هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تنظيم سوداء متن حديث و من أراد أن لاتحرقه السوداء فعليه بالقىّ و فصد العروق و الاطلاء بال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توجه به سلامت بدن
متن حديث
و لاتقول طال ما فعلت كذا و أكلت كذا فلم يؤذنى
و شربت كذا و لم يضرّنى و فعلت كذا و لم أر مكروهاً، و إنّما هذا القليل من الناس يا أميرالمؤمنين كالبهيمة لايعرف ما يضرّه و لا ما ينفعه.
توجه به سلامت بدن هيچ گاه نگو مدتها فلان كار را كردم و فلان چيز را خوردم اما گزندي نديدم، و فلان چيز را نوشيدم ولي زياني به من نرسيد، و فلان كار را انجام دادم اما از آن بدي نديدم، چون اين مشت از مردم، اي اميرالمؤمنين چونان حيوانند كه نمي فهمند چه چيز برايش مضرّ است و چه چيز سودمند.
جلوگيري از ترك ناخن
متن حديث
و من أراد أن لاتشقّق أظفاره و لاتفسد فلايقلم أظفاره إلّا يوم الخميس.
جلوگيري از ترك ناخن هر كس ميخواهد كه ناخنهايش ترك نخورد و خراب نشود فقط روزهاي پنجشنبه ناخن بگيرد.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سرود «خیلی دوست دارم امام رضا علیه السلام»
قدم قدم داره دلم می زنه فریاد ...
#فوق_العاده_زیبا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ جلسات #شرح_معرفتی_زیارت_آل_یس ۳ 🎤 #استاد_احسان_عبادی 💠 جلسه سوم / با میزبانی دانشگاه شاهد تهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جلسات #شرح_معرفتی_زیارت_آل_یس ۴
🎤 #استاد_احسان_عبادی
💠 جلسه چهارم / با میزبانی دانشگاه شاهد تهران
#مهدویت
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 2⃣ از 2⃣3⃣
💭شبهه ی شماره 2⃣
❌در شبهه ی دوم می گویند: تولد مهدی شیعیان در سال 252 یا 253 ،54 ،55 شیعه سالهای متفاوتی🗒 را برای تولد مهدی ذکر می کند، اما مهدی اهل سنت هنوز به دنیا نیامده است. این را به عنوان شبهه مطرح کرده اند!
✅جواب شبهه👇
☝️اکثر قریب به اتفاق علمای
بزرگ و تراز اول شیعه ولادت حضرت مهدی (عج) را همان پانزدهم ☀️شعبان سال 255 هجری می دانند، علمای بزرگ شیعه این را پذیرفتند👈 امثال شیخ کلینی، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، بزرگان شیعه این را پذیرفتند برای اطلاع بیشتر 📘میتوانید به کتاب ″منتخب الاثر فصل سوم، باب اول، ص320 الی347″ رجوع کنید. آنجا آیت الله صافی روایت را آورده. کتاب ″کافی ج1، ص514″ آنجا کامل ذکر کرده. تازه فضل بن شاذان از محدثین📑 بزرگ و معاصر امام حسن عسکری (ع) هم روایت را همین سال 255 گفته است، پس اختلاف مهمی در تولد امام زمان بین شیعیان نیست.
⚠️از همه مهمتر در تاریخ تولد بیشتر شخصیت های اسلام اختلاف وجود دارد، حتی حضرت مهدی که بالاتر از ایشان، پیغمبر خدا هم تاریخ تولدش اختلافاتی است، مگر نیست‼️ شیعه می گوید هفدهم ربیع الاول، سنی ها می گویند دوازدهم ربیع الاول، آیا این اختـلاف در تـاریخ یعنی طرف وجود ندارد⁉️
📢بزرگواران محترم! تاریخ تولد امام زمان (عج) که اصول دین ما نیست اصل تولد امام زمان و اینکه شخصی به نام مهدی متولد شده بله از اصول دین ماست. اما تاریخ تولد که جزء اصول دین ما نیست. اختلاف تاریخ نویسان است.⚠️
⚠️تازه از همه مهمتر در خود کتب
اهل سنت راجع به تولد پیغمبر اختلاف نظر است؛📚
💭مقاتل گفته ولادت پیغمبر 40
سال پس از واقعه عام الفیل بود، کلمی و عبید بن عمیر گفته اند تولد پیغمبر 23 سال پس از قضیه ی عام الفیل بود. ماوردی در ✍تفسیر خودش در کتاب اعلام النبوة می گوید پیامبر روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول، پنجاه روز پس از حادثه ی عام الفیل به دنیا آمد. کتاب ″جامع الاحکام القرآن📗، ج20، ص194″ خود اهل سنت در بحث تولد پیغمبر (ص) اختلافاتی دارند👉 قرطبی در رابطه با تولد پیغمبر می گوید روز دوازدهم ربیع الاول، می گوید در روز عاشورای ماه محرم، می گوید 🌟مادرش آمنه در روز عاشورا باردار شد و در ماه دوازدهم ماه رمضان به دنیا آمد یعنی سه تا تاریخ نقل می کند.
⭕️یعنی خود اهل سنت هم در تاریخ تولد پیغمبر (ص) اختلافاتی دارند. آیا اختلاف در تاریخ تولد یعنی طرف نیست، یعنی طرف دروغ است⁉️
🎤استاد احسان عبادی
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت 2
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی، «#مرواریدهای_بی_نشان»، ، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم، جمهوری اسلامی، که به دست #ساواک_شاه #حزب_بعث_صدام #استکبارجهانی_آمریکا #منافقین #کومله #دمکرات و... به شهادت رسیدند... این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید.... ارادتمند
#ناصرکاوه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پاسخ و دفع ایراد آن که لفظ طاغوت در آیه در محلّ مفعول است، یعنی کفّار متابعت و دوستی آنها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ورود به نور با بهره از ولایت
بالجمله، پس ولا و محبت نفس خارج مینماید کفّار را از نور روحانیه و ایمان فطری، المشار الیه فی قوله صلوات اللّه علیه: « کلّ مولود یولد علی
الفطرة » [۱]، أی فطرة الإسلام إلی ظلمات صفات النفسانیة الشهویة البهیمیة و السبعیة الغضبیة، إلی أن کدر الأرواح، و أظلمت بهذه الظلمات، و تخلّق بأخلاق النفوس الأرضیة، کما أنّ بولایة اللّه و تربیته و تدبیره أخرج النفوس المستعدّة عن ظلمات الطبیعة الی أنوار القدسیة و أخلاق الملکیة، حتی تنوّرت بنور الإیمان و المعارف، و علت الی عالم القدس و أعلی علیّین، مع کونها سفلیة أرضیة، کما قال تعالی: « لَقَدْ خَلَقْنَا الاْءِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ [۲] » بحسب روحه الذی هو من عالم النور، « ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ [۳] » بإفساد الاستعداد بالکفر و متابعة الهوی و الطاغوت، « إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا [۴] ».
نزع روح و نفیس
زیرا که انسان چون مرکّب است از عالم امر و عالم خلق، لهذا از برای او دو جزء است، یکی روحانی نورانی علوی من عالم الأمر و الملکوت الأعلی، و دیگری ظلمانی سفلی از عالم خلق و هو جسد [۵] الطبیعی ؛ و از برای هر یک از دو جزء شوق و میل مفرط است به عالم خود، کما قیل:
میل جان اندر ترقّی و شرف میل تن در کسب [۶] اسباب و علف [۷]
و قصد الروح الی عالمه، و هو جوار ربّ العالمین و مجاورة المقرّبین. و میل النفس و هواها الی عالمها، و هو أسفل السافلین.
و بین نفس و روح مادام العمر تغالب و تقاوم ؛ است ؛ زیرا که هر یک اراده دارد
که مسخّر نموده صاحب خود را، و مطیع نماید در تحصیل حوائج. و از برای هر یک اولیائی است، پس ولیِّ روحْ، خدا و جنود و احزاب او، ملائکه است، از
مباشرین معارف و اخلاق حسنه و قوای روحانیه. و ولیِّ نفس، طاغوت و جنود او جهالات و صفات ذمیمه و قوای نفسانیه است.
و مجادله و مدافعه ثابت است بین آنها در فضای قلب انسانی تا آن که مملکت قلب مفتوح شود از برای هر یک از آن دو، پس حکم و غلبه مر اوراست، کما فی الخبر: « إن غلب عقله علی شهوته فهو أعلی من الملائکة، و إن غلبت شهوته علی عقله فهو أدنی من البهایم » [۱] . کما قیل:
از دو قوم آسوده از جنگ و حراب این بشر با دو مخالف در عذاب [۲]
پس اگر غلبه برای حزب اللّه بود به علاماتی که تعرفها ارباب العقول، أ نّه خلق للجنة، فسابق القضاء و التقدیر. پس میباشد خدا متولّی امر او [و] مخرجه من الظلمات التی هی دواعی النفسانیة بحسب فطرة النفس الی نور العرفان و فعل الخیر.
و اگر بود غلبه برای حزب شیطان معلوم أ نّه للنار، و یسّر له أسباب المعصیة لحکمة الهیة و مصلحة قدریة. پس میباشد شیطان و جنود او، اولیاء و متولّی امر او، و مخرجوه من النور الذی کان له بحسب الفطرة الی ظلمات الدنیاویة من الشهوات و اللذات التی یرغبهم الطاغوت فیها، و کلّ ذلک غیر خارجة عن قضاء اللّه و قدره، کما قال تعالی: « فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلاْءِسْلامِ وَ مَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا [۳] ».
----------
[۱]: ۱ - الکافی، ج ۲، ص ۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۳۹، ص ۳۲۸ ؛ عدّة الداعی، ص ۳۲۳.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه تین، آیه ۴.
[۳]: ۳ - همان، آیه ۵.
[۴]: ۴ - همان، آیه ۶.
[۵]: ۵ - کذا.
[۶]: ۶ - مصدر: + و.
[۷]: ۷ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۷۸۷، « منجذب شدن جان نیز... ».
[۱]: ۱ - بسنجید: مشکاة الانوار، ص ۴۳۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۹۹.
[۲]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۱۱، « در تفسیر این حدیث مصطفی... ».
[۳]: ۳ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: یوم تغابن از پیامبر خداست که: در قیامت به اندازه هر روز از روزهای دنیا و به اندازه ساعات ه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
دیدن جن
إِنَّهُ یَرٰاکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ، مِنْ حَیْثُ لاٰ تَرَوْنَهُمْ، کشاف در تفسیر آیه میگوید: این آیه نشان میدهد که جن به چشم دیده نمی شود، و برای انسان آشکار نمی شود وی اختیار ندارد که خود را ظاهر کند، و کسی که ادعای دیدن آنها کند، بی اساس است. ولی فخر رازی میگوید:
آیه هیچ دلالتی بر دیده نشدن جن ندارد، و حرف زمخشری بی اساس است چرا که بسیاری از مردم، جن را دیده اند و رسول خدا و اولیاء او با جن ملاقات کرده اند. کلام بیضاوی نیز مثل فخر رازی است. او نیز میگوید جن قابل دیدن است.
حکمت افلاطون
افلاطون شاگردان خود را به سه دسته تقسیم کرده بود. اشراقیها، رواقیها و مشائیها.
اشراقیها: آن دسته از شاگردان او بودند که لوح عقل آنها از نقش هستی خالی و پرتوهای نور حکمت از لوح نفس افلاطون بدون واسطه شدن عبارت، بر آنها میدرخشید و آنان از اشارتهای استاد بهره مند میشدند.
رواقیها: آن دسته از شاگردان او هستند که در رواق خانه افلاطون مینشستند و فنون حکمت را از عبارات و اشارات او میگرفتند.
مشائیها: آن دسته از شاگردان بودند که در رکاب او حرکت میکردند و حکمت را در طول راه از او میگرفتند و ارسطو از این دسته است. البته برخی گفته اند مشائیها کسانی هستند که در رکاب ارسطو حرکت میکردند.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 30 💠 جلسه 0⃣3⃣ 🔰تعدد مراجع تقلید و رهبری 🔰آیا رهبری حتما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 31
💠 جلسه 1️⃣3️⃣
🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه
⬅️ شبهه وجود روایات نهی از قیام های قبل ظهور
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: امور سياسى و اجتماعى در زمان عمر، مانند دورۀ ابوبكر، على (عليه السّلام) را در امور سياسى و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
تعيين هجرت پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) به عنوان مبدأ تاريخ اسلامى
در فرمانى كه پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) براى سلمان فارسى و خاندان او صادر كرده، آمده است: «على بن ابى طالب به دستور پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) آن را در ماه رجب سال نهم هجرت نوشت». اين نكته دلالت دارد كه در عهد رسول اكرم (صلّى الله عليه وآله) هجرت آن حضرت مبدأ تاريخ بوده، ولى رسميت نداشته است و در عهد عمر با راهنمايى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) مبدأ رسمى تاريخ شد. [۲]
----------
[۲]: . جزوۀ تاريخ اسلام، (از هجرت تا رحلت)، على دوانى، ص ۴ به نقل از «اخبار اصفهان» ابونعيم اصفهانى.
عطايا و تشكيل ديوان
پس از فتوحات چشمگير در عراق و شام، و رسيدن خراج هاى بسيار از اين سرزمين هاى ارزشمند، عمر تصميم گرفت بخشى از اين اموال هنگفت را به ترتيب «معينى» ميان مسلمانان تقسيم كند. اين حقوق از بيت المال را «عطايا» خواندند. خليفه در اين كه با اموال بسيارى كه زايد بر حق غنيمت رزمندگان مرتباً به مدينه مى آمد، چه كند، با برخى اصحاب مشورت كرد، ولى نظر على (عليه السّلام) را نپذيرفت و به رأى وليد بن هشام بن مغيره عمل كرد.
ديوان در سال ۲۰ هجرى تشكيل شد. در تعيين مقام و مرتبۀ حقوق بگيران، به ظاهر بالاترين مقام را براى خاندان پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) تعيين كرد و از خاندان حضرت، همسران او را بر بقيه و از ميان همسران پيغمبر، عايشه را بر همه برترى داد.
حقوق اميرالمؤمنين، حسن و حسين (عليهم السّلام) و هر كس از بنى هاشم را كه در جنگ بدر حضور داشتند، ۵۰۰۰ درهم قرار داد! مهاجرانى كه در جنگ بدر حضور داشتند، ۵۰۰۰ درهم و حقوق انصار را كمتر از مهاجران تعيين كرد. در ميان انصار نيز حقوق اوسى را بيش از خزرجى در نظر گرفت. بدين ترتيب عمر اختلاف طبقاتى را در جامعۀ اسلامى پايه ريزى كرد و آتش اختلاف را ميان عرب شمالى و جنوبى برافروخت. همچنين حقوق مسلمانان غير عرب را كمتر از عرب و مولى و بنده را نيز كمتر از آنها قرار داد. حال آن كه در عهد رسول خدا (صلّى الله عليه وآله) همه به طور يكسان از غنايم بهره مند مى شدند.
مى گويند عمر در آخر عمرش به غلط بودن كار خود پى برده و قصد داشت اين تبعيض را از ميان ببرد، ولى اجل به وى مهلت نداد. [۱]
سياست عثمان در پرداخت حقوق به مسلمانان، به مراتب بدتر بود، اما با روى كار آمدن اميرالمؤمنين (عليه السّلام) اين تبعيضات به كلّى از ميان برداشته شد، اگرچه تبعات منفى آن از اسباب تزلزل حكومت آن حضرت گرديد.
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: تاريخ طبرى، ج ۳، ص ۶۱۳ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۵۳ و فتوح البلدان، ص ۶۳ و نهاية الارب ج ۴، ص ۲۸۶ و نيز نگاه كنيد به: فروغ ولايت، ص ۲۵۱ و زندگى تحليلى پيشوايان ما، تأليف عادل اديب، ص ۶۳ و نقش امامان معصوم در حيات اسلام، ص ۸۸. در تعيين ميزان حقوق اصحاب با سابقۀ پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) توسط عمر بن خطاب، ميان مورّخان و نقل هاى آنان اختلاف است؛ ولى در تمام نقل ها، ايجاد تبعيض ميان مسلمانان و برترى دادن غير اصولى برخى بر ديگران توسط خليفه از مسلمات است.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: 🔥 #زرتشت از زبان #بلعمی؛ یکی از بزرگترین مورخین ایرانی 👤 #بلعمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاهان هخامنشی، بی اعتماد به پزشکان ایرانی
↩️ #قسمت_اول ↪️
پای سخن #باستانگرایان که بنشینیم، از #تمدن بزرگ و مهد #علم بودن #ایران قبل از #اسلام به ویژه دوران #هخامنشیان صحبت میکنند.
اما وقتی #تاریخ را مطالعه میکنیم، در میابیم علم، ایران پیش از اسلام همواره دست به دامان #دانشمندان #یونان و #مصر ی بود.
در مواردی که شاهان بیماری بر آنان غلبه میکرد دست به دامان پزشکان بیگانه میشدند و هیچگونه اعتمادی به #پزشکان ایرانی نداشتند و آنهارا از نظر علمی پایین تر از یونانی ها و مصری ها میدانستند.
یکی از این موارد، نجات #داریوش هخامنشی به دست پزشک یونانی #دموکدس (Democedes) است.
این ماجرا را #هرودوت مورخ مشهور یونانی روایت میکند:
"داریوش شاه هنگامی که به شکار رفته بود دچار سانحه ای شد: هنگامی که از اسب پایین می پرید پایش به شدت پیچ خورد و قوزک پایش در رفت. 👈او از مدتها پیش چند پزشک مصری بسیار نامی در خدمت داشست که برای درمان به انان مراجعه می کرد.👉 اما این بار آنان نتوانستند کاری کنند و برعکس پای شاه را چنان به شدت تکان دادند که بر درد او افزودند. داریوش از شدت درد تا هفت شبانه روز
نتوانست بخوابد تا روز هشتم که درد به اوج رسیده بود کسی که قبلاً درباره مهارت دموکِدِس کروتونی در سارد بسیار شنیده بود موضوع را با شاه در میان گذاشت.
صفحه ۴۱۷
"با این حال داریوش درمان خود را به او سپرد. دموکدس به جاس استفاده از خشونت با روش های درمان یونانی و ملایمت رفته رفته شاه را به سوی بهبودی برد و خواب را به چشم او بازگرداند تا انکه به زودی کاملا درمان شد
📖 هرودوت،تاریخ هرودوت،انتشارات اساطیر،ترجمه مرتضی ثاقب فر،جلد اول ،صفحه ۴۱۶ و ۴۱۷
goo.gl/qfehw4 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ #محمد_پورعلی
#نقد_باستانگرایی_وزرتشت