#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پارسایی در یکی از سخنرانیهای پیامبر آمده است: ای مردم همیشه مرگ که نابود کننده لذتها است به یاد آو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثر گناه
اسرافکاری در بستر احتضار بود و چون به او کلمه توحید (B لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اللّٰهُ) را تلقین میکردند. در پاسخ میگفت: کجاست آن زن روزی خسته و کوفته گفت: حمام منجاب
کجاست؟ یا رب قائلة یوما و قد تعبت این الطریق الی حمام منجاب
سبب این حرف از او این بود که روزی زنی عفیف و زیبا عازم حمامی معروف به حمام منجاب بود. چون محل حمام را نمی دانست در پیدا کردن آن خسته شده بود، از این مرد پرسید حمام منجاب کجاست؟ او خانه خودش را نشان داد، وقتی زن داخل خانه شد، در را بست. وقتی زن حیله او را متوجه شد، نهایت رغبت و خرسندی خود را نشان داد، و گفت:
عطری و غذایی بخر و به سرعت نزد من باز گرد. مرد که مطمئن به رغبت زن شد برای خرید از منزل خارج شد. زن نیز خود را رها کرد و از دست او خلاص شد. حال ببین این گناه از سوی مرد، چگونه او را از اقرار به خدا هنگام مرگ بازداشت، از او گناهی جز قصد فحشاء صادر نشده بود بدون اینکه کاری انجام داده باشد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_213
و قال عليهالسلام
أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً.
امام عليه السلام فرمود:
چشم خود را بر خاشاك رنجها فرو بند تا هميشه راضى باشى.
شرح و تفسير
بهترين راه آرامش
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش دستور بسيار خوبى براى تحصيل آرامش در زندگى مىدهد و مىفرمايد:«چشم خود را بر خاشاك و رنجها فرو بند تا هميشه راضى باشى»؛ (أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً) .
«أَغْضِ» از ريشۀ «اغضاء» به معناى نزديك كردن پلكهاى چشم به يكديگر است بى آنكه كاملاً آن را ببنديم، ازاينرو آن را در فارسى به فرو بستن ترجمه مىكنند.
«قَذَى» به معناى خاشاك و اشياى ريزى است كه در چشم مىافتد و چشم را ناراحت مىكند و «أَلَم» به معناى درد و رنج است.
اشاره به اينكه زندگى انسان در اين جهان به هر حال آميخته با ناراحتىهايى است و شايد هيچ كس را نتوان پيدا كرد كه از چيزى ناراحت نباشد؛ گاه مشكلاتى براى خود مىبيند و گاه براى فرزندان و بستگان، يا دوستان، يا همشهريان، يا هموطنان و امثال آن و اگر انسان تاب تحمل هيچ مشكلى را نداشته باشد و در برابر هر مشكلى بىتابى و جزع و فزع كند، هرگز رضايت خاطر و آرامش روح پيدا نخواهد كرد، بنابراين انسان بايد صبور و شكيبا و داراى تحمل باشد تا بتواند آرامش خود را در زندگى حفظ كند و از حيات خود راضى و از نعمتهاى پروردگار خشنود باشد و گرنه اين بىتابىها ممكن است سر از شكايت از پروردگار درآورد و سعادت انسان را بر باد دهد.
در تعدادى از نسخ نهج البلاغه مانند نسخۀ ابن ميثم و منهاج البراعة و همچنين علامۀ مجلسى در بحار الانوار كه مستقيماً از نهج البلاغه نقل كردهاند به جاى «وَ الْأَلَمِ»
«وَ الّا لَمْ» آمده است كه مفهوم جمله چنين مىشود:«چشم خود را بر خاشاك فرو بند وگرنه هرگز رضايت خاطر پيدا نخواهى كرد». اين نسخه مناسبتر به نظر مىرسد، زيرا چشم فرو بستن از قذى (خاشاك) مفهوم روشنى دارد؛ امّا چشم فرو بستن از الَم (درد و رنج) مفهوم مناسبى ندارد. انسان درد و رنج را بايد تحمل كند نه آنكه چشم بر آن فرو بندد. اضافه بر اين آهنگ جمله نيز با نسخۀ اخير مناسب است نه با نسخۀ قبل.
افزون بر اين در نهج البلاغه نيز امام عليه السلام تعبيرى دارد كه مناسب نسخۀ دوم است آنجا كه مىفرمايد:
«وَ أغْضَيْتُ عَلَى الْقَذى وَ شَرِبْتُ عَلَى الشَّجا ؛چشم بر خاشاك فرو بستم و با گلويى كه استخوان در آن گير كرده بود جرعۀ تلخ حوادث را نوشيدم». ١
ابن ابىالحديد در شرح نهج البلاغۀ خود شعر مناسبى از يكى از شعراى عرب نقل كرده است كه مىگويد:
إذا أنْتَ لَمْ تَشْرَبْ مِراراً عَلَى الْقَذى ظَمِئْتَ وَأيُ النّاسِ تَصْفُو مَشارِبُهُ
اگر خاشاك را در آب نوشيدنى خود تحمل نكنى هميشه تشنه خواهى ماند و كدام انسان است كه هميشه نوشابهاش صاف باشد.
شاعر ديگرى مىگويد
وَ مَنْ لَمْ يَغْمِضْ عَيْنَهُ عَنْ صَديقِهِ وَ عَنْ بَعْضِ ما فِيهِ يَمُتْ وَ هُوَ عاتِبٌ
كسى كه نسبت به عيوب دوستش اغماض نداشته باشد از دنيا مىرود در حالى كه دائماً در حال سرزنش كردن است. ٢در حديثى از مستطرفات سرائر مىخوانيم كه امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش امام باقر عليه السلام نقل مىكند:
«أكْثَرُ أهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْهُ ؛بيشترين بهشتيان افراد كمخرد هستند». راوى عرض مىكند: منظورتان ابلهان و افراد مجنون و بيمار است؟ امام عليه السلام مىفرمايد:«نه»
«الّذينَ يَتَغافَلُونَ عَمّا يَكْرَهُونَ يَتَبالَهُونَ عَنْهُ ؛منظورم كسانى است كه در برابر عوامل ناراحتى تغافل مىكنند و خود را به بىخبرى مىزنند».
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357