eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.6هزار دنبال‌کننده
48.9هزار عکس
35.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: درخواست دفع بلیات باران قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَیْنَا سَمُوماً. کما قال تعالی: « عَذَابُ یَوْمِ الظُّلَّةِ [۳] » چنان که چون قوم شعیب تکذیب او نمودند وارد شد آنها را أوّلاً غِیَم و حرّ شدید، فرفعت لهم سحابه فخرجوا یستظلون بها، فسألت علیهم فأهلکهم ؛ لأ نّه کان ظل من یحموم [۴]، و قیل هی النار التی تکون منها الصواعق لا یرد علی أحد قتله و فی الحدیث: « [غذاء] الدنیا سمام و أسبابها رمام ». [۵] قوله [ علیه السلام ]: وَ لاَ تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَیْنَا حُسُوماً. برد: به فارسی تگرگ است. و حسوم: به معنی شوم و نجس است، و أیضاً حسوم به معنی قطع آمده ؛ ولی دو معنی اولیه انسب به مقام است. یعنی خدایا قرار مده تگرگ و برد آن سحاب را بر ما شوم و نحس، بأن یهلک حرثنا و یسقط أثمارنا و ینکسر أشجارنا قال تعالی: « وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِیهَا مِن بَرَدٍ فَیُصِیبُ بِهِ مَن یَشَآءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشَآءُ [۱] ». أولاً بدان که: عرب اطلاق می‌نماید بر اجسام صلبه، جبل و بر اجسام لینه، سهله و رخوه ؛ چنان که: حضرت عیسی علیه السلام در کلام خود فرموده: « فی السهل ینبت الزرع لا فی الجبل » [۲] . استعاره نموده از قلبِ متواضعِ لینه به « سهل »، که موضع نشو و انبات حکمت و معرفت است، و از قلوب قاسیه متکبّره تعبیر به « جبل »، که أبداً قابل تعلیم معرفت نیست ؛ کما قال تعالی: قلوبهم « کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الاْءَنْهَارُ [۳] »، یعنی: از صلابت و غلظت و عدم تأثر او جریان انهار علم و حکمت نمی شود. پس بنابراین معنی آیه شریفه مذکوره: « وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِیهَا مِن بَرَدٍ »، قیل: « منِ »، « من برد » زائده است، و التقدیر فیها «برد» است، و واو [ «و [یُنَزِّلُ »واو عاطفه است که عطف می‌نماید این جمله را بر آیه کریمه سابقه، اعنی: « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَابًا ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُکَامًا [۴] » الی آخره. بر این وجه معنی این می‌شود که: آیا باز نمی بینی و نمی فهمی که ما سیر می دهیم سحاب را و « ینزل » یعنی: از سحاب که جهت علو است بعضی از اجسام صلبه که تگرگ باشد « فیها برد » که در آنها است برد، لأ نّها یبرد من أجلها وجه الأرض، کما فی المجمع: « البرد: شی ء ینزل من السحاب یشبه الحصی، و یسمّی حب الغمام [و حبّ المزن [۱] ]. « فَیُصِیبُ بِهِ مَن یَشَآءُ » « صاب یصوب: إذا نزل من السماء. و المصوبة: أمر مکروه، الذّی ینزل بالإنسان » [۲] ؛ یعنی: زحمت و ضرر و کراهت می‌رساند به آن برد در زراعات و اشجار و اثمار کسی که بخواهد از عباد خود که مستحقّ باشند، و منصرف می‌نماید او را و ضرر او را از کسی که نخواهد سالم ماند. قوله علیه السلام: وَ لاَ تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَیْنَا رُجُوماً. یعنی قرار مده نزول آن برد و تگرگ را بر ما رجوم، یعنی چون رمی به حجاره در وقوع ضرب و الم اذا، و بر ما چنان که آنفاً در تفسیر آیه مبارکه ذکر شد. قوله علیه السلام: وَ لاَ تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَیْنَا أُجَاجاً. یعنی قرار مده آب آن غیث را بر ما شدید الملوحة کما کان حین وقوعه فی البحر مرّاً أجاجاً، یعنی قبل تبخیره و صعوده الی السماء، اگرچه کلّیه اسباب چنان که مذکور در عنوانات شریف است مربوط و مستند به مسبّب الاسباب و صانع قدیم است، امّا از باب وقوع آنها در عالم طبیعی ؛ [که] دار اسباب است به مقتضای « أبی اللّه أن یجری الأمور إلاّ بأسبابها » [می باشد]. [۳] ---------- [۳]: ۳ - سوره مبارکه شعراء، آیه ۱۸۹. [۴]: ۴ - اقتباس از سوره واقعه، آیه ۴۳: « وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ ». [۵]: ۵ - غررالحکم، ص ۱۴۳. [۱]: ۱ - سوره مبارکه نور، آیه ۴۳. [۲]: ۲ - الکافی، ج ۱، ص ۳۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۲، ص ۶۲ ؛ منیة المرید، ص ۱۸۳. [۳]: ۳ - سوره مبارکه بقره، آیه ۷۴. [۴]: ۴ - سوره مبارکه نور، آیه ۴۳. [۱]: ۵ - مجمع البحرین، ج ۳، ص ۱۱. [۲]: ۶ - مجمع البحرین، ج ۲، ص ۱۰۱، با تصرّف. [۳]: ۱ - بسنجید: غرر الحکم، ص ۱۰۲: « إنّ اللّه سبحانه یجری الأمور علی ما یقضیه لا علی ما ترتضیه ». و الکافی، ج ۱، ص ۱۸۳: « أبی اللّه أن یجری الأشیاء بأسباب ». .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: شمشیر علی علیه السلام صفدی نیز گفته است: مورخان آورده اند، علی علیه السلام در روز جنگ با خوارج نهروان، دو هزار تن را به قتل رسانید، او شمشیر می‌زد و تا نهایت سپاه می‌رفت. (تا شمشیرش خم می‌شد) وی می‌گفت: مرا ملامت نکنید، بلکه این شمشیر را ملامت کنید، سپس او شمشیر را راست می‌کرد. از ضربه‌های مشهور علی علیه السلام ضربه او به مرحب است. که با یک ضربت کلاه خود او را بر سرش، دو نیم کرد. عمروبن عبدوود عامری پس از قطع پایش با شمشیر علی علیه السلام، پای خود را گرفت و به سوی علی پرتاب کرد، علی خود را به کنار کشید، پای بریده به دو پای شتری اصابت کرد و آنها را شکست. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
صفحه تربیت فرزند👇👇👇👇 @zandahlm1357 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
چرا لباس می پوشیم؟ حاضرین: محافظت از عوامل جوی، زیبایی و چشم نوازی، حفظ حریم، راحتی. آیا واقعاً ما با این چهار نکته لباس کودکمان را تعیین می کنیم؟ شیک بودن و مجلل بودن و گران بودن و مارک دار بودن لباس، کجای این قضیه قرار دارد؟ اگر قرار است که لباس از بدن ما محافظت کند پس چرا بچه هایمان را نیمه برهنه بیرون می آوریم؟ می خواهیم که لباس خنک بپوشند؟ خوب اگر هوا گرمه برای همه گرمه پس همه ی ما هم یک رکابی و شلوارک بپوشیم و بیاییم بیرون! یکی از حاضرین: خوب آخه این لباس ها خیلی قشنگند و به بچه ها می آیند، آقای سلطانی: چی قشنگه؟ لباس یا تنِ بچه؟ ما می گوییم قشنگ، چون تن بچه را نشان می دهد. و این یک هنجار است. این که من می خواهم که بدن کودکم نمایان باشد، دقیقاً حریم شکنی است و متأسفانه این مسئله را در خانواده های متدین هم می بینیم. شخصیت کودک در حال شکل گیری است، چرا بچه های ما نیمه برهنه بیرون می آیند، این کار افراط است و از آن طرف تفریط این مسئله هم در جامعه ی ما وجود دارد. کودک سه ساله را مثل یک حاج خانم با چادر و روسری می پوشانند. چرا بچه های ما لباس کودکانه ندارند؟ چرا برای بچه ها به چرای کارکرد پاسخ نمی دهیم؟ بچه های ما از نظر لباس کودکی نمی کنند بلکه هنجارها به آنها تحمیل می شوند. (ادامه دارد) {قسمت40} [مباحث کودک متعادل ]
بچه ها در اثر رفتارهای ما، از خودشان درک واقعی ندارند در نتیجه لباس پوشیدنشان هنجاری و برای جلب توجه خواهد بود. آیا در کارکردهایی که نام بردیم، لباس برای جلب توجه است؟ پس چرا لباسی تن بچه هایمان می کنیم که جلب توجه کند؟ دنبال مقصر نمی گردیم با نگاه مسئول این سوءال ها را از خودتان بپرسید و پاسخ دهید. ما 4 تا ارزش یا کارکرد برای لباس شمردیم و جلب توجه جزء آن ها نبود اما یکی از بزرگترین عواملی که در پوشیدن لباس رعایت می کنیم، جلب توجه است. خوب وقتی کودک یاد بگیرد که با لباسش جلب توجه کند، در آینده هم با لباس جلب توجه خواهد کرد. در مبحث احترام به جسم گفتیم که بچه ها نباید با جسمشان جلب توجه کنند و گرنه این مسئله در آنها نهادینه می شود و در بزرگسالی تمام تلاششان این خواهد بود که چگونه دیده شوند به خصوص در ظاهر. امروزه اثرات این مسائل را در جامعه بسیار می بینیم مثل عروسی ها. نوع پوشش های ما در عروسی ها با وجود این که در یک جامعه ی پوششی زندگی می کنیم، چگونه است؟ یک مسئله ای از زیر مثل یک عفونت مزمن در حال تخریب جامعه است و آن تفکر غالبی است که متأسفانه بر جامعه ی ما حاکم شده است، . تمام کسانی که این گونه لباس می پوشند قربانی هستند و در حال سقوط و متأسفانه بچه ها هم که شاهد این مسائل هستند هم قربانی می شوند. (ادامه دارد) {قسمت41} [مباحث کودک متعادل ]
منشأ بی عفّتی ها❗️ 📌 پدر و مادر! آیا به فرزندت علاقه مند هستی؟! اگر علاقه مند هستی، به او غیرت داشته باش؛ یعنی بُعد انسانی و الهی او را حفظ کن تا مثل حیوانات نشود. ✅ اینجا این روایت مطرح می شود که: «إِنَّ الغَيرَةَ مِنَ الإيمَانِ». به روشنی رابطۀ بین غیرت و حیا آشکار شد. 🔶 ببینید چقدر معارف ما با هم هماهنگ هستند. انسان -سوای از مؤمن بودن- اگر بخواهد انسانیّتش را حفظ کند، باید نسبت به فرزندش چنین غیرتی داشته باشد؛ چه دختر باشد و چه پسر، باید او را عفیف بار بیاوری. عفّت هم از حیا نشئت می گیرد و شاخه ای از حیا است. 🔻 منشأ بی عفّتی ها در جامعۀ ما همین مسئلۀ بی حیایی است. برخی همین پردۀحیا را که در تربیت اصل و اساس است، می درند. بعد از آن، پدر و مادر هر کاری هم بکنند، ثمری ندارد. البتّه این مسئله هم هست که وقتی از محیط خانواده بیرون رفت و وارد محیط آموزشی شد، مشکلات تربیتی اش بیشتر می شود. 🔺 بدتر از همۀ این ها محیط جامعه و مخصوصاً رسانه های تصویری است که برخی از آن ها «جنایت کاران جامعه» هستند و چه مشکلاتی را در مسیر تربیت ایجاد می کنند. (ره) ═══✼🍃💖🍃✼══ https://eitaa.com/zandahlm1357
Mehman haye nakhande (1).mp3
6.22M
فایل صوتی شماره 1 🐥🐔🐯🐦🐴🐮 موضوع:کمک و محبت به دیگران https://eitaa.com/zandahlm1357