💐شهید محمود رضا بیضایی:
باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان بدنیا آمدهایم و شیعه هم بدنیا آمدهایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختیها، غربتها و دوریهاست و جز با فدا شدن محقق نمیشود حقیقتاً.
قدردان خون مطهر شهدا باشیم
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای
برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شادی ارواح طیبه شهدا و روح مطهر امام راحل ره و سلامتی مقام معظم رهبری صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: احیای شهرها قوله علیه السلام: وَ أَحْیِ بِلاَدَکَ بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ. البلد: الارض کلّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توسعه روزی به واسطه باران بدون ضرر
قوله علیه السلام: [وَ] تُوَسِّعُ بِهِ فِی الاْءَقْوَاتِ.
یعنی: وسعت بده به سبب نزول امطار فی اقوات عبادک. القوت: ما یقوم به بدن الانسان من الأطمعة و الاشربة، کما قال تعالی: « قَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا [۳] »، فی أوقات معینة و فصول متوالیة.
کما قال تعالی فی موضع آخر: خلق السماوات فی أربعة أیام [۴]، أی اربعة أوقات، المعبّر عنها بفصول الأربعة، أعنی: الربیع و الصیف والخریف و الشتاء، التی یخرج اللّه فیها أقوات أهل العالم من الناس و إلیها و الحشرات و السباع ؛ لأنّ فی الشتاء
لبرودته نزل الأمطار و یسقی الأرض و الأثمار، ثمّ من بعده یأتی الربیع و هو معتدل، فیخرج الاشجار أثمارها و الارض نباتها، ثم یجی ء الصیف فینضج فیه الثمار والحبوب، ثمّ الخریف لتکمیل الحبوب و الأثمار و حان حین حصاده. و لو کان کلّ الأوقات شتاء لم یخرج النبات، و لو کان کلّه الربیع لم ینضج الثمار، و لو کان کلّه الصیف لاحترق کلّ شی ء علی وجه الأرض. سبحان من قال: « أَ أَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ [۱] ».
قوله علیه السلام: سَحَاباً مُتَرَاکِماً.
أی انضّم و جمع بعض أجزائها فوق بعض، و ذلک لأجل استیلاء الریاح علیه لإخراج الرطوبات من منافذه و أجوافه، کما قال تعالی: « وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَآءً ثَجَّاجًا [۲] »، یعنی: از فشرده شدهها که سحاب باشد به هبوب ریاح دادیم، به شما ماء سیّال را.
قوله علیه السلام: هَنِیئاً مَرِیئاً.
أی سهل الغائلة، لایکون فیه تعب و إضرار من فساد الزراعات و انهدام العمارات.
قوله علیه السلام: طَبَقاً.
أی سحابه، أی تعمّ جمیع بقاع الارض لیس محدود بمحلّ خاص دون محلّ، کما فی دعاء آخر: « أسقنا [۳] مطبقة مغدقة » [۴] . أی شاملة کثیرة.
قوله علیه السلام: مُجَلْجَلاً.
أی تعمّ الأرض بماء المطر.
قوله علیه السلام: غَیْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ. [۱]
اللوث الاسترخاء و البط ء، أی لایکون رطوباتها قلیلة بطیئة فی النزول، قال تعالی: هو « الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَآءِ کَیْفَ یَشَآءُ وَ یَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَی الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ ». [۲]
قوله علیه السلام: وَ لاَ خُلَّبٍ بَرْقُهُ.
الخلب: الخدعة، أی لایکون سحاباً ظهر برقة فی السماء، و ظن الناس أ نّه ممطرهم و لایکون المطر.
قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیْثاً مُغِیثاً مَرِیعاً مُمْرِعاً.
أی خصیباً کثیر العشب و الحشیش.
[قوله علیه السلام ]: عَرِیضاً وَاسِعاً.
أی طال مدّته و عمّ منفعته لایختصّ ببعض البلاد دون بعض.
[قوله علیه السلام ]: عَزِیراً، تَرُدُّ بِهِ النَّهِیضَ.
أی قام به ما سقط من النبات علی الارض لعدم وصول الماء علیه.
[قوله علیه السلام ]: وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِیضَ.
أی أصلح بسببه ما انکسر منه، کما قال: « یا جابر العظم الکسیر » [۱] بلطفه [۲] .
[قوله علیه السلام ]: اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیْثاً [۳] تُسِیلُ مِنْهُ الظِّرَابَ، وَ تَمْلاَءُ مِنْهُ الْجِبَابَ.
یعنی: پُر کنی از ماء او، کلّ الأودیة و المسیلات و البروک، حتّی یشرب منه
الحیوانات البرّ و الوحوش.
[قوله علیه السلام ]: وَ تُفَجِّرُ بِهِ الاْءَنْهَارَ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الاْءَشْجَارَ.
کما قال: « وَ هُوَ الَّذِی أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْ ءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَ مِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَ غَیْرَ مُتَشَابِهٍ
----------
[۳]: ۱ - سوره مبارکه فصلت، آیه ۱۰.
[۴]: ۲ - گویی مستند مرحوم مؤلّف سوره مبارکه فصلت، آیه ۱۰ است: « وَ قَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِینَ ».
[۱]: ۳ - سوره مبارکه واقعه، آیه ۶۴.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۴.
[۳]: ۱ - اصل: سقنا.
[۴]: ۲ - الفقیه ج ۱، ص ۵۳۵.
[۱]: ۳ - اصل: ودقها.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۸.
[۱]: ۵ - فلاح السائل، ص ۱۷۵ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۷۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۳۱۹.
[۲]: ۶ - واژه « بلطفه » در ذیل دعا موجود نیست، ولی در دیوان امام علی علیه السلام، ص ۱۸۹ آمده است: عسی جابر العظم الکسیر بلطفه / سیرتاح للعظم الکسیر فیجبر.
[۳]: ۷ - صحیفه: سقیاً.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تشبیه تشبیه به اعتبار مشبه و مشبه به، بر چهار قسم تقسیم میشود. ۱- ملفوف: تشبیهی است که پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عقائد معتزله
از شرح لامیة العجم نقل شده است. معتزله بخشی از مسلمانان هستند که به اموری معتقدند از جمله: امور نیک از خدا و امور بد از انسان است. بر خدا واجب است که آنچه به صلاح بندگان است، انجام دهد قرآن مخلوق و بوجود آمده است نه اینکه قدیم باشد. خدا در قیامت دیده نمی شود. اگر مؤمنی مرتکب گناه کبیره چون فحشا و یا نوشیدن شراب شود، نه مؤمن است و نه کافر بلکه بین این دو گروه است. هرکس داخل آتش شود، از آن خارج نمی گردد. ایمان عبارت است از گفتار، کردار و اعتقاد. اعجاز قرآن در این است که خداوند مردم را از آوردن قرآن منصرف کرده است نه اینکه قرآن فی حدنفسه معجزه باشد و اینکه معدوم چیزی موجود است. و نیز اینکه خوبی و بدی هر چیزی عقلی است. خدا زنده به ذات خود است نه به حیات و نیز خدا به ذات خود عالم است نه به علم و به ذات خود قادر است نه به قدرت.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 32 💠 جلسه 2️⃣3️⃣ 🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه ⬅️ آیا ولی فقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 33
💠 جلسه 3⃣3⃣
🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه
⬅️ چرا مشکلات پهلوی را تقصیر شاه می اندازید اما مشکلات الان را تقصیر دولت میدانید و به رهبر گیر نمی دهید؟
⬅️ رهبری که این همه اختیارات داره، چرا وضع کشور رو درست نمیکنه؟
⬅️ چرا با اونکه رئیس قوه قضا و صداسیما را رهبر انتخاب میکنه، این همه مشکلات هست؟
⬅️اعضای شورای نگهبان رو رهبر انتخاب میکنه ، اونها هم خبرگان رو انتخاب میکنن ، خبرگان هم رهبری را !
این چه طور حکومتیه ؟
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در عهد عمر اشاره شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خروج از انزوا و حضور شيعيان در صحنه هاى سياسى و نظامى
با وجود اين، برخى از شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كه در دوران ابوبكر منزوى شده بودند، در عهد عمر مسئوليت هاى بزرگى به دست آورده بودند، و در فتوحات مسلمانان در شرق و غرب نقش هاى مهمى ايفا كردند.
سلمان فارسى از سوى عمر به حكومت مداين [۱] و عمّار ياسر به فرمانروايى كوفه منصوب شدند. عمّار همچنين در فتح مصر و دياربكر حضور داشت و در فتح شوشتر فرماندۀ سواران بود. [۲] مقداد در فتوحات مصر و دياربكر حاضر بود [۳] و حذيفة بن يمان در جنگ بزرگ نهاوند پس از قتل نعمان بن مقرن فرماندۀ سپاه اسلام شد. اردبيل را نيز او گشود و در جنگ شوشتر فرماندۀ پيادگان بود. [۴] خالد بن سعيد بن عاص نيز كه بنا بود فرماندۀ سپاه اسلام در شام باشد، به سبب حمايت بى دريغ از على (عليه السّلام) از فرماندهى محروم شد و به صورت يك رزمندۀ اسلام در جهادها شركت نمود و سرانجام در همان منطقۀ شام به شهادت رسيد. [۵]
----------
[۱]: . تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۵۱ و مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۱۴.
[۲]: . فتوح البلدان، ص ۳۷۶، اسد الغابة فى معرفة الصحابه، ابن اثير، ج ۴، ص ۱۳۴ و نگاه كنيد به: كوفه و نقش آن در قرون نخستين اسلامى، ص ۱۴۸.
[۳]: . اسد الغالبة، ج ۵، ص ۲۵۳.
[۴]: . اسد الغالبة، ج ۱، ص ۴۸۶ به نوشتۀ ابن اثير، حذيفه فاتح همدان و رى و دينور هم بود و در فتح جزيره (شمال عراق) حضور داشت.
[۵]: . شرح نهج البلاغة، ج ۲، ص ۵۸ و نيز نگاه كنيد به: اسد الغابة، ج ۲، ص ۹۸. البته ابن اثير آورده است كه وى از سوى ابوبكر به فرماندهى يكى از سپاه هاى مسلمانان كه به شام مى رفت، منصوب شد و در «مرج الصفر» كشته شد. حال آن كه به عقيدۀ عموم مورّخان، عمر بن خطاب مانع فرماندهى خالد بن عاص شد.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357