eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.8هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ بسیار عالی از پروین زمانی درباره «امید دانا» آتش بیار اغتشاشات ........: https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مردم بریتانیا به بی بی سی: "شرم بر شما" تظاهرات وسیع مردم لندن در خارج ساختمان بی بی سی ........: https://eitaa.com/zandahlm1357
📸وقتی سعودی‌ها هم خلیج فارس می‌گفتند در دوران قاجار، فیصل‌ بن ترکی، رئیس وقت قبیله آل‌سعود، به ناصرالدین شاه نامه‌ نوشته و در آن اسم از برده است. 🔸 این نامه از آرشیو وزارت خارجه منتشر شده است. ........: https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناظره دکتر احمد قدیری با صادق زیباکلام پیرامون تحریف انقلاب اسلامی ........: https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اولین کافه مجوز دار و رسمی سگ ها در نیاوران تهران🤔۴درصدی مرفه و بی‌دردی که تنها غمشون بردن سگ‌ به کافه‌ است🔸همین ها بیشتر گاز و برق و یارانه رو مصرف میکنن از همه طلبکار ترن ........: https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: پيامها در سال ۱۳۸۲ پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت حلول سال ۱۳۸۲ پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت حلول سال ۱۳۸۲ بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم يا مقلّب القلوب والابصار، يا مدبّراللّيل والنّهار، يا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال فرا رسيدن سال نو را به همه ي هم ميهنان عزيزمان تبريك عرض مي‌كنم و بر سرور آزادگان و سيّد شهيدان حضرت حسين بن علي عليه السّلام و نيز بر روح مطهّر امام راحل و ارواح طيّبه ي شهيدان بزرگوار درود و سلام مي‌فرستم. دفتر عمر ما ورقي ديگر خورد و برگي بر كتاب قطور عمر تاريخ ملت ايران افزوده شد. سطور اين ورقها و نوشته‌هاي اين كتابها، سرنوشت ساز آينده ي افراد و ملتهاست. مردمِ بسياري در سطور برگ هر سال زندگي، كلمات زرّين و ارزشمندي را ثبت كردند و در خوشبختي و آينده ي خود و آفاق روشني كه در انتظار آن هستند، تأثير كم يا زيادي گذاشتند. بعضي از ما هم كوتاهيهايي كرديم و تأثير همه ي اين نيكيها و خوبيها، يا بديها و كوتاهيها به خود ما برمي گردد. از خداوند متعال مسألت مي‌كنم كه در سال آينده كلمات نيك، يعني كارهايي كه در جهت اهداف عاليه ي الهي و انساني انجام مي‌دهيم و براي دنيا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بيشتر باشد و از كارها و جملاتي كه موجب كوتاهي، عقب ماندگي و پشيماني است، كاسته شود. در سالي كه گذشت دو مبارزه را به ملت ايران و مسؤولان توصيه كرديم: يكي مبارزه با بيكاري و ايجاد اشتغال بود و ديگري مبارزه با فساد مالي و تلاش براي ريشه كن كردن گرداب مهيب آن كه همه ي فعاليتهاي نيك را مي‌بلعد و از بين مي‌برد. تأكيد به مسؤولان به اين معنا بود كه در ميان فعاليتهاي فراواني كه دستگاههاي مختلف و مسؤولان كشور متعهّد آن هستند، اين بايد برجستگي خاصي پيدا كند و ضمن اين كه همه ي كارها بايد در جريان عادّي خود حركت كند، اين دو حركت و مبارزه حقيقتاً به شكل «مبارزه»اي پيش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسين برانگيز است؛ اگرچه قانع كننده و كافي نيست. علّت هم اين است كه كارهاي بزرگ - اگر درست بخواهد انجام گيرد - در زمانهاي متناسب خود انجام مي‌گيرد. نمي توان كارهاي بزرگ را به صورت برقي و ضربتي، با اتقان انجام داد. قوه ي مجريّه در بخش اشتغال، فعاليتهاي مفيدي انجام داد. همچنين قوه ي مجريّه و قضاييّه با يكديگر در بخش مبارزه با فساد اقتصادي و مالي تلاشهاي خوبي انجام دادند. كار دولت در زمينه ي پيشگيري و كار قوه ي قضاييّه در زمينه ي تعقيب قضايي بود؛ وليكن آنچه كه انجام گرفته، فقط شروع كار است. ما شروع را نيز قدر مي‌دانيم و آن را دست كم نمي گيريم؛ ليكن شروع زماني ارزش دارد كه ادامه پيدا كند. البته مبارزه با فساد هميشه همراه با جنجال و هياهو نيست. ممكن است در مواردي جنجال شود و گاه ممكن است اين كار بي جنجال صورت گيرد. نبايد در اين زمينه منتظر غوغا و جنجال و تبليغات بود؛ بايد منتظر كار و عمل بود. قوه ي مقنّنه هم بايد به اين مبارزه بپيوندد. كار و عمل مسؤولان محترم در قواي مجريّه، قضاييّه و مقنّنه طوري باشد كه شيريني آن در كام مردم عزيز ما بنشيند و آثار آن را حس كنند. بنابراين بايد امسال هم مبارزه براي اشتغال و ريشه كن كردن فساد مالي و اقتصادي در دستگاههاي دولتي ادامه پيدا كند. نكته اي كه امسال اضافه مي‌كنم و به آن تأكيد مي‌ورزم، اين است كه همه ي مسؤولان در سه قوّه، بايد نهضتي را براي خدمت رساني به مردم شروع كنند. ممكن است ما انواع و اقسام كارها و برنامه‌ها را در پيش رو داشته باشيم و اجرا كنيم؛ بايد در ميان آنها آنچه خدمت رسانيِ عميقتر و ماندگارتر و زودبازده تر محسوب مي‌شود، اولويّت پيدا كند. به ويژه اين كارها بايد بيشتر در خدمت قشرهاي مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گيرد. اين اقدامات بايد مدبّرانه و با برنامه ريزي انجام شود و گزارش آن نيز به مردم ارائه گردد. مسؤولان بايد مردم را در قبال يك گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت كنند تا مردم بتوانند كارآمديِ نظام را به چشم ببينند و نسبت به آن قضاوت نمايند. نهضت خدمت رساني به مردم يك مبارزه ي بزرگ و سنگين است؛ زيرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضي گروههاي خاص تضاد پيدا مي‌كند و اين جاست كه بايد با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد ميدان شد. خطاب من به همه ي مسؤولان سه قوّه، كارگزاران كشور و گروههاي سياسي است؛ اين امر را رقابت اصلي بدانيد. امروز در كشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت براي خدمت كردن به مردم است. رقابتهاي سياسي كه اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت مي‌گيرد، در موارد بسياري به دعواها و جنجالهاي مضر منجر مي‌شود و رقابتي نيست كه ما آن را براي كشور و ملت بپذيريم و بپسنديم. همچنين در اسلام براي قبضه كردن قدرت، رقابتي وجود ندارد. اين را از آن جهت مي‌گويم كه عدّه اي تنها براي كسب قدرت سياسي تلاش مي‌كنند و به رقابت مشغ
ولند. بنابراين رقابت صحيح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت رساني به مردم است. همه بايد نهضت خدمت رساني به مردم را جدّي بگيرند. مردم اين امر را مطالبه كنند و مسؤولان به برنامه ريزي آن بپردازند. مجريان برنامه‌ها را به اجرا درآورند و كارآمدي نظام را كه دشمن با بيشترين تلاش درصدد انكار آن است، عيناً و به طور ملموس به مردم ثابت كنند. ما امسال سال نو را در حالي آغاز مي‌كنيم كه متأسّفانه يك جنگ خانمانسوز، ظالمانه و مبتني بر قلدري در جريان است. متأسّفانه امريكا و پشت سرِ او بعضي از كشورهاي ديگر از جمله انگليس، به تبع انگيزه‌هاي شيطاني، حركتي را آغاز كرده اند كه اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نيست كه ختم آن به دست و اختيار آنها باشد؛ مگر آن كه هرچه سريعتر خود را از معركه عقب بكشند و به اين فاجعه ي انساني پايان دهند. در پنجاه سال گذشته، اين اوّلين باري نيست كه امريكا جنگي را آغاز يا ملتي را دچار دردسرِ بزرگِ خونريزي و جنگ مي‌كند. اوّلين بار نيست كه امريكاييها مي‌خواهند به زور كشوري را اشغال كنند. ما قبلاً قضاياي ديگري را در شرق آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين از دولت ايالت متّحده ي امريكا مشاهده كرده ايم و جالب است كه در همه ي اين موارد اگرچه در كوتاه مدّت پيروزيهايي نصيب امريكا شده است، در درازمدّت از دست ملتها تودهني سختي خورده است. حكومتي كه امريكا در ويتنام - ويتنام جنوبي آن روز - از آن دفاع مي‌كرد اكنون كجاست؟ «پينوشه» را كه در شيلي بر روي كار آورد كجاست؟ گروههاي غيرقانوني كه با پول امريكا يا با پول نفت عُمّال امريكا در افغانستان و مناطق ديگر آمده بودند، در چه وضعي اند و كجا هستند؟ امريكا در همه ي اين موارد، به ويژه وقتي با فاجعه آفريني در آفريقا حاضر شد، بالاخره ناچار گرديد با خزي و ذلّت و سرافكندگي آن كشورها را ترك كند. در هيچ يك از اين قضايا امريكا موفّق نبوده است؛ در اين قضيه هم همين طور خواهد شد. جنگي كه امروز امريكا و انگليس به راه انداخته اند، در معارضه ي قطعي با افكار عمومي مردم جهان قرار دارد. همه ي صاحب نظران دنيا و افكار عمومي مردم جهان، اين جنگ و برپاكنندگان آن را محكوم كرده اند. جنگ افروزان كه ادّعا مي‌كنند براي آراي انسانها ارزش قائلند، بدون اعتنا به اين افكار عمومي كار خود را انجام مي‌دهند. هدف آنها اشغال عراق، سلطه بر منطقه ي خاورميانه، گنجينه ي گرانقيمت نفت عراق و منطقه و حمايت و حراست از موجوديت دولت نامشروع صهيونيستي است. در چنين شرايطي ما براي مردم عراق دعا مي‌كنيم. اين به معناي دفاع از ديكتاتور عراق و رژيم بعثي آن نيست. ما بهتر از هر كسي آنها را مي‌شناسيم و موشكها و مواد شيميايي آنها را با پوست و گوشت و جان و جوانان خود حس و لمس كرديم. جنگ افروزان امريكايي و انگليسي، خود «صدّام حسين» را ب ه تجهيزات مرگبار مجهّز كردند و امروز يكي يكيِ اين تجهيزات را از او بازخواست مي‌كنند و خود را بي طرف و مدّعي به حساب مي‌آورند. بنابراين دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغيير سرنوشت و آينده ي خود را دارد و اين حق در اختيار هيچ دولت و سازمان ديگري، حتي سازمان ملل نيست. ملت كهن و باستاني عراق كه داراي تمدّني عميق و عريق و شخصيتها و انسانهايي برجسته است، بايد سرنوشت خود را معين كند. مردم عراق با دادن رأي و در نظر گرفتن مجموع آرا، مي‌توانند آينده ي عراق و حكومت آن را معيّن كنند. ما اين جنگ را محكوم مي‌كنيم و دلسوزي و جانبداري خود را از مردم عراق اعلام مي‌نماييم و اعتقاد داريم كه اين جنگ بايد هرچه سريعتر متوقّف شود. اگر مهاجمين اين جنگ را متوقّف نكنند، بلاشك به زيان آنها تمام خواهد شد و ضربه ي آن به خود آنها برمي گردد. به ملت عزيز خودمان عرض مي‌كنم: اين امريكاست! اين چهره ي بي نقاب امريكاست! آن جايي كه لازم بداند و منافع ملي اش را، ولو به صورت نامشروع و غيرقانوني تعريف كند، به خود اجازه مي‌دهد كه به يك ملت و كشور حمله كند. به تازگي به ما اطّلاع دادند كه در شهر بصره آتشبازي زيادي مرتكب شده اند. در بغداد هم فجايع فراواني به راه انداختند. اين چهره ي بي نقاب استكبار جهاني است. معناي واژه ي «استكبار» كه انقلاب اسلامي آن را در شمار واژگان سياسي دنيا وارد كرد، اين است؛ يعني دولتي با تكيه به سلاح و زور، به منافع ملي ديگران تجاوز كند و اسم آن را مطالبه ي منافع ملي يا دفاع از حقوق مردم و يا از اين گونه شعارهاي دروغين و خدعه آميز بگذارد. ملت ايران بايستي همان طور كه تا كنون آگاه بوده، آگاهتر باشد؛ امريكا، انگليس و استكبار را درست بشناسد و خود را براي مقابله‌هاي احتمالي - نه فقط در زمينه ي نظامي - در زمينه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي آماده كند. پيام من به جوانان كشورمان كه بيش از هفتاد درصد از ملت ما و سنين پانزده تا سي و پنج سال را تشكيل مي‌دهند اين است كه همّت كنيد و عزم و اراده ي خود را تقويت نماييد. در ميدانهاي گوناگون، شج
اعانه خود را مهيّا كنيد و آماده باشيد. ممكن است ما هرگز جنگ نظامي نداشته باشيم؛ اما يقيناً جنگ سياسي، اقتصادي و به ويژه فرهنگي خواهيم داشت. در اين جا من مجدّداً به مسؤولين توصيه مي‌كنم كه حسابها را طوري تنظيم و برنامه‌ها را طوري تدبير كنند كه جوانان كشور ما مزه ي شيرين مبارزه با فساد و تلاش براي خدمت رساني را بچشند و احساس كنند. دعا مي‌كنم كه خداي متعال به مسؤولين اين توفيق را بدهد و به ملت عزيز ما سرافرازي، كاميابي، سعادت و عزت عطا فرمايد و توجّهات حضرت وليّ عصر ارواحنافداه و دعاي مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزيز ما قرار دهد. والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۳۰- نظر مقام معظّم رهبری درباره ی مطلق یا نسبی بودن افراد و افکار آیا در نظام اسلامی ما میتوان کسی را حق مطلق و کسی یا اندیشه ای را باطل مطلق دانست، یا در هر تفکّر یا فردی نظرات حق و باطل کم و بیش وجود دارد؟ این مسئله ی نسبی نگری حرف خوبی نیست. نه اینکه من بخواهم بگویم حالا چه کسی حق مطلق است، چه کسی هم باطل مطلق؛ نه، به طور طبیعی آدم میداند که هیچ انسانی نیست که در مجموعه ی تفکّراتش یک حرف غلطی، یک فکر باطلی نباشد؛ ولو نادانسته. آن کسی هم که فرضاً یک تصوّر غلطی یا ایده ی باطلی را دنبال میکند، لابد چیزهایی در کلماتش هست که آنها حق است. بالاخره هر دروغگویی هم یک بار راست میگوید، ولو تصادفاً. امّا اینکه ما این را به صورت یک مبنای فکری و فلسفی در بیاوریم، بگوئیم اصلاً حق مطلقی وجود ندارد و باطل مطلقی وجود ندارد، نه، این غلط است. نخیر، حق مطلق وجود دارد، باطل مطلق هم وجود دارد. پیغمبر اکرم در جنگ بدر به پروردگار عالم عرض کرد که پروردگارا! امروز همه ی حق در مقابل همه ی باطل ایستاده. همین جور بود؛ پیغمبر حق مطلق بود، جبهه ی مقابلش باطل مطلق. در مجموعه ی کفّار قریش که سواد ندارند، اخلاق ندارند، دخترهاشان را زیر خاک میکنند، در مقابل بت به سجده می‌افتند، به همدیگر ظلم میکنند، آن همه آدمکشی میکنند، حقّشان کجاست؟ بفرمائید ببینیم. این مجموعه، باطل مطلق است دیگر؛ کمااینکه پیغمبر هم حق مطلق است. بنابراین نظریه ی نسبی گرایی در حق و باطل، یک حرف است - که من این نظریه را قبول ندارم - امّا اینکه در واقعیّت خارجی آیا حق مطلق یا باطل مطلق بین ماها وجود دارد، یک حرف دیگر است. بله، ممکن است من هم عقیده‌ام این باشد که هر آدمی که طرفدار حق است، یا هر مجموعه ی طرفدار حق، بالاخره یک شائبه ی غلطی، باطلی، خطایی در او وجود داشته باشد؛ عکسش هم درست است. ضمناً من این سؤال را یکی از سؤالات اساسی ذهن خود و بسیاری از دانشجویان میدانم. امیدوارم که من توانسته باشم این سؤال را جواب بدهم. اگر چنانچه این برادر یا خواهر عزیزی که این سؤال را نوشتند، باز هم در این زمینه برایشان سؤال باقی ماند، بنویسند و بدهند. اگر من ان شاءالله بعداً فرصت کردم، یا خودم به اینها جواب بدهم یا یک مجموعه ای را بگذارم جواب بدهند، در آن صورت باز بیشتر توضیح خواهیم داد. پرسشهای دانشجویان ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
💠اگر خودتان را تصفیه کردید باک از هیچ چیز نداشته باشید. اگر نفس خودتان را تصفیه کردید، باک از هیچ چیز نداشته باشید، مردن چیز سهلی است، چیز مهمی نیست. این است که حضرت امیر(ع) مولای همه ما می فرمود که من به موت آن قدر انس دارم که بیشتر از انسی که بچه به پستان مادرش دارد. 📚صحیفه نور، جلد ۵،صفحه ١۴٢ 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 https://eitaa.com/zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: جبر و تفويض متن حديث الجبر و التفويض ۱- الكلينى عن علىّ بن إبراهيم عن الحسن بن محمّد عن علىّ بن محمّد القاسانى عن علىّ بن أسباط قال: سألت أبا الحسن الرضا عليه السلام عن الاستطاعة، فقال: يستطيع العبد بعد أربع خصال: أن يكون مخلّي السّرب، صحيح الجسم، سليم الجوارح، له سبب وارد من الله، قال: قلت: جعلت فداك، فسّرْ لى هذا، قال: أن يكون العبد مخلّي السرب، صحيح الجسم، سليم الجوارح، يريد أن يزنى فلا يجد إمرأة ثمّ يجدها فإمّا أن يعصم نفسه فيمتنع كما امتنع يوسف عليه السلام، أو يخلّي بينه و بين إرادته فيزنى فيسمّي زانياً، و لم يطع الله بإكراه و لم يعصه بغلبة. ۲- الكلينى عن الحسين بن محمّد عن معلّي بن محمّد عن الحسن بن علىّ الوشّاء، عن أبى الحسن الرضا عليه السلام، قال: سألته فقلت: الله فوّض الأمر إلي العباد؟ قال: الله أعزّ من ذلك، قلت: فجَبَرهم علي المعاصى؟ قال: الله أعَدل و أحكم من ذلك، قال: ثمّ قال: قال الله: يا بن آدم، أنا أولي بحسناتك منك، و أنت أولي بسيّئاتك منّى، عملت المعاصى بقوّتى الّتى جعلتها فيك. ۳- الكلينى عن علىّ بن إبراهيم عن أبيه عن اسماعيل بن مرّار عن يونس بن عبدالرحمان، قال: قال لى أبوالحسن الرضا عليه السلام: يا يونس، لاتقل بقول القَدَريّة فإنّ القدرية لم يقولوا بقول أهل الجنّة و لابقول أهل النار و لابقول إبليس، فإنّ أهل الجنّة قالوا: (الحمد للّه الّذى هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدى لولا أن هدانا الله) و قال أهل النار: (ربّنا غَلَبت علينا شِقْوَتُنا و كنّا قوماً ضالّين) و قال إبليس: (ربّ بما أغويَتنى) فقلت: والله ما أقول بقولهم و لكنّى أقول: لايكون إلّا بما شاء الله و أراد و قدّر و قضي، فقال: يا يونس ليس هكذا لايكون إلّا ماشاء الله و أراد و قدّر و قضي، يا يونس تعلم ما المشيئة؟ قلت: لا، قال: هى الذّكر الأوّل، فتعلم ما الإرادة؟ قلت: لا، قال: هى العزيمة علي ما يشاء، فتعلم ما القدر؟ قلت: لا، قال: هى الهندسة و وضع الحدود من البقاء و الفناء، قال: ثمّ قال: و القضاء هو الإبرام و إقامة العين، قال: فاستأذنته أن اُقبّل رأسه و قلت: فتحتَ لى شيئاً كنت عنه فى غفلة. ۴- الصدوق عن أبيه قال: حدّثنا سعد بن عبدالله، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن خالد عن أبيه عن سليمان بن جعفر الجعفرى عن أبى الحسن الرضا عليه السلام قال: ذُكر عنده الجبر و التفويض، فقال: ألا اُعطيكم فى هذا أصلاً لاتختلفون فيه و لاتخاصمون عليه أحداً إلّا كسرتموه؟ قلنا: إن رأيت ذلك، فقال: إنّ الله عزّوجلّ لم يُطَع باكراه و لم يُعْصَ بغلبة و لم يُهمل العباد فى ملكه، هو المالك لما ملّكهم و القادر علي ما أقدرهم عليه فإن ائتمر العباد بطاعته لم يكن الله عنها صاداً و لامنها مانعاً، و إن ائتمروا بمعصيته فشاء أن يحول بينهم و بين ذلك فعل و إن لم يَحُل و فعلوه فليس هو الّذى أدخلهم فيه، ثمّ قال عليه السلام: مَن يضبط حدود هذا الكلام فقدخَصَم مَن خالفه. ۵- الصدوق عنه قال: حدّثنا تميم بن عبدالله بن تميم القرشى رضى الله عنه قال: حدّثنا أبى عن أحمد بن علىّ الأنصارى عن بريد بن عمير بن معاوية الشامى قال: دخلت علي علىّ بن موسي الرضا عليه السلام بمَرْو، فقلت له: يابن رسول الله روى لنا عن الصادق جعفر بن محمّد عليه السلام قال: إنّه لاجبر و لاتفويض بل أمر بين أمرين، فما معناه؟ قال: مَن زعم أن الله يفعل أفعالنا ثمّ يعدّبنا عليها فقدقال: بالجبر، و من زعم أن الله عزّوجلّ فوّض أمر الخلق و الرزق إلي حججه عليه السلام فقدقال: بالتفويض، و القائل بالجبر كافر و القائل بالتفويض مشرك. فقلت له: يابن رسول الله فما أمر بين أمرين؟ فقال: وجود السبيل إلي إتيان ما اُمروا به و ترك ما نهوا عنه، فقلت له: فهل للّه عزّوجلّ مشيّة و إرادة فى ذلك؟ فقال: فأمّا الطاعات فإرادة الله و مشيّته فيها الأمر بها و الرضا لها و المعاونة عليها و إرادته و مشيّته فى المعاصى، النهى عنها و السخط لها و الخذلان عليها، قلت: فهل للّه فيها القضاء؟ قال: نعم ما من فعل يفعله العباد من خير أو شرّ إلّا و للّه فيه قضاء قلت: ما معنى هذا القضاء؟ قال: الحكم عليهم بما يستحقّونه علي أفعالهم من الثواب و العقاب فى الدنيا و الآخرة. جبر و تفويض ۱- كليني از علي بن ابراهيم، از حسن بن محمد، از علي بن محمدكاشاني، از علي بن اسباط نقل كند كه گفت: از ابوالحسن الرضا (ع) درباره استطاعت پرسيدم، فرمود: بنده با داشتن چهار خصلت، مستطيع (توانا) شناخته شود: آزاد، تندرست، جوارحي سالم و انگيزه اي الهي داشته باشد، گفتم: فدايت شوم، اين [ حقيقت ] را برايم روشن ساز، فرمود: اينكه بنده آزاد، تندرست و جوارحي سالم داشته باشد آن است كه مي‌خواهد زنا كند اما زني نمي يابد، و چون بيابد يا خويشتن نگاه دارد و چون يوسف (ع) از گناه باز ايستد، يا ميان خود و اراده اش فاصله اي نيفكنده، آلوده زنا مي‌شود و زناكار خوانده شود، كه خدا با اكراه اطاعت نشود و با غلبه نافرماني نشود ۱. ۲- كليني ا
ز حسين بن محمد، از معلي بن محمد، از حسن بن علي وشّاء، از ابوالحسن الرضا (ع) نقل كند كه گفت: از حضرتش پرسيدم: آيا خداوند كار را به بندگان وانهاده است؟ فرمود: خداوند عزيزتر از آن است، گفتم: پس آنان را به گناهان واداشته؟ فرمود: خداوند عادل تر و حكيم تر از آن است، آنگاه فرمود: خداوند مي‌فرمايد: فرزند آدم! من به نيكي هايت از تو سزاوارترم و تو به بدي هايت سزاوارتر از من، كه به نيرويي كه در تو نهادم به نافرماني‌ام دست يازيدي ۲. ۳- كليني از علي بن ابراهيم، از پدرش، از اسماعيل بن مرّار، از يونس بن عبدالرحمان نقل كند كه گفت: ابوالحسن الرضا (ع) به من فرمود: يا يونس! به باور قَدَريه معقتد مباش كه قدريه نه به باور بهشتيان معتقدند و نه به باور دوزخيان و ابليس، زيرا بهشتيان گويند: (ستايش خدايي راست كه ما را به بهشت هدايت كرد و اگر ما را هدايت نمي كرد، خود راه نمي يافتيم) ۳، و دوزخيان گويند: (پروردگارا شقاوت مان بر ما چيره شد و ما مردمي گمراه بوديم) ۴، و شيطان گويد: (پروردگارا به سبب آن كه گمراهم نمودي) ۵، گفتم: به خدا سوگند به باور ايشان نيستم، اما مي‌گويم جز آنچه خدا خواسته، اراده و تقدير و حكم نموده است، نشود. فرمود: اي يونس، چنين نيست، جز آنچه خدا خواسته، اراده، تقدير و حكم فرموده است، نشود، اي يونس! مي‌داني مشيّت چيست؟ گفتم: نه، فرمود: آن همان نخستين توجّه است، فرمود: مي‌داني اراده چيست؟ گفتم: نه، فرمود: اراده [ انجام ] آنچه مي‌خواهد، فرمود: مي‌داني قَدَر چيست؟ گفتم: نه، فرمود: اندازه گيري و تعيين مرزهاي هستي و نيستي، آن گاه فرمود: و قضا تحكيم و ايجاد عين [ مراد ] است، آن گاه از حضرتش اجازه خواستم سرش را ببوسم و گفتم: دري به رويم گشادي كه از آن بي خبر بودم ۶. ۴- صدوق از پدرش نقل كند كه: سعد بن عبدالله براي ما چنين حديث كرد: احمد بن محمد بن خالد، از پدرش، از سليمان بن جعفر جعفري، از ابوالحسن الرضا (ع) نقل كند كه: در حضور حضرتش از جبر و تفويض سخن به ميان آمد، فرمود: دوست نداريد در اين موضوع، اصلي را به شما آموزم كه نه در آن اختلافي يابيد و نه بيم شكست از كسي داشته باشيد، بلكه او را مغلوب سازيد؟ گفتيم: اگر صلاح مي‌دانيد بفرماييد، فرمود: خداوند عزّ و جلّ بندگان را در مملكت خويش به خود وانگذاشته، او با اكراه اطاعت نشود و با زور و غلبه عصيان نشود، مالك [ واقعي ] اوست پس اوست مالك آنچه آنها مالك آنند، و توانا بر هر آنچه ايشان را بدان توانا ساخته. اگر مردم تصميم به اطاعت او گيرند خداوند مانعشان نخواهد شد، و اگر آهنگ نافرماني او كنند اگر بخواهد از آنان جلوگيري مي‌كند، ولي اگر مانع آنها نشد و آنان مرتكب نافرماني شدند اين او نيست كه آنان را به معصيت واداشته است. سپس فرمود: هر كس حدود (و معناي) اين سخن را نيك در يابد برهمه مخالفان خود در اين باره چيره شود ۷. ۵- صدوق گويد: تميم بن عبدالله بن تميم قرشي (رض) براي ما چنين حديث كرد و گفت: پدرم براي ما چنين به حديث گفت: پدرم از احمد بن علي انصاري، از بريد بن عمير بن معاويه شامي نقل كند كه گفت: در مرو به محضر علي بن موسي الرضا (ع) رسيدم و به حضرتش گفتم: اي پسر پيامبر خدا از امام صادق جعفر بن محمد (ع) براي ما روايت شده كه فرمود: نه جبر است و نه اختيار، بلكه امري ميان اين دو است، معني اين چيست؟ فرمود: هر كه گمان برد خداوند كارهاي ما را انجام داده و ما را بدان عذاب كند به جبر باورمند است، و هر كه گمان كند خداوند عزّ و جلّ كار مردم و روزي را به حجّت‌هاي خود وانهاده، باورِ اختيار گزيده است، معتقد به جبر كافر و معتقد به اختيار (تفويض) مشرك است. به ايشان گفتم: اي پسر رسول خدا امر ميان دو امر چيست؟ فرمود: وجود راهي به انجام آنچه بدان فرمان يافته، و ترك آنچه از آن بازداشته شده اند. به ايشان گفتم: آياخداوند عزّ و جلّ را در آن خواست و اراده اي است؟ فرمود: اراده و خواست خداوند در طاعات همان فرمان بدان، خشنودي از آن و كمك به انجام آن است، و خواست و اراده او در نافرماني ها، بازداشت از آن، ناخشنودي از آن و عدم ياري آن است. گفتم: آيا خداوند را در آن حكمي است؟ فرمود: آري بندگان هيچ كار نيك يا بدي را جز به حكم خدا انجام ندهند. گفتم: معني قضا (حكم) چيست؟ فرمود: حكم به پاداش يا عقابي كه به واسطه كارهاي شان استحقاق آن يابند ۸. منبع حديث ۱- أصول كافى ۱/ ۱۶۰- ۱۶۱. ۲- أصول كافى ۱/ ۱۵۷. ۳- أعراف / ۴۳. ۴- مؤمنون / ۱۰۶. ۵- حجر / ۳۹. ۶- أصول كافى ۱/ ۱۵۷- ۱۵۸. ۷- توحيد صدوق ۳۶۱. ۸- عيون أخبار الرضا ۱/ ۱۲۴. .......: امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 داستان زیبا | عنایت امام رضا (علیه‌السلام) 🌺 داستان زنی که امام رضا علیه‌السلام را ملاقات می‌کرد. https://eitaa.com/zandahlm1357
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 0⃣2⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 0⃣2⃣ ❌در این شبهه مطرح می کند مهدی شیعیان در زمان او انسان ها اینقدر عمر می کنند که هر انسان 👨‍👩‍👧‍👦 هزارتا بچه می‌تواند داشته باشد. کتاب ″الغیبة شیخ طوسی، ص468″ اما مهدی اهل سنت اینطوری نیست.😟 ✅جواب شبهه 👇👇 ✍این روایت بیانی از پیشرفت علم در زمان ظهور امام زمان (عج) را نشان می‌دهد. بحثی راجع به پیشـرفت📚 علم که در اول روایت می گوید: «إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَـامَ؛ هنگامی که مهدی ما قیام کرد✨ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهـا؛ زمین به نور پروردگار روشن می شود✨ اسْتَغْنَى النَّـاسُ؛ و مردم بی نیاز می‌شوند». 📚بحث رشد علم و 🔬پزشکی را نشان می‌دهد یعنی اینقدر پزشکی رشد می کند که برای هر مریضی و کسالتی درمان پیدا می شود💉💊 به همین خاطر عمر انسان بیشتر می شود. فقر و تنگدستی از بین می‌رود و اینها همه از چیزهایی هست که باعث طول عمر می شود و این طول عمر باعث می شود که شاید انسان بتواند بچه های زیادی👶 داشته باشد. نه اینکه حتما هر کدام از مردها هزارتا بچه دارند، این مثالی است برای افزایش طول عمر. 👈مثلا شما یک موقع به یک نفر هی زنگ می زنید ☎️گوشی برنمی دارد، می گویید آقا من صد بار بهت زنگ زدم.. تو که صدبار زنگ نزدی، داری غلو می کنی!! این بحث👌هم همین را می خواهد بگوید که طول عمر زیاد می شود. 🎤استاد احسان عبادی