eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.7هزار عکس
36.3هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: پيام به كنگره ى زمان و مكان در اجتهاد پيام به كنگره ي زمان و مكان در اجتهاد بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم فراهم آمدن اين گردهمايي تحقيقي و علمي با همه ي آثار و نتايجي كه ان شاءاللَّه از آن حاصل خواهد شد يكي ديگر از بركات و حسنات ماندگار شخصيت عظيم و بي بديلي است كه عظيم ترين و شگفت انگيزترين پديده ي تاريخ در عرصه ي مسائل مربوط به اسلام و مسلمين - يعني تشكيل نظام جمهوري اسلامي - نيز يادگار بي نظير اوست. اگر سر برآوردن حكومتي بر پايه ي انديشه ي الهي و اسلامي و با پرچم عدل اسلامي، در جهاني كه از غوغاي انديشه‌ها و هدفها و شعارهاي مادي انباشته است، از قوت تدبير و اراده و توكل و حكمت آن يگانه مرد، خبر مي‌دهد؛ و اگر گسترش ارزشهاي اخلاقي و احياء دوباره ي زهد و پرهيز و پارسايي در منش و روش مردان صاحب مقام اين حكومت، آئينه ي شفاف خلوص و صفا و خشوع و عروج روحي آن برگزيده ي زمان را در برابر نسلهاي امروز و فردا مي‌گذارد؛ نگاه ژرف عالمانه و حكيمانه ي او به فقه و شريعت و تكيه بر شعار «نقش زمان و مكان در استنباط فقهي» نيز احاطه ي علمي و بصيرت و تيز بيني و آينده شناسي و خلاقيت و غناي فكري او را آشكار مي‌سازد. و تازه اين همه با هم كه خود تركيب بديع و بي نظيري در سلسله ي درخشان شخصيات اسلامي است، بي شك همه ي ابعاد شخصيت امام راحل كبير ما نيست. درباره ي مسأله ي زمان و مكان و نقش و تأثير آن در استنباط احكام اسلامي كوته سخن آن است كه اين سرچشمه ي مبارك اگر به درستي شناخته و به كار گرفته شود، پشتوانه يي عظيم براي بهره مندي جوامع بشري از كوثر شريعت اسلامي پديد خواهد آورد. تاكنون رائج ترين بهانه و دستاويز كساني كه خواسته اند اجتماعات بشري را از فيض هدايت و سعادت بخشي شريعت، محروم سازند اين بوده است كه احكام ديني را حقيقتي جامد و بي انعطاف پنداشته و جريان پيوسته و جوشان و تبديل پذير زندگي را با آن نا سازگار قلمداد كرده اند. اين سخن اگرچه در مواردي از غرض ورزي و بي اعتقادي به اصل دين ناشي شده، ليكن در مواردي نيز از ناآگاهي و جهالت گويندگانش نشأت گرفته است، و اي بسا كه عكس العمل غير عالمانه يا غير حكيمانه ي برخي از دين باوران نيز به آشفته پنداري و آشفته گويي‌ها دامن زده است. حقيقتي كه امام راحل (رضوان اللَّه عليه) مطرح مي‌كند آن است كه كوثر شريعت و فقه، در جرياني دائمي و ابدي، از سرچشمه ي وحي، به سوي عرصه‌هاي گوناگون حيات جاري است. منشاء و ماده ي حكم الهي، نه خرد و انديشه ي محدود بشر و نه مصلحت انديشي‌هاي كوته بينانه ي اوست كه در شرائط گوناگون زندگي قالب گيري و منجمد شده است؛ علم و حكمت محيط و لايتناهاي الهي است كه همه ي زمانها و مكانها را در زير بال هماي خود مي‌گيرد و بر همه ي سرزمينها و كشتزارهاي حيات مي‌بارد و همه جا و هر زمان را سيراب مي‌كند. زمان و مكان و اوضاع و احوال گوناگون زندگي بشر و تازه‌هاي جهان، به فقيه دين شناس و زمان شناس كمك مي‌كند كه خود و اهل زمان خود را از آن كوثر يعني سرچشمه ي لايزال و فزاينده، سيراب سازد و محروميت از آن را براي بشر كه همواره و همه جا نيازمند دين و شريعت الهي است، بر نتابد. در فهم و تطبيق اين اصل كلي، روشن بيني و در عين حال، انضباط فكري تمام بايد به كار گرفته شود. هر گونه افراط و تفريط در اين كار حساس و خطير، زيانهاي جبران ناپذير به بار خواهد آورد. در اين كار، لطمه ي بي بند و باري علمي، به همان اندازه سنگين است كه جمود فكري و كوته بيني. شناختن نقش هر زمان و هر مكان، همواره بايد با پايبندي به اصول فقاهت كه «روشي» علمي و تخصصي است، همراه باشد. و اين است معناي سخن امام راحل رحمةاللَّه عليه كه فقه پوينده و منطبق بر نيازهاي هميشه و همه جا را همان فقه سنتي دانسته و بر اين پاي فشرده اند. از اين جا مي‌توان دانست كه تنها فقهاي كارآزموده و اهل فن، صلاحيت آن را دارند كه تأثير زمان و مكان را در احكام شريعت بشناسند و بر طبق آن فتوا دهند. اين امر خطير از دسترس ناخبرگان و غير متبحران اقيانوس فقاهت، بسي دور است. اكنون جمع شما فرزانگان و دانشمندان دين شناس و خبرگان فقاهت داراي نقشي اساسي است. نخست بايد مراد صحيح از «نقش زمان و مكان در اجتهاد» شناخته و توهم ناسازگاري اين اصل با اصل «پايداري و ابديت شريعت» به شيوه يي عالمانه و دقيق، دفع شود. و سپس مرزبندي اين اصل مهم، و تعريف جامع و مانع، و شيوه‌هاي استفاده از آن تبيين گردد. در اين كار بزرگ، شرح صدر و تحمل علمي همراه با دقت و مراقبت از اصول مسلم و مقطوع، در كنار يكديگر لازم است. بي شك حضور علماء و فقهاء و اساتيد برجسته و نامدار حوزه ي علميه ي قم در اين گردهمايي و نيز شخصيت علمي مدير محقق و عالي قدر و ارزشمند و دست اندركاران فاضل و فن شناس و دلسوز آن، اميدهاي فراواني به ثمرات اين مجمع علمي در دل بر مي‌انگيزد. وظيفه ي تخلف ناپذير خود مي‌دانم كه از فرزند خلف و شايسته و بزر
گوار امام راحل مرحوم حجةالاسلام آقاي حاج سيد احمد خميني (طيب اللَّه رمسه وقدس اللَّه نفسه) كه با دانش و خرد و هوشمندي و دلسوزي خود اين سر رشته ي مبارك را گشود و فكر تشكيل اين مجمع را پديد آورد، با قدرداني و تجليل شايسته ياد كنم و براي روح مطهر او از پروردگار طلب فضل و رحمت نمايم و با اطمينان، بخش عظيمي از اجر و ثواب اخروي و ياد نيك دنيوي اين كار بزرگ را متعلق به وي بدانم. والسّلام عليه و علي والده العظيم و علي جميع العلماء العاملين و الفقهاءالراشدين و عليكم جميعاً و رحمةاللَّه و بركاته. سيّد علي خامنه اي - بيست وچهارم شوال ۱۴۱۶ مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۲-۱-۳-۱- الگودانستن زن برای کلّ جامعه، شخصیت دادن به زن و مقابله با نگاه انحرافی و غلط اسلام برخلاف آن جوری که همیشه در نظام‌های طاغوتی وجود داشته است که با چشم دیگری اصلاً به زن نگاه می‌کردند، به زن شخصیت می‌دهد. در اسلام وقتی برای مؤمن نمونه می‌خواهند مشخّص بکنند، نمونه ی زن معیّن می‌کنند. «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثلاً لِلّذینَ امَنوا اِمرأتَ فرعَون» [۳] ؛ این نفر اول، «وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمرانَ»، نفر دوم؛ نمونه برای للّذین آمنوا، دو زن. نمونه برای للذین کفروا هم دو زن: «امرأتَ نوحٍ وَ امرأتَ لوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا... فَخانَتاهُما» [۴] یعنی زن را نه فقط محور و عبرت و آئینه ای برای زنان، بلکه برای کل جامعه قرار می‌دهد. می‌شد یک مرد انتخاب بکنند. نه، این در مقابله ی با آن نگاه انحرافی و غلطی است که نسبت به زنان وجود داشته. این نگاه، همیشه هم تحقیرآمیز نبوده؛ امّا همیشه غلط بوده. [۵] ---------- [۳]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱. [۴]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۰. [۵]: . بیانات در دیدار جمعی از بانوان قرآن پژوه کشور ۲۸-۰۷-۱۳۸۸. ۳-۱-۳-۱- عظمت بخشی به زن، ازطریق آمیختن حجب وحیا، با عزّت مؤمنانه و احساس تکلیف عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزّت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و برندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زن هاست؛ این آمیزه ی ظریف لطافت و برندگی، مخصوص زن هاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است. [۱] ۴-۱-۳-۱- زنان؛ نمونه‌های قرآنی برجسته در صحنه ی انسانیت و تکامل معنوی در مورد نگاه اسلام به زن بحث‌های زیادی شده است، ما هم بارها گفتیم. من مکرّراً عرض کردم که نمونه برای انسان مؤمن و مرضیّ الهی، و انسان کافر و مردود درگاه پروردگار در قرآن، زن مطرح شده؛ این چیز جالبی است. [۲] ---------- [۱]: . بیانات در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) ۰۱-۰۲-۱۳۸۹. [۲]: . بیانات در دیدار با بانوان نخبه درتاریخ ۱-۳-۱۳۹۰. خدای متعال در این جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از انسان‌های برجسته و مؤمن - نه از زنان برجسته - ذکر می‌کند. یعنی در صحنه ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی می‌خواهد نمونه ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیت‌های علمی و دینی نمی کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان می‌آورد. [۳] درباره ی مسأله ی زن و مرد، پیام وحی حاوی مسائل مهمّی است؛ برویم ببینیم وحی دراین باره چه می‌گوید. وحی هم فقط به موعظه کردن بسنده نکرده، بلکه نمونه سازی کرده است. شما ببینید وقتی که خدای متعال می‌خواهد برای انسان‌های مؤمن در طول تاریخ نبوت‌ها در قرآن مثالی بزند، می‌فرماید: «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثلاً لِلّذینَ امَنوا اِمرأتَ فرعَون». در زمان موسی، این همه مؤمن بودند، این همه کسانی در راه ایمان تلاش و فداکاری کردند؛ امّا آن نمونه را اسم می‌آورد. این ناشی از چیست؟ آیا خدای متعال خواسته از زنان جانبداری کند؛ یا نه، مسأله چیز دیگری است؟ مسأله این است که این زن در اوج حرکت معنوی به جایی رسیده که فقط او را می‌شود مثال زد و لاغیر. حالا این قبل از فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) است؛ این قبل از مریم کبری (سلام الله علیها) است؛ این متعلّق به آن زمان است. زن فرعون، نه پیامبر است، نه پیامبرزاده است، نه همسر پیامبر است، نه در خانواده ی هیچ پیامبری بوده است. تربیت معنوی و رشد و بالندگی یک زن، او را به این جا می‌رساند. [۱] ۵-۱-۳-۱- نگاه جامع و ارزشگذاری به اصالت زن و پرهیز از تشبّه به مردان ما باید در مورد مسأله ی زن نگاه جامع داشته باشیم، و این نگاه جامع در اسلام هست. مسأله ی ارزشگذاری به اصالت زن، زن بودن، برای زن یک ارزش والاست؛ یک اصل است. به هیچ وجه تشبه به مردان برای زن ارزش به حساب نمی آید؛ هم چنان که برای مردها تشبه به زنان ارزش به حساب نمی آید. هر کدام نقشی دارند، هر کدام جایی دارند، جایگاهی دارند و طبیعتی دارند و مقصودی از وضعیت خاص آن‌ها در آفرینش حکیمانه ی الهی مورد نظر بوده که این مقصود باید برآورده شود؛ این مسأله مهم است. [۲] ---------- [۳]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵. [۱]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان، جمعی از بانوان پزشک متخصص و مسئولان کنگره ی حجاب اسلامی به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) ۴-۱۰-۱۳۷۰. [۲]: . بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان نخبه در آستانه ی سالروز میلاد حضرت زهرا (س) ۱۳-۰۴-۱۳۸۶. و باز یابی هویت حقیقی ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
💢 چرا اکثر ما از مرگ می‌ترسیم؟👆 چه کسانی در ادعای خود صادق‌اند که از مرگ نمی‌ترسند؟👇 🔸 یکی از مظاهر کمال انسان طرز مواجهه او با مرگ است، چون ترس از مرگ یک نقطه ضعف بزرگ در انسان است و بسیاری از بدبختیهای بشر ناشی از ترس از مرگ است، مانند تن به پستیها و دنائتها دادن و هزاران بدبختی دیگر. 🔹 اگر کسی از مرگ نترسد، سراسر زندگی‌اش عوض می‌شود و انسانهای خیلی بزرگ آن انسانهایی هستند که در مواجهه با مرگ، در نهایت شهامت و بلکه بالاتر از شهامت با لبخند و خوشرویی به سراغ مرگ رفته‌اند. 🔸مواجهه با مرگ به این شکل را کسی نمی‌تواند ادعا کند جز اولیای حق؛ آنها که مرگ برایشان جز انتقال از خانه‌ای به خانه دیگر و یا به تعبیر امام حسین علیه‌السلام جز عبور از روی یک پل چیز دیگری نیست.‌ 📗 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲-۱۲۱
البقره أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم‌ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺏ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ؟! ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻋﻘﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻲ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﺪ؟!(٤٤) https://eitaa.com/zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)