.......:
زخرف
متن حديث
سورة الزخرف (۴۳) ۱- علىّ بن إبراهيم قال: حدّثنى أبى عن علىّ بن أسباط قال: حملت متاعاً إلي مكّة فكسد علي فجئت إلي المدينة فدخلت علي أبى الحسن الرضا عليه السلام فقلت: جعلت فداك إنّى قد حملت متاعاً إلي مكّة فكسد عليّ، و قدأردت مصر فأركب بحراً أو برّاً؟ فقال: بمصر الحتوف و تفيض إليها و هم أقصر الناس أعماراً، قال رسول الله صلّي الله عليه و آله: لاتغسلوا رؤوسكم بطينها، و لاتشربوا فى فخارها، فإنّه يورث الذلّة و يذهب بالغيرة. ثمّ قال: لا، عليك أن تأتى مسجد رسول الله صلّي الله عليه و آله، و تصلّى ركعتين، و تستخير الله مائة مرّة و مرّة فإذا عزمت علي شى ء و ركبت البحر او إذا استويت علي راحلتك فقل: (سبحان الّذى سخّر لنا هذا و ماكّنا له مقرنين*و إنّا إلي ربّنا لمنقلبون) فإنّه ماركب أحد ظهراً، فقال: هذا و سقط إلّا لم يصبه كسر و لاوثي، و لاوهن، و إن ركبت بحراً فقل حين تركب: (بسم الله مَجراها و مرساها) فإذا ضربت بك الأمواج فأتّك علي يسارك و أشر إلي الموج بيدك، و قل: اسكن بسكينة الله، و قرّ بقرار الله، و لاحول و لاقوّة إلّا بالله. قال علىّ بن أسباط: قدركبت البحر فكان إذا هاج الموج، قلت كما أمرنى أبوالحسن، فيتنفّس الموج و لايصيبنا منه شى ء، فقلت: جعلت فداك و
ما السكينة؟ قال: ريح من الجنّة لها وجه كوجه الإنسان طيّبة، كانت مع الأنبياء و تكون مع المؤمنين. ۲- الصفار قال: حدّثنا عباد بن سليمة عن سعيد بن سعد عن صفوان بن يحيى عن أبى الحسن الرضا عليه السلام فى قول الله تعالي (و إنّه لذكر لك و لقومك و سوف تسئلون) قال: نحن هم.
سوره زخرف (۴۲) ۱- علي بن ابراهيم از پدرش، از علي بن اسباط روايت كرده است كه گفت: كالايي را به مكه بردم اما بازارم كساد شد و به مدينه آمدم و خدمت ابوالحسن الرضا (ع) رسيدم و عرض كردم: قربانت گردم، كالايي را به مكه بردم اما به فروش نرسيد و حالا ميخواهم به مصر بروم، آيا از طريق دريا بروم يا خشكي؟ فرمود: مصر سرزمين مرگ خيزي است، و تو به جايي ميروي كه مردمش از همه مردمان ديگر كمتر عمر ميكنند. رسول خدا (ص) فرمود: با گِل مصر سر خود را نشوييد، و در كوزههاي آن آب نخوريد؛ زيرا، خواري ميآورد و غيرت را ميبرد. سپس فرمود: نه، به مسجد رسول خدا (ص) برو و دو ركعت نماز بخون و صد و يك بار از خداوند طلب خير كن و آن گاه چون آهنگ سفر كردي و سوار كشتي شدي يا بر اشترت نشستي بگو: (پاك و منزّه است خدايي كه اين مركب را در اختيار ما قرار داد و ما توانايي بهره
گرفتن از آن را نداشتيم و به راستي ما سوي پروردگارمان برمي گرديم) ۱ چرا كه هر كس بر مركبي سوار شود و اين آيه را بخواند و از مركب بيفتد دچار شكستگي و آسيب ديدگي نشود. و اگر سوار كشتي شدي، چون وارد دريا شدي بگو: (به نام خداوند در وقت راندنش و در وقت بازداشتنش) ۲ و هرگاه دستخوش موجي شدي به طرف چپ بدن خود تكيه بده و با دستت به موج اشاره كن و بگو: ساكن شو به آرامش از سوي خداوند، قرار بگير به قرار از سوي خداوند، و هيچ قدرتي جز حول و قوّه الهي نيست). علي بن اسباط گويد: سوار كشتي شدم، و هرگاه موج بر ميخاست، جمله اي را كه ابوالحسن فرموده بود، ميگفتم، موج آرام ميگرفت و چيزي از آن به ما نمي خورد. عرض كردم: قربانت گردم، سكينه چيست؟ فرمود: باد خوشي است كه از بهشت ميوزد و چهره اي چون چهره انسان دارد، اين باد با انبياء بوده و با مؤمنان نيز هست۳. ۲- صفّار از عباس بن سليمان، از سعد بن سعد، از صفوان بن يحيي، از ابوالحسن الرضا (ع) روايت كرده است كه آن حضرت درباره اين سخن خداي تعالي (و به راستي آن ذكري براي تو و براي قوم توست و به زودي درباره آن از شما سوال ميشود) ۴، فرمود: ما هستيم آن قومِ (رسول خدا) ۵.
منبع حديث
۱- زخرف / ۱۳ - ۱۴. ۲- هود /۴۱. ۳- تفسير قمّى ۲/ ۲۸۲. ۴- زخرف /۴۴. ۵- بصائر الدرجات ۵۷.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
حكمت ۳۴
الْمُؤْمِنُ إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ
سخني بشنو از امام غريب
تا شود علم و دانشت افزون
مرد مؤمن اگر به خشم شود
نرود از طريق حق بيرون
#چهل حکمت رضوی (ع)
نویسنده✍علی باقر زاده
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥حدیث امام حسین(ع) درباره تبیین چگونگی ظهور امام زمان(عج) #استاد_کلباسی #گامی_به_سوی_ظهور 🔶🔹🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معیار سنجش مدعی منحرف چیست؟
#استاد_نصوری
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
اگر پیامبری برق را اختراع می کرد!!
آیا تا به حال تامل و اندیشه کرده اید که اختراع برق توسط ادیسون از تمامی پدیده های اطراف ما با ارزش تر است!؟
آیا اختراعی که ادیسون پدید آورد و همه ما از لذت آن بهره مند شدیم با معجزات پیامبران که هیچکس تا کنون آن معجزات را با چشم خود ندیده برابر است؟
کدام این دو برای انسان آرامش و خوشی آورد؟
کدامیک برای بشر مفیدتر بودند؟
آیا پیامبران که مردم را از جهنم می ترسانند تا زکات و غنائم بگیرند برای مردم سودمند تر بوند یا ادیسون که شب ما را روشن کرد؟
آیا تا به حال با خود تفکر کرده اید، اگر پیامبران فرستاده خدا و معجزه گرند ، چرا نتوانستند حتی یک پدیده ماندگار برای آیندگان خویش، خلق کنند!
یقیناً اگر برق را پیامبران اختراع کرده بودند معلوم نبود چه خمس و زکاتی از مردم روی زمین مطالبه می نموند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📄اینها دیگر یک شبهه خیلی قدیمی و پیش پا افتاده هست که بارها جواب داده شده. به این آقایان باید گفت اختراعی که همراه با اخلاق نباشد سوء استفاده ها هم در پیش دارد از جمله همین بحث بمب اتم و امثال اینها که پیشرفت علم هست اما اخلاقی پشتش نیست. بعد آیا مسلمین تا حالا هیچ اختراعی نداشتند؟ مباحث اعترافات را بارها گفتیم آن زمانی که مسلمین کار علمی می کردند این آقایان غربی کجا بودند؟
⬅️پزشکی را کی ها پیشگام بودند؟ مباحث فیزیک، مباحث ریاضی را کی ها پیشگام بودند؟ آن زمانی که اسلام ابوعلی سینا و فارابی و ابوریحان بیرونی داشت این آقایان غربی اصلا نبودند وجود خارجی نداشتند.
⚠️ربطی ندارد! پیامبران آمدند برای هدایت معنوی بشر. اینجور کارها، اختراع بحث علمی است پیامبران عقل را که تعطیل نکردند، مگر کردند؟ اینها کارهای علمی است.
🔸ولی هر چقدر اختراع علمی باشد اخلاق درونش نباشد چی؟ شما امروز می بینید ژاپن و کره ای که از لحاظ تکنولوژی پیشرفته هستند بیشترین آمار خودکشی را هم دارند و جزو رتبه های تک رقمی در دنیا هستند از لحاظ آمار خودکشی، این یعنی نبودن دین. حالا گرفتید مطلب را؟
اختراع و علم بدون اخلاق و دین آخرش پوچی می آورد چیزی که امروزه در جهان غرب و در کشورهای بی خدا علنا داریم میبینیم که بیشترین آمار خودکشی برای همین کشورهاست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: همه چیز طبق برنامه از قبل تعیین شده اجرا میشود. رفتن به یک حمام، عرق خستگی چند ساعته را از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
درس و مشق و نهضت سواد آموزی
راست میگویند، بچهها باید بیشتر کار کنند و بهانه دست دشمنان و دوستان نادان ندهند. به همین خاطر ساعتها در مجتمع مینشینند و به طور خصوصی با معلمها درس میخوانند. موفقیتشان هم خوب است. خصوصا نیروهایی که به مرخصی نمی روند، وقت زیادی دارند. وقتی در خط پدافندی هم بودند، یک بار مجتمع به سراغ آنها آمده و کتاب و نوشت افزار در اختیارشان گذاشت. امتحانات هم نزدیک است. شاید نیمی از نیروها درس میخوانند. نهضت سواد آموزی هم فعال است، یکی یکی بی سوادها را پیدا میکند و برای آنها کلاس میگذارد.
مجتمع رزمندگان مثل یک مدرسه در خدمت رزمندگان اسلام است همه جا حضور دارد، در پادگان، اردوگاه، مقرهای پشتیبانی، جهاد سازندگی، مهندسی رزمی، یگانهای مکانیزه ی تانک و نفربر و خشایار، حتی در خطوط مقدم نبرد.
هیچ چیز نمی تواند جلوی این جهاد را بگیرد. جهادی بزرگ برای رشد و تعالی و تحصیل رزمندگانی که از همه چیز گذشته و خود را به جبهه رسانده اند.
بدا به حال آن کسانی که با توجیه تحصیل، شیطان آنها را از حضور در جبهه محروم ساخت. آنها اگر واقعا درسخوان هستند، بیایند اینجا. اینجا هم درس هست. این رزمندگان نیز عاشق تحصیل اند. در بین اینها، نخبگانی هستند که در
[صفحه ۱۲۴]
کوتاهترین زمان، موفق شده اند همراه سایر شهرنشینان راحت طلب، دیپلم خود را بگیرند و به این قانع نیستند و مقدمات ورود به دانشگاه را نیز فراهم کرده اند. جنگ با درس خواندن مغایرتی ندارد. چه بسا در شبهای طولانی و در خط مقدم جبهه رزمنده ای مشتاق زیر نور مهتاب و یا
منورهای دشمن، خطوط کتاب را دنبال میکند و کتاب را به پایان میبرد. آنها که میگویند، بسیجیان سواد ندارند و یا درس خواندن برای آنها مشکل است اشتباه میکنند. آنها رزمندگان را نمی شناسند. آیا این عزیزان گناه کرده اند که پیشاپیش همه برای دفاع از اسلام و انقلاب و ناموس و ایران به جنگ آمده اند؟ آیا یک رزمنده نمی تواند مهندس باشد؟ در حالی که بسیاری از مهندسان متعهد ما در صف رزمندگان به سر میبرند. آیا یک رزمنده نمی تواند خلبان باشد؟ در حالی که بسیاری از خلبانان ما افتخار میکنند که رزمنده اند. دکترهای زیادی مفتخرند. دکترهای زیادی مفتخرند که در اختیار جنگ هستند و وظیفه میهنی و شرعی خود را انجام میدهند.
باید درس خواند. بسیجی با سواد، بسیجی درسخوان، بسیجی مهندس، دکتر بسیجی و... همه فعالیت میکنند. دبیران دلسوز هم به خوبی کمک میکنند. امتحانات با هماهنگی مرکز و در زمان مقرر انجام میشود و بچهها درست مثل شب امتحان در محوطه پادگان و اردوگاه میچرخند و کتاب به دست، درس میخوانند. بسیاری از آنها قبول میشوند و عده ی کمی هم که قبول نمی شوند، برای مراحل بعدی ثبت نام میکنند.
مجتمع یک امید است، افتخار است. ما را برای ۲۰ سال جنگ آماده میکند. معلوم میشود ما نیامده ایم که همین امروز و فردا در جنگ باشیم و بعد برگردیم. آمده ایم و اگر این جنگ ۲۰ سال هم طول بکشد تا آخر ایستاده ایم. شاید دوره ی لیسانس و فوق لیسانس و... را به همین شکل طی کنیم. هیچ اشکالی ندارد. تا زنده ایم، درس میخواندیم و میجنگیم. به قول بچهها «شهیدان» با سواد، شهیدان با کلاس».
جالبتر از همه حضور
فرماندهان ارشد در بین رزمندگان است. گاهی اوقات
[صفحه ۱۲۵]
سطوح بالای فرماندهی در کنار یک نیروی بسیجی مخلص و ساده، نشسته و فیزیک میخواند. شرایط مناطق استوایی را بررسی میکند، تاریخ قاجار را یاد میگیرد، معادله ای ریاضی را حل میکند. مناجات خواجه عبدالله انصاری را از بر میکند.
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهدا دین ما را زنده نگه داشتند
🔸خوبان همه جمعند در دایره ی عشق...آن دایره را نقطه ی پرگار حسین است.
#metoo #غیرت #دفاع_مقدس #ناموس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #گلستان_سعدی با روایت دکتر اسماعیل آذر قسمت 4⃣2⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part25_گلستان سعدی.mp3
12.88M
📗کتاب صوتی
#گلستان_سعدی
با روایت دکتر اسماعیل آذر
قسمت 5⃣2⃣
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
زبان و شهوت ارسطو طالیس گوید: اگر میخواهی بدانی آدمی تا چه میزان جلو شهوتش میتواند بگیرد، ببین تا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام الدین
قاضی نظام الدین گفته است: شما روشنایی قلب تیره من هستید و دل من جای علاقه به شماست، تشنه از یاد شما سیراب شود نه به آب. هر وقت خودم را به غیر شما درمان کردم، دردم زیادتر شد.
انتم لظلام قلبی الاضواء
فیکم لفؤادی جُمِّعت اهواء
یروی الظماء ادکارکم لا کلماء
داویت بغیرکم فزاد الداء
تو را سفارش کنم به جدیت و پرهیز از مسخرگی، و اینکه مباهات کنی به فضیلت و تقوی، و نیز به غیر از خدا در رفع گرفتاری امیدوار نشوی و غیر خدا را نخوانی.
اوصیک بالجد فدع من ساخر
فاخِر بفضیلته التقی من فاخَر
لا ترجُ سوی الرب لکشف البلوی
لا تدع مع اللّٰه الهاً آخَر
مرا با حکایت وصل معشوقم چکار، کافی است برای شفای درد من که دلم یاد او کند. هر وقت زمانه را با اندوه فراق او گذراندم، کافی است که من باز گردانم آنچه او کُشته است.
مالی و حدیث وصل من اهواء
حسبی بشفاء علتی ذکراه
هذا و اذا قضیت نحبی اسفا
یکفی انی اعَدُّ من قتلاه
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_210
و قال عليهالسلام
اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَ جَدَّ تَشْمِيراً، وَ كَمَّشَ فِي مَهَلٍ، وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ.
امام عليه السلام فرمود:
تقواى الهى پيشه كنيد؛ تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مىكوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مىدارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مىرود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مىانديشد.
شرح و تفسير
اينگونه تقوا پيشه كنيد
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دستور به تقوا مىدهد ولى تقوا را با پنج وصف همراه مىسازد كه در واقع انگيزههاى تقوا و نتايج آن را در بر دارد. مىفرمايد:
«تقواى الهى پيشه كنيد؛ تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مىكوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مىدارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مىرود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مىانديشد»؛ (اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَ جَدَّ تَشْمِيراً؛ وَ كَمَّشَ فِي مَهَلٍ، وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ) .
مىدانيم تقوا و پرهيزگارى بهترين زاد و توشۀ سفر آخرت: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى» ١ و والاترين نشانۀ شخصيت انسان و قرب او در درگاه خدا: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ». ٢ و جواز عبور از دروازههاى بهشت است: «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ كانَ تَقِيًّا». ٣ولى تقوا مراحلى دارد كه بستگى زيادى به انگيزههاى آن و نشانههايى در آثار آن دارد و امام عليه السلام در اينجا بالاترين مرحلۀ تقوا را پيشنهاد مىكند كه پنج وصف در آن موجود است.
نخست به شخص باايمانى اشاره مىكند كه دامن همت به كمر زده و خود را از علايق مادى جدا ساخته است ( «شمّر» از مادۀ «تشمير» به معناى دامن به كمر زدن و «تجريد» به معناى جدا شدن است).
دومين وصف اين است كه بعد از آمادگى كامل با جديت تمام در اين مسير گام بر مىدارد.
سومين وصف اينكه در عين جديت، با بصيرت و دقت حركت مىكند و چالاكى را با فكر و انديشى مىآميزد. «كَمَّشَ» در اصل از مادۀ «كَمْش»(بر وزن نقش) و يا از مادۀ «كَمَش»(بر وزن عطش) گرفته شده و به معناى چابكى و چالاكى است. ١
چهارمين توصيف اينكه انگيزۀ او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و يا ترس از پايان يافتن عمر پيش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.
پنجمين وصف اينكه او دائماً دربارۀ سعادت جاويدن و جايگاهش در آخرت و سرانجامِ اين حركت و منزلگاه اصلى كه به آن منته مىشود مىانديشد.
به يقين كسى كه با اين انگيزههاى بسيار قوى و مؤثر و با آمادگى كامل و تلاش توأم با بصيرت در اين راه گام بر دارد به عالىترين درجۀ تقوا رسيده است.
كوتاه سخن اينكه امام عليه السلام تقوا را به صورت جامعى كه بازتاب عملى گستردهاى دارد تفسير كرده است. «كَرّة» به معناى بازگشت و «مَوْئِل» به معناى ملجأ و پناهگاه از ماده «وَئْل»(بر وزن وَعْد) گرفته شده است و «مَغَبَّة» به معناى فرجام و پايان كار است.
در تفسير آيۀ شريفۀ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» ؛اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آنگونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از (مخالفتِ فرمانِ) خدا بپرهيزيد؛ و جز بر آيين اسلام از دنيا نرويد» ١ از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه منظور از به جا آوردن حق تقوا اين است كه:
«أَنْ يُطاعَ فَلا يُعْصى وَ أَنْ يُذْكَرَ فَلا يُنْسى ؛كه خدا (هرگز) معصيت نشود و به ياد خدا باشند و هرگز او را فراموش نكنند». ٢
در تفسير همين آيه از امام صادق عليه السلام نقل شده است:
«يُطاعَ فَلا يُعْصى وَ يُذْكَرَ فَلا يُنْسى وَ يُشْكَرَ فَلا يُكْفَرُ ؛حق تقوا اين است كه خدا اطاعت شود و معصيت نشود و به ياد او باشند و فراموش نكنند و شكر نعمتهايش به جا آورند و كفران نكنند»
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
.......:
سوسن عنکبوتی گرمسیری
سوسن عنکبوتی crinumبه خانواده amarylidaceae تعلق داردو در جنس این گیاه در حدود 180 گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده اندکه همگی این گیاهان چند ساله با گلهای زیبا برروی ساقه هایی بدون برگ هستد اما انواعی با برگ سبز ابلق(رگه های سبز کم رنگ و کرم ) و هم چنین با ته مایه ای از رنگ قرمز وجود دارد .همچنین حاشیه های برگ برخی انواع حاتی مواج دارد.
طول برگ نیز در انواع مختلف این گیاه تفاوت داردو نمونه ای که در ایران معمول و متداول است برگهایی به حدود یک متر دارد. ساقه گل نیز معمولا چهل تا هشتاد سانی متر ارتفاع داردولی در برخی گونه ها به حدود دومتر نیزمیرسد
سوسن عنکبوتی گرمسیری
گیاهان این گیاهان شیپوری شکل و نسبتا معطر میباشند .عرض گلبرگ ها در انواع مختلف متفاوت است برخی پهن هستند و برخی باریک. و به دلیل باریک بودن گلبرگها به نام سوسن عنکبوتی شناخته میشوند .
رنگ گلها هم اکترا سفید .صورتی و قرمز هستد . زمان شوفایی گل ها اواخر بهار و اوایل تابستان میباشد
سوسن گرمسیری از گیاهان پیاز دار میباشد و پیازهای نسبتا بزرگ و سنگینی دارد به نحوی که یک پیاز بالغ میتواندپنج تا نه کیلوگرم برسد . تمام قسمت های این گیاه برای مصرف سمی میباشد به همین دلیل موقع تکثیرو عمل تقسیم پیازها از دستکش استفاده کنید که ایجاد حساسیت نکند .
سوسن عنکبوتی گرمسیری
این گونه از سوسن عنکبوتی بیشتر در قسمت جنوب کشور یافت میشود که به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار میکیرد برگهایش حدود یک متر طول و ده سانت عرض دارد .و ارتفاع گیاه میتواند تا دومتر برسد .گلها سفید رنگ هستدو گلبرگهای باریک دارند و بوی عطر خوبی میدهند
🆔https://eitaa.com/zandahlm1357