باشد. و هر انسان عاقلی می پذیرد که حاکم باید مذهبی ترین فرد و لااقل فقیه ترین فرد از لحاظ فقهی و هم از لحاظ سیاستی باشد.☑️
👌یعنی در درجه ی اول حاکم حکومت اسلامی باید آن قدر فقیه و علم داشته باشد که قدرت تفقه در دین را داشته باشد، یعنی کم ترین شرط حاکم اسلامی علم به احکام الهی است تا بتواند استنباط و اجتهاد کند و بعد تقواست که تقوا باعث می شود حاکم اسلامی عدالت را هم پیشه کند. ″پس حاکم اسلامی دو شرط مهم دارد؛ علم و عدالت″
🔆امام حسین (ع) در خطبه ای که در منا دارند (کتاب تحف العقول، ص172) میگوید: اجرای امور و اجرای احکام را خداوند به دست عالمان دین و امینان حلال و حرام خود داده است. خُب، این یعنی چه؟ یعنی فقیه. امینان حلال و حرام یعنی چه؟ یعنی کسی که بفهمد حلال و حرام چیست تا بتواند احکام اسلامی را به راحتی تفقه کند.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از فایل ولایت فقیه
شماره(4)
🎤استاد احسان عبادی
#متن_ولایت_فقیه ۲۷
.......:
📝سلسله مباحث ولایت فقیه🗃
⬅️قسمت بیست و هشتم
⁉️ولی فقیه حتما باید اعلم باشد؟
⁉️یعنی از تمام فقها اعلم باشد؟
✅ مسئله ی اعلمیت در موضوع حکومت و ولایت غیر از ←اعلمیت در باب اجتهاد و تقلید است. اعلمیت در اجتهاد یعنی شما تشخیص بدهید فلان مرجع تقلید از لحاظ فقهی از بقیه بالاتر است. اما اعلمیت در موضوع حکومت فقط بحث فقه نیست، یک حاکم اسلامی قرار نیست فقط فقیه باشد، فقاهت شرط لازم است اما کافی نیست.
⚠️اعلمیت در بحث حکومت اسلامی یعنی اینکه بینش سیاسی و بینش اجتماعی کامل داشته باشد، آگاهی فراوان از اوضاع منطقه داشته باشد. در این عرصه و روزگار که ستمگران و استکبارگران به حکومت اسلامی تجاوز و حمله می کنند، حاکم اسلامی باید آن قدر فقاهت و بینش داشته باشد که بتواند جلوی حمله ی آن افراد را بگیرد و جامعه ی اسلامی را از این وضع نجات دهد.
✅پس ولی فقیه نیاز نیست الزاماً، اعظم در فقه باشد! بلکه باید یک بینش سیاسی و اجتماعی فراوانی هم داشته باشد.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از فایل ولایت فقیه
شماره(4)
🎤استاد احسان عبادی
#متن_ولایت_فقیه ۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا دوازده امام داریم نه بیشتر؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا خداوند به شیطان فرصت داد تا انسان ها را گمراه کند؟
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تاریخ توان دفاع از خود را دارد
👈ببینید چه کسی با سند و منبع معتبر حرف میزند و چه کسی با سیاسیبازی و حرفهای عوامپسندانه به دنبال ماهیگیری از آب گلآلود است....
🔸یک طرف بحث خسرو معتضد در حال ارائه سند و مدرک و فکت تاریخی است ، طرف مقابل که زیباکلام باشد در حال اتهام زنی و برچسب زنی ؛ ببینید اطلاعات کسی که در رابطه با رضاخان کتاب نوشته است چقدر پایین و محدود است که حتی کتابهای مطرح شده و نوشته شده رضاخان را در طول تاریخ نخوانده و نمیداند و چطور در برابر ارائه سند به خود شخصیت معتضد حمله میبرد تا مخاطب را قانع کند که حرفهایش از روی تعصب است ولی حقیقت غیر قابل انکار است .
🔺این چند دقیقه کافیست
حرف مستند زدن
مستدل به اسناد سخن گفتن
یا فرافکنی برای دوری از پاسخگویی
تا آخر ببینید
مناظره کامل در پست بعدی👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قرارداد آذریجهرمی با مدیران تلگرام صد برابر بدتر از ترکمنچای بوده است...
♦️محمد #طادی در شبکه پنج گزارشی داد که درصورت اثبات این گزارش و مشخص شدن خیانتِ معامله اطلاعات میلیونها ایرانی در دادگاه، میتواند باعث صدور رای اعدام برای آذریجهرمی و محکومیتهای بسیار سنگین برای ابوالحسن فیروزآبادی (به عنوان آمر همکاری با بزرگترین پروژه جاسوسی تاریخ ایران) شود...
♦️باید دید تحول قضایی توانسته است تا این اندازه ظرفیت مواجهه با #نفوذ را در دستگاه قضایی بهوجود آورد؟
پاسخ به شبهات و شایعات
https://eitaa.com/zandahlm1357
جلد ۲
(2) يك شبانه روز خدمت، بهتر از يك سال جهاد!
جواني محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله رسيد و عرض كرد:
يا رسول الله! خيلي مايلم در راه خدا بجنگم.
حضرت فرمود: در راه خدا جهاد كن! اگر كشته شوي زنده و جاويد خواهي بود و از نعمتهاي بهشتي بهره مند مي شوي و اگر بميري، اجر تو با خداست و چنانچه زنده برگردي، گناهانت بخشيده شده و همانند روزي كه از مادر متولد شده اي از گناه پاك مي گردي...
عرض كرد: يا رسول الله! پدر و مادرم پير شده اند و مي گويند، ما به تو انس گرفته ايم و راضي نيستند من به جبهه بروم.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: در محضر پدر مادرت باش. سوگند به آفريدگارم! يك شبانه روز در خدمت پدر و مادر بودن بهتر از يك سال جهاد در جبهه جنگ است. (1)
📚داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357