#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: خواب و كيفيت خوابيدن متن حديث و اعلم يا أميرالمؤمنين أنّ النوم سلطانه فى الدماغ و هو قوام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خوردن و آشاميدن در سفر
متن حديث
و اعلم يا أميرالمؤمنين أنّ المسافر ينبغى له أن يحترز فى الحرّ أن يسافر و هو ممتلئ من الطعام أو خالى الجوف، و ليكن علي حدّ الاعتدال، و ليتناول من الأغذية إذا أراد الحركة الأغذية الباردة مثل القريص و الهلام و الخلّ و الزيت و ماء الحصرم و نحو ذلك من البوادر. و اعلم يا أميرالمؤمنين أنّ السير الشديد فى الحرّ ضارّ للأجسام الملهوسة إذا كانت خالية من الطعام و هو نافع للأبدان الخصبة، فأمّا إصلاح المياه للمسافر و دفع الأذي عنها هو أن لايشرب المسافر من كلّ منزل يرده إلّا بعد أن يمزجه بماء المنزل الأوّل الّذى قبله أو بشراب واحد غير مختلف فيشوبه بالمياه علي اختلافها، و الواجب أن يتزوّد المسافر من تربة بلده و طينه فكلّما دخل منزلاً طرح فى إنائه الّذى يكون فيه الماء شيئاً من الطين و يمات فيه فإنّه يرده إلي مائه المعتاد به بمخالطته الطين.
خوردن و آشاميدن در سفر بدان اي اميرالمؤمنين كه مسافر وقتي معده اش پر و يا خالي است بايد از مسافرت كردن در هواي گرم بپرهيزد، و هرگاه قصد حركت دارد غذا به اعتدال بخورد و از غذاهاي سرد
مانند قريص۱ و هلام۲ و سركه و زيتون و آبغوره و ديگر چيزهايي كه طبيعت سر دارند، تناول كند. بدان اي اميرالمؤمنين كه تند رفتن در هواي گرم با معده خالي از غذا، براي بدنهاي لاغر زيانبار است و براي بدنهاي چاق سودمند. درباره آب مناسب براي مسافر هم بايد گفت: مسافر به هر منزلي كه ميرسد ابتدا آب آن جا را با آب منزل قبلي مخلوط كند و سپس بنوشد، يا اين كه از يك آبِ يكدست مقداري با خود بردارد و به هر منزلي كه ميرسد از آن آب با آب منزل بياميزد و آنگا ه بنوشد. لازم است كه مسافر از خاك و گِل زادگاهش مقداري با خود بردارد و به هر منزلي كه رسيد كمي از آن گِل را در ظرف آب خود بريزد و در آب حل كند، زيرا اين عمل باعث ميشود كه آن آب خاصيت آبي را كه به آن عادت داشته است به خود بگيرد.
منبع حديث
۱- غذايي است كه از گوشتهاي لطيف مانند گوشت ماهي و جوجه با سركه و ترشيجات تهيه ميشود. ۲- غذايي است كه از گوشت و پوست گوساله درست كنند، يا شورباي سكباج سرد و بي چربي.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 4⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 4⃣ 📃در شبهه ی چهارم ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 5⃣ از 2⃣3⃣
💭شبهه ی شماره 5⃣
❌در شبهه پنجم می گویند مهدی
شیعه ولادتش طبیعی نیست! در کتاب ″بحار، ج51، ص26″ میگوید مهدی از ران مادرش متولد شده، از پهلوی مادرش متولد شده و..😒 اما مهدی اهل سنت ولادتش طبیعی است.
✅جواب این شبهه👇👇
☝️نکته اول؛ تفاوت شیوه حمل و یا تولد برخی از اولیای خدا در آن دورانی که در شکم مادرشان بودند تفاوتی که با دیگران دارند چیز 👈عجیبی نیست که ما بگوییم قبلا سابقه نداشت یا چیز جدیدی است.
🔹در رابطه با کیفیت حمل حضرت مریم به حضرت عیسی (ع) که این را قرآن به صورت دمیدن می داند، این نحوه ی دمیدن و اینکه قضیه چی است در تفاسیر اختلاف نظر است!📚
حتی در مدت حمل حضرت عیسی که چه قدر در شکم مادرش بود اختلاف نظر است، آن هم شش قول از صحابه؛
قول اول ابن عباس می گوید مدت حمل حضرت عیسی 9ماه بود. قول دوم میگوید 8ماه این قول عکرمه است. قول سوم 7ماه قول عطا و ضحاک. قول چهارم 6ماه که در تفسیر فخر رازی آمده. قول پنجم 3ساعت یعنی مدت حاملگی حضرت مریم فقط سه ساعت بود به جای 9ماه، این را فخر رازی علمای اهل سنت میگوید. قول دوم ابن عباس 1ساعت. 📚منابعی که گفتیم در تفسیر ابن کثیر و یا آن مباحثی که از قول آن بزرگان عرض کردیم.
♦️تمام این اقوال را بزرگان اهل
سنت همچون ابن کثیر و فخر رازی در تفاسیر خودشان آورده اند و در تمام این اقوال این راه حمل راه غیر طبیعی است و این یک ساعت، سه ساعت تابلو است که مدت حمل غیر طبیعی است‼
پس چه اشکالی دارد امام مهدی هم مثل حضرت عیسی به قول شما یک حالت غیر طبیعی به دنیا بیاید جای تمسخر دارد! جای رد دارد⁉️
✌️ثانیا شما نوع حمل امام زمان (عج) را بدون اینکه دلیلی داشته باشید انکار میکنید! اما باید بدانید علمای شما قائل هستند 👳♂امام مالک رئیس یکی از چهار مذهب فقهی شما اهل سنت در شکم مادرش سه سال باقیمانده مانده بود!!! در حالی که اصلا چنین چیزی در دنیا نظیر ندارد. ذهبی و قاضی عیاض و دیگران نقل می کنند که مالک سه سال تمام در رحم مادر خود بود، مدرک 👈ذهبی در کتاب ″تاریخ الاسلام، ج11، ص319″ نقل میکند- ابن خلدکان در کتاب ″وفیات الاعیان ج4، ص137″ - آقای قاضی عیاض در کتاب ″ترتیب المدارک ج1، ص111″ نقل می کند. این منابع اهل سنت هستند، ذهبی از شماست‼️
☝️✌️نکته سوم اینکه گفته اند
مادر امام زمان (عج) مثل سایر زنان از شکم به او حامله شد و بعضی می گویند از پهلو حامله شد این یک برداشت تحریف آمیزی از روایت است که متأسفانه وهابی های کثیف روایت را بدجور تحریف کردهاند.❌
💠متن کامل روایت کتاب ″بحار ج51، ص26″ 📕 حکیمه خاتون میگوید؛ من نزدیک نرجس رفتم و او را نگاه کردم اثری از وضع حمل در وی ندیدم، لذا رفتم موضوع را به امام حسن عسکری (ع) گفتم، حضرت خنده ای کردند و فرمودند عمه موقع طلوع فجر اثر حملش آشکار می شود چون او مانند مادر موسی که اثر آبستنی در وی مشهود نبود و تا موقع تولد موسی (ع) هیچ کس اطلاع نداشت.
🗣آقایان اهل سنت آقایان وهابی! اگر به حضرت نرجس ایراد میگیرید مادر حضرت موسی هم این جوری بود آثار وضع حمل در او مشخص نبود‼️ زیرا فرعون برای دست یافتن به موسی شکم زنان باردار را می شکافت. در ادامه امام عسکری (ع) میگوید ایشان هم مانند موسی دشمنان درصدد کشتنش هستند.
💠روایت دیگری در کتاب ″بحار، ج51، ص13″ 📙 حکیمه خاتون میگوید: بلند شدم و در وی اثری از حاملگی ندیدم به همین جهت به امام عسکری (ع) عرض کردم من اثری در وی نمی بینم، حضرت خنده ای کردند و فرمودند عمه جان ما ائمه در شکم ها حمل نمی شویم بلکه در پهلوهای مادرمان می باشیم. یعنی بچه که برای خیلی از مادرها در جلوی شکم است می گوید برای ماها در پهلوی مادرمان است. 👈یعنی این روایت ها این نکته را بیان میکند که جنین در قسمت جلوی شکم قرار نگرفته، بلکه در کناره ی آن قرار می گیرد👉 و به همین جهت است که اثر بارداری در شکم مادر دیده نمیشود.
⚠️نکته بسیار مهم؛
🔹این روایت اصلا جزء اصول مذهب شیعه نیست، شیعه این روایات را به عنوان اصول مذهب قبول ندارد. خود علامه مجلسی هم می گوید این حدیث را از یک منبع گمنام نقل کردم. یعنی خود این روایت به هیچ عنوان سندیت قوی ندارد، ❌یعنی شیعه هم این روایت را اصلا قبول ندارد ولی باز متأسفانه می بینید دشمنان به راحتی این شبهات را مطرح میکنند‼️
👌پس اولا ما اثبات کردیم خود بزرگان اهل سنت بودند که غیر طبیعی به دنیا آمدند. در رابطه با حضرت عیسی اقوال غیر طبیعی گفتند. نکته ی بعدی هم اینکه اصلا این روایت را هم خود شیعه قبول ندارد.
🎤استاد احسان عبادی
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت 5
🔴 نزدیک بودن وقت قیام امام زمان علیهالسلام در قرآن...
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ...
قيامت نزديک شد... (قمر/۱)
🌕 علی بن ابراهیم رحمة الله علیه گوید: حضرت رسول صلیالله علیه و آله فرمودند:
«اِقْتَرَبَتِ اَلسَّاعَةُ قَالَ خُرُوجُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ»
اقتربت الساعَة یعنی خروج قائم علیهالسلام.
📗تفسير القمی، ج ۲، ص ۳۴۰
📗تفسير نور الثقلين، ج ۵، ص ۱۷۵
📗تفسير کنز الدقائق، ج ۱۲، ص ۵۲۹
📗بحارالأنوار، ج ۱۷، ص ۳۵۱
📗إثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۷۸
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥همخوانی بسیار زیبای مردم قم و حاج مهدی سلحشور در محضر حضرت امام خامنهای در حسینیهی امام خمینی تهران.
در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۸.
با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جنّ و اقسام آن زیرا که جنّ چنان که از بعض آیات شریفه استنباط میشود به اعتباری اطلاق بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ارسال پیامبر صلی الله علیه و آله بر جنّیان
بالجمله، پس چون رسول از نوع بشر أعنی خاتم الانبیاء بر آنها ارسال شده، لهذا باید آنها مکلّف بوده و طبقه [ای] از نوع بشر باشند، چه رسول از سنخ مرسل إلیهم است ؛ زیرا تا جنسیت و سنخیت فیما بین نباشد، ارشاد و هدایت صورت نگیرد، کما قال تعالی: « وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَکًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَیْهِم مَا یَلْبِسُونَ [۴] »، یعنی: اگر رسول ملکی را خواهیم ارسال نمائیم لابدّ او را قرار داده به صورت رجل، و میپوشانیم بر آن ملائکه « ما یلبسون » آنچه را بر آنها
پوشانده ایم، یعنی آن روح ملکی چون برای هدایت و ارشاد خلایق باید به عالم دنیا و دار طبیعت آید، لابد أوّلاً هیکل بشری و جسد دنیوی که به منزله لباس روح بر او پوشانیده، و بعد به عالم ارسال خواهیم نمود. و قال فی موضع: « لَوْ کَانَ فِی الاْءَرْضِ مَلاَآئِکَةٌ یَمْشُونَ مُطْمَئِنِّینَ لَنَزَّلْنَا عَلَیْهِم مِنَ السَّمَآءِ مَلَکًا رَسُولاً». [۱]
و نیز از جمله آیاتی که دلالت نماید بر آن که طبقه اجنه هم نبی آنها پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم، و کتاب آنها قرآن و مأمور به ایمان و تصدیق همین احکام وظیفه از همین طبقات پست بشرند و علیهم الأمر و النهی و الثواب والعقاب، قوله تعالی است: « قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَ نَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوآا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا * یَهْدِیآ إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَآ أَحَدًا [۲] ».
----------
[۴]: ۲ - سوره مبارکه انعام، آیه ۹.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۹۵.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه جن، آیات ۱ و ۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تاریخ فتوحات، بدن نیشابوری در تفسیر آیه سَنُرِیهِمْ آیٰاتِنٰا فِی الْآفٰاقِ وَ فِی أَنْفُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حدوث و قدم کلام
علماء، در اینکه آیا کلام خدا قدیم یا حادث است با قیاس شکل اول به دو نتیجه مخالف رسیده اند؛ کلام صفت خداست، هر صفت خدا قدیم است پس کلام هم قدیم است. کلام مترتب الاجزاء است. هر مترتب الاجزایی حادث است، پس کلام حادث است. گروههای اسلامی هر کدام در این باره به بحث و بررسی پرداخته اند و اما تحقیق مطلب: کلام بر دو معنی است، کلام نفسی و کلام لسانی. کلام لسانی دو حالت دارد، تکلم بالفعل و تکلم بالقوه؛ این عناوین را با ضد آنها میشناسیم. مثلاً نسیان ضد کلام نفسی است و سکوت ضد کلام لسانی است و لالی ضد کلام فعلی است.
معنی نیز دو مفهوم دارد، مدلول لفظ و چیزی قائم به غیر. اینکه اشعری میگوید مراد از کلام، کلام نفسی است، از این سخن، اشعریان اینگونه برداشت کرده اند که مراد مدلول لفظ است. آنان قائل به حدوث الفاظ شده اند و البته این عقیده مستلزم لوازم فاسده ی زیادی است از جمله اینکه انکار کلام قرآنی خدا، کافر نیست با اینکه قرآن ضرورتا کلام خداست.
نیز پذیرش این سخن موجب میشود که قرآن قابل معارضه و تحدی نباشد.
پس باید گفت مراد کلام نفسی به معنای دوم (قائم ذات خدا) است، و این همان کلامی است که در قرآن آمده و خوانده میشود و در سینهها محفوظ است و این کلامی غیر از قرائت و کتابت حادث شده است. چنانکه مشهور میگویند: قرائت غیر از قرائت شده است.
اینکه گفته شود که مرتبة الاجزاء است. درست نیست چرا که معنا در نفس وجود میگیرد، و ترتب و تأخری به آن راه ندارد، چنانچه معنی قائم به نفس حافظ است و ترتبی در آن راه ندارد.
البته ترتب در تلفظ ضرورتاً ایجاد میشود چون ابزار تلفظ یاری نمی رساند.
دلائلی که بر حدوث دلالت دارند، دلیل بر حدوث جمعی است، با این توضیحات میتوان وجه حملی برای شیخ اشعری بیان کرد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
در همین فضای مبحث اتاق جدا، بحث اسباب بازی کودک هم مطرح می شود، وقتی اتاق جدا و مبلمان جدا برایش می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیده شدن در دوران کودکی در دیده شدن در شب عروسی و غیره سر درمی آورد. پایه ی خودشیفتگی نیز در این مرحله گذاشته می شود. از امشب یک دفعه نروید و هر چی عکس روی دیوار هست را جمع کنید و همه را شوکه کنید بلکه آرام و آرام و به تدریج در یک زمان برنامه ریزی شده، بچه ها را در جمع ببرید و عکس های تکی را تبدیل کنید به عکس های دسته جمعی.
عکس های مدارس قدیمی را دیده اید؟ همه با معلم می نشستند و عکس می گرفتند اما امروز چه کار می کنیم؟ بچه ها را به جاهای عمومی ببرید و عکس بگیرید و این عکس ها را روی دیوار ببرید عکس هایی که جمعی بودن و اجتماعی بودن را القاء کند، عکسی که مهارت ها و دوستی را القاء کند. "من هم یکی از این بچه ها هستم که اردو رفته بودیم" خاطره اش را نگه می دارم، شاخص نمی شوم.این میشود دیدن و هدایت کودک به سمت دیدن. (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت36}
[مباحث کودک متعادل ]
عامل بعدی در مساله ی دیدن و دیده شدن، جشن تولد ها است. کارکرد #جشن_تولد چیست؟
تولد کودک بدون تردید یک اتفاق بسیار مبارک و زیبا و باشکوه است؛ اصلاً تردیدی هم نداریم اما برای کی؟ برای پدر و مادر و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها. همه ی نزدیکان هرسال که این اتفاق یادشان می افتد حظ می کنند و باید هرسال این حظ را برای کسانی که برایشان جذاب است زنده نگهداشت.
چرا ما دوستان را دعوت می کنیم که با کادو بیایند؟ دیدید در تولدهای بچه ها چه اتفاقی می افتد؟ حسادت، رقابت، چشم و هم چشمی. این جشن ها شادی هستند ولی در کنارش تخریب های بسیار زیادی وجود دارد. و آن چیزی که این تخریب ها را به خانواده تحمیل می کند، هنجارهای اجتماعی است. (درقسمت های قبل درباره هنجارهای اجتماعی وآنچه جامعه میپسندد صحبت کردیم)
منظور من این نیست که بچه ها را از جشن و شادی محروم کنیم بلکه همیشه باید برای بچه ها جشن و شادی بگیریم اما نه برای به رخ کشیدن و کادو آوردن و کادو گرفتن. (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت37}
[مباحث کودک متعادل ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی زیبا #سردار_سلیمانی
ویژه کودکان
شهید مطهری از قول روسو میگوید: «بدبخت ترین کودکان، آنهایی هستند که والدینشان، آنها را در ناز و نعمت پرورش می دهند و نمی گذارند سردی و گرمی دنیا را بچشند و پستی و بلندی جهان را لمس کنند. اینگونه کودکان در مقابل سختی ها حساس می شوند و در مقابل لذّتها بی تفاوت، همچون ساق نازک یک درخت کوچک در مقابل هر نسیمی می لرزند و کوچکترین حادثه سوئی آنان را ناراحت می کند. تا جایی که یک حادثه کوچک، آنان را به فکر خودکشی می اندازد و از آنطرف، هر چه موجبات لذّت به آنها داده شود به هیجان نمی آیند و نشاط پیدا نمی کنند.»
📌شهید مطهری رفاه زدگی را از عوامل تربیت فاسد و ایجاد اختلالات در ادراکات یا احساسات می دانند و از نظر ایشان نازپروردگی روح را پرتوقع و در مقابله با حوادث، ناتوان و در نتیجه مأیوس و بدبین و غیر متکی به نفس بار می آورد.