#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عدم تکلیف بر اوامر دشوار قوله علیه السلام: وَ لَمْ یُکَلِّفْنَا إِلاَّ وُسْعاً، وَ لَمْ یُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
سعادت در رغبت به دین و قوانین الهی
و قول معصوم علیه السلام: « والسعید منّا من رغب الیه »، سعید ضدّ شقی است، شقی مخالفت کننده. و سعید مساعدت و موافقت نماینده است، یعنی با سعادت از ما کسی است که رغبت به دین و قوانین او نموده قال تعالی: « وَ لَوْ تَوَاعَدْتُمْ لاَخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعَادِ وَ لَکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْرًا کَانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ [۲] ». « مُواعده » مفاعله است از طرفین، و میعاد اطلاق میشود بر وعده و بر زمان وعده و بر موضوع قرارداد، وعده به امری.
مجملی از تفسیر و تأویل آیه شریفه آن که: اگر شما نوع بشر الاّ قلیلی به هم مواعده نمائید، هر آینه مخالفت خواهید نمود، یا در خود وعده، یا در زمان وعده، یا در محل مواعده ؛ ولی خدای تعالی امضا و إتیان مینماید در عالم، آن امری را که « کان مفعولاً »، أعنی بجا آورده شده و معین گردیده در علم او، و لوح محفوظ است، چه آنچه سبقت یافته در علم خدا وقوع او در عالم شهادت لابد
----------
[۲]: ۲ - سوره مبارکه انفال، آیه ۴۲.
ّ واجب الوقوع است، ولو بعد از مرور ازمنه متمادیه ؛ چه امورات تدریجی الوقوع دفعی الحصول است در لوح محفوظ، ولی چون این عالم تدریج و دار اسباب است، و از برای هر شی ء شرایط و معدّاتی است از دورات فلکیه و سیر کواکب تا به آن دوره مخصوص که شرط وقوع امر معین است نرسد وجود فلانه امر، که مشروط است محقّق نشود.
« لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَ یَحْیَی مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ [۱] »، مثلا در علم خدا گذشته و بجا آورده شده که: زید نام، در فلان یوم معلوم هلاک شود، و فلان عمرو
نام، باید در همان یوم باقی و زنده بماند، ولی این هلاکت آن و بقای این که در علم خدا است نزد غیر خودش مستور و غیر معروف است، و اذا وقع المعلوم فی حاقّ الواقع، اعنی از نشأه علم به عالم عین آید بیّنٌ، و انکشف المعلوم لکلّ أحدٍ ؛ چنان که حق تعالی به پیغمبر خود خبر میدهد که در فلان سنه و فلان یوم و ساعت فلان زید باید هلاک شود، بعد به آن زمان وعده خدا که رسید.
« لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ » یعنی هلاک میشود آن کسی که گذشته است هلاکت او در آن روز در علم خدا « عن بیّنة » أی عن الکشف و البیان، بحیث یشاهد هلاکَته کلُّ مَن کان حاضراً.
« وَ یَحْیَی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ » و به واسطه آن که زنده بماند کسی که گذشته است در علم خدا حیات و بقای او در آن روز « عَنْ بَیِّنَةٍ » أی عن الوضوح و الحقیقة ؛ لأنّ البیّنة و البیان جعل الشی ء مبیناً ظاهراً، یقال: تبیّن الشی ء أی تحقَّقَ و ظهر خفائه.
----------
[۱]: ۳ - همان.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ایمنی از عذاب قبر امام صادق علیه السلام فرمودند: خواندن سوره ملک مانع عذاب قبر است و من پس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شرم از کاسبی، تقوا
کسی که از کسب معیشت شرم نکند، کسب برای وی آسان باشد و خانواده اش بهره مند شوند. کسی که از دنیا دوری کند، خدا حکمت را بر دل او پایدار کند و زبانش را به کلمات حق گویا گرداند و عیبهای دنیا را به او مینمایاند و او را با سلامتی به دارالسلام میبرد.
تعبیر خواب
از امام صادق علیه السلام در روضه کافی آمده است: اگر کسی خوابی بد دید، به پهلوی دیگرش
بغلتد و بگوید: إِنَّمَا النَّجْویٰ مِنَ الشَّیْطٰانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَیْسَ بِضٰارِّهِمْ شَیْئاً إِلاّٰ بِإِذْنِ اللّٰهِ. [۱]
همچنین بگوید:
عذت بما عاذت به الملائکة المقربون و الانبیائه المرسلون و عباده الصالحون من شر ما رأیت و من شر الشیطان الرجیم. [۲]
----------
[۱]: ۱) - نجوی عمل شیطانی است تا مؤمنان را غمگین کند، آنان توان آزار رساندن به کسی بدون اجازه ی خدا ندارند. مجادله، ۱۰.
[۲]: ۲) - پناه میبرم به خدایی که فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل و بندگان صالح به وی پناه برند، از دست هر چه دیدم و از دست شیطان مطرود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: زن و مرد در پيشگاه خداوند يكسان اند أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نازش را به قيمت گران بخريم
ميزان الحكمه/ ري شهري/ زوج: ان الرجل ليؤجر في رفع اللقمه الي في امراته!
همنشيني با او را غنيمت بشماريم
ميزان الحكمه/ ري شهري/ زوج: قال (ص): جلوس المرء عند عياله احب الي الله تعالي من اعتكاف في مسجدي هذا!
به خانمها نبايد جسارت كرد
مستدرك الوسائل/ ۱۴/۲۵۰/ باب استحباب إكرام الزوجه و ترك...: عَنِ النَّبِيِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ: إِنِّي أَتَعَجَّبُ مِمَّنْ يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ وَ هُوَ بِالضَّرْبِ أَوْلَي مِنْهَا! لاتَضْرِبُوا نِسَاءَكُمْ بِالْخَشَبِ فَإِنَّ فِيهِ الْقِصَاص!
گلی که میخواهی بو کنی پژمرده اش نکن
الكافي/۵/۵۰۹/ باب إكرام الزوجه: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَ يَضْرِبُ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ ثُمَّ يَظَلُّ مُعَانِقَهَا!
با خانمها خوش اخلاق باشيم
وسائل الشيعة/۱۲/۱۵۶/۱۰۴: أَنَّ النَّبِيَّ (ص) قَالَ: إِنَّ أَكْمَلَ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ خِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِ!
با هم گرايي و وفاق با خانمها رفتار كنيم
بحارالأنوار/۷۵/۲۳۷/ باب مواعظ الصادق جعفر بن محمد (ع) لا غِنَى بِالزَّوْجِ عَنْ ثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجَتِهِ وَ هِيَ: الْمُوَافِقَةُ لِيَجْتَلِبَ بِهَا مُوَافَقَتَهَا وَ مَحَبَّتَهَا وَ هَوَاهَا!
با خانمها خوش رفتار باشيم
بحارالأنوار/۷۱/۱۶۵/ باب حسن المعاشرة و حسن...: لايَكُنْ أَهْلُكَ أَشْقَي النَّاسِ بِك!
وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَهَا
نسبت به خانمها نيكوكار باشيم
الكافي/۲/۱۰۵: وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ!
الكافي/۸/۲۱۹/ حديث الصيحة...: وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زَادَ اللَّهُ فِي عُمُرِهِ!
به خانمها زيان نرسانيم
وسائل الشيعة/۲۸۲/ باب عدم جواز الإضرار بالمرأة: أَ لا وَ إِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ بَرِيئَانِ مِمَّنْ أَضَرَّ بِامْرَأَتِهِ حَتَّي تَخْتَلِعَ مِنْهُ!
مستدرك الوسائل/۱۵/۳۸۰/ باب عدم جواز الإضرار بالمرأة: أَ لا وَ إِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ بَرِيئَانِ مِمَّنْ أَضَرَّ بِامْرَأَةٍ حَتَّي تَخْتَلِعَ مِنْهُ! وَ مَنْ أَضَرَّ بِالْمَرْأَةِ حَتَّي تَفْتَدِيَ مِنْهُ لَمْ يَرْضَ اللَّهُ [عَنْهُ ] بِعُقُوبَتِهِ دُونَ النَّارِ، لِأَنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِلْمَرْأَةِ كَمَا يَغْضَبُ لِلْيَتِيم!
#دانستنیهای خانواده سبز
✍مهدی واعظ موسوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن ( تلاش در جهت بهبود روا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1400-10-01(tarashion).mp3
12.21M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن
( تلاش در جهت بهبود روابط خانواده )
🔹 قسمت سی و نهم
#خانواده
#مهارتهای_زندگی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌸سیاست_زندگی کلاس #قوانین_آرامش_درخانواده جلسه هشتم 🌹ارسال فایل بخاطر مهربانی به دیگران مجاز اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸سیاست_زندگی
کلاس #قوانین_آرامش_درخانواده
جلسه نهم
🌹ارسال فایل بخاطر مهربانی به دیگران مجاز است
┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈
🌸🍃