۱. بیان ضرورت پرداختن به مسألۀ غالیان
امام رضا (علیه السلام) در بیانات ارزشمند خود به این مسألۀ مهم یعنی ضرورت پرداختن به غالیان توجه نموده و آن را بیان فرموده است، که در ادامه به آن موارد میپردازیم.
۱. امام رضا (علیه السلام) در ضمن حدیثی که در آن قائلان به تشبیه و جبر را کافر و مشرک میداند، در قسمتی از آن چنین میفرماید: «... الغلاۀ الذین صغروا عظمۀ الله تعالی... ». [۱]
شاید بتوان گفت که اصلی ترین انگیزه برای مطرح کردن عقیدة تشبیه یا «مانند کردن خداوند به موجودات محسوس همچون انسان»، کوچک نشان دادن عظمت خالق و خداوند در میان مردمان باشد تا آنها بتوانند به راحتی خدایی را به رهبران خود نیز نسبت دهند. [۲] از طرف دیگر با توجه به اینکه اصل و هدف تمام ادیان الهی، همانا مسألۀ توحید بوده است، پس مهم ترین علت پرداختن به مسأله غالیان، این است که آنها عظمت خدای متعال را به دلایل مختلف و با رواج افکار پلید خود، کوچک کرده اند و در واقع اصلی ترین و اساسی ترین پایة دین که همانا مسألۀ توحید است را با افکار پوچ و واهی خود، مورد هدف قرار داده اند.
۲. جلوگیری از گمراه شدن و انحراف شیعیان و به خصوص جوانان؛ از آنجا که جوانان آمادگی بیشتری برای پذیرفتن هر مطلبی را دارند و قلب و روحشان، زود تحت تأثیر افکار و افعال اعم از مثبت و منفی قرار میگیرد، پس خطرغالیان برای از راه به در کردن و گمراه کردن این قشر، بیشتر است و با توجه به اینکه جوان، سرمایة هر ملّت و مملکت و سازندة فردای آن میباشد، پس باید توجه ویژه ای را به آنان مبذول داشت تا در دام شیاطین گرفتار نشوند و با این کار، آیندة آن ملت و مملکت و آن دین و مذهب را بیمه نمود؛ از این رو امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «از غُلات، نسبت به جوانان خود برحذر باشید که مبادا آنان را فاسد سازند». [۱]
از امام رضا (علیه السلام) نیز روایات متعددی مبنی بر منع معاشرت با غلات نقل شده، و از آن جمله در جایی ضمن بیان سرانجام و عاقبت محمد بن فرات و کسانی که بر ائمه: دروغ میبستند، علت ذکر این سخنان را فقط دوری و زنهار دادن اصحابش از محمد بن فرات و امر آنها به لعن و بیزاری جستن از او دانسته است.
«یا یونس [بن عبدالرحمن] انما قلت ذلک لتحذر عنه أصحابی و تأمرهم بلعنه و البراءۀ منه فإن الله بریء منه»؛ [۲]
ای یونس! این سخن را فقط از آن جهت به تو گفتم که اصحابم را از او (محمد بن فرات) زنهار دهی و آنها را به لعن او امر کنی و به بیزاری از او واداری، چرا که خداوند از او بیزار است.
۳. جلوگیری از بدنام شدن و تکفیر شیعیان نزد مردم؛ غالیان با
----------
[۱]: مجلسی، پیشین، ج۲۵، ص ۲۶۶.
[۲]: جمعی از نویسندگان، آشنایی با فرق تشیع، پیشین، ص ۱۶۲.
[۱]: مجلسی، پیشین، ص ۲۶۵.
[۲]: طوسی، پیشین، ص ۸۲۹، رقم ۱۰۴۷.
نامیدن و جا زدن خود به نام شیعه و بیان عقاید بی پایه و اساس و غیر منطقی خود نزد سایر مردم و به خصوص مخالفان و دشمنان شیعه، باعث میشوند که مردم نسبت به شیعیان بدبین شده و آنها را تکفیر کرده و از خود برانند و به ویژه این مسأله موجب سوء استفادۀ مخالفان و معاندان شیعه و نیز گروههای سودجوی دیگر میشود. امام رضا (علیه السلام) ضمن حدیثی در این مورد فرمود:
«مخالفان و دشمنان ما سه دسته اخبار و روایات در فضایل ما جعل کرده اند: ۱. غلو (دربارة ما)، ۲. تقصیرو کوتاهی در امر ما و ۳. بدگویی آشکار از دشمنان ما. پس هرگاه مردم غلوّ را دربارة ما بشنوند، شیعیان ما را تکفیر کرده، آنان را معتقد به ربوبیت ما خواهند خواند... ». [۱]
----------
[۱]: صدوق، پیشین، ج۲، ص۲۷۲؛ مجلسی، پیشین، ج ۲۶، ص ۲۳۹.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#سبک_زندگی #اقتصاد 💰مشکل مالی داری و دنبال راهحل میگردی؟ یکبار هم به خدا اعتماد کن و این راه حل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ادارات
#مسئولین
🔥شما رئیس مردم نیستید که اینجوری با مردم صحبت میکنید❗️
⬅️قابل توجه پشتمیز نشینهای محترم...
https://eitaa.com/zandahlm1357
چشم به راه - قسمت پنجاه و چهارم.mp3
28.81M
🎬 قسمت: پنجاه و چهارم -
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🍂 نواهای ماندگار 🔸 با نوای حاج صادق آهنگران فرمان رسیده از خمینی رهبر ایمان باید شود آزا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍂 صلای چاووش
کلیپی زیبا و خاطره برانگیز از دوران دفاع مقدس و حال و هوای رزمندگان اسلام در عملیات غرورآفرین والفجر ۸
🔸 با نوای
حاج صادق آهنگران
از سینه پر جوشش چاووش میخیزد صلا
گر عاشقی همگام شو با راهیان کربلا
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
#کلیپ #والفجر_هشت
#نماهنگ #جبهه
@zandahlm1357
🍂
🔻 #پنهان_زیر_باران 1⃣
سردار علی ناصری
روزی در سپاه سوسنگرد بودیم که هلی کوپتری در محوطه
ساختمان عملیات سپاه نشست. ساختمان عملیات، مدرسه ای در ورودی شهر سوسنگرد بود که از خود سپاه جدا بود. داخل هلیکوپتر، محسن رضایی، مجید بقایی، حسن باقری و یکی دو نفر دیگر بودند. بلافاصله جلسه ای با حضور این عده و به اتفاق بنده، على هاشمی، عباس هواشمی، سید محمد مقدم و حسن جرفی تشکیل شد.
قرار بود عملیات والفجر مقدماتی انجام شود. در آن جلسه در این باره بحث شد که آیا می شود از طریق هور هم عملیات انجام داد یا نه. تا آنجا که یادم است، اولین کسانی که به هور نگاه عملیاتی کردند، آقا محسن و علی هاشمی بودند. بحث این بود که با توجه به رملی بودن منطقه و وجود میادین مین و کانالهای متعدد و موانع، نیروها از هور عبور کنند و خود را به العماره برسانند و پل استراتژیک الغزيله را در خاک دشمن منفجر کنند.
در اواخر سال ۱۳۶۱ هنوز شناخت کافی و کاملی از موقعیت هور نداشتیم و اطلاعاتمان در این باره زیاد نبود. آنچه هم که می دانستیم، از عشایری بود که در حراست مرزی فعالیت می کردند. علی هاشمی از این طرح خیلی استقبال کرد و خوشحال شد؛ زیرا باز به او کاری عملیاتی محول کرده بودند و می توانست بار دیگر در جبهه جنگ به طور مستقیم حضور پیدا کند.
در همان جلسه، من و سید محمد مقدم اطلاعات اولیه ای را که از موقعيت هور داشتیم، به آقا محسن و دیگران گزارش کردیم؛ اطلاعاتی شامل آبراه ها، پاسگاه ها، طول و عرض و عمق هور، وضعیت زیست محیطی، موانع و مشکلات، موقعیت نیزارها، وضعیت عشایر اطراف هور و میزان وابستگی آنان به نظام جمهوری اسلامی و دیگر اطلاعاتی که از عشایر بومی کسب کرده بودم.
🔅 دنبال کننده باشید
@zandahlm1357
🍂
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
علت تغییر نام «باب الثعبان» به «باب الفیل» ماجرای ثعبان مشهور گردید و دربی که آن مار بزرگ یا اژدها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَلسَّلامُ عَلی مُخاطِبِ الذِّئْبِ وَمُکَلِّمِ الْجُمْجُمَة بِالنَّهْرَوانِ وَقَدْ نَخِرَتِ الْعِظامُ بِالْبِلا
اشاره
سلام بر خطاب کننده به گرگ و گفتگوکننده با جمجمه مرده در نهروان، درحالی که استخوانها از روی کهنگی تکّه تکّه شده بود.
از معجزات امیرالمؤمنین (علیه السلام) صحبت کردن با حیوانات و جمادات است. از جمله؛ تکلم با گرگ، و جمجمه برخی از بزرگان و پادشاهان گذشته مانند انوشیروان، خسرو پرویز و...، چنانکه در این فراز زیارت به آن اشاره شده است.
قرآن کریم پیامبرانی را نام میبرد که با حیوانات تکلم میکردند و آنان نیز به نطق آمده پاسخ حضرات را میدادند، همانند صحبت کردن حضرت سلیمان (علیه السلام) با هدهد [۱]،
----------
[۱]: . (وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَا أَرَی الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ* فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقَالَ أَحَطْتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ) «سلیمان جویای پرندگان شد و گفت: مرا چه شده که هدهد را نمی بینم... [هدهد] زمانی نه چندان دور درنگ کرد و گفت: [ای سلیمان! ] من به چیزی آگاهی یافتهام که تو به آن آگاهی نیافته ای... » سورة النمل ۲۰-۲۲.
مورچه [۱]
و همچنین از پیامبرانی سخن میگوید که به اذن پروردگار مُرده زنده میکردند مثل معجزۀ زنده شدن مُرده توسط حضرت عیسی (علیه السلام)، [۲] حضرت ابراهیم، [۳]
حضرت موسی [۴]
و...
----------
[۱]: . (حَتَّی إِذَا أَتَوْا عَلَی وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاَ یَشْعُرُونَ) «به وادی مورچگان درآمدند مورچه ای گفت: ای مورچگان به خانه هایتان درآیید تا سلیمان و سپاهیانش ناآگاهانه شما را پایمال نکنند» سورة النمل ۱۸.
[۲]: . (أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْیِی الْمَوْتَی بِإِذْنِ اللَّهِ) «من [عیسی] برای شما چیزی به شکل پرنده میسازم و در آن میدمم که به اراده و مشیت خدا پرنده ای زنده میشود و کور مادرزاد و مبتلای به پیسی را بهبود میبخشم و مردگان را به اذن خدا زنده میکنم... » سورة آل عمران ۴۹.
[۳]: . (وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَی قَالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَی وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَی کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَکَ سَعْیاً) «هنگامی که ابراهیم گفت: ای پروردگار من به من نشان ده که مُردگان را چگونه زنده میکنی؟ فرمود: ایمان نیاورده ای؟ گفت: بلی ولی تا قلبم آرامش یابد. خدا فرمود: چهار پرنده بگیر و آنها را به خود نزدیک کن و بعد از کشتن بر هر کوهی بخشی از آنها را قرار ده، سپس آنها را بخوان که شتابان سویت آیند». سورة البقره ۲۶.
[۴]: . (وَ إِذْ قَالَ مُوسَی لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً... فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذلِکَ یُحْیِی اللَّهُ الْمَوْتَی) «و یاد کنید زمانی که موسی به قومش گفت خدا به شما زمان میدهد گاهی را ذبح کنید... سپس گفتیم: پاره ای از آن [گاو ذبح شده] را به مقتول بزنید [تا زنده شود و قاتل را معرفی کند]. خدا مردگان را اینگونه زنده میکند. سورة البقرة ۶۷-۷۳.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
جادو در ارشادالمقاصد آمده است: در حرام بودن جادوگری اختلاف نیست. ولی آیا تعلیم آن هم حرام است؟ ظاهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آغاز دانش نحو
ابن اثیر در مثل السائر گفته است: روزی دختر ابوالاسود دئلی به پدرش گفت: باباجان
گرما زیاد است. (یا ابت، اشدُ الحرِ). وی حرف «دال» در واژه «اشد» به ضمه و «ر» در واژه «حر» را به کسره خواند. ابوالاسود گمان برد که دخترش از گرم ترین ماهها سؤال میکند و لذا پاسخ داد برج آب گرمترین ماههای سال است. دختر گفت: پدر جان سؤال نمی کنم، خبر میدهم. ابوالاسود از اشتباه اعراب کلمهها متعجب شد و نزد امام علی علیه السلام آمد و گفت: لغت عرب از دست رفته است. امام فرمود: کاغذ بیاور و علوم نحو را به او آموخت.
نقطه، هندسه
گویند: اقلیدس در هندسه ثابت کرد که نقطه قابل قسمت نیست، برخلاف نظر او، دوستی دارم که دهان او چون نقطه موهومی است که گاه خنده از هم جدا میشود.
برهن اقلیدس فی فنه
و قال النقطة لا تنقسم
و لی حبیب فمه نقطة
موهومة تقسم اذا یبتسم
آغاز دانش نحو
ابن اثیر در مثل السائر گفته است: روزی دختر ابوالاسود دئلی به پدرش گفت: باباجان
گرما زیاد است. (یا ابت، اشدُ الحرِ). وی حرف «دال» در واژه «اشد» به ضمه و «ر» در واژه «حر» را به کسره خواند. ابوالاسود گمان برد که دخترش از گرم ترین ماهها سؤال میکند و لذا پاسخ داد برج آب گرمترین ماههای سال است. دختر گفت: پدر جان سؤال نمی کنم، خبر میدهم. ابوالاسود از اشتباه اعراب کلمهها متعجب شد و نزد امام علی علیه السلام آمد و گفت: لغت عرب از دست رفته است. امام فرمود: کاغذ بیاور و علوم نحو را به او آموخت.
نقطه، هندسه
گویند: اقلیدس در هندسه ثابت کرد که نقطه قابل قسمت نیست، برخلاف نظر او، دوستی دارم که دهان او چون نقطه موهومی است که گاه خنده از هم جدا میشود.
برهن اقلیدس فی فنه
و قال النقطة لا تنقسم
و لی حبیب فمه نقطة
موهومة تقسم اذا یبتسم
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357